0

بهترین روش ها برای تحلیل بازار

بهترین روش ها برای تحلیل بازار

تجزیه و تحلیل بازار می‌تواند به شما کمک کند تا چگونگی موقعیت بهتر کسب و کار خود را برای رقابت و خدمت به مشتریان شناسایی کنید. قبل از ورود به بازار یا تغییر استراتژی، باید تحقیقات کاملی انجام دهید. در غیر این صورت، کسب و کار شما می‌تواند به سرعت غرق شود.
اگر می‌خواهید در دنیای تجارت سرپا بمانید، باید بدانید که چگونه تحلیل بازار انجام دهید. در این مقاله مراحل تحلیل بازار شرح داده شده است:

تحلیل بازار چیست؟

تجزیه و تحلیل بازار، فرآیند جمع آوری اطلاعات در مورد یک بازار در یک صنعت است. تجزیه و تحلیل پویایی یک بازار و نیاز مشتریان را مطالعه می‌کند. تحلیل بازار ممکن است پیچیده به نظر برسد، اما اگر می‌خواهید کسب و کار خود را به سمت موفقیت هدایت کنید، ضروری است.

وقتی تحلیل بازار انجام می‌دهید، موارد زیر را یاد می‌گیرید:

مشتریان بالقوه من چه کسانی هستند؟
عادات خرید مشتریان من چیست؟
بازار هدف من چقدر بزرگ است؟
مشتریان بالقوه چقدر مایل به پرداخت هستند؟
رقبای من کیست؟
نقاط قوت و ضعف رقبای من چیست؟

فواید تحلیل بازار هدف

– تجزیه و تحلیل بازار شما می‌تواند استارتاپ شما را به موفقیت برساند یا موجب شکست آن شود.
– تجزیه و تحلیل بازارها به شما کمک می‌کند تا ریسک‌ها را کاهش دهید زیرا می‌توانید مشتریان و شرایط بازار خود را بهتر درک کنید.
– به شما کمک می‌کند تا مشخص کنید چه چیزی شما را از رقبا متمایز می‌کند یا برای متمایز کردن خود چه کاری باید انجام دهید.
– چه در حال راه اندازی یک سرمایه گذاری، معرفی یک محصول جدید یا رشد کسب و کار کوچک خود باشید، تحقیقات بازار می‌تواند به شما کمک کند تا به سطح بعدی بروید.

مراحل آنالیز بازار

مراحل آنالیز بازار

انجام و نوشتن تجزیه و تحلیل بازار به زمان و تحقیقات زیادی نیاز دارد. این چیزی نیست که بتوانید یک شبه آن را حل کنید. برای تحلیل و ارزیابی بازار، هفت مرحله تحلیل بازار را دنبال کنید.

هدف از مطالعه خود را مشخص کنید

دلایل زیادی وجود دارد که چرا باید، مشاغل تحلیل بازار را انجام دهند. می‌توانید از آنها برای ارزیابی ریسک‌های تجاری به‌عنوان‌مثال، تهدیدات، کاهش مشکلات یا ایجاد فرصت‌ها استفاده کنید.
می‌توانید برای کاهش خطرات آینده به مشکلات گذشته نگاه کنید و موفقیت‌های گذشته را تجزیه و تحلیل کنید تا ببینید در آینده چه کاری باید انجام دهید.

قبل از شروع هر تحقیق، تعیین کنید که آیا این تحلیل برای اهداف داخلی است یا خارجی. اهداف داخلی شامل مواردی مانند بهبود جریان نقدی یا عملیات تجاری است. اهداف خارجی شامل تلاش برای متقاعد کردن وام دهندگان برای دادن وام تجاری به شما است.

تجزیه و تحلیل بخش مهمی از طرح کسب و کار کوچک شما است. به وام دهندگان نشان می‌دهد که شما صنعت خود را مانند کف دست می‌شناسید و کسب و کار شما دارای پتانسیل رشد است. نوع تحقیقی که انجام می‌دهید بسته به هدف تحلیل شما متفاوت است. به‌عنوان‌ مثال، فرض کنید که مطالعه‌ای را برای اهداف داخلی انجام می‌دهید. از آنجایی که برای اهداف داخلی است، نسبت به یک هدف خارجی، نیازی به جمع‌آوری داده‌های زیادی نخواهید داشت.

 به چشم‌انداز صنعت خود نگاه کنید

در تحلیل، وضعیت فعلی صنعت خود را مشخص کنید. با استفاده از معیارهایی مانند اندازه، روندها و رشد پیش‌بینی‌شده، جایی که صنعت در حال حرکت است را درج کنید. این بخش به سرمایه گذاران یا وام دهندگان اجازه می‌دهد که ببینند شما تکالیفتان را در صنعت کسب و کار خود انجام داده‌اید؟. همچنین به آنها نشان خواهد داد که آیا صنعت شما ارزش زمان و پول آنها را دارد یا خیر.

مشتریان هدف را مشخص کنید

حقیقت این است که هر فردی مشتری شما نخواهد بود. اما اشکالی ندارد! وقتی بازار را تجزیه و تحلیل می‌کنید، باید مشخص کنید که مشتریان بالقوه شما چه کسانی هستند. این بخش از فرایند تحلیل بازار، هدف نامیده می‌شود.

شما باید به طور کامل درک کنید که مشتریان شما چه کسانی هستند و از کجا آمده‌اند. تحقیقات شما باید تصویر واضحی از مشتریان بالقوه شما ترسیم کند. به مواردی مانند: سن، درآمد، جنسیت، محل، اشتغال، سطح تحصیلات، وضعیت تأهل یا خانوادگی دقت کنید. هنگامی که مشتریان خود را محدود کردید، نیازها، علایق، شخصیت‌ها و جمعیت آنها را دریابید.

مشخص کردن بازار هدف می‌تواند به شما کمک کند تا مشتریان آینده را بهتر تأمین کنید و کارآمدتر بازاریابی نمایید. همان‌طور که تجارت شما رشد می‌کند، مشتریان بالقوه شما ممکن است تکامل یا تغییر کنند. بازار هدف خود را هر از چند گاهی مجدداً بررسی کنید تا مطمئن شوید که هنوز هم متناسب با تجارت شما هستند.

 رقبای خود را تحلیل کنید

برای تجزیه و تحلیل بیشتر بازار، باید رقابت خود را درک کنید و باید بدانید که رقبای شما چه کسانی را هدف قرار می‌دهند. برای تحقیق در مورد کسب و کارهای دیگر وقت بگذارید. به مواردی مانند پیشنهادات رقبا، موقعیت مکانی، مشتریان هدفمند و معایب موجود در بازار نگاه کنید.

فهرستی از تمام شرکت‌های اصلی خود تهیه کنید. رقیب هر یک را در لیست مرور کنید و نقاط قوت و ضعف آنها را مشخص کنید. کسب و کار آنها چیست که شما ندارید؟ چرا یک مشتری، کسب و کار رقیب را به تجارت شما ترجیح می‌دهد؟ آیا آنها برای کسب و کار شما تهدیدی محسوب می‌شوند؟

هنگامی که نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای رقبای خود را مشخص کردید، آنها را از بیشترین تا کم ‌خطرترین رتبه بندی کنید. سپس، مزایا و موقعیت بازاریابی استارتاپ خود را مشخص کنید.

داده‌های اضافی را جمع آوری کنید

هنگام انجام تحلیل بازار، اطلاعات بزرگ‌ترین متحد شماست. هرچه اطلاعات بیشتری جمع آوری کنید و داشته باشید، کسب و کار شما بهتر خواهد بود. داده‌هایی که در اختیار دارید باید بی‌طرفانه، مرتبط و واقعی باشند. شما باید بتوانید از تحقیقات خود نسخه پشتیبان تهیه کنید و بر اساس اطلاعات دقیق تصمیم بگیرید. از منابع معتبر برای جمع آوری داده‌های اضافی استفاده کنید. شما می‌توانید از منابع مختلفی استفاده کنید، مانند:
اداره آمار کار
اداره سرشماری
وب ‌سایت‌های تجاری و محلی
مقالات مجلات تجارت
نقاط قوت و ضعف رقبا
نظر سنجی‌ها یا پرسش‌ نامه‌های بازار هدف
اطلاعات از مصاحبه‌ها یا گروه‌های متمرکز در بازار هدف شما

 یافته‌های خود را تجزیه ‌و تحلیل کنید

پس از تجزیه و تحلیل بازار، وقت آن است که به یافته‌های خود نگاهی بیندازید. تمام تحقیقات خود را بچینید و آن را با استفاده از بخش‌های مختلف سازماندهی کنید. بخش‌هایی را برای هدف، بازار هدف و رقابت خود لحاظ کنید.

در اینجا موارد دیگری وجود دارد که باید در یافته‌های خود بگنجانید:

  • مروری بر اندازه و نرخ رشد صنعت شما
  • درصد سهم بازار پیش بینی شده شما
  • چشم‌انداز شما برای صنعت
  • تخفیف‌هایی که قصد ارائه آن را دارید
  • روند خرید
  • رشد پیش بینی شده کسب و کار شما
  • قیمت پیشنهادات شما
  • چقدر مشتریان مایل به پرداخت هستند
  • پیش بینی جریان نقدی شما
  • گروه‌های مشتریان شما
  • نتایج دیگر تحلیل‌های شما

بر اساس تحقیقات خود، می‌توانید چیزهای دیگری را برای کسب و کار خود پیش بینی کنید، مانند چرخه جریان نقدی، حاشیه سود ناخالص و عادات خرید مشتریان.

 تحلیل خود را عملی کنید

انجام تجزیه و تحلیل بازار ممکن است کاری دلهره‌آور به نظر برسد، اما کسب و کار شما بعداً بابت آن از شما تشکر خواهد کرد.

مطمئناً، شما زمان زیادی را صرف تحلیل بازاریابی خود خواهید کرد. اما، ارزشش را دارد. این همه تحقیقات گسترده را هدر ندهید. تحلیل خود را عملی کنید. برای اهداف داخلی، به این نگاه کنید که چگونه می‌توانید از یافته‌ها برای بهبود کسب و کار خود استفاده کنید.

از تجزیه و تحلیل خود استفاده کنید تا ببینید آیا می‌توانید هر یک از فرایندهای تجاری را کارآمدتر کنید یا خیر. اگر تجزیه و تحلیلی را برای اهداف خارجی انجام داده‌اید، آماده باشید که با وام دهندگان و سرمایه گذاران در مورد تحقیقات و نتایج خود صحبت کنید. فقط تجزیه و تحلیل خود را جمع و جور نکنید و آن را برای «بعداً» نگذارید. تحلیل بازار خود را هر از چند گاهی برای دست ‌کاری‌های لازم، دوباره بررسی کنید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *