0

گرانترین محصولات کشاورزی در جهان

گرانترین محصولات کشاورزی در جهان

در دنیای کشاورزی، محصولات متنوعی با ارزش‌های اقتصادی گوناگون وجود دارند. اما در میان انبوه این محصولات، تعدادی به دلیل ویژگی‌های خاص، کمیاب بودن، خواص دارویی و یا دشواری در فرآیند تولید، از قیمتی به مراتب بالاتر برخوردارند و جزء گرانترین محصولات کشاورزی در جهان محسوب می‌شوند.

گرانترین محصولات کشاورزی

بیایید نگاهی به برخی از گران‌ترین محصولات کشاورزی در جهان بیاندازیم.

زعفران

زعفران، ادویه‌ای با رنگ و عطر منحصر به فرد، به عنوان گرانترین محصول کشاورزی جهان شناخته می‌شود. برای تولید 500 گرم زعفران خشک به 75000 گل نیاز است. این گیاه در ایران، افغانستان و اسپانیا کشت می‌شود، اما زعفران ایرانی به دلیل کیفیت و عطر بی‌نظیرش، در رتبه اول مرغوبیت قرار دارد. فرآیند برداشت و فرآوری زعفران بسیار پرکار و زمان‌بر است، به همین دلیل قیمت آن بالا می‌رود.

 وانیل

وانیل، غلاف گیاهی ارکیده است که به عنوان طعم‌دهنده در صنایع غذایی و دارویی کاربرد دارد. فرآیند گرده افشانی و برداشت وانیل بسیار دشوار و زمان‌بر است، به همین دلیل قیمت آن بالا است. مکزیک، ماداگاسکار و اندونزی از بزرگترین تولیدکنندگان وانیل در جهان هستند.

زعفران هندی (زعفران کشمیری)

زعفران هندی، با نام علمی “Crocus sativus” و شباهت ظاهری به زعفران ایرانی، در واقع نوعی گیاه متفاوت است. این گیاه در منطقه کشمیر هندوستان کشت می‌شود و به دلیل عطر و طعم قوی و رنگ نارنجی-قرمز منحصر به فردش، قیمتی بالا دارد.

قهوه Kopi Luwak

قهوه Kopi Luwak، نوعی قهوه خاص از اندونزی است که از دانه‌های قهوه‌ای به عمل آمده که توسط نوعی پستاندار به نام “میمون پوزه دراز” خورده و دفع شده‌اند. این فرآیند، طعم و عطری منحصر به فرد به قهوه می‌دهد و قیمت آن را به شدت بالا می‌برد.

قارچ دنبلان

قارچ دنبلان، نوعی قارچ خوراکی کمیاب و خوش‌طعم است که در زیر خاک رشد می‌کند. یافتن این قارچ دشوار است و به مهارت و تجربه نیاز دارد. به همین دلیل، قیمت قارچ دنبلان در بازار جهانی بسیار بالا است.

گوجی بری

گوجی بری، یک نوع گوجه‌فرنگی است که روی درختچه‌های سربالا رشد می‌کند. آنها به بیماری‌ها مقاوم هستند و با طیف گسترده‌ای از خاک و شرایط آب و هوایی سازگار می‌باشند. این “ابر غذا” عمدتاً در چین رشد می‌کند، اما به همان اندازه در آمریکای شمالی نیز قابل کشت است. گوجی بری خشک ارگانیک با قیمت 20 دلار یا بیشتر به فروش می‌رسد و میوه‌های تازه آن قیمت قابل توجهی دارند.

اسطخودوس

این گیاه باغی رایج دارای کاربردهای تجاری مختلفی از جمله اسانس و محصولات با ارزش افزوده مانند صابون و لوسیون است. کاشت یک هکتار لوندر می تواند حدود 12000 دسته گل در سال تولید کند که هر کدام 10 دلار یا بیشتر در بازار خرده فروشی ارزش دارند.

هل سیاه

هل سیاه، نوعی ادویه با عطر و طعم قوی و کمی تلخ است. این گیاه در جنوب هند و سریلانکا کشت می‌شود و به دلیل فرآیند برداشت و فرآوری دشوار، قیمتی بالای دارد.

جینسنگ

ریشه جینسنگ وحشی، یک گیاه دارویی است که در جنگل‌های بسیاری از مناطق شمالی و شرقی ایالات متحده یافت می‌شود، در مقیاس تجاری برداشت و با قیمت‌های شگفت‌انگیزی به خریداران آسیایی فروخته می‌شود.

بامبو

پرسودترین محصولات کشاورزی همیشه خوراکی نیستند. بامبو که برای همه چیز از کف پوش گرفته تا چوب ماهیگیری (و گاهی اوقات در غذاهای آسیایی) استفاده می شود، یک نمونه درخشان است.

نتیجه گیری

اگر زمین کشاورزی دارید یا می‌خواهید در زمینه کشاورزی فعالیت کنید می‌توانید با بررسی هر یک از محصولات بالا از نظر شرایط آب و هوایی، زمان، خاک،نور و … به کاشت آن‌ها بپردازد و سود بالایی کسب کنید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *