1

ارز دیجیتال بیت کوین چیست؟ و تاریخچه آن

بیت کوین چیست ؟ و تاریخچه آن

ارز دیجیتال بیت کوین به عنوان پادشاه ارزهای دیجیتال جز مباحثی است که در چند سال گذشته سروصدای زیادی در سراسر جهان ایجاد کرده است. در این مقاله سعی داریم شما را با این ارز دیجیتال محبوب آشنا کنیم.

بیت کوین چیست؟

بیت کوین (₿) یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز مجازی است که برای اولین بار به عنوان پاسخی به بحران بزرگ مالی و اتکای دنیای مالی به بانک‌ها به عنوان واسطه تمام تراکنش‌های مالی مطرح شد.

مؤسس بیت کوین ساتوشی ناکاموتو، این ایده را داشت که بانک‌ها را از تراکنش‌های مالی خلع کند و یک سیستم پرداخت همتا به همتا ایجاد کند که بر تأیید شخص ثالث تکیه نداشته باشد. به این ترتیب بانک‌ها نیازی به مشارکت در هر تراکنش نداشتند. تراکنش‌های بیت کوین در یک دفتر کل به نام زنجیره بلوک یا همان بلاک چین توسط گره‌های شبکه از طریق رمز نگاری تأیید و ثبت می‌شود.

 واحد بیت کوین چیست

ابتدا بیت کوین دارای دو واحد بیت کوین و ساتوشی بود اما به مرور زمان واحدهای دیگری معرفی گردید که در زیر به آنها می‌پردازیم:

Satoshi ساتوشی

کوچک‌ترین واحد بیت کوین به افتخار خالق آن ساتوشی نام گذاری شده است که هر 100 میلیون واحد از آن برابر یک بیت کوین است یعنی
100,000,000 Satoshi = 1.00000000 Bitcoin

ubtc

هر یو بی تی سی برابر با 100 ساتوشی است یعنی
.1 ubtc = 0.00000100 Bitcoin = 100 Satoshi

mbtc

هر ام بی تی سی برابر با 100 هزار ساتوشی و یک هزارم بیت کوین است است یعنی
1 mbtc = 0.00100000 Bitcoin = 100000 Satoshi

cbtc

هر سی بی تی سی برابر با یک میلیون ساتوشی و یک صدم بیت کوین است یعنی
1 cbtc = 0.01000000 Bitcoin = 1000000 Satoshi

تاریخچه بیت کوین

اینکه چه کسی بیت کوین را تأسیس کرد هنوز یک راز است. در ماه اکتبر 2008، مقاله‌ای در لیست پستی The Cryptography با نام مستعار “ساتوشی ناکاموتو” منتشر شد.

از سال‌های پیدایش بیت کوین تا الان افراد زیادی ادعا کرده‌اند که شخص ساتوشی ناکاموتو هستند اما با تحقیقاتی که انجام شده است مشخص گردیده که این ادعاها کذب است و تا به امروز، هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو مشخص نیست.

در ژانویه 2009، با انتشار اولین نرم افزار بیت کوین، اولین بیت کوین منتشر شد. استخراج اولین بلوک بیت کوین به نام “بلاک پیدایش” 50 بیت کوین پاداش داد.

بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

بیت کوین بر روی فناوری بلاک چین کار می‌کند. بلاک چین یک دفتر کل عمومی مشترک است که کل شبکه بیت کوین بر پایه آن استوار است. هر تراکنش تأیید شده (از جمله بیت کوین‌های تازه اضافه شده) به بلاک چین اضافه می‌شود. هنگامی که هر کاربری تراکنش جدیدی را آغاز می‌کند (ارسال یا دریافت بیت کوین)، تراکنش با استفاده از بلاک چین تأیید می‌شود.

به این موضوع مانند دفتر کل فیزیکی که توسط بانک‌ها نگهداری می‌شود فکر کنید. تنها تفاوت این است که در این مورد، توسط عموم نگهداری می‌شود و هر کسی می‌تواند از دفتر کل برای مطابقت با یک تراکنش استفاده کند.

بیت کوین از رمزنگاری کلید عمومی استفاده می‌کند. این سیستم از دو اطلاعات برای احراز هویت پیام‌ها استفاده می‌کند. هنگامی که برای اولین بار کیف پول بیت کوین خود را راه اندازی می‌کنید، از شما خواسته می‌شود یک کلید خصوصی که به عنوان “seed” نیز شناخته می‌شود را راه اندازی کنید.

این مهم‌ترین بخش امنیت بیت کوین است. ایده‌آل‌ترین کار این است که کلمه کلیدی seed خود را روی یک تکه کاغذ یادداشت کنید و آن را در جایی امن نگه دارید.

نکته: هرگز کلید خصوصی (seed) خود را به صورت آنلاین یادداشت نکنید و آن را با کسی به اشتراک نگذارید!

مزایا بیت کوین

ارز دیجیتال بیت کوین چیست ؟ و تاریخچه آن

برخلاف پول فیات (INR، دلار آمریکا، یورو و سایر ارزهای کاغذی)، بیت کوین توسط هیچ کشوری تنظیم نمی‌شود. این یک نوع ارز رسمی اینترنت است و هر کسی که به اینترنت متصل است می‌تواند آن را داشته باشد. این امر آن را از هرگونه انحصار شرکتی مستقل می‌کند زیرا همه چیز در مورد بیت کوین توسط جامعه عظیمی از کاربرانی مانند من، شما و سایر افرادی که از آن استفاده می‌کنند اداره می‌شود.

بهترین چیز در مورد بیت کوین این است که انتقال آن در سراسر جهان با کارمزد بسیار کم آسان است. به‌عنوان‌ مثال، انتقال هر مقدار بیت کوین از ایالات متحده به هند یا اروپا تنها 2-3 دلار یا کمتر هزینه خواهد داشت.

تراکنش شما نیز ناشناس باقی می‌ماند. فقط فرستنده و گیرنده می‌دانند که چه کسی با معامله درگیر است.

از آنجایی که جهان به آرامی بیت کوین را پذیرفته و می‌پذیرد، افراد و مشاغل در حین انجام تجارت در سطح جهانی پول زیادی را پس‌انداز می‌کنند. از دیگر مزایای آن می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

عدم نیاز به مجوز

ارزهای سنتی و اشکال مختلف پول برای استفاده نیاز به مجوز از بانک‌ها، مؤسسات مالی، دولت‌ها دارند اما بیت کوین به هیچ مجوزی از کسی نیاز ندارد و برای استفاده در سطح جهانی رایگان و آزاد است.

مصونیت در برابر تصرف

هیچ کس نمی‌تواند بیت کوین شما را مصادره کند زیرا شما مالک آن هستید و در هیچ بانک مرکزی یا شرکتی وجود ندارد. شما می‌توانید با بیت کوین بانک خود باشید.

مصونیت در برابر مسدودی

با استفاده از یک الگوریتم محاسباتی به نام اثبات کار (PoW)، هیچ کس نمی‌تواند تراکنش‌های شما را مسدود یا سانسور کند.

غیرمتمرکز بودن

این شبکه در سطح جهانی بین هزاران رایانه و میلیون‌ها کاربر توزیع شده است که در آن شما مجبور نیستید به اشخاص ثالث اعتماد کنید.

محدود بودن عرضه

تنها 21 میلیون بیت کوین ایجاد می‌شود و با نرخ قابل پیش بینی تولید می‌شوند. بیت کوین کمیاب و کاهش دهنده است.

باز بودن منبع

هر کسی می‌تواند در توسعه بیت کوین در حوزه‌های بی شماری از جمله مشتریان مختلف نرم افزار بیت کوین مشارکت داشته باشد.

هزینه تراکنش کم و سرعت انتقال بالا

از آنجایی که بیت کوین یک ارز دیجیتال همتا به همتا است، همان‌طور که در مقاله اولیه ساتوشی ناکاموتو مشخص شده است، تراکنش‌ها تقریباً فوری هستند. آنها همچنین بسیار کم هزینه هستند، بسیار کمتر از شبکه‌های پرداخت مرکزی مانند PayPal، Visa یا Mastercard.

واقعی بودن

بیت کوین در سراسر جهان برای پرداخت هزینه‌هایی مانند قهوه، غذا، وسایل الکترونیکی، مسافرت و غیره استفاده می‌شود. حتی برخی دوست دارند آن را پول اینترنتی جادویی بنامند، زیرا تمام خواص شگفت‌انگیز آن و توانایی آن در خرج نشدن دوبرابر است.

ناشناس بودن

در صورت استفاده صحیح، بیت کوین می‌تواند به عنوان یک ارز ناشناس و عاری از دولت‌های جاسوسی استفاده شود.

هنگامی که از این ارز دیجیتال استفاده می‌کنید، نیازی به ارائه ایمیل، نام یا هر گونه اطلاعات شناسایی دیگری در هنگام انجام تراکنش‌های همتا به همتای بیت کوین ندارید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. مینا حق وردی گفت:

    ممنون از سایت خوبتون مطلب کاملی بود