1

آنچه در سرمایه گذاری طلا باید بدانید!

آنچه در سرمایه گذاری طلا باید بدانید!

در طول تاریخ، طلا همیشه به عنوان یک دارایی ارزشمند شناخته شده است. برخی از قدیمی‌ترین، سوابق طلا را به عنوان یک شکل هنری و همچنین به عنوان یک ارز مورد نظر توصیف می‌کنند. از آنجایی که سکه‌های طلا برای اولین بار در حدود 550 سال قبل از میلاد ضرب شد، آنها پایه مهمی برای سیستم پولی ما تشکیل دادند.
با این حال، گنجینه‌های حاوی طلا کشف شده است که قدمت آنها به 4000 سال قبل از میلاد باز می‌گردد. این بدان معناست که ارتباط این دارایی برای مدت قابل توجهی با قدرت و ثروت مرتبط بوده است. حتی زمانی که کشورها از سکه‌های طلا فاصله گرفتند و به راحتی به سمت پول کاغذی رفتند، «استاندارد طلا» به این معنی بود که این ارز کاغذی همچنان پیوند مهمی با طلا حفظ کرده است.

سرمایه گذاری در طلا

وقتی به سرمایه گذاری در طلا فکر می‌کنید، خود را به خرید طلای فیزیکی، مانند سکه یا شمش محدود نکنید. جایگزین‌های سرمایه‌گذاری در طلا مانند صندوق‌های قابل معامله در بورس طلا (ETF) است. در زیر چند روش سرمایه گذاری در طلا شرح داده شده است:

طلای فیزیکی

سرمایه‌گذاری در طلای فیزیکی می‌تواند برای سرمایه‌گذارانی که به تجارت آنلاین سهام و اوراق قرضه عادت دارند چالش برانگیز باشد. وقتی صحبت از طلای فیزیکی به میان می‌آید، معمولاً با دلال‌هایی خارج از کارگزاری‌های سنتی در تعامل خواهید بود و احتمالاً باید هزینه ذخیره‌سازی و بیمه سرمایه‌گذاری خود را بپردازید. سه گزینه اصلی برای سرمایه گذاری در طلای فیزیکی وجود دارد: شمش، سکه و جواهرات هستند.

شمش طلا

وقتی اکثر مردم به سرمایه‌گذاری در طلا فکر می‌کنند، شمش همان چیزی است که به ذهنشان می‌رسد. شمش طلا به‌صورت شمش‌هایی از 0.3 گرم تا 1 کیلوگرم عرضه می‌شود.
به دلیل قیمت بالای شمش طلا، استفاده از یک فروشنده معتبر یا هزینه کردن برای نگهداری در یک انبار بزرگ یا یک صندوق امانات بسیار مهم است.
اگر می‌خواهید روی طلا با شمش سرمایه‌گذاری کنید، ایده خوبی است که در مورد قیمت طلا به‌روز باشید، بنابراین می‌توانید زمان مناسبی را برای خرید انتخاب کنید. اکثر فروشندگان قیمت‌های خود را بر اساس قیمت‌های لحظه‌ای فعلی به‌روزرسانی می‌کنند.

سکه های طلا

رایج‌ترین سکه‌های طلا یک گرمی تا 8 گرمی هستند، اگرچه سکه‌های ربع و نیم بهار آزادی نیز موجود است. سکه‌های امامی و پارسیان رایج‌ترین نوع سکه‌های طلا هستند. برخی از دلالان حتی سکه‌های آسیب‌دیده یا فرسوده می‌فروشند. سکه‌های کلکسیونی مورد تقاضا اغلب با قیمت ممتاز معامله می‌شوند.

جواهرات طلا

همچنین ممکن است طلایی را که می‌توانید استفاده کنید یا کسی قبلاً آن را استفاده نموده و اما آسیب دیده است، به شکل جواهرات طلا خریداری کنید. با این حال، سرمایه‌گذاری در جواهرات طلا، خطرات زیادی را به همراه دارد که سرمایه‌گذاری در طلای خالص این ریسک را ندارد.
ابتدا باید مراقب خرید جواهرات باشید زیرا همه جواهرات دست دوم توسط نمایندگی‌های معتبر فروخته نمی‌شود. نه تنها اصالت برای شما مهم است، بلکه برای هر کسی که سعی کنید قطعه را دوباره به او بفروشید نیز مهم است. این امر باعث می‌شود جواهرات سرمایه‌گذاری را از یک فروشنده معتبر خریداری کنید و تا آنجا که ممکن است مدارک لازم را دریافت کنید.
همچنین باید از خلوص جواهرات خود و یا اینکه چند درصد طلا است آگاه باشید. خلوص طلا بر اساس عیار محاسبه می‌شود که 24 عیار 100 درصد طلا است. خلوص کمتر، ارزش ذوب قطعه شما یا ارزش خام اجزای جواهرات شما را در صورتی که به طلای خالص ذوب شود، کاهش می‌دهد.

خرید سهام طلا

سرمایه‌گذاری در سهام طلا، پیشنهادی بسیار ساده‌تر از خرید طلای فیزیکی است. می‌توانید با استفاده از حساب کارگزاری خود سرمایه گذاری کنید. با بررسی و تحلیل بازار سهام طلا می‌توانید اقدام به سرمایه‌گذاری در این زمینه نمایید.

بهترین نوع طلا برای سرمایه گذاری

آنچه در سرمایه گذاری طلا باید بدانید!

علی رغم اینکه با خرید جواهرات دسته دو امکان استفاده از آن را نیز دارید، اما همانطور که گفته شد خرید جواهرات همواره ریسک خاص خود را به همراه دارد. می‌توان گفت شمش طلا و سکه از هر نظر شبیه هم هستند. خرید و فروش مشابه، ریسک یکسان، هزینه نگهداری و … در آن دو مشابه است. در این بین حالت کم‌ خطرتر سرمایه گذاری و بهترین نوع طلا برای سرمایه گذاری خرید سهام طلا است. امنیت بیشتری نسبت به روش‌های بالا دارد. با یادگیری تجزیه و تحلیل بازار می‌توانید به راحتی از سرمایه‌گذاری خود سود کسب کنید.

معایب سرمایه گذاری در طلا

یکی از معایب سرمایه گذاری در طلا این است که نوسانات شدید قیمت وجود دارد. اگرچه طلا عامل ضد بحران در نظر گرفته می‌شود، اما در کوتاه‌مدت و میان‌مدت نسبت به سبد سرمایه‌گذاری شما، نوسان بیشتری دارد. نوسانات قیمتی طلا را می‌توان در تحولات قیمتی 10 سال اخیر مشاهده کرد. قیمت طلا به پایین‌ترین سطح خود در سال 2008 رسید.

در نتیجه بحران مالی، قیمت این فلز گران‌بها به سرعت افزایش یافت و در سال 2012 به اوج خود رسید. یکی دیگر از معایب، ریسک ارزی مرتبط با طلا است. طلا به دلار معامله می‌شود. به این ترتیب، اگر طلا را به یورو بخرید، سرمایه‌گذاری شما در معرض نوسانات نرخ مبادله بین یورو و دلار است.
از معایب خریداری طلای فیزیکی هم به خطرات نگهداری آن باید اشاره کرد که دزدان همیشه در کمین سرقت طلای شما هستند. همچنین موقع خرید طلای فیزیکی ممکن است طلای تقلبی به شما بفروشند. پس توصیه می‌شود طلای مورد نظر را از طلافروشی معتمد خریداری نمایید.

مزایای سرمایه گذاری در طلا

بازده: طلا در برخی موارد از سهام و اوراق قرضه بهتر عمل کرده است.

نقدینگی: اگر انواع خاصی از دارایی‌های مبتنی بر طلا را خریداری می‌کنید، می‌توانید به راحتی آنها را به پول نقد تبدیل کنید.

همبستگی پایین: طلا اغلب عملکرد متفاوتی با سهام و اوراق قرضه دارد، به این معنی که وقتی سهام طلا بالا می‌روند، ممکن است طلا کاهش یابد یا برعکس.

تنوع: از آنجایی که طلا به طور کلی با سایر دارایی‌ها همبستگی بالایی ندارد، می‌تواند به تنوع پرتفوی کمک کند، به این معنی که پرتفوی شما دارای نوسانات کمتری است.

ذخیره ارزش دفاعی: سرمایه‌گذاران اغلب زمانی که تهدیدی برای اقتصاد می‌بینند به سمت طلا عقب نشینی می‌کنند و آن را به سرمایه‌گذاری دفاعی تبدیل می‌کنند.

آیا سرمایه گذاری در طلا خوب است؟

اگرچه مردم دلایل خاص خود را برای سرمایه‌گذاری در طلا خواهند داشت، اما برای بسیاری، سرمایه‌گذاری طلا حفظ و محافظت از ثروت آنهاست. بسیاری طلا را انتخاب می‌کنند تا از بقیه پرتفوی خود در برابر خطر محافظت کنند و به سبد خود تنوع دهند. تعداد بسیار کمی از مردم ترجیح می‌دهند تمام پول خود را در طلا سرمایه‌گذاری کنند، زیرا همیشه توصیه می‌شود یک سبد متوازن شامل انواع مختلف سرمایه‌گذاری ایجاد شود. بسیاری از سرمایه‌گذاران، طلا را به همین دلیل انتخاب می‌کنند و به آنها امکان می‌دهد در حوزه‌های مختلف متنوع شوند.

یمت طلا معمولاً با بازارهای سهام همبستگی منفی دارد. طلا اغلب با سقوط سایر بازارها افزایش می‌یابد. به همین دلیل است که به طور سنتی، طلا به عنوان یک سرمایه‌گذاری “منبع امن” در نظر گرفته می‌شود.
در نهایت، برخی از سرمایه‌گذاران طلا را به دلیل بازده مالی احتمالی، به ویژه در دوره زمانی طولانی تر، انتخاب می‌کنند. به زبان ساده، اگر آن را بخرید و نگه دارید تا قیمت بالا برود، می‌توانید آن را بفروشید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. النا گفت:

    ممنون بابت مقاله خوبتون من اکثرا در کنار کاری که دارم برای پس انداز و سرمایه گذاری پرسود طلا خام و بدون اجرت خریداری میکنم اما الان جدیدا با یه سایتی اشنا شدم به نام طلاسی که واسه پس انداز و سرمایه گذاری انلاین خیلی خوبه ی مزیت خوبی که داره اینه که شروع قیمت طلا از 50 هزار تومانه این سایت برای کسانی مناسبه که به دنبال سرمایه گذاری پرسود هستن میتوانندبا خرید فروش طلای خام و بدون اجرت به کسب درامد برسن