0

در مورد توکن BRC۲۰ بیشتر بدانید!

در مورد توکن BRC۲۰ بیشتر بدانید!

در دهه اخیر، با پیشرفت فناوری بلاکچین، استفاده از توکن‌ها به عنوان ابزاری برای انجام تراکنش‌ها و انتقال دارایی‌ها در فضای دیجیتال به شدت گسترش یافته است. یکی از استانداردهای معتبر در این زمینه، استاندارد BRC20 است. در این تحقیق، به بررسی جزئیات و ویژگی‌های توکن BRC۲۰ پرداخته‌ایم.

توکن BRC۲۰ چیست؟

توکن‌ها نمایندگان دیجیتال دارایی‌ها هستند که بر پایه فناوری بلاکچین ایجاد می‌شوند. این توکن‌ها معاملات امن و شفاف را فراهم می‌کنند و در انتقال دارایی‌ها نقش اساسی ایفا می‌کنند. استاندارد BRC20 یک استاندارد ERC-20 سازگار است که بر روی شبکه بیت کوین اجرا می‌شود. این استاندارد امکان ساخت توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) و توکن‌های کاربردی (Utility Token) را روی شبکه بیت کوین فراهم می‌کند.
این استاندارد مزایای متعددی نسبت به سایر استانداردهای توکن‌سازی روی شبکه بیت کوین دارد و می‌تواند کاربردهای متنوعی داشته باشد.

پیدایش و توسعه توکن های BRC-20

استاندارد توکن BRC-20 در اوایل مارس 2023 توسط Domo، یک تحلیلگر معمایی بلاک چین ایجاد شد. با این وجود، پیدایش توکن‌های BRC-20 را می‌توان به ارتقای Taproot بیت‌کوین در نوامبر 2021 ربط داد که باعث افزایش ظرفیت داده‌ها در بلوک‌های بیت‌کوین شد. این ارتقا راه را برای توسعه پروتکل بیت کوین Ordinals هموار کرد که امکان ثبت اطلاعات روی ساتوشی های فردی را فراهم نمود.

با استفاده از این پروتکل، توکن‌های BRC-20 با داده‌های JSON درج می‌شوند و قابلیت‌های اضافی مانند استقرار توکن، ضرب کردن و انتقال در شبکه بیت‌کوین را ارائه می‌کنند. این استاندارد از ایجاد و انتقال توکن های قابل تعویض از طریق پروتکل ordinals پشتیبانی می کند. Ordi، Vmpx و Pepe نمونه هایی از توکن های محبوب در لیست توکن های BRC-20 هستند.

مزایای استفاده از BRC20

استاندارد BRC20 مزایای متعددی نسبت به سایر استانداردهای توکن‌سازی روی شبکه بیت کوین دارد. از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– سازگاری با ERC-20: استاندارد BRC20 با استاندارد ERC-20 سازگار است. این بدان معناست که توکن‌های BRC20 می‌توانند در کیف پول‌های ERC-20 ذخیره و مبادله شوند.

– قابلیت استفاده از هر ساتوشی: استاندارد BRC20 امکان ساخت توکن‌ها را روی هر ساتوشی فراهم می‌کند. این امر باعث می‌شود که ساخت توکن‌های با ارزش پایین‌تر امکان‌پذیر شود.

– هزینه‌های پایین: هزینه‌های ساخت و استفاده از توکن‌های BRC20 نسبتاً پایین است. این امر باعث می‌شود که این توکن‌ها برای کاربردهای خرد مناسب باشند.

معایب BRC۲۰

  • وابسته به شبکه بیت کوین است.
  • قابلیت استفاده بر روی بلاک چین‌های دیگر را ندارد.
  • کاربرد آن محدود است.
  • جامه توسعه دهندگان کمی دارد.
  • پایه قراردادهای هوشمند کار نمی‌کنند.

رشد و تاثیر توکن های BRC-20

به عنوان یک «آزمایش»، توکن‌های BRC-20 محبوبیت زیادی پیدا کردند. نه تنها بیش از 14000 توکن با استفاده از این فناوری ایجاد شده است، بلکه این توکن ها از ارزش انباشته بازار 600 میلیون دلاری فراتر رفتند. همچنین با استقبال خوبی از طرف علاقه مندان به ارزهای دیجیتال برخوردار شد که تا حد زیادی به لطف شهرت و محبوبیت شبکه بیت کوین بود که در آن اجرا می شد.

با این حال، در پس شهرت و قابلیت مالی، تراکنش های BRC-20 استرس بیشتری را به بلاک چین بیت کوین اضافه کرده است. سرعت 7 TPS (معاملات در ثانیه) شبکه بیت کوین از آن زمان تاکنون توسط هزاران تراکنش مربوط به BRC-20 و NFT های معمولی تحت تأثیر قرار گرفته است. در 8 مه 2023، شبکه بیت کوین طبق گزارشات، بیش از 300000 تراکنش در صف داشت زیرا کارمزد تراکنش‌ها به بالاترین رکورد خود در دو سال رسید.

تفاوت ERC20 و BRC20‌

استاندارد ERC20 یک استاندارد توکن‌سازی مبتنی بر شبکه اتریوم می‌باشد و با استفاده از قراردادهای هوشمند است. اما بی آر سی 20 استانداردی برای ساخت توکن روی شبکه بیت کوین می‌باشد.

خرید و ذخیره توکن های BRC-20

توکن‌های BRC-20 را می‌توان در صرافی‌های متمرکز یا از طریق صرافی‌های معمولی با استفاده از کیف پول بیت‌کوین با قابلیت taproot خریداری کرد. قابل ذکر است، این توکن‌ها را نمی‌توان در کیف پول‌هایی مانند MetaMask ذخیره کرد و به کیف پول‌های خاصی نیاز دارند که از شبکه بیت کوین و بیت کوین Ordinals پشتیبانی می‌کنند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *