2

معنی فرنچایز چیست؟ و مزایای آن

معنی فرنچایز چیست؟ و مزایای آن

اگر از کسی سوال کنید که فرنچایز چیست؟ پاسخ خواهد داد که فرنچایز کسب و کاری است که در شهرهای مختلف وجود دارد. این کسب و کارها قابل تشخیص هستند زیرا آرم و رنگ‌های آنها یکسان است. یا می‌گویند این نوعی کسب و کار است که هر جا که می‌روید یکسان است.
این پاسخ‌ها همه درست است اما فرانشیز بیش از یکنواخت بودن رنگ و آرم است. در این مقاله می‌خواهیم شما را با فرنچایز یا فرانشیز آشنا کنیم:

فرنچایز چیست؟

فرانشیز نوعی کسب و کار است که تحت مالکیت و اداره یک فرد (فرانچایز گیرنده) است، اما توسط یک شرکت بسیار بزرگ‌تر (معمولاً ملی یا چند ملیتی) (فرانچایز دهنده) مارک و نظارت می‌شود. بسیاری از فروشگاه‌ها و رستوران‌هایی که هر روز می‌بینید حق امتیاز هستند.
به زبان ساده فرنچایز همان نمایندگی یا شعباتی از برندهای کسب و کارها است. مک دونالد و هتل هیلتون به طور مثال نمونه‌ای از فرنچایز هستند.
هنگامی که حقوق افتتاح این نوع کسب و کار را خریداری می‌کنید، حقوق استفاده از یک مدل و سیستم تجاری اثبات شده، با قیمت‌ها، محصولات و تکنیک‌های بازاریابی اثبات شده را خریداری می‌کنید. همچنین شما به مواد دارای علامت تجاری شرکت از جمله آرم‌ها، شعارها و تابلوها دسترسی کامل دارید، هر چیزی که با نام تجاری مرتبط باشد.

امتیازات یک فرنچایز

برای تبدیل شدن به یک فرنچایز، باید هزینه فرنچایز اولیه را پرداخت کنید. پرداخت هزینه اولیه و امضای قرارداد حق امتیاز به شما حق استفاده از موارد زیر را می‌دهد:

  • نام تجاری یا تجاری
  • سیستم انجام تجارت
  • دفترچه راهنمای عملیات
  • مواد بازاریابی
  • نرم افزار
  • تمام مواد اختصاصی دیگر

علاوه بر این ممکن است یک منطقه انحصاری برای پوشش دادن به شما داده شود. اطلاعات مربوط به منطقه همیشه در قرارداد فرانشیز شما مشخص می‌شود، همان‌طور که دوره زمانی که کسب و کار فرانشیز خود را در اختیار دارید. به طور معمول، این نوع قرارداد بین 5 تا 10 سال طول می‌کشد و معمولاً حق تمدید آنها را دارید.

قدرت برند فرنچایز

معنی فرنچایز چیست؟ و مزایای آن

نام تجاری یک فرنچایز با ارزش‌ترین دارایی آن است. مشتریان بر اساس اطلاعاتی که درباره برند می‌دانند یا فکر می‌کنند که از برند می‌دانند، تصمیم می‌گیرند از کدام کسب‌وکار خرید کنند و هر چند وقت یک‌بار به آن کسب‌وکار مراجعه کنند.

مصرف کنندگان واقعاً اهمیتی نمی‌دهند که صاحب دارایی‌های کسب و کار چه کسی است. آنها صرفاً به دنبال به دست آوردن محصولات و خدماتی هستند که برند آنها معروف است. فرنچایز به «کارآفرینان فرمول» اجازه می‌دهد تا یک کسب‌وکار را تحت برندهای شناسایی شده اداره کنند.

در هنگام کار با یک امتیازدهنده بزرگ، فرنچایزها ابزارها و پشتیبانی لازم را برای مطابقت با استانداردهای سیستم و اطمینان از رضایت مشتری دریافت می‌کنند. بدون توجه به اینکه مکان متعلق به شرکت است یا متعلق به فرنچایز، در هر مکان انتظار می‌رود که مطابق با استانداردهای برند اجرا شود. فرنچایزها زمان، انرژی و منابع مالی زیادی را برای توسعه و حمایت از برندهای خود سرمایه‌گذاری می‌کنند: در ذهن مصرف‌کننده، برند یک فرنچایز برابر با شهرت شرکت است.

فرنچایزهای بزرگ استانداردهای سیستم را با فرنچایزها اجرا می‌کنند زیرا می‌خواهند اطمینان حاصل کنند که مشتریان در هر بار خرید از یک مکان دارای امتیاز راضی هستند و از ارزش حقوق صاحبان امتیاز دیگر که برند را به اشتراک می‌گذارند محافظت کنند. فرنچایزها نه تنها فهرست محصولات و خدمات تثبیت شده، بلکه یک سیستم عملیاتی و برندی را نیز ارائه می‌دهند که در حال حاضر وجود دارد. در سیستم‌های فرانشیز بزرگ، فرنچایز دهنده و صاحب امتیاز با هم برای موفقیت متقابل همکاری می‌کنند.

مزایای فرنچایز

فرانچایز می‌تواند راه بسیار خوبی برای شرکت‌ها برای افزایش توزیع خود باشد. ایساک سینگر با روشی که چرخ خیاطی سینگر خود را فروخت، شکل اولیه‌ای از فرانشیز دادن را ایجاد کرد و هنری فورد این کار را با اتومبیل انجام داد. پیتزا سیب 360 نمونهٔ داخلی فرنچایز است.

با این حال، اکثراً، فرانشیز کردن یک کسب و کار یک مزیت بزرگ برای شرکت‌ها دارد: آنها مجبور نیستند از تمام پول خود برای توسعه تجارت خود استفاده کنند. در عوض، آنها می‌توانند از پول سایر افراد (از صاحب امتیاز) استفاده کنند.
ارائه فرانشیز به بنیان‌گذار اجازه می‌دهد تا بخشی از ریسک مالی خود را کاهش دهد زیرا به دنبال گسترش یک تجارت به چندین مکان جدید است. فرنچایز دهنده هنوز باید پول خود را برای ایجاد سیستم امتیازدهی سرمایه گذاری کند اما مجبور نیستند به همان اندازه از پول خود را در هر مکان جدید سرمایه گذاری کنند.

چگونه یک فرانشیز را انتخاب کنیم؟

فرانچایز یک روش توزیع محصول و خدمات عالی است اما همه فرنچایزها یکسان ایجاد نمی‌شوند. شما باید فرصت کسب و کار خود را عاقلانه انتخاب کنید. تعیین اینکه چه فرنچایزهایی را باید بررسی کنید، انتخاب یک فرنچایز می‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد. در اینجا سه نکته وجود دارد:

1. بفهمید در چه چیزی مهارت دارید

این واقعاً در مورد ایجاد تطابق مناسب برای مجموعه مهارت‌های شما است. در اینجا کاری وجود دارد که می‌توانید در حال حاضر انجام دهید و به شما کمک می‌کند تا در جستجوی خود پیشرفت کنید: فهرستی از مهارت‌های برتر خود را تهیه کنید. کارهایی را که واقعاً در انجام آن مهارت دارید بنویسید.
به عنوان مثال، آیا شما یک شخص رابطه آفرین هستید؟ اگر چنین است، آن را یادداشت کنید. یا شاید شما یک فرد برون گرا نیستید؛ شاید شما در پشت صحنه بهتر باشید. آیا شما یک فرد عملیاتی هستید؟ آن را بنویسید. هر کاری که در انجام آن مهارت دارید، هر کاری که به آن معروف هستید، آن را یادداشت کنید.

2. مهارت‌های برتر خود را با فرصت‌های فرانشیز تطبیق دهید

این ساده‌تر از آن است که به نظر می‌رسد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که لیستی را که به تازگی ایجاد کرده‌اید در مقابل خود نگه دارید، در حالی که در جستجوی چند امتیاز برای شروع به جستجو هستید. جستجوی خود را به صورت آنلاین شروع کنید.

پورتال‌های فرانشیز بهترین مکان برای شروع هستند. برای یافتن تعدادی از آنها، از موتور جستجوی مورد علاقه خود استفاده کنید و “فرانچایز فرصت‌ها” یا “فرانچایز برای فروش” را تایپ کنید. این کار کمی وقت شما را می‌گیرد.
در مرحله بعد، چند فرصت خاص را که جذب آنها شده‌اید، انتخاب کنید.

به هر یک از آنها نگاه کنید، و ببینید آیا آن همان چیزی است که می‌خواهید باشید. و اینکه آیا می‌توانید از مهارت‌های خود یا مهارت‌هایی که یادداشت کرده‌اید و پیش روی خود دارید در این فرنچایزها استفاده کنید.

3. روندها را تماشا کنید

این طبیعت انسان است که جذب چیزهای مد و محبوب شود. ما پیشنهاد نمی‌کنیم که از فرصت‌هایی که اکنون محبوب هستند اجتناب کنید. آنچه ما پیشنهاد می‌کنیم این است که امتیازی را انتخاب کنید که زود از بین نمی‌رود و پتانسیل آن را دارد که پا برجا بماند. سعی کنید از مدها دوری کنید. از آنچه در دنیای تجارت می‌گذرد در جریان باشید و روندها را تماشا کنید.

شما باید دریابید که مصرف‌کنندگان (اگر بازار هدف شما این است) پول خود را صرف چه چیزی می‌کنند. شما همچنین باید دریابید که آنها حاضر هستند برای چه چیزی پول بپردازند. این‌ها همه تحقیقات بازار است. باید بدانید که رهبران کسب و کار در مورد چه چیزی بحث می‌کنند. نیازهای آنها چیست؟
اگر می‌خواهید در جریان روندهایی باشید که بر شما به عنوان یک حق امتیاز تأثیر می‌گذارد، جستجوی وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌های تجاری را شروع کنید که اغلب در مورد روندهایی که  در حال وقوع هستند، می‌نویسند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سهیلا گفت:

    مقاله ی بسیار عالی ای بود. منو یاد هلدینگ بابک بختیاری انداخت.

  2. سجاد سهرابی گفت:

    مقاله بسیار حرفه ای و عالی ای بود. من رو یاد هلدینگ بابک بختیاری انداخت.