0

چگونه ایده خود را بفروشیم؟

چگونه ایده خود را بفروشیم؟

وجود ایده‌های جدید برای موفقیت در بازارهای تجاری ضروری هستند. شاید شما در ذهن خود برای یک مشکل رایج، راه‌حل منحصر به فردی دارید. ممکن است از خود بپرسید که چگونه ایده خود را با حداکثر سود به فروش برسانید. با ما در این مقاله همراه باشید تا نحوه فروش یک ایده را در هفت مرحله کلیدی بیان کنیم. همچنین در این مقاله برخی از مشکلات پیش روی شما معرفی خواهند شد تا برای مقابله با آنها خود را آماده کنید.

1- درباره ایده خود تحقیق کنید

اولین قدم در فروش ایده این است که تا حد امکان اطلاعات بیشتری را درباره آن جمع‌آوری کنید. این جمع‌آوری اطلاعات شامل شناخت بازار یا بازارهایی است که ایده شما در آنها بیشترین ارزش را دارد. سپس ایده‌های مشابه را شناسایی کنید تا نقاط قوت و ضعف ایده خود را مشخص کنید. اگر ایده شما برای تولید یک محصول خاص است، قبل از مراجعه به سرمایه‌گذاران، با فرآیند تولید آشنا شوید.

2- ایجاد مالکیت

برای محافظت از ایده خود در برابر دزدیده شدن، باید ایجاد مالکیت کنید. اشکال مختلف حقوقی برای مالکیت وجود دارد که علم به تفاوت آنها بسیار مهم است. اگر بخواهیم مالکیت‌های حقوقی را در یک دسته‌بندی کلی معرفی کنیم، به سه دسته تقسیم می‌شوند:

– ثبت اختراع (پتنت‌ها) از اختراعات محافظت می‌کنند.

– حق چاپ از آثار انتشار یافته مانند کتاب‌ها محافظت می‌کند.

– ثبت علائم تجاری از ارتباطات تجاری محافظت می‌کنند.

بهتر است برای تصمیم‌گیری در مورد اینکه کدام یک برای ایده شما مناسب‌تر است، با یک وکیل واجد شرایط مشورت کنید.

3- ایده خود را آزمایش کنید

آزمایش یک ایده آنقدرها هم که در ابتدا به نظر می‌رسد دشوار نیست. یکی از بهترین راه‌ها برای انجام این کار صحبت با افراد مورد اعتماد است. خانواده و دوستان اولین منبع عالی برای آزمایش ایده شما در بخش نظرسنجی هستند. اگر بتوانید نمونه اولیه طرح خود را بسازید و به همراه داشته باشید، بهتر است.

حتی شما می‌توانید ایده خود را از طریق مشورت با یک گروه متخصص آزمایش کنید. هر دو روش به شما بینشی در مورد آنچه که برای موفقیت ایده خود نیاز دارید، می‌دهد. مزیت آزمایش ایده خود قبل از فروش به یک شرکت بزرگ، در این است که امکان دارد افرادی را بیابید که مایل به سرمایه‌گذاری در تجارت نوپای شما باشند.

4- بازار هدف را شناسایی کنید

شرکت‌های هدفی که ممکن است به ایده شما علاقه‌مند باشند را شناسایی کنید. تا حد امکان فهرست بزرگی جمع‌آوری کنید و سپس شرکت‌ها را بر اساس زیر دسته‌بندی کنید:

– جغرافیا

– شهرت

– اندازه شرکت

– خط تولید

– قوانینی که برای پذیرش ایده جدید دارند

– امکان ملاقات با فرد تصمیم‌گیرنده شرکت

انجام این کار زمان‌بر است و نیاز به تحقیق زیادی دارد. اما وقت گذاشتن روی این مسأله به شما کمک می‌کند تا تعیین کنید کدام کسب و کار برای ایده شما مناسب است و به شما امکان اولویت‌بندی می‌دهد تا بدانید با کدام یک از آنها ابتدا تماس بگیرید.

5- یک ارائه حرفه‌ای آماده کنید

یک ارائه حرفه‌ای از سه بخش تشکیل شده است:

– برگه فروش: یک یا دو صفحه کاغذ که حاوی این اطلاعات است: نیازی را که ایده شما برآورده می‌کند، ویژگی‌ها و مزایا، بازارهای قابل اجرا و وضعیت قانونی ایده شما.

– معرفی‌نامه: شرح مختصری برای معرفی خود، توضیح اینکه چرا با آن شخص تماس گرفته‌اید و تعیین زمان برای ملاقات حضوری.

– ارائه چهره به چهره: هنگام ملاقات حضوری یا مکالمه تلفنی با تصمیم‌گیرندگان، فیلمنامه‌ای را برای آنچه می‌خواهید بگویید، آماده کنید.

هنگامی که هر سه بخش از ارائه خود را نهایی کردید، آن را بارها و بارها تمرین کنید. شما باید بتوانید در مورد برگه فروش، معرفی‌نامه و ارائه خود بدون هیچ یادداشتی و در هر زمان که فرصتی پیش آمد صحبت کنید.

6- انتظارات خود را واقع‌بینانه تعیین کنید

تعیین انتظارات خود از شرکت، قبل از شروع فروش ایده بسیار مهم است. این احتمال وجود دارد که با اولین ایده خود حقوق زیادی دریافت نکنید. اما با کسب تجربه در این فرآیند و ارائه راه‌حل‌های بیشتر برای مشکلات رایج، نحوه فروش یک ایده را خواهید آموخت و از سود بالاتری بهره‌مند خواهید شد.

7- تصمیم بگیرید که چگونه می‌خواهید حقوق دریافت کنید

قبل از اولین جلسه تصمیم بگیرید که اگر شرکت، ایده شما را دوست داشته باشد، چگونه می‌خواهید حقوق دریافت کنید. ضروری است که قبل از ملاقات حضوری به این موضوع فکر کنید تا بتوانید همیشه برای سؤالات احتمالی آماده باشید.

گزینه‌های پرداخت عبارتند از:

انحصار: حق استفاده از این ایده در انحصار شما باشد.

درصد سالیانه: شرکت هر سال مبلغی را به صاحب ایده بپردازد.

حق امتیاز: معمولاً بر اساس درصدی از فروش به صاحب ایده تعلق می‌گیرد.

پیش پرداخت: فروش کامل ایده به یک شرکت خاص.

اکثر روش‌های پرداخت به نوعی به هم مرتبط هستند. به عنوان مثال، هرچه انحصار بیشتری دریافت کنید، از پول اولیه کمتری برخوردار خواهید شد. یافتن ترکیب مناسبی از گزینه‌های پرداخت برای دریافت حقوق یک تصمیم عاقلانه است که باید برای آن برنامه‌ریزی کرد.

مشکلات موجود برای فروش یک ایده

چگونه ایده خود را بفروشیم؟

– فروش یک ایده زمان می‌برد و اگر مجبور به تولید اولیه یک محصول باشید شاید مجبور شوید بارها آزمون و خطا کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.

– شما نمی‌توانید از نظر قانونی مالک ایده باشید و اگر صاحب آن ایده نباشید، نمی‌توانید آن را بفروشید. تنها راه موجود ثبت آن است که خود فرایندی زمان‌بر محسوب می‌شود.

– ممکن است قبل از فروش ایده، نیاز به سرمایه‌گذاری برای تحقق آن داشته باشید. حتی شاید برای محافظت از آن مجبور به پرداخت هزینه شوید.

– شرکت‌ها احتمالاً ایده شما را قبلاً امتحان کرده‌اند. اکثر شرکت‌های بزرگ هر روز به راه‌حل‌های جدید و راه‌هایی برای توسعه محصول خود فکر می‌کنند. چقدر احتمال دارد که آنها قبلاً به ایده شما فکر نکرده باشند؟ به همین دلیل است که تحقیقات برای آماده‌سازی فروش ایده حیاتی است.

– شرکت‌ها ممکن است در حال حاضر روی ایده مشابه کار کنند. شما ممکن است ایده خود را ارائه دهید و پاسخ رد بشنوید و شش ماه بعد مشابه ایده خود را در بازار ببینید.

برچسب‌ها

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *