0

بلاکچین چیست و چگونه کار میکند

بلاکچین چیست و چگونه کار میکند

بلاکچین نوع نسبتاً جدیدی از پایگاه داده است که به راه حلی مرسوم برای ذخیره اطلاعات دیجیتالی ایمن‌تر تبدیل شده است. شرکت بین‌المللی داده اخیراً پیش‌بینی کرده است که شرکت‌ها و دولت‌ها در سال‌های آینده میلیاردها دلار برای بلاک‌چین هزینه خواهند کرد. در این مقاله سعی داریم بلاک‌چین را خدمت شما توضیح دهیم پس با ما همراه باشید:

بلاکچین چیست

در اسناد اصلی که بیت‌کوین را توصیف می‌کنند، پایگاه داده جدید ارز مجازی به عنوان بلاک‌چین نامیده نشده است. اما با گذشت زمان این نام را به خود گرفت. زیرا تمام تراکنش‌هایی که وارد شبکه می‌شدند در بلوک‌های داده گروه‌بندی و سپس با استفاده از ریاضیات پیچیده به هم زنجیر می‌شدند. این کار بازگشت به عقب و بازنویسی کردن با رکوردهای قدیمی را دشوار می‌کند. دانشگاهیان اشاره کرده‌اند که این طرح قبل از بیت‌کوین وجود داشت، اما بیت‌کوین آن را برجسته کرد.

 بلاکچین چگونه کار می‌کند

بلاک چین هر نوع تبادل داده را روی پلتفرم ذخیره می‌کند. بنابراین، مانند یک سیستم دفتر کل است، که در آن هر تبادل داده یک نقطه در گزارش دارد. علاوه بر این، تبادل داده‌ها در سیستم، تراکنش نامیده می‌شود. هنگامی که تراکنش تأیید شد، به عنوان یک بلوک در سیستم دفتر کل جای می‌گیرد به محض اینکه در دفتر ثبت شد، هیچ کس نمی‌تواند آن را به هیچ وجه حذف یا تغییر دهد.

در واقعیت، بلاک چین از یک شبکه توزیع شده همتا به همتا استفاده می‌کند که ماهیت غیرمتمرکز فناوری را تضمین می‌کند. هر دستگاهی که به شبکه متصل می‌شود یک گره در نظر گرفته می‌شود.

در مرحله اول، یک کاربر یا یک گره تراکنش را آغاز می‌کند و آن را با کلید خصوصی خود امضا می‌کند. اساساً، کلید خصوصی یک امضای دیجیتال منحصر به فرد ایجاد می‌کند و مطمئن می‌شود که هیچ کس نمی‌تواند آن را تغییر دهد.

پس از آن، تراکنش به گره‌های تأیید کننده پخش می‌شود. در اینجا، پلتفرم بلاک چین می‌تواند از روش‌های مختلفی برای بررسی معتبر بودن یا نبودن تراکنش استفاده کند. روش‌ها یا الگوریتم‌هایی وجود دارد که به آنها الگوریتم اجماع گفته می‌شود.

به هر حال، هنگامی که گره‌ها صحت تراکنش را تأیید کنند، جایی در دفتر کل پیدا می‌کند. همچنین، دارای یک مهر زمانی و یک شناسه منحصر به فرد برای محافظت بیشتر از هر گونه تغییر است.

سپس بلوک به بلوک قبلی متصل می‌شود و یک بلوک جدید با این بلوک و غیره پیوند ایجاد می‌کند. به این ترتیب، زنجیره‌ای از بلوک‌ها را ایجاد می‌کند، بنابراین نام بلاکچین(blockchain) به دست می‌آید.

مزایای بلاک چین

اکثر پایگاه‌های داده‌ای که برای نگهداری سوابق مالی استفاده می‌گردد توسط یک مؤسسه مرکزی نگهداری می‌شوند. به‌عنوان‌مثال، JPMorgan Chase مسئول پیگیری میزان پول در تمام حساب‌های مشتریان خود است. با پایگاه داده بلاک چین بیت کوین، دفتر کل توسط همه رایانه‌هایی که به شبکه بیت کوین متصل هستند، به طور مشترک نگهداری و به روز می‌شود.

ماهیت حفظ شده بلاک چین بیت کوین آن را با ویکی‌پدیا مقایسه کرده است، که به جای یک نویسنده به شبکه گسترده‌ای از مشارکت کنندگان متکی است و ازآنجا که سوابق به صورت اشتراکی نگهداری می‌شوند، هیچ کامپیوتر یا مؤسسه‌ای مسئول نیست. اگر رایانه‌ای که سوابق را نگه می‌دارد هک یا آفلاین شود، رایانه‌های دیگر می‌توانند بدون آن کار کنند.

انواع بلاکچین

بلاکچین چیست و چگونه کار میکند

چهار نوع اصلی شبکه‌های بلاکچین عبارت‌اند از: بلاک چین خصوصی، بلاک چین عمومی، بلاک چین ترکیبی و بلاک چین کنسرسیوم.

بلاک چین خصوصی

بلاک چین خصوصی یک بلاک‌چین مجاز و سیستم غیرمتمرکز جزئی است که در آن، تنها یک سازمان به شبکه دسترسی و اختیار دارد. به عبارت دیگر، هرکسی که می‌خواهد به آن بپیوندد باید از نهاد حاکم بر بلاک چین اجازه بگیرد و عموم مردم نمی‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.

یک بلاک چین خصوصی مستلزم دعوت است و تنها افرادی که در یک تراکنش شرکت می‌کنند می‌توانند از آن مطلع شوند. هر کسی که یک شبکه بلاک چین خصوصی را مدیریت می‌کند می‌تواند هر تراکنش را بر اساس نیاز خود تغییر داده یا ویرایش کند.

بلاک چین‌های خصوصی سطوح مختلفی را فعال می‌کنند که تعیین می‌کنند کدام کاربران می‌توانند بلاک چین را بنویسند، بخوانند و ممیزی کنند. در پلتفرم‌های بلاک‌چین خصوصی، کاربران قوانینی را دریافت می‌کنند که سایر پلتفرم‌ها آن را نمی‌پذیرند. بنابراین، همه گره‌ها باید از برخی مقررات پیروی کنند تا مطمئن شوند که یک شرکت به درستی جریان دارد.

با این حال، یک بلاک چین خصوصی انرژی و توان زیادی مصرف می‌کند و در برابر خطرات، هک‌ها و نقض یا دست‌کاری داده‌ها آسیب‌پذیرتر است. برای بازیگران بد آسان است که کل شبکه را به خطر بیندازند.

در پلتفرم‌های بلاک چین خصوصی، ورودی‌ها را مالک می‌تواند تغییر دهد و سازمان‌ها از فناوری دفتر کل توزیع‌شده استفاده می‌کنند، با این حال، داده‌های خود را عمومی نمی‌کنند. بلاک چین خصوصی مستلزم داشتن یک هویت ثابت برای هر کاربر است، زیرا این هویت نوع دسترسی آنها را مشخص می‌کند. اینها راه حل‌های سازمانی معروفی هستند که مدیریت منابع و اقداماتی را که همه انجام می‌دهند امکان‌پذیر می‌کند. آنها تراکنش‌های سریع‌تری را امکان‌پذیر می‌کنند و نگهداری آنها از نظر انرژی کارآمدتر است.

ویژگی‌های بلاک چین خصوصی

  • حریم خصوصی کامل
  • راندمان بالا، کارآیی بالا
  • ثبات
  • هزینه کم

بلاکچین عمومی

بلاک چین عمومی یک شبکه است که هیچ محدودیتی ندارد، به این معنی که هر کسی می‌تواند هر زمان که بخواهد به آن بپیوندد. همه کاربران می‌تواند دفتر کل را ببیند و در روند اجماع شرکت کند.

برای پیوستن به شبکه و شروع اعتبارسنجی بلوک‌ها و ارسال تراکنش‌ها فقط به اتصال اینترنت نیاز دارید. به طور کلی، این شبکه برای کاربرانی که بلوک‌ها را تأیید می‌کنند، انگیزه ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، بیت کوین و اتریوم نمونه‌هایی از شبکه‌های بلاک چین عمومی هستند.

یک شبکه بلاک چین عمومی از الگوریتم‌های اجماع اثبات کار یا اثبات سهام برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها استفاده می‌کند. در معماری بلاک چین عمومی، شما می‌توانید پروتکل را در هر زمان دانلود کنید، و بلاک چین بدون مجوز است، به این معنی که برای پیوستن و تعامل با شبکه به هیچ مجوزی از کسی نیاز ندارید. هر کسی می‌تواند در بلاک چین بخواند، بنویسد یا شرکت کند.

بلاک چین‌های عمومی مدل کاملی را مشخص می‌کنند که صنعت فناوری را بسیار سودآور می‌کند. یک بلاک چین عمومی غیرمتمرکز است و یک نهاد واحد ندارد که شبکه را اداره کند. علاوه بر این، داده‌های یک بلاک چین عمومی امن هستند، زیرا تغییر یا تغییر داده‌ها پس از تأیید اعتبار در بلاک چین غیرممکن است.

ویژگی های بلاک چین عمومی

– در این بلاک چین، هر کسی می‌تواند با بررسی و افزودن داده‌ها به بلاک چین، شرکت کند.

– غیرمتمرکز است.

– ترتیب بزرگی یک بلاک چین عمومی سبک‌تر از یک بلاک چین خصوصی است و توان عملیاتی تراکنش را ایجاد می کند.

– تراکنش در ثانیه در یک بلاک‌چین عمومی در مقایسه با بلاک‌چین‌های خصوصی کمتر است.

– یک شبکه عمومی از آنجایی که غیرمتمرکز است و شامل مشارکت فعال بوده، از امنیت بیشتری برخوردار است.

– در یک بلاک‌چین، باید به یک مرجع متمرکز برای نظارت بر کل شبکه دسترسی اعطا شود.

بلاک‌چین ترکیبی

بلاک‌چین ترکیبی در واقع رؤیایی دوردست به نظر می‌رسد که ممکن است در کوتاه مدت محقق نشود. اگر توانایی‌های پروتکل‌های بلاک‌چین خصوصی و عمومی را تجزیه و تحلیل کردیم، بدیهی است که ترکیبی از این پروتکل‌ها می‌تواند «بهترین هر دو جهان» را ارائه دهد. بلاک‌چین‌های هیبریدی نوید زیادی دارند و شایسته ایجاد هستند. راه‌اندازی شبکه بلاک‌چین خصوصی که با یک شبکه بلاک‌چین عمومی ادغام یا تعامل می‌کند، مزایای زیر را به همراه خواهد داشت:

سازمان‌ها می‌توانند با استفاده از قراردادهای هوشمند، عملکرد بالا و قابلیت حسابرسی کامل، از ویژگی‌های برجسته بلاک‌چین‌های خصوصی بهره ببرند، در حالی که تراکنش‌های روی بلاک‌چین عمومی را برای افزایش شفافیت و تأییدپذیری اثبات می‌کنند.

شرکت‌ها برای هر ذی‌نفع نیازی به میزبانی گره نخواهند داشت. هیبریدها فقط به حداقل استقرار قابل دوام یک شبکه بلاک‌چین خصوصی که فقط از چند گره تشکیل شده است نیاز دارند.

موارد استفاده از بلاک‌چین هیبریدی یا ترکیبی

  • اینترنت اشیا هیبریدی
  • مالی و تجارت جهانی
  • بانکداری
  • زنجیره تأمین
  • دولت‌ها
  • خدمات سازمانی

بلاک‌چین کنسرسیوم

بلاک‌چین کنسرسیوم یک فناوری بلاک‌چین مجاز است که به موجب آن چندین سازمان پلتفرم را اجرا می‌کنند. کاملاً شبیه بلاک‌چین خصوصی است. در بلاکچین خصوصی، تنها یک سازمان بر روی پلتفرم وجود دارد، در حالی که در بلاک‌چین کنسرسیوم، چندین سازمان بر پلتفرم حاکم هستند.

بلاک‌چین کنسرسیوم به کاربران جدید اجازه می‌دهد تا به ساختار ایجاد شده بپیوندند و به‌جای شروعی تازه، اطلاعات را به اشتراک بگذارند. کنسرسیوم به سازمان‌ها در یافتن راه‌حل‌ها و صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های توسعه کمک می‌کند.

مزایای بلاک‌چین کنسرسیوم

اعتبارسنجی: تعداد شرکت‌کنندگان در بلاک‌چین کنسرسیوم مشخص و تأیید شده است.

کنترل: به‌جای یک موجودیت انحصاری، گروه خاصی از شرکت‌کنندگان معتبر بر پلتفرم بلاک‌چین حکومت می‌کنند.

امنیت: اطلاعات بلوک‌های معتبر خصوصی است.

اقتصادی: بلاک‌چین کنسرسیوم هیچ هزینه‌ای برای خدمات یا تراکنش در تنظیمات کنسرسیوم دریافت نمی‌کند.

انعطاف‌پذیری: دخالت چندین اعتبار سنجی در سایر بلاک‌چین‌ها منجر به اجماع متقابل و مسائل همگام‌سازی می‌شود.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *