1

نحوه استخراج بیت کوین به زبان ساده

نحوه استخراج بیت کوین به زبان ساده

در این مقاله سعی داریم به طور کامل و به زبان ساده استخراج بیت کوین را شرح دهیم:

استخراج بیت کوین چیست ؟

فرآیند تایید تراکنش‌های جدید به سیستم ارز دیجیتال بیت کوین و فرآیندی که در طی آن بیت کوین جدید وارد چرخه می‌شود استخراج می‌گویند. این روند برای ثبت تراکنش‌های فعلی بیت کوین در بلوک‌ها انجام می‌شود که سپس به بلاک چین یا رکورد تراکنش‌های گذشته اضافه می‌گردد.

ماینرهای بیت کوین یا همان استخراج کنندگان از نرم افزاری برای حل الگوریتم‌های مربوط به تراکنش استفاده می‌کنند که تراکنش‌های بیت کوین را بررسی می‌کند. در ازای هر بلوک، ماینرها تعداد معینی بیت کوین دریافت می‌کنند. این مقدار معین از بیت کوین به عنوان پاداش، ماینرها را ترغیب می‌کند تا به حل الگوریتم‌های مربوط به تراکنش ادامه دهند و از سیستم کلی پشتیبانی کنند.

لازم به ذکر است Business Insider بیان کرد که نزدیک به 90 درصد از کل بیت کوین استخراج شده است و تمام بیت کوین تا سال 2140 وارد گردش خواهد شد. عملیات استخراج معمولاً پرهزینه است، که باعث می‌شود افراد با بضاعت مالی کم، قادر به انجام آن نباشند.

استخراج چگونه کار می کند ؟

از آنجایی که بیت‌کوین توسط هیچ نهاد و ارگانی نظارت یا تنظیم نمی‌شود، استخراج‌کنندگان بیت‌کوین تراکنش‌ها را با حل محاسبات رمزنگاری پیچیده ریاضی تأیید می‌کنند، که در نهایت در یک بلوک به بلاک چین گنجانده می‌شود.

ماینرها آخرین دسته از داده‌های تراکنش را دریافت می‌کنند که سپس از طریق یک الگوریتم رمزنگاری اجرا می‌شود. یک هش یا رشته‌ای از اعداد و حروف که هیچ اطلاعاتی از تراکنش را نشان نمی‌دهد، تولید و برای اعتبار استفاده می‌شود. هش به این شکل طراحی شده تا اطمینان حاصل شود که بلوک مربوطه آن دست‌کاری نشده است.

استخراج بیت کوین

اگر حتی یک عدد متفاوت یا نامناسب باشد، داده‌های مربوطه هش متفاوتی تولید می‌کنند. هش بلوک قبلی در بلوک بعدی گنجانده شده است به‌طوری‌که اگر چیزی در بلوک قبلی تغییر کرده باشد، هش ایجاد شده تغییر کند. همچنین هش باید زیر یک هدف مشخص شده توسط الگوریتم هش باشد. اگر هش تولید شده خیلی بزرگ باشد، دوباره تولید می‌شود تا زمانی که زیر هدف مشخص شده خود قرار گیرد.

فرایند هش به گونه‌ای طراحی شده است که حل الگوریتم‌های مربوط به تراکنش را در طول زمان چالش‌ برانگیزتر کند. این بدان معناست که حل این الگوریتم‌ها به منابع محاسباتی بیشتر و بیشتری نیاز دارد.

همان‌طور که اشاره شد برای پاداش دادن به استخراج کنندگان بیت کوین، در ازای انجام کار تعداد معینی بیت کوین برای آنها صادر می‌شود و مقدار پاداش استخراج هر چهار سال به نصف تغییر می‌کند.

بنابراین استخراج سه کار را انجام می‌دهد:

تراکنش‌های بیت کوین را تأیید می‌کند، راهی برای صدور ارز بیشتر ایجاد کرده و انگیزه استخراج بیشتری را فراهم می‌کند.

قدرت پردازش مورد نیاز برای استخراج

برای تامین قدرت پردازش فعلی مورد نیاز برای استخراج BTC، دسترسی به رایانه‌های قدرتمند و مقادیر زیادی برق ضروری است. استخراج در اصل می‌تواند توسط افراد بر روی کامپیوترهای شخصی انجام شود.

با این حال، از آنجایی که سطح دشواری حل الگوریتم‌های مربوط به تراکنش در طول زمان افزایش می‌یابد، بعید است که رایانه‌های فردی قادر به استخراج BTC باشند. در عوض، اکثر ماینرهای بیت کوین از مدارهای مجتمع ویژه برنامه (ASIC) و روش‌های دیگر برای استخراج BTC استفاده می‌کنند.

الگوریتم اثبات کار در استخراج بیت کوین

اثبات کار نوعی اثبات دانش صفر رمزنگاری است، به این معنی که یک طرف ارائه‌دهنده به تأییدکننده بدون ارائه اطلاعات اضافی ثابت می‌کند که یک عبارت درست است. در استخراج BTC، اثبات کار به فرایندی اطلاق می‌شود که استخراج کنندگان بیت کوین تراکنش‌های بیت کوین را تأیید می‌کنند.

عوارض و خطرات استخراج بیت کوین

خطرات زیر با استخراج بیت کوین مرتبط است:

محیطی

بر اساس گزارش Digiconomist، از آنجایی که این فرایند به قدرت پردازش و برق زیادی نیاز دارد، استخراج BTC سالانه حداقل ۹۵ مگاتن دی‌اکسید کربن منتشر می‌کند. منابع دیگر عدد 57 میلیون تن را ذکر کرده‌اند. عملیات استخراج به طور کلی در مناطقی انجام می‌شود که برق ارزان‌تر است، مانند چین، جایی که زغال سنگ بخشی از برق کشور را تولید می‌کند.

با این حال، طبق گزارش CNBC، پس از اینکه چین استخراج BTC را ممنوع کرد، قدرت محاسباتی جمعی ماینرها در سراسر جهان 50 درصد کاهش یافت. از آن زمان، ایالات متحده به دومین گزینه برای استخراج BTC تبدیل شده است و اکنون تقریباً 17 درصد از ماینرهای جهانی را به خود اختصاص داده است. اگر ایالات متحده به آرامی به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر متمایل شود، هزینه‌های زیست محیطی باید کمتر از 95 مگاتن باقی بماند.

نوسان قیمت

از زمان معرفی، نوسان قیمت بیت کوین بسیار متفاوت بوده است. این نوع نوسانات و تغییر قیمت پاداش‌های بیت‌کوین، باعث می‌شود که استخراج‌کنندگان بدانند چقدر از این فرایند کسب درآمد خواهند کرد.

سودآوری

بسته به عواملی مانند هزینه دستگاه استخراج و ماینینگ مورد استفاده، نوسانات بیت کوین، تغییر قیمت پاداش و در ادامه هزینه برق، هیچ تضمینی وجود ندارد که یک ماینر بیت کوین به اندازه کافی پول برای پرداخت هزینه‌های عملیاتی به دست آورد.

خطرات نظارتی

قوانین مربوط به ارزهای دیجیتال با محبوبیت بیشتر بیت کوین در حال توسعه و تغییر هستند. مقررات شامل نحوه مالیات بر آن یا حتی مجاز بودن استخراج معادن در مناطق خاص است.

موارد مورد نیاز برای استخراج بیت کوین 

کامپیوترهای ماینینگ رقابتی: که اغلب به آنها ریگ گفته می‌شود، همراه با ASIC که ریزتراشه‌هایی هستند که برای یک برنامه خاص طراحی شده‌اند و به طور قابل توجهی به فرایند استخراج کمک می‌کنند.

برق: اصلی‌ترین هزینه برای استخراج، برق است و داشتن منبع تغذیه کارآمد بسیار مهم است.

– نرم افزار استخراج: این نرم افزار مسائل ریاضی رمزنگاری را در فرایند استخراج حل می‌کند. به عنوان مثال، این می‌تواند نرم افزار منبع باز، مانند CGMiner باشد.

استخرها و مزارع استخراج بیت کوین 

هدف شبکه بیت کوین این است که هر 10 دقیقه یک بلاک جدید به بلاک چین اضافه کند. به طور کلی برای یک استخراج کننده بیت کوین فردی، دشوار است که با موفقیت یک هش جدید برای یک بلوک ایجاد کند. اینجا جایی است که استخرهای استخراج به کمک ماینرهای کوچک می‌آیند. آنها منابع محاسباتی بسیاری از ماینرها را ترکیب می‌کنند تا شانس هش موفقیت‌آمیز یک بلوک را افزایش دهند.

سپس بر اساس تعداد منابعی که استخراج‌کنندگان ارائه می‌کنند، پاداش‌ها بین آنها توزیع می‌شود. این روش نیازی به هزینه‌های اولیه استخراج بیت‌کوین ندارد.

مزارع استخراج BTC شبیه به استخرهای استخراج هستند. با این حال، در مزارع ماینینگ، سکوهای ماینینگ معمولاً در یک مکان، مرکز داده یا انبار قرار دارند.

آیا استخراج بیت کوین قانونی است؟

استخراج BTC در بسیاری از کشورها قانونی است اما برخی از کشورها مانند چین، مراکش، پاکستان، الجزایر و نپال مقرراتی را تصویب کرده‌اند که به طور مؤثر مالکیت، تجارت یا استخراج بیت کوین را ممنوع می‌کند.

اما اگر به دنبال استخراج قانونی در کشورمان ایران هستید با مراجعه به وزارت صمت و اخذ مجوزهای لازم می‌توانید استخراج ارزهای دیجیتال را انجام دهید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. پگاه گفت:

    مفید بود