0

معرفی کسب و کار مهندس نرم افزار

معرفی کسب و کار مهندس نرم افزار

تغییراتی که در صنعت فناوری اتفاق می‌افتد به همان سرعتی که گسترده است، باعث ایجاد طیفی از مشاغل در زمینه‌هایی مانند مهندسی می‌شود که متنوع و پر از فرصت‌ها است. سیستم‌های مختلف به انواع مختلفی از مهندسان نرم‌افزار نیاز دارند. بنابراین یادگیری در مورد انواع مهندسان نرم‌افزار می‌تواند به شما کمک کند تا بهتر تعیین کنید کدام مسیر از این حرفه با اهداف شما مطابقت دارد.
در این مقاله، تفاوت‌های بین مهندسان نرم‌افزار و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار و همچنین انواع مختلف نقش‌های مهندسی نرم‌افزار را که می‌توانید دنبال کنید، بررسی می‌کنیم.

مهندس نرم افزار کیست؟

یک مهندس نرم افزار(مهندس کامپیوتر) از اصول و سیستم‌های مهندسی برای توسعه برنامه‌ها و داده‌های عملیاتی برای رایانه‌ها استفاده می‌کند. یک مهندس نرم افزار از دانش خود در مورد معماری سیستم‌ها، زبان‌های برنامه نویسی و نیازهای کاربر برای ساخت برنامه‌ها و برنامه‌های نرم افزاری استفاده می‌نماید. آنها اغلب با تیم‌های توسعه همکاری می‌کنند.

علاوه بر نوشتن کد، کد سایر توسعه‌دهندگان نرم افزار را بررسی می‌کنند. راه ‌حل‌ها را تصور کرده و با توسعه‌دهندگان محصول و مدیران پروژه ملاقات می‌کنند تا بفهمند چه ویژگی‌هایی باید ساخته شوند.

یک مهندس نرم افزار چه توانایی دارد؟

– تجزیه و تحلیل نیازهای کاربران و ایجاد اهداف برای پروژه‌ها
– همکاری با برنامه نویسان سیستم، تحلیلگران و سایر مهندسان برای تعیین نیازهای یک پروژه
– استفاده از مدل‌های ریاضی و تجزیه و تحلیل علمی برای پروژه‌ها، قابلیت‌ها و همچنین طراحی سیستم‌ها
– مشاوره در مورد عناصر طراحی و تعیین رابط‌های عملکرد

انواع زبان‌های برنامه نویسی

دامنه کار یک مهندس نرم افزار متنوع و سخت است و به مهارت‌هایی نیاز دارد که در صنعت متفاوت است. با این حال، زبان‌های برنامه نویسی مهارت اساسی مورد نیاز هر مهندس نرم افزار است. این ابزارهای ظریف برای ایجاد دستورالعمل‌های رایانه‌ها استفاده می‌شود. توانایی استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی روان به مهندسان نرم‌افزار اجازه می‌دهد تا ایده‌های خود را از طریق کدنویسی به دستورات کاربردی تبدیل کنند.
در اینجا برخی از رایج‌ترین زبان‌های برنامه نویسی مورد استفاده برای مهندسان نرم افزار آورده شده است:

جاوا
جاوا اسکریپت
زبان جستجوی ساختاریافته (SQL)
C++
سی شارپ
پایتون
HTML
CSS
مهندسان نرم افزار با مجموعه مهارت‌های خاص‌تر ممکن است، از ترکیبی از زبان‌های برنامه نویسی کمتر شناخته شده مانند Ruby ،PHP ،Rust و Swift استفاده کنند.

تفاوت بین یک مهندس نرم افزار و یک توسعه دهنده نرم افزار چیست؟

یک مهندس نرم افزار اصول مهندسی را برای طراحی، توسعه، نگهداری، تست و ارزیابی نرم افزار کامپیوتری به کار می‌گیرد. این اغلب یک فعالیت بسیار مشارکتی است که به مهارت‌های کار گروهی نیاز دارد. یک مهندس نرم افزار از اجزای یک سیستم سخت افزاری برای ایجاد ابزار توسعه نرم افزار استفاده می‌کند و تمایل دارد مسائل را در مقیاس بزرگ حل کند.
در مقابل، یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار، نرم‌افزاری می‌سازد که در انواع مختلفی از رایانه‌ها اجرا می‌شود، و با استفاده از ابزارهای تمام‌شده، برای ساخت برنامه‌ها و نوشتن برنامه‌های کامل استفاده می‌کند. این نقش بیشتر انفرادی است و به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا از بسیاری از مهارت‌های مشابه همتایان مهندسی خود استفاده کنند اما در مقیاس محدود.

شغل‌های رشته کامپیوتر

معرفی کسب و کار مهندس نرم افزار

از آنجایی که مهندسان نرم‌افزار و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار برای عملکرد به شدت به یکدیگر متکی هستند، اغلب در بازار کار در کنار هم قرار می‌گیرند. برخی از شرکت‌های بزرگ فناوری هر دو مسیر را به طور رسمی به عنوان مهندس نرم افزار معرفی می‌کنند، در حالی که برخی دیگر بین این دو تفاوت قائل می‌شوند. به همین دلیل، ممکن است هر دو عنوان را در زیر بیابید زیرا نگاهی به برخی از رایج‌ترین مشاغل در دنیای مهندسی نرم افزار می‌اندازیم.

طراح بازی‌های ویدئویی

وظایف اصلی: یک طراح بازی ویدئویی که به آن توسعه‌دهنده بازی نیز گفته می‌شود، دانش تخصصی در طراحی و پیاده‌سازی سیستم‌های بازی دارد که هم جذاب و هم تعاملی هستند. آنها از مهارت‌های خلاقانه‌ای مانند داستان سرایی و جهان سازی برای برنامه ریزی محیط‌های کاملی استفاده می‌کنند که در آن بازی می‌تواند انجام شود. توسعه دهندگان بازی از تنظیمات گرفته تا کاراکترها، همه عواملی را که تجربه گیم پلی را برای کاربر ایجاد می‌کنند کدگذاری می‌کنند.

درآمد سالانه: 1.7میلیارد تومان

مهارت‌ها: DirectX، OpenGL ،Unity 3D ،WebGL ،C ،C++ ،Java ،Swift ،JavaScript ،HTML5

 مهندس تضمین کیفیت

وظایف اصلی: یک مهندس QA که به آن “مهندس نرم افزار” نیز گفته می‌شود، نرم افزار را آزمایش می‌کند، بررسی می‌کند، ارزیابی می‌کند و می‌نویسد تا کیفیت یک برنامه کاربردی را تایید کند. این افراد تست‌ها، ابزارها و روش‌های خودکار ایجاد می‌کنند تا مطمئن شوند که سیستم‌ها همان‌طور که انتظار می‌رود اجرا می‌شوند، خطاها را تشخیص می‌دهند و برای پاسخگویی به راه‌حل‌های خود تلاش می‌کنند.

درآمد سالانه: 2.5 میلیارد تومان

مهارت‌ها: Python ،Ruby ،Selenium WebDriver

 مدیر پروژه CRM

وظایف اصلی: یک مدیر پروژه یا توسعه دهنده مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، با سیستم‌هایی کار می‌کند که داده‌های کاربر و مصرف کننده را جمع آوری می‌کند. همچنین برنامه‌هایی را ایجاد می‌کند که معیارهای مفیدی را برای تنظیم نیازهای یک برنامه جمع آوری نماید. آنها ممکن است با بهینه سازی ابزارهای مورد استفاده توسط پشتیبانی مشتری و نمایندگان فروش، وظیفه بهبود رضایت مشتری یا فروش را داشته باشند.

درآمد سالانه: 2.7 میلیارد تومان

مهارت‌ها: SAP ،Salesforce ،SharePoint برنامه ریزی منابع سازمانی

 مهندس یکپارچه سازی نرم افزار

وظایف اصلی: در عصر مدرن دستگاه‌های هوشمند و اینترنت اشیا، مهندسان یکپارچه‌سازی نرم‌افزار(همچنین به توسعه‌دهندگان سیستم‌های تعبیه‌شده نیز گفته می‌شود) از زبان‌های برنامه‌نویسی برای برنامه‌نویسی سخت‌افزار مانند دستگاه‌های مصرف‌کننده، سیستم‌های هشدار امنیت خانه، الکترونیک، رابط‌ها و… استفاده می‌کنند.

درآمد سالانه: 3.5 میلیارد تومان

مهارت‌ها: C، C++، اسمبلی، جاوا، فناوری‌ها/فریم‌ورک‌ها/کیت‌های ابزار اختصاصی

مهندس امنیت

وظایف اصلی: مهندسان امنیتی که اغلب به آنها هکرهای “کلاه سفید” یا “اخلاقی” گفته می‌شود. برای ایجاد سیستم‌ها، روش‌ها و رویه‌هایی کار کرده که امنیت یک نرم افزار معین را آزمایش می‌کنند. هدف اصلی آنها بهره‌برداری از نقایص امنیتی و کشف آسیب ‌پذیری‌ها برای رفع آنها قبل از رسیدن سیستم‌ها به کاربر نهایی و ارائه یک تجربه بهینه است.

درآمد سالانه: 3.3 میلیارد تومان

مهارت‌ها: پایتون، روبی، سی، سی پلاس پلاس، مهندسی معکوس

 مهندس front-end

وظایف اصلی: یک مهندس فرانت‌ اند که گاهی به عنوان توسعه‌دهنده وب شناخته می‌شود، در توسعه طراحی رابط کاربری(UI) برای سمت کاربر یک برنامه یا وب‌سایت فعالیت دارد. این شامل عناصر طراحی بصری، از جمله چیدمان و زیبایی شناسی، و درک کامل نحوه تعامل افراد با برنامه‌های کامپیوتری و استفاده از آنها است.
آنها همچنین باید کدهایی را بدانند که در سیستم‌ عامل‌ها، مرورگرها و دستگاه‌های کاربر مختلف اجرا می‌شود تا از سازگاری بین مرورگرها اطمینان حاصل کنند. آنها همچنین به شدت بر روی بهینه‌سازی ارائه بصری با استفاده از اصول طراحی تجربه کاربر (UX) تمرکز می‌کنند.

درآمد سالانه: 3.3 میلیارد تومان

مهارت‌ها: چارچوب‌های UX و UI، CSS، JavaScript، HTML

 مهندس Full-stack

وظایف اصلی: به مهندس نرم افزاری که به مهارت‌ها و مسئولیت‌های front-end و Back-end مسلط باشد، مهندس فول‌ استک گفته می‌شود. این افراد دارای تمام مهارت‌های لازم برای ایجاد یک برنامه وب کاملاً کاربردی، از تجربه کاربری روبه‌رو تا سیستم‌های پیچیده پشت آن هستند.

درآمد سالانه: 3.4 میلیارد تومان

مهارت‌ها: چارچوب‌های UX و UI ،CSS ،JavaScript ،HTML ،Java ،C ،C++ ،Ruby ،Perl ،Python ،Scala ،Go ،Kubernetes Docker ،Apache Mesos ،Jenkins ، HashiCorp (Terraform ،Vault ،Consul ،Nomad)

توسعه دهنده گرافیک سه بعدی

وظایف اصلی: یک توسعه دهنده گرافیک سه بعدی از دانش تخصصی برای ایجاد نرم افزار رندر، نورپردازی، سایه زدن و مدیریت صحنه‌ها استفاده می‌کند. آنها از نزدیک با توسعه دهندگان بازی همکاری می‌کنند تا دارایی‌های گرافیکی را برای صنعت بازی و تولید ویدئو کدنویسی کنند. مهارت‌های آن‌ها همچنین در توسعه front-end، ایجاد رابط‌های کاربری بصری جذاب و بصری مفید است.

درآمد سالانه: 3.5 میلیارد تومان

مهارت‌ها: DirectX ،OpenGL ،Unity 3D ،WebGL ،C ،C++، اسمبلی

 دانشمند داده

وظایف اولیه: یک دانشمند داده یا مهندس داده، برنامه‌های نرم افزاری را توسعه می‌دهد که اطلاعات را تجزیه و تحلیل می‌کند. این اغلب آنها را مسئول تجزیه و تحلیل آماری، یادگیری ماشین، تجسم داده‌ها و مدل‌سازی پیش‌بینی‌کننده می‌کند، و معیارهایی را برای سازمان فراهم می‌کند که می‌تواند به تعیین چگونگی رشد یک محصول، متناسب با نیازهای کسب‌وکار کمک کند.

درآمد سالانه: 3.7 میلیارد تومان

مهارت‌ها: SQL، R، Python

 توسعه دهنده موبایل

وظایف اصلی: توسعه دهندگان موبایل، برنامه‌هایی که به طور خاص برای اجرا در دستگاه‌های تلفن همراه طراحی شده‌اند، کد نویسی می‌کنند، مانند گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها.

درآمد سالانه: 3.7 میلیارد تومان

مهارت‌ها: سیستم عامل iOS و Android، جاوا، سوئیفت، Objective-C

 مهندس DevOps

وظایف اصلی: مهندسان DevOps(توسعه و عملیات) فرایندها و روش‌شناسی را، برای ساده‌سازی توسعه، بهبود و نگهداری محصول و همچنین تسهیل ارتباط بین تیم‌های توسعه و عملیات اعمال می‌کنند.

کار آنها مستلزم آشنایی با فرایندهایی است که توسط توسعه‌دهندگان بک‌اند برای ساخت، استقرار و ادغام در بین فناوری‌ها مانند خدمات رایانش ابری استفاده می‌شوند. این مهندسان با برنامه‌های ذخیره سازی ابری مانند OneDrive، GitHub و Amazon Web Services (AWS) آشنا هستند.
درآمد سالانه: 3.7 میلیارد تومان

مهارت‌ها: Kubernetes، Docker، Apache Mesos، Jenkins، HashiCorp stack (Terraform، Vault، Consul، Nomad)

 مهندس Back-end

وظایف اصلی: یک مهندس بک‌اند یا توسعه‌دهنده بک‌اند، در سیستم‌های پیچیده، برای ایجاد عملکرد ها با تمرکز بر منطق اصلی، طراحی، پیاده‌سازی، مقیاس‌پذیری و عملکرد یک سیستم کار می‌کند. آنها عمدتاً پایگاه‌های داده را ایجاد و مدیریت می‌کنند. همچنین سیستم‌های داده، سیستم‌های گزارش و سیستم‌های کش را با استفاده از رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی (API) یکپارچه می‌کنند.

درآمد سالانه: 3.8 میلیارد تومان

مهارت‌ها: جاوا، سی، سی پلاس پلاس، روبی، پرل، پایتون، اسکالا، گو

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *