1

شغل آتش نشانی چیست؟ مزایا و معایب آن

شغل آتش نشانی چیست؟ مزایا و معایب آن

آتش نشان اولین خط واکنش به آتش‌سوزی و سایر موارد اضطراری است. وظایف آنها شامل پاسخگویی به شرایط اضطراری مختلف، محافظت از مردم و اموال آنها در برابر آتش‌سوزی و ارائه کمک‌های فوری پزشکی است. در این مقاله قصد داریم شما را با شغل محبوب و اما خطرناک آتش‌نشانی آشنا کنیم:

آتش نشان کیست

آتش نشان مرد یا زن بسیار ماهری است که برای مبارزه و خاموش کردن آتش، کار می‌کند. آنها همچنین اقداماتی را برای جلوگیری از آتش‌سوزی انجام می‌دهند، به عنوان تکنسین‌های فوریت‌های پزشکی (EMT) عمل کرده و علل آتش‌سوزی را بررسی می‌کنند.
یک آتش نشان تقریباً همیشه اولین مقام “در صحنه” آتش‌سوزی، تصادفات اتومبیل یا سایر موارد اضطراری است، به همین دلیل است که گاهی اوقات آنها را “اولین واکنش‌دهنده” نیز می‌نامند.

وظایف آتش نشان

یک آتش نشان آتش را خاموش می‌کند و در سایر موارد اضطراری مانند فوریت‌های پزشکی و بلایای طبیعی کمک می‌کند. مسئولیت‌های اضطراری شامل پاسخ سریع به تماس‌ها با رانندگان کامیون‌های آتش‌نشانی و سایر وسایل نقلیه اضطراری است. و اطفاء حریق با شلنگ آب، کپسول آتش نشانی و پمپ.
در یک حادثه، آتش نشانان افراد و حیوانات را از ساختمان‌های در حال سوختن پیدا کرده و نجات می‌دهند یا با مراقبت‌های پزشکی فوری به مداوای قربانیان آتش‌سوزی می‌پردازند. آنها ممکن است در مورد حوادث اضطراری گزارش بنویسند. وظایف معمول شامل نظافت و نگهداری تجهیزات، انجام ورزش و تمرینات تناسب‌اندام و انجام بازرسی و وظایف دفتری است. آنها همچنین ممکن است به‌عنوان کارمندان تمام‌وقت، پاره‌وقت و قراردادی برای مؤسسات بزرگی که به خدمات آتش‌نشانی نیاز دارند، کار کنند.

مزایا و معایب شغل آتش نشانی

شغل آتش نشانی چیست؟ مزایا و معایب آن

مانند بسیاری از مشاغل، آتش نشان بودن مزایا و معایبی دارد. شغل اتش نشانی نیز از این قاعده مستثنی نیست. در زیر به معایب و مزایای شغل آتش نشانی می‌پردازیم:

مزیای شغل آتش نشانی

در اینجا چند مزیت آتش نشان بودن آورده شده است:

آمادگی جسمانی را حفظ می‌کنید

آتش نشانان یک کار فیزیکی انجام می‌دهند که آنها را ملزم به پوشیدن تجهیزات سنگین، استفاده از ابزارهای مختلف و انجام عملیات نجات می‌کند. آمادگی جسمانی برای آتش‌نشانان، با توجه به شرایط متغیری که تقریباً هر روز با آن مواجه می‌شوند، ضروری است. برخی از آتش‌نشانی‌ها دارای سالن‌های ورزشی در محل هستند تا آتش‌نشانان بتوانند به برنامه‌های منظم تناسب‌اندام خود ادامه دهند.

به مردم کمک می‌کنید و زندگی آنها را نجات می‌دهید

آتش نشانان شیفت‌های خود را صرف جلوگیری از آسیب یا مرگ می‌کنند و در عین حال خانه‌ها و سایر سازه‌ها را از تخریب نجات می‌دهند. آنها نقش مهمی در نجات جان و خدمت به اعضای جوامع خود دارند. آتش نشانان همچنین آموزش ایمنی آتش‌نشانی و سایر اقداماتی را ارائه می‌دهند که می‌تواند به جوامع در جلوگیری از آتش‌سوزی و حوادث یا صدمات کمک کند.

از معاشرت و انضباط بهره‌مند می‌شوید

آتش نشانان ممکن است با همکاران خود که با هم کار می‌کنند پیوندهایی ایجاد نمایند تا از جوامع خود و یکدیگر محافظت کنند. آنها باید در ارتباط دائمی باشند و در هنگام واکنش به شرایط اضطراری از سلامت یکدیگر مراقبت کنند. آتش نشانی به ساختار، پروتکل و روش نیاز دارد و آتش نشانان باید به عنوان یک تیم برای خاموش کردن آتش یا انجام عملیات نجات کار کنند.

از تجهیزات قدرتمند استفاده می‌کنید

آتش نشانان مراقبت و جابه‌جایی تجهیزات بزرگ و قدرتمند را انجام می‌دهند. آنها اغلب با ماشین‌های آتش‌نشانی بزرگ رانندگی کرده و با پمپ‌ها و سایر تجهیزات اطفای حریق کار می‌کنند. هنگامی که آنها در عملیات نیستند، آتش‌نشانان تجهیزات را از نظر یکپارچگی کنترل می‌کنند و تعمیر و نگهداری منظم را انجام می‌دهند.

از امنیت شغلی لذت می‌برید

اگرچه قوانین ساختمان برای اجرای ویژگی‌های ایمنی آتش‌سوزی و اقدامات احتیاطی تغییر کرده است، آتش‌نشانان همیشه به پاسخگویی به شرایط اضطراری نیاز خواهند داشت. آتش نشانان نه تنها آتش را خاموش می‌کنند، بلکه به سوانح وسایل نقلیه، تصادفات شیمیایی، جراحات و سایر شرایطی که به امدادگران اورژانس آموزش‌دیده نیاز دارند، پاسخ می‌دهند.

معایب آتش نشان بودن

آتش نشانی با خطراتی برای ایمنی شخصی همراه است. در حالی که آتش نشانی یک حرفه پویا و مهم است، ممکن است اشکالاتی نیز داشته باشد. در اینجا چند نکته منفی وجود دارد که ممکن است با شغل یک آتش نشان همراه باشد:

آموزش مداوم

آتش نشانان در طول حرفه خود تحت آموزش‌های گسترده و مداوم قرار می‌گیرند. آنها کمک‌های اولیه پیشرفته، تکنیک‌های اطفاء حریق و نحوه نگهداری و مدیریت تجهیزاتی که کار می‌کنند را می‌آموزند. آموزش هنگام اجرای استانداردها یا مقررات جدید انجام می‌شود تا آتش نشانان بتوانند با جدیدترین پروتکل‌های موجود کار کنند.

شیفت‌های طولانی

اکثر آتش‌نشانان در شیفت‌های طولانی با زمان استراحت کم، کار می‌کنند، اگرچه اضافه‌کاری معمول است زیرا موارد اضطراری در تمام ساعات شبانه‌روز اتفاق می‌افتد. آتش نشانان ممکن است 24 ساعت با 48 تا 72 ساعت مرخصی کار کنند. برخی ممکن است 10 ساعت با 14 ساعت تعطیل کار کنند.
آتش‌نشانانی که با آتش‌سوزی‌های جنگلی مبارزه می‌کنند، اغلب برای مدت طولانی، گاهی روزها یا هفته‌ها کار می‌کنند. آنها اغلب در محل می‌مانند و در شیفت با سایر آتش‌نشانان کار می‌کنند.

شغل خطرناک

آتش نشانی می‌تواند با خطراتی در برخورد با سازه‌هایی که ممکن است فرو بریزد، عملکرد تجهیزات بزرگ و سنگین، بالا رفتن از نردبان‌های بلند یا معلق بودن در مکان‌های ناامن در حین نجات رو به رو شود. برخی از آتش نشانان همچنین ممکن است برای واکنش به نشت مواد شیمیایی یا حوادث و خطر قرار گرفتن در معرض مواد مضر یا سوزاننده آموزش ببینند. آتش‌نشان‌ها در هر شرایط آب‌وهوایی و همچنین ممکن است مجبور شوند در فضاهای تاریک و محدود کار کنند.

مطالبه ذهنی

آتش نشانان اغلب شاهد این موضوع هستند، موقعیت‌های ویران‌کننده‌ای که برخی از آنها ممکن است باعث تلفات جانی شوند و این می‌تواند از نظر ذهنی برای آنها سخت باشد. آنها ممکن است اولین کسانی باشند که اخبار ناخوشایند را ارائه می‌دهند یا وارد موقعیت‌هایی می‌شوند که نمی‌توانند ساختمان یا شخصی را نجات دهند.

شغلی سخت از نظر جسمی

اطفاء حریق یک شغل سخت و از نظر فیزیکی سخت است. آنها ممکن است مجبور شوند دیوارها یا آوارها بشکنند، درها را خراب کنند یا در موقعیت‌های خطرناک مردم را نجات دهند.

چشم انداز شغلی آتش نشان

در حالی که قوانین و مصالح ساختمانی بهبود یافته و منجر به آتش‌سوزی‌های کمتری شده است، جوامع هنوز به تیم‌های واکنش اضطراری از جمله آتش نشانان نیاز دارند. با توجه به اداره کار و آمار، آتش نشانی می‌تواند انتظار رشد 6 درصدی را تا سال 2029 داشته باشد که سریع‌تر از میانگین همه صنایع است.

درامد آتش نشان

درامد فردی به عنوان آتش نشان در کشورمان ماهانه بین 10 تا 20 میلیون تومان متغیر است. با توجه به حقوق واقعی، متوسط حقوق یک آتش نشان در کانادا 87000 دلار در سال است. حقوق ممکن است بر اساس تجربه، مکان و سازمان متفاوت باشد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. زهرا گفت:

    ولی آتش نشان ها هم با جان و آینده خود بازی میکنند هم با آینده خانواده ها پس حقشان هست که حقوق هایشان بیشتر باشد