0

تاریخچه کسب و کار الکترونیکی، مزایا و معایب آن

تاریخچه کسب و کار الکترونیکی، مزایا و معایب آن
  • تجارت الکترونیکی اصطلاحی است که برای توصیف معاملات مالی انجام شده به صورت الکترونیکی به کار می‌رود. این روزها، معاملات را می‌توان از طریق کامپیوتر یا تلفن همراه انجام داد و چک‌ها را می‌توان بدون اینکه سپرده‌گذار به بانک مراجعه کند، واریز کرد، اما 30 سال پیش، این موارد در دسترس نبود. در این مقاله قصد داریم شما را با تاریخچه، مزایا و معایب تجارت الکترونیکی آشنا کنیم:

تاریخچه پیدایش کسب و کار الکترونیکی

تاریخچه کسب و کار الکترونیکی، مزایا و معایب آن

آغاز واقعی تجارت الکترونیکی در دهه 1980، هنگامی که استفاده از رایانه‌های شخصی شروع به رشد کرد، به وجود آمد. کلمه “شخصی” لزوماً به معنای این نیست که این رایانه‌ها در خانه‌های خانوادگی در دسترس بودند. در عوض، آنها غالباً برای اهداف تجاری مورد استفاده قرار می‌گرفتند.
و به شرکت‌ها این امکان را می‌دادند که از سوابق تشکیل پرونده به سمت ذخیره الکترونیکی معاملات و داده‌ها در پایگاه‌ داده‌ها حرکت کنند که قادر به جستجو، جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل بسیار سریعتر از یک کارمند فردی هستند.

1974 تا 1977 اولین مدل‌های رایانه شخصی برای خرید در دسترس عموم قرار داشت و از سال 1975 تا 1981، بازار شاهد راه‌اندازی مایکروسافت، اپل و IBM و همچنین نرم‌افزار گسترده و پردازش کلمه بود.
در سال 2000، پروتکل‌های امنیتی (مانند HTTP) و DSL (خط مشترک دیجیتال) پیاده‌سازی شدند. این پروتکل‌ها تراکنش‌های الکترونیکی امن و دسترسی خوب به اینترنت را تضمین می‌کردند. ایالات متحده و اروپای غربی شاهد رونق بزرگی در تعداد مشاغلی بودند که از اینترنت برای فروش کالاها استفاده می‌کردند.
سرمایه‌گذاران و کسب‌وکارها با تشویق مردم به فروش اینترنتی، شروع به گذاشتن پول خود در اینترنت کردند. این دوره از ظهور اینترنت و حدس و گمان افراطی در بازار منجر به فروپاشی دات‌کام شد که به آن برخورد dotcom یا حباب دات‌کام نیز گفته می‌شود که در اواخر دهه 1990 شروع شد و تا سال 2004 ادامه داشت.

جدول زمانی مختصر تجارت الکترونیک

در اینجا یک جدول زمانی وجود دارد که نشان می‌دهد چگونه تجارت الکترونیک به نوعی تبدیل شده است که ما امروز به آن وابسته هستیم:

1969: Compuserve – اولین ارائه‌دهنده خدمات آنلاین  راه‌اندازی شد.
1979: مایکل آلدریچ خرید الکترونیکی را اختراع کرد و اولین تراکنش الکترونیکی را انجام داد.
1982: اولین شرکت تجارت الکترونیک جهان، Boston Computer Exchange، راه‌اندازی شد.
1991: شبکه جهانی وب اختراع شد.
1992: اولین وب‌سایت تجارت الکترونیک، یک کتاب‌فروشی آنلاین Book Stacks Unlimited راه‌اندازی شد.
1994: Netscape Navigator – یک مرورگر وب آنلاین  راه‌اندازی شد.
1995: eBay و Amazon راه‌اندازی شدند.
1998: Paypal راه‌اندازی شد و فرایندهای پرداخت آنلاین را متحول کرد.
1999: علی بابا، مرزی در مارک‌های تجارت الکترونیک  راه‌اندازی کرد.
2000: Google Adwords – اولین ابزار تبلیغاتی جستجوی آنلاین، که به خرده‌فروشان کمک می‌کند تا محصولات/خدمات خود را تبلیغ کنند.
در 22 سال بعد، صنعت تجارت الکترونیک با سایت‌های تجارت الکترونیک مانند Amazon Prime، Etsy، Square Inc، Apple Pay و غیره پیشرفت زیادی داشته‌اند.

در اوایل دهه 2000، مشاغل کوچک و بزرگ در سراسر جهان تجارت الکترونیک را پذیرفته بودند. با این حال، قبل از اینکه آنها بتوانند تمام فرآیندهای خود را ساده کنند، تجارت الکترونیک با چالش‌های زیادی روبرو بود.

مزایا و معایب کسب و کار الکترونیکی

شکی نیست که امکان فروش آنلاین باعث شده است که تعدادی از مشاغل سودآور و قابل استفاده باشند. درست مانند سایر مدل‌های تجاری، تجارت الکترونیک نیز جوانب مثبت و منفی خود را دارد.

مزایای کسب و کار الکترونیکی

یک بازار بزرگتر: تجارت الکترونیکی به افراد اجازه می‌دهد تا به مشتریان در سراسر کشور و در سراسر جهان برسند. تجارت الکترونیکی به صاحبان مشاغل این سکو را می‌دهد تا از راحتی خانه‌های خود به مردم برسند. مشتریان می‌توانند در هر زمان و هر مکان هر خریدی را انجام دهند و افراد بیشتری به خرید در دستگاه‌های تلفن همراه خود عادت می‌کنند.

هزینه پایین: با پیشرفت سیستم‌عامل‌های تجارت الکترونیک، راه‌اندازی و اجرای یک تجارت الکترونیکی  بسیار مقرون‌به‌صرفه و آسان شده است. افراد تجاری، دیگر نیازی به‌صرف بودجه زیادی در تبلیغات تلویزیونی یا بیلبوردهای تبلیغاتی ندارند و در مورد پرسنل و هزینه‌های املاک و مستغلات فکر نمی‌کنند.

فرصت‌های بیشتر برای “فروش”: افراد تجاری فقط می‌توانند اطلاعات محدودی در مورد یک محصول را در یک فروشگاه فیزیکی ارائه دهند. علاوه بر این، وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک به آنها این فضای را می‌دهند تا اطلاعات بیشتری مانند بررسی، فیلم‌های نمایشی و توصیفات مشتری را برای کمک به افزایش تبدیل درج کنند.

پیام‌رسانی شخصی: سیستم‌عامل‌های تجارت الکترونیکی به افراد در تجارت این فرصت را می‌دهند تا محتوای شخصی و توصیه‌های محصول را برای ثبت‌نام مشتریان ارائه دهند. این ارتباطات هدفمند می‌توانند با نشان‌دادن مناسب‌ترین محتوای به بازدیدکننده، به افزایش تبدیل کمک کنند.

افزایش فروش به همراه رضایت فوری: برای مشاغل فروش کالاهای دیجیتال، تجارت الکترونیک به آنها اجازه می‌دهد تا در عرض چند ثانیه از سفارش، محصولات را تحویل دهند. این نیاز مصرف‌کنندگان را برای رضایت دریافت فوری برآورده می‌کند و کمک می‌کند تا فروش را افزایش دهد.

معایب کسب و کار الکترونیکی

چالش های زیادی برای تجارت الکترونیک وجود دارد. در زیر چند مورد از معایب این تجارت اورده شده است:

عدم تجربه لمسی: هر چقدر هم که یک وسیله خوب ساخته شود، مشتریان هنوز نمی‌توانند یک محصول را لمس کرده و از میزان کیفیت آن باخبر شوند.

مقایسه محصول و قیمت: با خرید آنلاین، مشتریان می‌توانند چندین محصول را مقایسه کرده و کمترین قیمت را پیدا کنند. این امر بسیاری از مشاغل را وادار می‌کند تا با قیمت خود رقابت کنند و حاشیه سود و کیفیت محصولات را کاهش دهند.

نیاز دسترسی به اینترنت: این امر بدیهی است، اما فراموش نکنید که مشتریان قبل از هر چیزی به اینترنت نیاز دارند! همچنین بسیاری از سیستم‌عامل‌های تجارت الکترونیک دارای ویژگی‌هایی هستند که برای یک تجربه بهینه، نیاز به اتصال اینترنتی با سرعت بالا دارند.

کلاهبرداری کارت اعتباری: کلاهبرداری کارت اعتباری یک مشکل طبیعی و روبه‌رشد برای مشاغل آنلاین است. این می‌تواند منجر به ازبین‌رفتن درآمد و شهرت بد شود.

مسائل امنیتی IT: سازمان‌ها و مشاغل بیشتر در معرض هکرهای مخرب که اطلاعات مشتریان را از پایگاه‌داده‌های خود به سرقت برده‌اند، هستند. این می‌تواند پیامدهای مالی و قانونی داشته باشد، اما اعتبار شرکت را نیز کاهش می‌دهد.

تمام تخم‌ها در یک سبد: مشاغل تجارت الکترونیکی فقط به وب‌سایت‌های خود متکی هستند. چند دقیقه از مشکلات خرابی یا فناوری می‌تواند منجر به از دست‌ دادن درآمد قابل‌توجه و نارضایتی مشتری شود.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *