0

۸ کارآفرین موفق زن در ایران

۸ کارآفرین موفق زن در ایران

زنان در ایران همواره نقش مهمی در اقتصاد و جامعه ایفا کرده‌اند و در سال‌های اخیر، با رشد آگاهی و توانمندسازی آن‌ها، شاهد افزایش تعداد کارآفرین موفق زن در ایران بوده‌ایم. کارآفرینان زن با تلاش و پشتکار خود، توانسته‌اند کسب و کارهای موفقی را ایجاد کنند و به الگویی برای زنان دیگر تبدیل شوند.

کارآفرینی چیست؟

کارآفرینی(Entrepreneurship) فرآیند شناسایی و اجرای فرصت‌های تجاری نو است. کارآفرینان افرادی هستند که از این فرصت‌ها و ایده‌ها برای ایجاد کسب و کارهای جدید استفاده می‌کنند. کارآفرینی نقش مهمی در اقتصاد دارد و به ایجاد اشتغال، نوآوری و رشد اقتصادی کمک می‌کند.

کارآفرین های زن موفق ایرانی

باید به این نکته اشاره کنیم که تعداد زنان موفق و تاثیر گذار در ایران بسیار است اما در این مقاله تنها به معرفی 8 زن موفق پرداخته‌ایم با ما همراه باشید.

1- فاطمه مقیمی

فاطمه مقیمی، کارآفرین ایرانی، اولین نماینده سازمان جهانی تبلیغات IAA در ایران است. او عضو سابق هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران و معدن تهران می‌باشد. وی دارای مدرک لیسانس مدیریت بازرگانی و راه و ساختمان است و فوق لیسانس مدیریت بازرگانی گرایش تحول را دارد. و دکترای (DBA) مارکتینگ و دکترای تخصصی کارآفرینی بین‌الملل می‌باشد. مقیمی مدیر عامل شرکت حمل و نقل بین‌المللی سدیدبار است و در کارگروه‌های مرتبط با موضوع حمل‌ونقل همکاری‌های زیادی دارد.

2- نازنین دانشور

نازنین دانشور، کارآفرین ایرانی، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت تخفیفان است. او یکی از موفق‌ترین کارآفرینان زن در ایران شناخته می‌شود.

3- یاسمن مویدی

این بانوی کارآفرین ایرانی برای 4000 بانو شغل ایجاد کرده است. وی در سال 1348 «موسسه صلح و دوستی بین المللی برای تونیک» را تاسیس نمود. برای تونیک، یک رشته ورزشی جدید است که بر اساس خط بریل ابداع شده است. این رشته ورزشی برای افراد نابینا و کم بینا مناسب است. برای تونیک در حال حاضر در ایران، فرانسه و برخی از کشورهای دیگر تدریس می‌شود.

یاسمن مویدی ریاست چند موسسه و مجموعه ملی و بین المللی را برعهده دارد و دو جایزه مهم کارآفرینی و ایجاد شغل را از آن خود کرده است.

4- زهره صداقت سلطان آبادی

زهره صداقت سلطان آبادی، کارآفرین ایرانی، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت «تولیدی صداقت» است که در آن همه زنان سرپرست خانوار یا زنان بدسرپرست مشغول به کار هستند. تولیدی صداقت، یک شرکت تولیدکننده انواع پوشش و لباس بیمارستانی یکبار مصرف است. این شرکت در حال حاضر یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات بیمارستانی در ایران است.

تولیدی صداقت در سال ۱۳۹۴ به عنوان یکی از ۱۰۰ شرکت برتر ایران در زمینه تولید محصولات سلامتی و رفاه اجتماعی انتخاب شد.

5- سهیلا سلحشور کردستانی

سهیلا سلحشور کردستانی، کارآفرین، مخترع و استاد دانشگاه ایرانی است. او مدیر عامل شرکت کیتوتک (chitotech) تولیدکننده تجهیزات پزشکی و ملزومات دارویی است. سهیلا سلحشور کردستانی همچنین عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی-پزشکی دانشگاه امیرکبیر تهران است. او 22 مورد اختراع ثبت شده در کارنامه خود دارد و مقالات زیادی در نشریات جهانی به چاپ رسانیده است و نویسنده دو کتاب در زمینه کاری‌اش می‌باشد.

6- آزاده داننده

آزاده داننده، کارآفرین ایرانی، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت «فناوران اطلاعات بهاران» بود. فناوران اطلاعات بهاران، یک شرکت دانش‌بنیان است که در زمینه تولید نرم‌افزارهای مدیریتی و مالی فعالیت می‌کند. این شرکت در حال حاضر یکی از بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده نرم‌افزارهای مدیریتی و مالی در ایران است.

داننده در سال ۱۳۸۹ به عنوان یکی از ۱۰۰ زن برتر ایران از سوی مجله فوربس انتخاب شد. وی در ۲۸ بهمن ماه ۱۴۰۰ درگذشت.

7- مرضیه مکرمی

مرضیه مکرمی مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی شهرستان مرودشت است. برخی از دستاوردهای مرضیه مکرمی عبارتند از:

  • راه‌اندازی یک صندوق غیردولتی موفق برای حمایت از زنان روستایی
  • کمک به بیش از ۳۰۰۰ زن روستایی برای راه‌اندازی یا توسعه کسب‌ و کار
  • کسب جوایز و افتخارات متعدد در زمینه کارآفرینی
  • فعالیت در زمینه‌های اجتماعی و کمک به زنان کارآفرین

8- رخشان بنی اعتماد

رخشان بنی‌اعتماد، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، تهیه‌کننده، مستندساز و کارآفرین اهل ایران و از اعضای آکادمی اسکار است. فیلم‌های او در جشنواره‌های بین‌المللی مورد تحسین واقع شده‌اند و توانسته‌اند در داخل ایران هم توجه تماشاگران و منتقدین را به خود جلب کنند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *