0

چگونه بدون سابقه کار استخدام شویم؟

چگونه بدون سابقه کار استخدام شویم؟

این موضوع دغدغه اصلی خیلی از جوانان و حتی نوجوانان ماست. جوانی که به تازگی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده و وارد دنیایی می‌شود که اکثر کارفرمایان برای استخدام نیرو به سال‌های زیادی تجربه کاری نیاز دارند؛ یا حتی نوجوانی که در مرحله انتخاب رشته قرار دارد و برای انتخاب، معیار خود را وجود شغل در آینده قرار داده است.

همه ما کم و بیش با این چالش مواجه بوده‌ایم. با این تضاد عجیب که بدون تجربه و سابقه کاری، پیدا کردن شغل ممکن نیست و بدون شغل، تجربه و سابقه کاری وجود نخواهد داشت.

حال گمان می‌کنید که این مشکل غیرقابل حل است؟ فکر می‌کنید دنیای کار شما را به دلیل عدم داشتن تجربه جذب نمی‌کند؟ کمی فکر کنید؟ دیگران چه کردند؟ مسلماً هیچ‌کس در ابتدای کار حرفه و تجربه خاصی نداشته است؛ پس آنها چگونه به افراد موفق تبدیل شده‌اند؟

با نگاه دقیق‌تر، متوجه می‌شوید که بالاخره راهی برای ورود به بازار کار پیدا می‌شود. کافیست با هدف و انگیزه کافی شروع کنید، تلاش کنید، ادامه دهید، دلسرد نشوید تا به نتیجه دلخواه برسید. ما در این مقاله سعی می‌کنیم مسیر رسیدن به موفقیت را برای شما ترسیم کنیم.

حرفه خاصی بیاموزید و اطلاعات خود را افزایش دهید.

قطعاً شما در دانشگاه،‌ هنرستان یا هر مجموعه دیگری تحت آموزش قرار گرفته‌اید و اطلاعات علمی خوبی دارید. اما این کافی نیست. برای ورود به بازار کار باید یک قدم از دیگران جلوتر باشید. پس سعی کنید در زمینه کاری مورد علاقه خود، حرفه‌ای را بیاموزید. می‌توانید از مؤسسات آموزشی، سازمان‌های آموزشی و حتی کلاس‌های آنلاین استفاده کنید.

هرچه در زمینه کاری خود مهارت و اطلاعاتتان را بالاتر ببرید، امکان موفقیت شما بیشتر خواهد شد. حتی اگر لازم است در دوره‌هایی شرکت کنید که مدرک معتبری به شما ارائه می‌دهند، بنابراین همیشه حرفی برای گفتن خواهید داشت.

بدون توقع شروع کنید!

حالا که مهارت و دانش کافی را به دست آورده‌اید، زمان آن رسیده که از یک نقطه شروع کنید. کارهای بدون دستمزد انجام دهید. به عنوان مثال نویسنده هستید؟ مقالات رایگان برای سایت‌ها بنویسید، فارغ‌التحصیل رشته‌های آزمایشگاهی هستید؟ بدون دریافت حقوق، کارآموزی کنید، مهندس مکانیک هستید؟ در یک مکانیکی، رایگان شاگردی کنید.

کمی سخت به نظر می‌رسد. شاید فکر کنید اینهمه تلاش برای تحصیلات عالی انجام دادید، حالا مانند افراد عادی باید شاگردی کنید. به این فکر کنید که پله‌های اول همیشه سخت است،‌ اما به قله که برسید، سرازیری انتظار شما را می‌کشد. برای رسیدن به موفقیت باید کمی هزینه کنید.

علاوه بر آن انجام کارآموزی و کار رایگان، تجربه خوبی برای شما خواهد بود و شما را بیشتر با محیط کار آشنا می‌کند.

با افراد در ارتباط باشید.

افرادی که در زمینه کاری شما فعالیت می‌کنند را بشناسید، با آن‌ها طرح دوستی بریزید. تعداد این افراد را افزایش دهید. در گروه‌های تخصصی رشته خود عضو شوید تا افراد بیشتری با شما آشنا شوند.

سعی کنید توانایی‌هایتان را به آنها نشان دهید. مطمئن باشید همیشه افرادی هستند که برای یافتن نیروی مورد نیاز خود به دوستانشان اعتماد می‌کنند. پس اگر شما به خوبی مهارت‌های کسب کرده را نشان داده باشید، گزینه اول آنها خواهید بود.

رزومه قوی بنویسید.

برای نوشتن یک رزومه قوی آموزش ببینید. نیازی به پرداخت هزینه نیست. در دنیای اینترنت و وب جستجو کنید تا با دریایی از اطلاعات خوب و مفید و روش‌های کاربردی برای نوشتن یک رزومه مناسب آشنا شوید. سعی کنید مهارت‌های خود را برجسته‌تر کنید.

تحقیق کنید کارفرمایان در زمینه شغلی شما به دنبال چه ویژگی‌هایی هستند، همان را درونتان پرورش دهید. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان در رزومه خود اغراق نکنید و سخنانی که به دور از واقعیت هستند را بیان نکنید. تنها حقیقت را بگویید. مطمئن باشید کارفرما با تجربه‌ای که دارد، به راست و دروغ مطالب نوشته شده در رزومه شما پی می‌برد.

به هرجا که می‌توانید رزومه ارسال کنید.

چگونه بدون سابقه کار استخدام شویم؟

سایت‌های کاریابی زیادی در اینترنت وجود دارند. رزومه خود را در این سایت‌ها قرار دهید تا کارفرمایان به آن دسترسی داشته باشند. اما فقط به همین اکتفا نکنید. به سایت شرکت‌ها و کارخانه‌ها سری بزنید. تا جایی که می‌توانید رزومه خود را برای مراکزی که دوست دارید در آنها اشتغال داشته باشید،‌ بفرستید.

حتی اگر دوست ندارید در جایی کار کنید، باز هم رزومه بفرستید، کسی شما را مجبور به اشتغال در جایی نمی‌کند. اما حُسن انجام این کار در این است که مصاحبه بیشتری انجام می‌دهید و حرفه‌ای‌تر می‌شوید تا زمانی که به شغل مورد علاقه خود رسیدید، با اعتماد به نفس بیشتری مصاحبه کنید.

ناگفته نماند که گاهی کار کردن در یک مجموعه کوچک که شاید در رؤیاهای شما جایی نداشته باشد، سابقه کاری و تجربه را برای ورود به عرصه‌های بزرگ‌تر فراهم می‌کند. پس از این پله‌های کوچک غافل نشوید که گاهی تبدیل به سکوی پرواز شما می‌شوند.

خود را برای یک مصاحبه قوی آماده کنید.

به انگیزه و هدف خود فکر کنید، نقشه راه را در ذهن ترسیم کنید. با اصطلاحات تخصصی رشته خود آشنا شوید و برای انجام یک مصاحبه قوی خود را آماده کنید. زمان مصاحبه کارفرما حتماً از هدف شما سؤال می‌کند. جواب‌های خوبی آماده کنید.

بهتر است واقع‌بین باشید و از بلندپروازی پرهیز کنید. شروع یک راه مطمئن و رسیدن به یک هدف کوتاه‌مدت بهتر از رؤیاپردازی کردن برای کافرماست. رؤیاها را در ذهن خود نگه دارید ولی از واقعیت‌ها برای کارفرما سخن بگویید.

اگر در یک مصاحبه موفق نشدید، ناامید نشوید، هنوز مسیر زیادی پیش روی شماست. نقاط ضعف خود را بشناسید و سعی در اصلاح آنها داشته باشید، تلاش خود را بیشتر کنید، هدف و انگیزه را در ذهن خود مجسم کنید و برای مصاحبه بعدی آماده شوید.

یافتن شغل پایان راه نیست!!

باید بدانید، پیدا کردن شغل مورد علاقه خود و اشتغال در آن، پایان کار نیست. این تازه شروع ماجراست. برای نگه داشتن شغل و کسب تجربه مفید باید همیشه اطلاعات خود را به روز نگه دارید. تلاش کنید مهارت‌هایتان را بالا ببرید و کارتان را به نحو احسن انجام دهید.

تنبلی را کنار بگذارید وسعی کنید در جایگاه خودتان بهترین شوید. اگر حرفه‌ای شوید، به زودی بر سر زبان‌ها خواهید افتاد و کارفرمایان مجرب‌تر به دنبال شما خواهند آمد.

بدانید برای رسیدن به رؤیاهای دوردست، باید همیشه در تلاش و یک قدم جلوتر از بقیه باشید. نباید خستگی برای شما معنی داشته باشد و برای ادامه مسیر اعتماد به نفس و انگیزه خود را حفظ کنید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *