0

معرفی شغل مهندسی دریا و درآمد آن

معرفی شغل مهندسی دریا و درآمد آن

ایجاد فناوری و تجهیزات ضروری برای پیمایش در اقیانوس کار مهمی است. مهندسان دریایی از دانش مکانیک و فیزیک خود برای توسعه زیرساخت‌های ضروری استفاده می‌کنند که بتواند با موفقیت در آب کار کند. اگر از حل مشکلات فنی در مقیاس بزرگ لذت می‌برید و به فناوری دریایی علاقه دارید، تبدیل‌شدن به یک مهندس دریا می‌تواند تصمیم شغلی مناسبی برای شما باشد.
در این مقاله، اصول اولیه حرفه مهندسی دریا را توضیح می‌دهیم و مراحل مهمی را که باید برای گرفتن شغل مهندس دریایی طی کنید، به اشتراک می‌گذاریم.

مهندسی دریا چیست

مهندس دریایی نوعی مهندس مکانیک است که کشتی‌ها، قایق‌ها، زیردریایی‌ها و سایر شناورهای آبی را طراحی می‌کند. آنها همچنین سازه‌ها، ماشین‌آلات و تجهیزات تکنولوژیکی دیگر مرتبط با سفرهای دریایی و سایر فعالیت‌های دریایی را ایجاد می‌کنند.
مهندسان دریایی درک پیچیده خود از مکانیک سیالات، هیدرولیک و سایر مفاهیم را برای مهندسی کشتی‌های آبی بادوام براساس اهداف موردنظر خود به کار می‌گیرند. آنها سیستم‌های الکتریکی، فرمان، کنترل آب‌ و هوا، رادار و موتور را ترکیب می‌کنند تا کشتی را با موفقیت به مقصد هدایت و بر موانع موجود در آب غلبه کنند.

وظایف مهندس دریا

مهندسان دریایی بر کل فرآیند ایجاد یک کشتی دریانوردی، از طراحی اولیه تا تعمیر و نگهداری مداوم کشتی، نظارت دارند. آنها با دیگر مهندسان و تکنسین‌های نیروی دریایی برای تعیین مشخصات یک پروژه جدید و آزمایش آن برای پرتاب در یک محیط آبی همکاری می‌کنند. برخی از وظایف اصلی مهندسان دریا عبارت‌اند از:

ترسیم ظاهر فیزیکی و چیدمان داخلی یک کشتی جدید

تعیین انواع تجهیزات و ماشین‌آلات تکمیلی ضروری برای دستیابی به اهداف عملیاتی

برنامه‌ریزی ارزیابی اثرات زیست‌محیطی برای اطمینان از مطابقت طرح کشتی با مقررات قانونی

ایجاد طرح‌هایی برای تأمین انرژی یا سوخت کافی برای کشتی در طول مدت سفر دریایی

آزمایش اجزای یک کشتی در یک محیط کنترل شده و انجام تنظیمات آن

انتخاب مصالح و تکنیک‌های مناسب برای ساخت تجهیزات دریایی

نوشتن دستورالعمل نصب و راهنماهای فنی برای عیب‌یابی تعمیرات اضطراری

برآورد هزینه یک پروژه اولیه و هرگونه تعمیر و نگهداری مداوم

نظارت بر پیمانکاران برای اطمینان از پایداری و دوام در تمام قسمت‌های کشتی

جمع‌آوری و تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها در مورد سرعت کشتی، شناوری و سایر معیارهای کلیدی

محیط کار مهندس دریا

معرفی شغل مهندسی دریا و درآمد آن

مهندسان دریایی ممکن است در طول تکمیل یک پروژه در طیف وسیعی از محیط‌های مختلف کار کنند، از دفتری که در آن شماتیک‌ها را ترسیم می‌کنند تا عرشه یکی از کشتی‌هایی که طراحی کرده‌اند. آنها می‌توانند برای شرکت‌های دریایی تجاری، سازمان‌های خصوصی یا سازمان‌های دولتی مانند نیروی دریایی کار کنند.
مهندسان دریایی از کارخانه‌های کشتی‌سازی، تأسیسات ساختمانی و اسکله‌ها بازدید می‌کنند تا بر توسعه طرح‌های خود نظارت کنند. برخی از مهندسان دریایی نیز بر روی سکوهای نفتی دریایی کار می‌کنند تا حفاری ایمن را هماهنگ کنند.

چگونه مهندس دریایی شویم

اگر وظایف یک مهندس دریا برای شما جالب به نظر می‌رسد، با پیروی از این دستورالعمل‌ها در مورد چگونگی تبدیل‌شدن به یک مهندس دریایی یاد بگیرید:

تحقیق در مورد رشته مهندسی دریا در مقطع کارشناسی

برای شروع حرفه خود به‌عنوان یک مهندس دریایی، اطلاعاتی در مورد رشته‌های مختلف مهندسی دریایی جمع‌آوری کنید. می‌توانید به دنبال دانشگاه‌هایی باشید که دارای رشته مهندسی دریایی هستند یا برای آکادمی دریایی که تخصص مهندسی ارائه می‌دهد درخواست دهید.

مدرک لیسانس خود را تکمیل کنید

توانایی خود را برای موفقیت به‌عنوان یک مهندس دریایی با کسب نمرات بالا در دوران تحصیل در مقطع کارشناسی و تکمیل مدرک کارشناسی خود در مهندسی دریا نشان دهید. به‌عنوان یک دانشجوی مهندسی دریا، شما در درجه اول دروس ریاضی و علوم فیزیک را می‌گذرانید که اصول ساخت‌وساز دریایی و انواع مهندسی را به شما می‌آموزد. برخی از موضوعاتی که در رشته مهندسی دریایی خود خواهید آموخت عبارت‌اند از:

علم محیط‌ زیست

هیدرودینامیک

سیستم‌های محرکه

مبانی معماری دریایی

حساب دیفرانسیل و انتگرال

استخراج معادن دریایی

فیزیک کاربردی

سیستم‌های ناوبری الکترونیکی

تجارت دریایی

کنترل‌های ایمنی برای مهندسی

واژگان و اصطلاحات دریایی

برای نقش‌های مهندسی دریایی در سطح پایه درخواست دهید

شروع به درخواست برای مشاغل مهندسی دریایی درسطح ابتدایی کنید تا امکان کسب تجربه عملی در محل کار وجود داشته باشد. اولین موقعیت مهندسی دریایی شما احتمالاً یک نقش مهندسی جوان خواهد بود که در آن از یک مهندس ارشد دارای مجوز که وظایف مهندسی شما را تفویض و نظارت می‌کند، دستورالعمل دریافت می‌کنید. هنگامی که برای اولین شغل مهندس دریایی خود درخواست می‌دهید، به دنبال مشاغلی باشید که فرصت‌هایی برای پیشرفت در زمینه خاص موردعلاقه شما ارائه می‌دهند.

یک مهندس حرفه‌ای با مجوز شوید

پس از کسب چهار سال تجربه کار در مهندسی دریا، می‌توانید برای تبدیل‌شدن به یک مهندس حرفه‌ای دارای مجوز از طریق NCEES اقدام کنید. برای دریافت مجوز خود، باید در آزمون اصول و تمرین مهندسی (PE) در رشته معماری دریایی و رشته‌های دریایی شرکت کنید. آزمون PE برای مهندسان دریایی حدود هشت ساعت طول می‌کشد و تخصص شما را در موضوعاتی مانند:

هیدرواستاتیک و هیدرودینامیک

باد، جریان و امواج

طراحی سازه برای بارهای محموله، برخورد، تنش و خوردگی

انتخاب تجهیزات و مواد

سیستم‌های تولید برق، لوله‌کشی، تبرید و برق

کشتی‌سازی و تعمیر

مقررات و الزامات

مهارت لازم برای تبدیل‌شدن به مهندس دریا

برای موفقیت در زمینه مهندسی دریایی، باید دانش و مهارت‌های پیشرفته در چندین شایستگی داشته باشید. برخی از مهم‌ترین مهارت‌های مهندسین دریایی عبارت‌اند از:

خلاقیت: مهندسان دریایی از خلاقیت برای توسعه طرح‌ها و تجهیزات کشتی کاربردی که نیازهای عملیاتی خاص را برآورده خواهند کرد، استفاده می‌کنند.

حل مسئله: آزمایش و عیب‌یابی بخش مهمی از کار یک مهندس دریایی است که نیازمند داشتن مهارت‌های حل مسئله پیشرفته است.

توانایی ریاضی: توانایی حل سریع معادلات ریاضی و تعیین نسبت‌های مناسب برای یک طرح به مهندسان دریایی کمک می‌کند تا کشتی‌ها را از نظر ساختاری سالم بسازند.

سازماندهی: در طول یک پروژه، مهندسان دریایی باید هر جزء و جنبه درگیر با توسعه یک کشتی کاملاً کارآمد را سازماندهی و هماهنگ کنند.

ارتباطات: مهندسان دریایی از نزدیک با سایر مهندسان، طراحان، متخصصان ساخت‌وساز و مشتریان کار می‌کنند. این امر مستلزم آن است که آنها ارتباطات خوبی داشته باشند.

درآمد مهندسی دریا

مهندس دریا اغلب به‌صورت استخدامی در ارگان دولتی یا شرکت خصوصی فعالیت دارد. به طور معمول حقوق یک مهندس دریا از 10 تا 40 میلیون تومان در ماه متغیر است. سطح تجربه، تحصیلات، گواهینامه و زمینه‌ای که در آن کار می‌کنید، همگی می‌توانند بر میزان درآمد شما تأثیر بگذارند. مهندسان دریایی همچنین ممکن است در مناطق ساحلی یا جزیره‌ای که تقاضای بیشتری برای پشتیبانی مهندسی دریایی دارند، درآمد بیشتری داشته باشند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *