0

معرفی رشته معماری و نحوه کسب درآمد از آن

معرفی رشته معماری و نحوه کسب درآمد از آن

معماری حس پشتیبانی از انواع فعالیت‌های انسانی را فراهم می‌کند. معماری به انسان‌ در هماهنگی با محیط‌ زیست و در عین حال ارتقای سلامت و رفاه، غنی‌تر کردن زندگی‌ها از نظر زیبایی و معنوی، فراهم کردن فرصت‌های اقتصادی و ایجاد میراثی که منعکس‌کننده فرهنگ و سنت‌ها باشد، کمک می‌کند. در این مقاله شما را با رشته معماری و بازار کار آن آشنا خواهیم کرد:

رشته معماری چیست

یک معمار ساختمان‌ها، سازه‌ها یا فضاهایی را برای مشتریان برنامه‌ریزی و طراحی می‌کند. آنها از نزدیک با مشتریان کار می‌کنند تا نیازهای آنها را برای یک پروژه درک کنند و برآورد هزینه اولیه را برای ساخت و ساز ارائه دهند. این متخصصان دارای مجوز، مشخصات معماری یک پروژه را با استفاده از نرم افزار کامپیوتری تهیه کرده و برای تایید به مشتریان خود ارائه می‌کنند.
معماران طرح‌های ساخت‌ و ساز نهایی را برای پروژه تهیه می‌کنند که به الزامات مقرراتی مانند کدهای ساختمانی پایبند باشد. آنها قراردادها را با پیمانکاران مختلف مدیریت و از سایت‌های ساخت و ساز بازدید می‌کنند تا مطمئن شوند که پروژه از نقشه‌های معماری پیروی می‌کند و انتظارات مشتری را برآورده می‌نماید.

معماری در کدام رشته است

رشته معماری جز رشته‌های ریاضی فیزیک است. برای ورود به این رشته باید در دوره متوسطه وارد شاخه ریاضی فیزیک شده و یا در هنرستان مشغول تحصیل شوید و سپس کنکور ریاضی فیزیک دهید. همچنین با کنکور آزاد رشته ریاضی فیزیک می‌توانید وارد رشته معماری شده و ادامه تحصیل دهید.

مزایا و معایب رشته معماری

مانند هر حرفه‌ای، معمار بودن دارای معایب و مزایای خود است. برخی از آنها برای هر انتخاب شغلی مشترک بوده، در حالی که برخی دیگر منحصر به این حرفه هستند. در زیر به مزایا و معایب رشته معماری خواهیم پرداخت:

معایب رشته معماری

پروسه معمار شدن طولانی، رقابتی و پرهزینه است: برای دریافت مدرک لیسانس معماری، 4 سال تحصیل، به علاوه دو تا چهار سال دیگر برای کارشناسی ارشد زمان نیاز است. اگرچه شرایط پذیرش به طور قابل توجهی متفاوت است، اما معتبرترین دانشکده‌های معماری معمولا استانداردهای بسیار رقابتی با تأکید زیادی بر علوم فیزیکی، هندسه، جبر و مثلثات دارند.

حقوق کم: حقوق اولیه برای معماران در مقایسه با سایر مشاغل حرفه‌ای با شرایط مشابه، مانند پزشکی و حقوق، کمتر از میانگین در نظر گرفته می‌شود.

معماری رشته ای بسیار چالش برانگیز و سخت است: دامنه مسائلی که معمار در مورد یک پروژه باید پاسخگو باشد بسیار زیاد است. معماران در واقع دو برابر زمانی که برای ساخت یک پروژه صرف می‌شود، روی آن کار می‌کنند تا به مسائل مختلف راه‌اندازی و بسته شدن آن رسیدگی کنند.

رشته معماری بسیار دستخوش فراز و نشیب‌های اقتصادی است: معماران برای زندگی خود به رشد اقتصادی وابسته هستند. اگر اقتصاد دچار رکود باشد، ساخت ساختمان‌های جدید یکی از اولین چیزهایی است که در کنار معماران تقاضای کمتری خواهد داشت.

مزایای رشته معماری

معرفی رشته معماری و نحوه کسب درآمد از آن

چند مورد از مزایای رشته معماری در زیر آمده است:

حرفه محترم: بسیاری از مردم معماری را به دلیل مهارت‌هایی که در این نوع کار دارند، حرفه‌ای قابل احترام می‌دانند. معماران از مهارت‌های تجسم و تفکر انتقادی و دانش مفاهیم ریاضی از جمله جبر و هندسه برای انجام موثر کار خود استفاده می‌کنند

تاثیرگذاری: معماران فضاها و سازه‌هایی را طراحی می‌کنند که می‌توانند بر مردم و جوامع تأثیر بگذارند. به‌عنوان‌مثال، یک معمار ممکن است با مقامات شهری برای ایجاد یک مرکز اجتماعی جدید همکاری کند. یا ممکن است به یک خانواده کمک کند تا برای خانه خود برنامه‌ریزی کند.

استفاده از خلاقیت: حرفه به عنوان یک معمار می‌تواند یک انتخاب عالی برای افرادی باشد که از تفکر خلاقانه برای توسعه ایده‌های جدید لذت می‌برند. با کسب تجربه در این زمینه، معماران بیشتر بر کار طراحی تمرکز می‌کنند که به آنها اجازه می‌دهد از خلاقیت خود برای توسعه طرح‌های معماری نوآورانه استفاده نمایند.

مسئولیت‌های شغلی متنوع: معماران مسئولیت‌های شغلی زیادی دارند، به این معنی که آنها معمولاً در طول روز روی کارهای مختلفی کار می‌کنند. به عنوان مثال، در یک روز کاری معمولی، یک معمار ممکن است با یک مشتری برای مشاوره ملاقات کند، نقشه‌هایی برای یک پروژه بکشد و برآورد هزینه را تهیه کند.

بازار کار رشته معماری

از آنجایی که جمعیت در حال افزایش است، تقاضا برای معماران جهت برنامه ریزی، طراحی و نظارت بر ساخت خانه‌ها، مدارس و مشاغل وجود خواهد داشت. نیاز به جایگزینی سازه‌های قدیمی چشم‌انداز شغلی قابل توجهی برای معماران در سراسر کشور و احتمالاً پس از دهه آینده خواهد بود.
با این حال، متقاضیان همچنان از موقعیت‌های موجود بیشتر خواهند بود و رقابت برای استخدام به ویژه در شرکت‌های معتبر همچنان قوی است.

حقوق رشته معماری

حقوق معماری به عوامل زیادی بستگی دارد. سطح تحصیلات، سابقه کاری، شهرت و … چند مورد از این عوامل است. اگر به عنوان مهندس معمار در ارگان‌های دولتی مانند بنیاد مسکن یا شهرداری مشغول به کار شوید، حقوق ماهیانه شما وزارت کاری حساب خواهد شد. اگر به عنوان مهندس معمار مستقل و پیمانکار فعالیت کنید درآمدی بین 10 تا 50 میلیون در ماه درآمد خواهید داشت.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *