0

مزایا و معایب شغل دامپزشکی و درآمد آن

مزایا و معایب شغل دامپزشکی و درآمد آن

اگر فردی دلسوز هستید که حیوانات را دوست دارید، حرفه‌ای با عنوان دامپزشک ممکن است فقط کار شما باشد. مهم است که اگر به طور جدی در فکر حرفه‌ای در صنعت دامپزشکی هستید، همه جوانب مثبت و منفی آن را در نظر بگیرید. در این مقاله قصد داریم شما را با حرفه دامپزشکی، معایب و مزایا و درآمد آن آشنا کنیم:

شغل دامپزشک

دامپزشکان به طور معمول در بیمارستان‌ها و کلینیک‌های حیوانات کار می‌کنند. اما ممکن است به عنوان یک دامپزشک کارمند، در باغ وحش، مزرعه، مزرعه پایدار، آکواریوم یا آزمایشگاه برای ارائه مراقبت‌های معمول حیوانات فعالیت داشته باشند.

دامپزشک چه کاری انجام می‌دهد؟

آنها متخصص در بیماری‌هایی هستند که حیوانات را تحت درمان قرار می‌دهند و از دانش خود در مورد آناتومی حیوانات برای شناسایی و تصحیح مسائل بهداشتی استفاده می‌کنند. دامپزشکان برنامه‌های مراقبت را برای حیوانات تهیه می‌کنند و به صاحبان حیوان خانگی می‌آموزند که چگونه به حیوانات خود کمک کنند.
آنها انجام آزمایش، کمک به زایمان‌ها، انجام تمیز کردن دندان و استخراج دندان، زخم‌ها و عفونت‌های درمانی را در بین سایر روش‌ها انجام می‌دهند. دامپزشکان همچنین ممکن است اتانازی حیوانات اهلی را به راحتی انجام دهند.

مزایای شغل دامپزشکی

دلایل زیادی برای با ارزش بودن و اهمیت حرفه دامپزشکی وجود دارد. در زیر چند مورد از مزایای شغل دامپزشکی آمده است:

شما فرصتی برای کمک به حیوانات خواهید داشت.

بدیهی است که تبدیل شدن به یک دامپزشک، مهارت و دانش لازم را برای درمان سگ‌ها، گربه‌ها و حیوانات دیگر به شما می‌دهد و آنها را در مسیر بهبودی قرار خواهد داد. این یکی از باارزش‌ترین بخش‌های کار است. کمک به موجودی که در شرایط بد به کلینیک شما آمده و از توانایی‌های خود برای بهبود سلامت آن و کمک به بهتر شدنش استفاده می‌کنید.

شغلی خواهید داشت که دوستش دارید.

دامپزشک بودن به این معنی است که شما با حیوانات مختلف احاطه خواهید شد. یک روز ممکن است با سگ‌های کوچک و کرکی کار کنید. روز بعد ممکن است گاوهای بزرگ یا اسب را معالجه کنید. شما مطمئناً با چالش‌های بسیاری روبرو خواهید شد، اما همه آنها می‌توانند ارزش آن را داشته باشند زیرا از اشتیاق خود پیروی می‌کنید و در شغلی کار می‌کنید که باارزش‌ها و علایق شما مطابقت دارد.

شما می‌توانید درآمد مناسبی کسب کنید.

هنگامی که شروع به کار می‌کنید، دستمزد کمتری خواهید داشت، اما به احتمال زیاد پس از تجربه بیشتر از درآمد، لذت می‌برید و به موقعیت بالاتر ارتقا می‌یابید. اگر تصمیم دارید کار خود را شروع کنید، حتی می‌توانید از درآمد بیشتری نیز لذت ببرید.

امنیت شغلی قابل توجهی وجود دارد

دامپزشکی طی چند دهه گذشته به طور قابل توجهی پیشرفت کرده است. درمان‌هایی که زمانی برای مراقبت‌های بهداشتی انسان محفوظ بودند، اکنون در عمل دامپزشکی ریخته شده‌اند، از جمله روش‌های تشخیصی پیشرفته مانند اکوکاردیوگرافی.

معایب شغل دامپزشکی

چند مورد از معایب شغل دامپزشکی آمده است:

درگیر بودن احساسات

مهم نیست که چقدر تلاش کنید، قطعاً مواقعی وجود خواهد داشت که نتوانید بیمار را نجات دهید. این وقایع می‌توانند شما را از نظر عاطفی شکسته کند. باگذشت زمان، شما ممکن است “خستگی و دلسوزی” را تجربه کنید. اصطلاحی که برای تعریف مجموعه‌ای از احساسات استفاده می‌شود که می‌تواند از حساس بودن نسبت به کوچک‌ترین وقایع تا احساس بی‌حسی در مورد آنچه در اطراف شما می‌گذرد باشد.

در معرض صدمات مختلف قرار خواهید گرفت.

نیش، خراش و کبودی در بین دامپزشکان رایج است. بر خلاف انسان‌هایی که می‌دانند باید مراقبت‌های پزشکی را پشت سر بگذارند، حیوانات درک نمی‌کنند که شما سعی می‌کنید به آنها کمک کنید و ممکن است نسبت به شما خصمانه عمل کنند. این امر به ویژه در صورتی که آنها تحت درد و ناراحتی زیادی قرار بگیرند صادق است.

دوره تحصیلی طولانی

برای تبدیل شدن به یک دامپزشک و تکمیل آموزش مناسب باید دوره‌ی طولانی را طی کنید. این معمولاً یک مدرک علوم دامپزشکی است که به 6 سال مطالعه تمام وقت نیاز دارد.

درامد دامپزشکی

مزایا و معایب شغل دامپزشکی و درآمد آن

درآمد دامپزشکان در کشورمان اگر به صورت استخدامی باشند از 6 تا 12 میلیون تومان در ماه متغیر خواهد بود. اما اگر به صورت مستقل و یا مطب دامپزشکی تاسیس کنند بین 10 تا 50 میلیون تومان درآمد ماهانه خواهند داشت.
دامپزشکان کشورهای خارجی در سال 2022 حقوق متوسط 99000 دلار در سال درآمد کسب کردند. لازم به ذکر است که کمترین حقوق 80000 دلار و بیشترین حقوق 130000 دلار در سال است.

سخن پایانی

دامپزشک بودن می‌تواند یک تجربه شیرین باشد، اما دارای معایبی است. مهم است که با دقت این جوانب مثبت و منفی برای تصمیم‌گیری را بررسی کنید. در مورد اینکه آیا کار به عنوان دامپزشک، یک مسیر شغلی مناسب برای شما است یا خیر.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *