0

رپورتاژ چیست؟ و نحوه نگارش صحیح آن

رپورتاژ چیست؟ و نحوه نگارش صحیح آن

عده زیادی از افراد شبانه‌روز مشغول کار و فعالیت برای کسب درآمد هستند. در چنین جامعه‌ای هر کسب و کاری برای داشتن یک تبلیغات مؤثر تلاش می‌کند. از طرفی افراد جامعه در محاصره آگهی‌های تبلیغاتی هستند که سعی در فروش محصول و یا ارائه خدمات خود دارند. مردم نیز از شنیدن و دیدن این حجم از تبلیغات خسته شده‌اند، پس به دنبال راهی برای دور ماندن از آگهی‌های تبلیغاتی هستند.

رپورتاژ روشی است در دنیای مجازی که بدون اینکه مخاطب متوجه تبلیغاتی بودن آن شود، جذب آن شده و ناخودآگاه نام برند یا محصول شما در ذهن او باقی می‌ماند. در ادامه با رپورتاژ آگهی و نحوه نگارش آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

رپورتاژ چیست؟

رپورتاژ نوعی تبلیغات آنلاین است که در قالب یک مقاله علمی، خبری، سرگرمی و یا آموزشی نوشته می‌شود. مزیت این نوع تبلیغات در این است که مخاطب متوجه تبلیغاتی بودن آن نمی‌شود، به همین دلیل در صورتی که متن مقاله قوی نوشته شده باشد، مخاطب تا انتهای مقاله را با علاقه مطالعه می‌کند. در همین حین با نکات مثبت محصول یا خدمات شما آشنا می‌شود و در انتهای مقاله با بردن نام برند خود، آن را در ذهن مخاطب حک می‌کنید.

مزایای رپورتاژ

– هیچ‌گاه از سایت حذف نمی‌شود و تبلیغاتی دائمی برای شما به همراه دارد.

– در سایت‌های معتبر منتشر می‌شود.

– حتی به عنوان یک خبر در سایت‌های خبری نیز قابل انتشار است.

– 3 تا 5 کلمه کلیدی در محتوای رپورتاژ، به سایت شما لینک داده می‌شود.

– نسبت به تبلیغات سنتی هزینه کمتری باید بپردازید.

نحوه نگارش صحیح رپورتاژ

برای مؤثر بودن تبلیغات، در رپورتاژنویسی باید اصولی را رعایت کنید تا مخاطب شما تشویق به ادامه مطالعه مقاله شود.

1- مخاطب خود را بشناسید.

اول توجه کنید مصرف‌کنندگان محصول شما، جز چه قشری هستند، بانوان، آقایان، دانشجویان، کارگران، کارمندان و… . چه شخصیتی دارند و چه نیازهایی احساس می‌کنند؟ سعی کنید مقاله خود را مناسب این افراد تهیه کنید و در سایت‌هایی که مخاطبان اصلی آن مصرف‌کنندگان شما می‌باشند، رپورتاژ خود را قرار دهید.

2- تیتر خوبی انتخاب کنید.

برای انتخاب تیتر مناسب زمان بگذارید. سعی کنید تیتری انتخاب کنید که مخاطب را جذب کند، حتی شاید اگر کمی برای مخاطب مبهم و رمزآلود باشد نیز او را به ادامه دادن تشویق کند. می‌توانید به واج‌آرایی حروف و یا استفاده از کلمات آهنگین فکر کنید. هرچیزی که به جذابیت عنوان شما اضافه کند، قابل استفاده است. فقط توجه کنید که از کلمات اغراق‌آمیز مانند فوق‌العاده که حس تبلیغات را القا می‌کند، استفاده نکنید.

3- مقدمه یا چکیده بنویسید.

برای شروع بهتر است یک پاراگراف کوتاه مقدمه بنویسید و در آن ادعای خود را از نتایج محصول بیان کنید. توجه کنید در ابتدای مقاله به هیچ عنوان نام محصول را نیاورید، تنها نکات مثبت و نتایجی که حاصل می‌شود را بیان کنید تا در ادامه به اثبات آن بپردازید.

4- بدنه اصلی را قوی بنویسید.

در بدنه اصلی رپورتاژ نیازهای مخاطب را به او یادآوری کنید. جنبه‌های مثبت محصول خود را به شیوه‌ای درون متن جا دهید که مخاطب نسبت به آن احساس نیاز کند. اگر می‌توانید در بین متن داستانی برای مخاطب شرح دهید و یا از نقل قول‌های متخصصان برای اعتبار بخشیدن به متن خود استفاده کنید. از تیترهای مناسب و جذابی استفاده کنید تا خواننده را ترغیب به مطالعه تا پایان مقاله کند.

5- پایان خوبی بنویسید.

پاراگراف پایانی جایی است که می‌توانید نام محصول را بیان کنید. 70 درصد مطالب رپورتاژ باید علمی، خبری و یا آموزشی باشد و تنها در 30 درصد پایانی به تبلیغات بپردازید. بهتر است به صورت گذرا و با طرح پیشنهاد نام محصول خود را بنویسید و توجه داشته باشید که مخاطب احساس نکند شما او را مجبور به خرید می‌کنید. وجود راه‌های ارتباطی و لینک به سایت اصلی در انتهای مقاله مخاطب را برای ورود به سایت شما تشویق می‌کند.

نکات مهم نگارش رپورتاژ

– هر مقاله‌ای ساختار و قالب خاص خود را دارد. زمانی که رپورتاژ می‌نویسید توجه داشته باشید که قالب مقاله برای یک سایت خبری و آموزشی متفاوت با یک سایت ورزشی است. پس حتماً مخاطبان خود را در نظر بگیرید و قالب مقاله را به درستی انتخاب کنید.

– بیش از حد تبلیغات انجام ندهید. زیاده‌روی در تبلیغات مخاطب را نسبت به اصل مقاله نیز مردد می‌کند.

– از مقاله‌های دیگر کپی نکنید. رپورتاژ خوب باید منحصر به فرد و متفاوت از مقاله‌های دیگر باشد.

– هم برای تمرکز مخاطب و هم برای بهبود سئو بهتر است از کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید تا از همان ابتدا مخاطب بداند که قرار است درباره چه موضوعی مطالعه کند.

– از تصویرهای مناسب در مقاله استفاده کنید. تصاویر به مقاله روح می‌بخشند. بهتر است به صورت مخفیانه لوگوی خود را در تصاویر قرار دهید تا برند شما ناخود آگاه در ذهن مخاطب ثبت شود.

– رپورتاژ خود را مختصر و مفید بنویسید. سعی کنید رپورتاژ بین 800 تا 1200 کلمه باشد. خواندن یک مقاله طولانی از حوصله مخاطب خارج است.

– متن مقاله را ساده و روان بنویسید و از ادبیات درستی استفاده کنید. از نوشتن مقاله با کلمات پیچیده و اغراق‌آمیز اجتناب کنید. قواعد نگارشی را به درستی رعایت کنید تا مخاطب برای خواندن به زحمت نیفتد.

– مقاله را نیمه‌کاره رها نکنید. نتیجه‌گیری خوبی داشته باشید و در بخش انتهایی، مخاطب را دعوت به بازدید از سایت و یا امتحان کردن محصول خود کنید.

– برای انتخاب یک سایت مناسب زمان صرف کنید. سایتی که رپورتاژ شما در آن قرار می‌گیرد، باید پر مخاطب باشد. از طرفی مخاطبانش جزء مصرف‌کنندگان محصول یا خدمات شما باشند. به این ترتیب تبلیغات مؤثرتری خواهید داشت. همچنین توجه کنید که رپورتاژ خود را به سایت‌هایی که تبلیغات گسترده‌ای انجام می‌دهند، نسپارید. این سایت‌ها برای مخاطبان شناخته شده هستند به همین دلیل تعداد افراد کمتری به محصول شما اعتماد می‌کنند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *