0

معرفی رشته انسانی معایب و مزایای آن

معرفی رشته انسانی معایب و مزایای آن

انتخاب رشته در پایه نهم، یک مسأله مهم و سرنوشت‌ساز برای دانش‌آموزان است. در این سال پنج رشته اساسی برای آنها قابل انتخاب است، رشته ریاضی – فیزیک، رشته علوم تجربی، رشته علوم انسانی، رشته‌های کار و دانش و رشته‌های فنی و حرفه‌ای. دانش‌آموزان باید با توجه به علاقه، استعداد و توانمندی‌های خود، یکی از این رشته‌ها را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند. در این مقاله رشته علوم انسانی معرفی و مزایا و معایب آن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رشته علوم انسانی چیست؟

رشته علوم انسانی به مطالعاتی در حوزه مسائل مربوط به انسان‌ها می‌پردازد. این مسائل بسیار گسترده است و از مسائل حقوقی، اقتصادی، جامعه‌شناسی تا روان‌شناسی، ادبیات، زبان‌شناسی و… را شامل می‌شود. این رشته تمام مسائل مربوط به ارتباطات فردی و اجتماعی را بررسی می‌کند، مشکلات جوامع انسانی را شناسایی کرده و قوانینی برای بهتر شدن این روابط آموزش می‌دهد.

از محورهای اصلی این رشته مطالعه ویژگی‌های تمدن اسلامی، ادیان و مذاهب مختلف، زبان و ادبیات ملل مختلف، باستان‌شناسی، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، مردم‌شناسی، علوم تربیتی، تاریخ، جغرافیا، فلسفه، منطق، اقتصاد، علوم ورزشی، مدیریت در حوزه‌های مختلف و… می‌باشد.

مهارت‌ها و شرایط مورد نیاز برای ورود به رشته انسانی

همان‌طور که احتمالاً در گذشته هم شنیده‌اید، رشته علوم انسانی به داشتن حافظه‌ای قوی و برخورداری از حفظیات خوب، نیاز دارد. پس به طور کلی برخورداری از ویژگی‌های زیر برای ورود به رشته انسانی ضروری است:

– علاقه زیاد به دروس رشته انسانی

– داشتن حفظیات قوی

– داشتن روابط عمومی بالا

– توانایی تحلیل مسائل

– تسلط به دروس ادبیات، زبان عربی و مطالعات اجتماعی

معدل و نمراتی که طبق آیین‌نامه برای ورود به رشته انسانی اعلام شده است، به شرح زیر است:

– در سه پایه هفتم، هشتم و نهم متوسطه، مجموع نمرات کسب شده در دروس مطالعات اجتماعی، زبان و ادبیات فارسی کمتر از 42 نباشد.

– مجموع نمرات کسب شده در سه پایه متوسطه اول در دروس مرتبط با رشته با احتساب ضریب، کمتر از 378 نباشد؛ یا به عبارتی دیگر معدل رشته باید حداقل 14 باشد.

– ضریب دروس مرتبط با رشته در سه سال متوسطه اول، به این شرح است: زبان و ادبیات فارسی با ضریب 4، مطالعات اجتماعی با ضریب 3 و درس عربی با ضریب 2.

این موارد، حداقل نمره برای رشته انسانی بودند. پس از تحصیل در رشته علوم انسانی در مقطع متوسطه دوم، وارد مرحله پر تنش کنکور می‌شویم که دانش‌آموز حاصل سه سال زحمت خود برای تحصیل در این رشته را در کنکور به عرصه نمایش می‌گذارد.

مزایا و معایب رشته انسانی

مزایا و معایب رشته انسانی

هر رشته به موازات مزایا و جنبه‌های مثبتی که برای انتخاب شدن دارد، دارای معایبی نیز هست. در مورد رشته انسانی نیز این مسأله صادق است. از جمله مزایای ورود به رشته علوم انسانی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– امکان ورود به رشته‌های حقوق، روان‌شناسی، مدیریت و… که جزء رشته‌های پرطرفدار هستند.

– وجود رقابت کمتر در کنکور رشته علوم انسانی نسبت به سایر رشته‌ها

– امکان اشتغال در طیف وسیعی از مشاغل بدون وجود محدودیت

اما معایب این رشته با اینکه به تعداد محدودی است، اما در برخی زمینه‌ها آزاردهنده است:

– اشباع اکثر رشته‌ها به دلیل پذیرش‌های بدون کنکور برخی مؤسسات آموزشی

– الزام کسب رتبه بالا در کنکور سراسری برای قبولی در رشته‌های خوب و دانشگاه‌های برگزیده

– اشباع شدن برخی موقعیت‌های شغلی این رشته با نیروهای کار از رشته‌های غیرمرتبط

– نامناسب بودن مشاغل این حوزه برای افراد درون‌گرا

آینده شغلی و بازار کار رشته انسانی

بازار کار برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های انسانی، بسته به شاخه‌ای که در آن تحصیل کرده‌اند، وجود دارد. در برخی رشته‌ها بازار کار کمتر و در برخی رشته‌ها بازار فعال‌تری وجود دارد. اکنون شاید بتوان گفت که پردرآمدترین رشته‌های انسانی در ایران رشته‌های حسابداری، حقوق، روان‌شناسی، مدیریت و علوم تربیتی می‌باشد.

اما افرادی نیز هستند که با هدف معلم شدن وارد رشته علوم انسانی می‌شوند، چنین افرادی به تحصیل در رشته‌های آموزش ابتدایی، آموزش تربیت بدنی، آموزش کودکان استثنائی، آموزش تاریخ، آموزش الهیات، آموزش جغرافیا، آموزش زبان و ادبیات فارسی، آموزش زبان عربی و آموزش علوم اجتماعی در دانشگاه فرهنگیان می‌پردازند و پس از فارغ‌التحصیل شدن جذب سازمان آموزش و پرورش خواهند شد.

لیست شغل‌های رشته انسانی

در پایان این مقاله به برخی از مشاغل رشته انسانی که پرطرفدار و شناخته شده‌تر هستند،‌ می‌پردازیم:

شغل‌های رشته انسانی برای خانم‌ها:

وکالت و مشاوره حقوقی، تدریس در حوزه علوم مختلف رشته انسانی، حسابداری، امور مالی و اقتصادی، روان‌شناسی، مشاوره، مددکاری اجتماعی، مترجمی، خبرنگاری، مشاغل مدیریتی، امور بانکی، بیمه، علوم تربیتی و کار با کودکان استثنائی، نویسندگی و ویراستاری.

شغل‌های رشته انسانی برای آقایان:

حسابداری، مدیریت مالی و مالیاتی، مدیریت صنعتی، مدیریت بازرگانی، هتل‌داری، تحلیل بازارهای مالی و اقتصادی، شغل‌های دبیری، شغل‌های مرتبط با حوزه حقوق مانند: قضاوت، وکالت، کارشناس حقوقی، عریضه‌نویسی، سردفتری، مشاور حقوقی، منشی دادگاه، کارشناس دادگستری.

به طور کلی شغل‌های دبیری و حوزه مدیریت هم مناسب خانم‌ها و هم مناسب آقایان است. رشته‌های حوزه مدیریتی بسیار متنوع هستند و شامل موارد زیر می‌شوند:

مدیریت‌: صنعتی، بازرگانی، مالی، دولتی، بیمه، امور بانکی، امور گمرکی، بیمه اکو، فرهنگی و هنری، بازرگانی دریایی و کسب و کار.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *