0

سرانه تولید ناخالص داخلی چیست و نحوه محاسبه آن

سرانه تولید ناخالص داخلی چیست و نحوه محاسبه آن

سرانه تولید ناخالص داخلی، معیاری از تولید اقتصادی یک کشور است که تعداد جمعیت آن کشور را محاسبه می‌کند. تولید ناخالص داخلی کشور را بر کل جمعیت آن تقسیم می‌کند. در این مقاله سعی داریم شما را با تولید ناخالصی داخلی آشنا کنیم:

سرانه تولید ناخالص داخلی چیست؟

سرانه تولید ناخالص داخلی (GDP) یک معیار مالی است که تولید اقتصادی یک کشور را به ازای هر نفر تجزیه می‌کند و از تقسیم تولید ناخالص داخلی یک کشور بر جمعیت آن کشور محاسبه می‌شود.
تولید ناخالص داخلی سرانه یک معیار جهانی برای سنجش رفاه کشورها است و توسط اقتصاددانان همراه با تولید ناخالص داخلی برای تجزیه و تحلیل رفاه یک کشور بر اساس رشد اقتصادی آن استفاده می‌شود. کشورهای کوچک، ثروتمند و کشورهای صنعتی پیشرفته‌تر، بالاترین تولید ناخالص داخلی سرانه را دارند.

چند راه برای تجزیه و تحلیل ثروت و رفاه یک کشور وجود دارد. تولید ناخالص داخلی سرانه جهانی‌ترین راه است زیرا اجزای آن به طور منظم در مقیاس جهانی ردیابی می‌شوند و برای سهولت محاسبه و استفاده فراهم می‌شود. درآمد سرانه معیار دیگری برای تجزیه و تحلیل رفاه جهانی است، اگرچه به طور گسترده کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در ابتدایی‌ترین تفسیر، تولید ناخالص داخلی سرانه نشان می‌دهد که چقدر ارزش تولید اقتصادی را می‌توان به تک تک شهروندان نسبت داد. از طرف دیگر، این به معیاری از ثروت ملی ترجمه می‌شود، زیرا ارزش بازار تولید ناخالص داخلی به ازای هر نفر نیز به آسانی به عنوان معیار رفاه عمل می‌کند.

درک سرانه تولید ناخالص داخلی

یک کشور ممکن است رشد اقتصادی ثابتی داشته باشد، اما اگر جمعیت آن سریعتر از تولید ناخالص داخلی خود رشد کند، رشد تولید ناخالص داخلی سرانه منفی خواهد بود. این مشکلی برای اکثر اقتصادهای مستقر نیست، زیرا حتی سرعت اندک رشد اقتصادی همچنان می‌تواند از نرخ رشد جمعیت آنها پیشی بگیرد.

با این حال، کشورهایی با سطوح پایین تولید ناخالص داخلی سرانه برای شروع، از جمله بسیاری از کشورهای آفریقایی، می‌توانند جمعیتی با رشد سریع تولید ناخالص داخلی داشته باشند که منجر به فرسایش مداوم استانداردهای زندگی می‌شود.
تجزیه و تحلیل جهانی تولید ناخالص داخلی سرانه به ارائه بینش قابل مقایسه در مورد رونق اقتصادی و تحولات اقتصادی در سراسر جهان کمک می‌کند. تولید ناخالص داخلی و جمعیت هر دو عامل در معادله سرانه هستند. این بدان معناست که کشورهایی با بالاترین تولید ناخالص داخلی ممکن است بالاترین تولید ناخالص داخلی سرانه را داشته باشند یا نداشته باشند.

کشورها همچنین ممکن است شاهد افزایش قابل توجهی در تولید ناخالص داخلی سرانه باشند زیرا از طریق پیشرفت‌های تکنولوژیکی پیشرفته‌تر می‌شوند. فناوری می‌تواند یک عامل انقلابی باشد که به کشورها کمک می‌کند رتبه‌بندی سرانه را با سطح جمعیت پایدار افزایش دهند.

کاربردهای تولید ناخالص داخلی سرانه

سرانه تولید ناخالص داخلی چیست و نحوه محاسبه آن

 

دولت‌ها می‌توانند از تولید ناخالص داخلی سرانه برای درک چگونگی رشد اقتصاد با جمعیت خود استفاده کنند. تجزیه و تحلیل تولید ناخالص داخلی سرانه در سطح ملی می‌تواند بینشی در مورد تأثیر جمعیت داخلی یک کشور ارائه دهد.

به طور کلی، بررسی سهم هر متغیر برای درک چگونگی رشد یا انقباض یک اقتصاد از نظر جمعیت آن مهم است. چندین رابطه عددی می‌تواند وجود داشته باشد که بر تولید ناخالص داخلی سرانه تأثیر می‌گذارد. اگر تولید ناخالص داخلی سرانه یک کشور با سطح جمعیت پایدار در حال رشد باشد، به طور بالقوه می‌تواند نتیجه پیشرفت‌های تکنولوژیکی باشد که با همان سطح جمعیت بیشتر تولید می‌کنند.

برخی از کشورها ممکن است سرانه تولید ناخالص داخلی بالایی داشته باشند اما جمعیت کمی داشته باشند که معمولاً به این معنی است که آنها یک اقتصاد خودکفا را بر اساس فراوانی منابع ویژه ایجاد کرده‌اند.

پیش بینی تولید ناخالص داخلی سرانه

صندوق بین‌المللی پول چشم‌اندازی منظم از رشد جهانی با بینش‌هایی درباره تولید ناخالص داخلی و تولید ناخالص داخلی سرانه ارائه می‌کند که در نقشه داده‌های خود به‌روزرسانی شده است. انتظار می‌رود تغییرات کمی در رتبه‌بندی ده کشور برتر وجود داشته باشد زیرا داده‌های رشد در سراسر جهان در حال جریان است.
صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند که اقتصاد جهانی پس از بازگشت از همه‌گیری ویروس کرونا کاهش یابد. گزارش ژانویه صندوق بین‌المللی پول رشد تولید ناخالص داخلی جهان را 4.4 درصد در سال 2022 پس از ثبت رشد 5.9 درصدی در سال 2021 پیش‌بینی می‌کند.

چگونه تولید ناخالص داخلی سرانه را محاسبه می‌شود؟

فرمول محاسبه تولید ناخالص داخلی سرانه، تولید ناخالص داخلی (GDP) یک کشور تقسیم بر جمعیت آن است. این محاسبه نشان دهنده استاندارد زندگی یک ملت است.

تفاوت بین تولید ناخالص داخلی سرانه و درآمد سرانه چیست؟

تولید ناخالص داخلی سرانه تولید اقتصادی یک کشور را به ازای هر نفر اندازه‌گیری می‌کند. به دنبال آن است که رفاه یک ملت را با رشد اقتصادی به ازای هر نفر در آن کشور تعیین کند. درآمد سرانه میزان پولی را که به ازای هر نفر در یک کشور به دست می‌آید اندازه‌گیری می‌کند. این معیار به دنبال ارزیابی میانگین درآمد هر نفر برای یک منطقه معین به منظور تعیین استاندارد زندگی و کیفیت زندگی یک جمعیت است.

تولید ناخالص داخلی کشورها در سال 2021

رتبه بندی کشور تولید ناخالص داخلی سرانه جمعیت 2021
1 لوکزامبورگ 118,001 642,371 دلار
2 سنگاپور 97,057 5,943,546 دلار
3 ایرلند 94,392 $ 5,020,199
4 قطر 93,508 $ 2,979,915
5 سوئیس 72,874 $ 8,773,637
6 نروژ 65,800 دلار 5,511,370
7 ایالات متحده 63,416 $ 334,805,269
8 برونئی 62,371 445,431 دلار
9 هنگ کنگ 59,520 7,604,299 دلار
10 دانمارک 58,932 دلار 5,834,950

تولید ناخالص داخلی ایران در سال 1400

تولید ناخالص داخلی ایران در ۹ماهه منتهی به 31 آذرماه به 54 هزار و 970 میلیارد ریال رسید که نسبت به مدت مشابه سال 1399، 5.1 درصد افزایش نشان می‌دهد. بر اساس گزارش چهارشنبه در رسانه‌های داخلی، اقتصاد ایران با وجود ادامه فشارها بر این کشور به دلیل تحریم‌های آمریکا، نسبت به ماه مارس تا دسامبر سال گذشته بیش از ۵ درصد رشد کرد.
این گزارش به ارقام آژانس آمار دولت ایران (SCI) استناد کرده و گفته است که محاسبات رشد تولید ناخالص داخلی بر اساس قیمت‌های ثابت گزارش شده در سال 2011 است، زمانی که ارزش دلار آمریکا در برابر ریال ایران حدود 120000 بود.
قیمت ارز از آن زمان تاکنون بیش از دو برابر شده است و رقم تولید ناخالص داخلی گزارش شده برای ایران در دوره فروردین تا دی سال 1400 معادل 215.5 میلیارد دلار است. این گزارش حاکی از آن است که تولید ناخالص داخلی ایران بدون نفت در ماه مارس تا دسامبر سالانه 3.8 درصد افزایش یافته و به 45460 تریلیون ریال رسیده است.
این رقم با گزارش‌هایی مطابقت دارد که نشان می‌دهد صادرات نفت خام ایران در سه‌ماهه سوم سال 1400 به سطحی رسیده است که از سال 1397 که ایالات متحده تحریم‌های خود را بر تجارت انرژی تهران اعمال کرد، مشاهده نشده است.

هدف از این تحریم‌ها این بود که باعث فروپاشی اقتصادی در ایران شود و این کشور را وادار به چشم پوشی از حقوق هسته‌ای و دفاعی خود کند. به گزارش فارس، بیشترین رشد تولید ناخالص داخلی در بخش‌های اقتصادی ایران در اسفند تا دی ماه مربوط به بخش تولید و معدن بوده است که این بخش با رشد 7.1 درصدی مواجه بوده است.

بخش خدمات ایران در مدت مشابه 5.1 درصد رشد داشته است در حالی که بخش کشاورزی که بهترین عملکرد اقتصادی در سال‌های اخیر بوده، 3.9 درصد کاهش داشته است.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *