0

ثبت اختراع چیست و مراحل آن

ثبت اختراع چیست و مراحل آن

به راه‌حل جدید و نوین برای یک مشکل فنی «اختراع» می‌گویند. این راه‌حل می‌تواند تولید یک دستگاه یا محصول بوده و یا ارائه یک فرایند برای تولید بهتر محصولات و یا بهبود روش‌های گذشته باشد. به طور کلی اختراع به خلاقیت‌های ساخت فکر بشر می‌گویند و چیزهایی که در طبیعت به صورت طبیعی وجود داشته باشند، اختراع محسوب نمی‌شوند.

بنابراین مواردی مانند پیدا کردن گونه‌های گیاهی و جانوری جدید، آثار هنری، ادبی و نمایشی، روش‌های تشخیص و درمان انواع بیماری‌ها و… جزء اختراعات محسوب نمی‌شوند چون خلاقیت و نوآوری بشر در آن به کار نرفته است.

ثبت اختراع

ثبت اختراع چیست و مراحل آن

اختراعی قابل ثبت است که دارای 3 ویژگی باشد:

جدید باشد: یعنی در هیچ کجای دنیا چنین اختراعی ثبت نشده باشد و در قلمرو دانش و آگاهی کنونی نباشد.

دارای خلاقیت و ابتکار باشد: یعنی برای کارشناسان همان حوزه، امری بدیهی و آشکار نباشد و حل کردن این مشکل به شیوه گذشته ممکن نباشد.

سودمند باشد: یعنی اختراع کاربرد صنعتی داشته باشد. بنابراین باید بتواند مشکلی را حل کند و یا نیاز خاصی را برطرف نماید. این اختراع باید به طریقی در صنعت قابل پیاده‌سازی و کاربردی باشد.

چگونه اختراع خود را ثبت کنیم؟

برای ثبت اختراع باید به وب سایت رسمی اداره مالکیت صنعتی به نشانی http://iripo.ssaa.ir/ مراجعه کنید. در این سایت چند دسته اطلاعات را باید وارد کنید.

مشخصات فردی و هویتی مالک و مخترع

در این بخش تمام مدارک هویتی مخترع و مالک اختراع بارگذاری می‌شود. درباره تفاوت مخترع و مالک باید بگوییم که مخترع یا اختراع خود را شخصاً انجام داده و برای ثبت آن اقدام می‌کند و یا به سفارش شرکت یا شخص دیگری انجام داده که در این صورت کارفرما مالک اختراع محسوب می‌شود.

تمام مدارک مالک و مخترع اعم از شناسنامه، کارت ملی، روزنامه رسمی تأسیس شرکت (اشخاص حقوقی)، و… اسکن شده و به صورت عکس برای سایت ارسال می‌شود.

شما باید فردی را به عنوان دریافت‌کننده ابلاغ‌ها معرفی کنید. این شخص می‌تواند مخترع باشد و یا وکیلی که کارفرما یا مخترع معرفی می‌کند. اطلاعات تماس با این فرد باید با دقت کامل وارد شود، چرا که تمام اطلاعیه‌های وبسایت اعم از مهلت معرفی مدارک و اطلاعات مربوط به ثبت اظهارنامه برای این شخص ارسال خواهد شد.

ثبت مشخصات فنی اختراع

در ابتدا باید نام اختراع خود را وارد کنید. سعی کنید نامی خلاقانه برای اختراع خود انتخاب کنید. سپس باید مشکلی را بیان کنید که به واسطه اختراع شما قابل حل است. بعد از آن راه‌حل‌های مشکل را بیان کرده و کاربردهای دیگر اختراع خود را عنوان کنید.

در این قسمت باید مشخصات اختراع را به صورت خلاصه بیان کنید، اگر نیاز بود از نقشه، تصویر و فرمول‌های شیمیایی استفاده کنید.

در اظهارنامه خود باید موارد مهمی را بیان کنید که سرنوشت اختراع شما را تعیین می‌کند، پس در نوشتن آن دقت کنید. مواردی که باید در اظهارنامه ثبت شود در زیر شرح داده شده است:

– زمینه تخصصی اختراع (مانند شیمی،‌ فیزیک، پزشکی و…)

– هدف از اختراع چنین محصولی. باید شرح دهید که این اختراع راه‌حل چه مشکلی می‌باشد.

– نقشه یا تصاویر مرتبط با اختراع خود را ضمیمه آن کنید.

– جدید بودن اختراع خود را ثابت کنید. پیشینه تحقیقاتی که قبلاً انجام شده را بیان کنید و از روش جدید خود برای حل بهتر مشکلات دفاع کنید.

– راه‌حل خود را برای مشکلی که بیان کردید به طور کامل شرح دهید. از ابتکاراتی که به کار بردید سخن بگویید به طوری که طرح شما برای کارشناسان این حوزه به راحتی قابل فهم و حتی پیاده‌سازی باشد.

– مزایای اختراع خود را بیان کنید.

– روش‌های اجرایی اختراع خود را بنویسد و برکاربردهای صنعتی آن تأکید کنید.

– در انتها یک پاراگراف حدود 70 تا 200 کلمه بنویسید و در آن خلاصه تحقیقات و اختراع خود را شرح دهید. بهتر است در تمام مقاله به سه ویژگی مهم اختراع (نوآوری، ابتکاری، کاربردی) تأکید کنید.

ثبت ادعانامه اختراع

در مرحله قبل مشخصات فنی و علمی اختراع خود را بیان کردید. پس در این مرحله دیگر نباید همان موضوعات را تکرار کنید. در این مرحله باید اختراع خود را به روشی هوشمندانه ارزش‌گذاری کنید.

متن ادعانامه باید صریح، روشن و قابل فهم باشد و ماهیتی منطقی داشته باشد. نباید جزئیات مطالعه و داده‌ها در آن بیان شود بلکه باید به روش هوشمندانه‌ای ویژگی‌های فنی را با جملات حمایتی و مثبت شرح دهید. به طور خلاصه در ادعانامه باید سعی کرد به شیوه‌ای از اختراع خود حمایت کنید که جایی برای بحث درباره آن باقی نگذارید. بهتر است برای نوشتن ادعانامه از متخصصین این امر کمک بگیرید.

بررسی اظهارنامه

پس از اینکه اختراع خود را به طور کامل ثبت کردید، اظهارنامه شما تحت بررسی قرار می‌گیرد. در صورتی که اطلاعات شما مطابق با قوانین سایت بارگذاری نشده باشد یک پیغام رفع نقص مدارک برای شما ارسال می‌گردد که 30 روز به شما مهلت داده می‌شود.

در صورتی که مطابق قوانین باشد، جدید بودن آن بررسی می‌شود. درصورتی‌که اختراعاتی مشابه اختراع شما در سیستم اداره‌ی مالکیت صنعتی پیدا شود، طی ابلاغیه‌ای این امر به شما اطلاع داده می‌شود. در این صورت با مراجعه حضوری و ارائه مدارک سعی در قانع کردن کارشناسان نسبت به جدید بودن اختراع خود داشته باشید.

پس از آن ابتکار اختراع شما و کاربردی بودن آن مورد بررسی قرار می‌گیرد. پس از تأیید همگی این مراحل، به شما یک مهلت 30 روزه برای پرداخت هزینه داده می‌شود. پس از پرداخت هزینه به شما «گواهینامه حق اختراع» داده می‌شود که سند مالکیت اختراع شماست.

پس از آن به مدت 20 سال حق مالکیت و بهره‌برداری از اختراع در انحصار شما خواهد بود که هرسال برای تمدید آن مبلغی را باید پرداخت کنید. پس از 20 سال بهره‌برداری از اختراع در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *