0

انقلاب صنعتی چیست؟ و مختصر در مورد آن

انقلاب صنعتی چیست؟ و مختصر در مورد آن

انقلاب صنعتی دوره‌ای از توسعه علمی و فناوری بود که بیشتر جوامع روستایی و کشاورزی را به جوامع صنعتی و شهری تبدیل کرد. در این مقاله شما را با انقلاب صنعتی و چهار مورد آن آشنا خواهیم کرد:

انقلاب صنعتی

انقلاب صنعتی فرایندی است که در آن جامعه از اقتصاد کشاورزی تغییر و اقتصاد مدرنی را اتخاذ می‌کند که تحت سلطه صنایع، ماشین‌ها و فناوری است. در طول انقلاب صنعتی قرن 18، یک تغییر فرهنگی و اقتصادی از انواع سنتی قدیمی کشاورزی و نیروی کار انسانی به کالاهای تولیدی که در کارخانه‌ها توسط ماشین‌های پیچیده با استفاده از منابع جدید انرژی و فناوری تولید می‌شد، رخ داد.

انقلاب صنعتی در چه قرنی رخ داد

انقلاب صنعتی به قرن هجدهم باز می‌گردد. دوره‌ای بود که با اصلاحات قابل‌توجه در بخش‌های کشاورزی و صنعتی و توسعه گسترده در مناطق روستایی مشخص شد. بیشتر این مناطق روستایی در جهان صرفاً کشاورزی بودند. قبل از شروع انقلاب صنعتی، همه‌جا تحت سلطه صنعت چوب بود، جایی که مردم عمدتاً با دست خود یا با استفاده از ابزار ساده در خانه‌های خود کار می‌کردند.

انقلاب صنعتی از کدام کشور شروع شد

انقلاب صنعتی چیست؟ و مختصر در مورد آن

انقلاب صنعتی در بریتانیای کبیر آغاز شد و بعداً به ایالات متحده و سایر نقاط جهان گسترش یافت. در قرن 18 اروپا پیشرفت اقتصادی قابل‌توجهی را در فرآیند کشاورزی تجربه کرد. توسعه عمده کشاورزی و فناوری در این دوره رخ داد. تکنیک‌های جدید کشاورزی، گونه‌های جانوری جدید و کارخانه‌های جدید معرفی شدند که منجر به افزایش قابل‌توجهی در تولید مواد غذایی گردید.

چه عواملی به شکل گیری انقلاب صنعتی در اروپا کمک کرد

صنعت نساجی باعث انقلاب صنعتی در بریتانیا شد. با افزایش جمعیت اروپا، تقاضا برای لباس افزایش یافت. این امر منجر به نیاز به ماشین‌های جدیدی شد که مواد نساجی را در مقادیر زیاد و با هزینه کمتر تولید می‌کردند. ماشین‌هایی اختراع شدند، مانند چرخ ریسندگی، که دوک‌های مختلفی از نخ‌ها را در یک‌زمان درست می‌کرد. دستگاه بافندگی قدرت مورد نیاز خود را از طریق نیروی بخار به دست می‌آورد تا سریع‌تر و کارآمدتر ببافد.

از این ماشین‌ها در کارخانه‌ها استفاده می‌شد. این امر فرصت‌های شغلی بیشتری ایجاد کرد که باعث شد مردم مناطق روستایی را ترک کرده و به شهرها مهاجرت کنند. مهاجرت روستا به شهر کمک قابل‌توجهی به گسترش و رشد شهرها و شهرک‌ها کرده است.

انقلاب صنعتی اول تا چهارم

فن آوری‌های جدید تولید اساساً شرایط کار و سبک زندگی مردم را تغییر داد. در زیر 4 مورد انقلاب صنعتی اول تا چهارم آمده است:

انقلاب صنعتی اول

اولین انقلاب صنعتی در قرن هجدهم با استفاده از نیروی بخار و مکانیزه کردن تولید آغاز شد. آنچه پیش‌ از این نخ‌ها را روی چرخ‌های ریسندگی ساده تولید می‌کرد، نسخه مکانیزه آن هشت برابر حجم را در همان زمان به دست آورد. قدرت بخار از قبل شناخته شده بود. استفاده از آن برای مقاصد صنعتی بزرگ‌ترین پیشرفت برای افزایش بهره‌وری انسان بود.
به‌جای بافندگی با نیروی ماهیچه‌ها، می‌توان از موتورهای بخار برای نیرو استفاده کرد. پیشرفت‌هایی مانند کشتی بخار یا (حدود 100 سال بعد) لوکوموتیو بخار، تغییرات گسترده‌تری را ایجاد کرد، زیرا انسان‌ها می‌توانستند کالاها را در مسافت‌های زیاد و  ساعات کمتری جابه‌جا کنند.

انقلاب صنعتی دوم

انقلاب صنعتی دوم در قرن نوزدهم با کشف برق و تولید خط مونتاژ آغاز شد. هنری فورد (1863-1947) ایده تولید انبوه را از یک کشتارگاه در شیکاگو گرفت: خوک‌ها از تسمه نقاله آویزان بودند و هر قصاب تنها بخشی از وظیفه قصابی حیوان را انجام می‌داد.
هنری فورد این اصول را به تولید خودرو منتقل کرد و در این فرایند به‌شدت آن را تغییر داد. درحالی‌که قبل از یک ایستگاه یک خودروی کامل را مونتاژ می‌کرد، اکنون وسایل نقلیه در مراحل جزئی بر روی تسمه نقاله تولید می‌شدند، بسیار سریع‌تر و با هزینه کمتر.

انقلاب صنعتی سوم

انقلاب صنعتی سوم در دهه 70 در قرن بیستم از طریق اتوماسیون جزئی با استفاده از کنترل‌های قابل برنامه‌ریزی با حافظه و رایانه‌ها آغاز شد. از زمان معرفی این فناوری‌ها، اکنون می‌توانیم کل فرایند تولید را بدون کمک انسانی و به صورت خودکار کنیم. نمونه‌های شناخته شده آن ربات‌هایی هستند که توالی‌های برنامه‌ریزی‌شده را بدون دخالت انسان انجام می‌دهند.

انقلاب صنعتی چهارم

در حال حاضر در انقلاب صنعتی چهارم هستیم. این ویژگی با کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در صنعت است و به‌عنوان “صنعت 4” نیز شناخته می‌شود که براساس تحولات انقلاب صنعتی سوم است. سیستم‌های تولیدی که قبلاً دارای فناوری رایانه‌ای هستند با اتصال شبکه گسترش می‌یابند و اصطلاحاً یک دوقلو دیجیتال در اینترنت دارند. اینها امکان ارتباط با سایر امکانات و خروجی اطلاعات مربوط به خود را فراهم می‌کند.

مزایای انقلاب صنعتی

انقلاب صنعتی فرصت‌های شغلی را افزایش داد. دستمزدها در کارخانه‌ها بیشتر از آن چیزی بود که افراد به‌عنوان کشاورز دریافت می‌کردند. با فراگیر شدن کارخانه‌ها، مدیران و کارکنان بیشتری برای راه‌اندازی آن‌ها موردنیاز بودند که باعث افزایش عرضه شغل و دستمزد کلی می‌شد.
ازآنجایی‌که بیشتر کارخانه‌ها و شرکت‌های بزرگ در نزدیکی شهرها قرار داشتند، جمعیت‌ها برای جستجوی شغل به مناطق شهری مهاجرت کردند. که اغلب بر عرضه مسکن موجود غالب می‌شدند. این امر منجر به بهبود قابل‌توجهی در برنامه‌ریزی شهری شد.
افزایش نوآوری همچنین منجر به سطوح بالاتری از انگیزه و آموزش شد که در نتیجه چندین اختراع پیش‌گامانه که هنوز هم امروزه مورداستفاده قرار می‌گیرد، شد. این اختراعات شامل چرخ‌خیاطی، اشعه ایکس، لامپ، ماشین‌حساب و بیهوشی است.
با توجه‌ به پیشرفت‌های انقلاب صنعتی، این کشور اولین موتور قابل احتراق، لامپ رشته‌ای و خط مونتاژ مدرن را در تولید مشاهده کرد. انقلاب صنعتی نحوه کار مردم، فناوری‌های موجود و اغلب محل زندگی آنها را تغییر داد. این امر زندگی را برای بسیاری راحت کرد.

معایب انقلاب صنعتی

اگرچه در طول انقلاب صنعتی پیشرفت‌های زیادی به وجود آمد، اما پیشرفت سریع باعث بروز مشکلات بسیاری شد. هنگامی که کارگران مزارع خود را ترک کردند و با دستمزد بالاتر در کارخانه‌ها کار کردند، منجر به کمبود مواد غذایی شد.
افزایش شدید تعداد کارخانه‌ها منجر به افزایش آلودگی شهرها شد. آلودگی فقط در کارخانه‌ها مهار نشد. با هجوم مردم به شهرها، شرایط زندگی اسفناک شد؛ زیرا منابع شهری از بین رفت.

فاضلاب در برخی از شهرها در خیابان‌ها جاری شد درحالی‌که تولیدکنندگان زباله‌های کارخانه‌ها را به رودخانه‌ها می‌ریختند. منابع آب مانند امروز مورد آزمایش و محافظت قرار نگرفتند. در نتیجه مقررات و قوانینی برای حمایت از مردم وضع شد.

انقلاب صنعتی انگیزه‌ای برای افزایش سود ایجاد کرد و در نتیجه شرایط کار در کارخانه‌ها بدتر شد. ساعات طولانی، دستمزد ناکافی، و حداقل استراحت به یک امر عادی تبدیل شد. کار کودکان موضوع مهمی بود. مسائل بهداشتی برای بسیاری از کارگران کارخانه که باعث به‌وجودآمدن جنبش کارگری در سراسر ایالات متحده شد، به وجود آمد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *