0

اتریوم کلاسیک چیست و تفاوت آن با اتریوم

اتریوم کلاسیک چیست و تفاوت آن با اتریوم

در ژوئیه سال 2016، شبکه اتریوم یک فورک سخت را تجربه کرد و دو بلاک‌چین جداگانه ایجاد کرد: Ethereum (ETH) و Ethereum Classic (ETC). اگرچه گاهی اوقات با اتریوم اشتباه گرفته می‌شود. اتریوم کلاسیک اکنون یک رمزنگاری کاملاً متفاوت با اهداف مختلف فناوری و فلسفی است. به ‌ویژه تمرکز ویژه‌ای بر تغییرناپذیری، که به عنوان “کد قانون است” دارد.

اتریوم کلاسیک

اتر (ETH) توکن بومی شبکه اتریوم است. از ETH برای پردازش معاملات و قدرت به توسعه‌دهندگان برای اجرای برنامه‌های خود استفاده می‌شود. اتریوم کلاسیک (ETC) در اصل نسخه قدیمی Ethereum است، اما بین این دو ارز تفاوت‌های قابل توجهی وجود دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
قبل از ژوئیه 2016، اتریوم کلاسیک به “اتریوم” معروف بود. امروزه، آنچه ما از آن به‌عنوان “اتریوم” یاد می‌کنیم، در واقع بلاکچین جدیدتر است که از بلاکچین کلاسیک اتریوم گرفته شده است.

قرارداد هوشمند چیست

به عبارت ساده، یک قرارداد هوشمند توافق بین دو طرف است که به صورت کد نوشته شده‌اند. هنگامی که شرایط توافق شده توسط دو طرف برآورده می‌شود، بلاکچین شرایط قرارداد را به صورت خودکار اجرا می‌کند.

از آنجا که بلاک‌چین‌ها نیز تغییر ناپذیرند(سوابق آنها قابل تغییر نیست)، قراردادهای هوشمند فرصت‌های زیادی را برای برخی از مشاغل ایجاد می‌کنند تا کارها را سریع‌تر، کارآمدتر و به‌گونه‌ای انجام دهند که نیازی به شخص ثالث نداشته باشد.
قراردادهای هوشمند به طور پیوسته به بخشی بزرگ‌تر از نحوه کار رمزنگاری تبدیل می‌شوند. بسیاری از انواع مختلف ارزهای رمزپایه می‌توانند از قراردادهای هوشمند استفاده کنند، اما اتریوم اولین بود و برجسته‌ترین رهبر فضا است.

تاریخچه

خلاصه‌ ساده‌ای از تاریخچه اتریوم کلاسیک ممکن است چیزی شبیه به این باشد:
توسعه‌دهندگان، DAO(سازمان خودمختار غیرمتمرکز) را بر روی اتریوم، با هدف تأمین بودجه و رشد برنامه‌های غیر متمرکز در اتریوم ایجاد کردند.
DAO توکن‌های خاص خود را داشت که با توکن‌های ETH قابل تعویض بودند و با استفاده از اثبات کار، قراردادهای خود را اجرا کردند.
بعد از اینکه هکرها از نقصی در قرارداد هوشمند DAO استفاده کردند و 50 میلیون دلار ETH به سرقت بردند، جامعه تصمیم گرفت شبکه به ‌عنوان راه‌ حل چالش‌های امنیتی یک فورک سخت ایجاد کند.
بلاک‌چین جدید که در نتیجه چنگال ایجاد شده است، اتریوم نامیده می‌شود و از اثبات سهام برای اجرای قراردادها استفاده می‌کند. بلاک‌چین قدیمی کلاسیک اتریوم نامیده می‌شود.

اتریوم کلاسیک چگونه کار می‌کند؟

مانند بیت کوین، اتریوم کلاسیک از مکانیسم اجماع اثبات کار(POW) برای اعتبارسنجی معاملات استفاده می‌کند. امنیت شبکه توسط ماینرهایی که با استفاده از زمان و قدرت محاسبه خود، معاملات پردازش و تولید بلوک را انجام می‌دهند، اداره می‌شود. هنگام استفاده از شبکه مهم است که معاملات به ترتیب انجام شود. ماینرها این کار را با حل پازل‌های محاسباتی دشوار به منظور تولید بلوک انجام می‌دهند، که به عنوان راهی برای تأمین شبکه، از بازیگران بد عمل می‌کند.

تفاوت اتریوم و اتریوم کلاسیک

تفاوت اتریوم و اتریوم کلاسیک

هر دو شبکه به توسعه‌دهندگان نرم‌افزار اجازه می‌دهند تا از قراردادهای هوشمند برای ساخت برنامه‌های متمرکز استفاده کنند.
یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌ها این است که اتریوم قصد دارد از اثبات کار (POW) به سیستم جدیدی به نام اثبات سهام (POS) مهاجرت کند. با این حال، Ethereum Classic قصد دارد پس از مهاجرت اتریوم به POS، معدن سنتی را روی blockchain خود نگه دارد.

ETH دارای مارکت کپ و پایه کاربر بزرگ‌تر از ETC است. این امر باعث می‌شود ETH به طور کلی بی‌ثبات‌تر شود، نقدینگی بالاتری را به شما نشان می‌دهد و آن را در مبادلات محبوب‌تر می‌کند. این بدان معنی است که ETH ممکن است ریسک سرمایه‌گذاری کمتری نسبت به ETC داشته باشد.
ETH همچنین مورد استفاده اضافی برای سوخت یا “گاز” برای برنامه‌های غیر متمرکز (DAPP) است. بسیاری از توسعه‌دهندگان پروتکل‌های غیرمتمرکز مالی (DEFI) را بر روی اتریوم می‌سازند. برای استفاده از این نوع برنامه‌ها، کاربران به توکن‌های ETH احتیاج دارند.
ETH نسبت به ETC پشتیبان‌های قوی‌تری دارد. یکی از این پشتیبان‌ها به نام اتحاد Ethereum Alliance است. این گروه دارای بیش از 200 عضو از جمله شرکت‌های بزرگی مانند مایکروسافت، VMware ، Intel ، Citibank ، JP Morgan Chase و موارد دیگر است.

آینده اتریوم کلاسیک

به گفته کارشناسان رمزنگاری، آینده اتریوم کلاسیک کاملاً امیدوار کننده است. از اولین عرضه خود، این سکه در جامعه رمزنگاری کاملاً گسترده شد. این امر به راحتی می‌تواند در تمام مبادلات محبوب رمزنگاری شده خریداری یا فروخته شود.

کارشناسان موافق هستند که این پروژه و توسعه آینده آن قوانین ناگسستنی بلاکچین یعنی شفافیت، عدم تمرکز و تغییرناپذیری را رعایت می‌کنند. همراه با سیاست پروژه، چشم‌اندازهای آن، با در دسترس بودن صدور سکه محدود، قابلیت اطمینان نرم‌افزار و عملکرد غنی از پلتفرم تعیین می‌شود.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *