0

چگونه ایده کسب کار خود را معرفی کنیم؟

چگونه ایده کسب کار خود را معرفی کنیم؟

داشتن یک ایده عملی و نوآورانه بسیار خوب است، اما اینکه ایده را چطور بیان کنید تا بتوانید سرمایه‌گذار جذب کنید و یا مدیرتان را قانع به اجرایی کردن آن کنید، بحث دیگری است. گاهی یک ایده، خیلی خوب و برطرف‌کننده بسیاری از مشکلات است، اما به دلیل شیوه غلط بیان آن، رد شده و هرگز به مرحله اجرا نمی‌رسد. و بالعکس، گاهی یک ایده احمقانه با یک بیان قوی به مرحله اجرا می‌رسد. پس همه چیز بستگی به شما دارد که در بیان طرح خود از چه روشی استفاده کنید تا مخاطبتان را قانع کنید. ما در این مقاله روش‌های مختلف بیان یک ایده را معرفی می‌کنیم.

اصول اولیه معرفی ایده

گاهی اوقات استفاده از کلمه «ایده» در آغاز معرفی، نظر مخاطب را جلب می‌کند تا خود را برای شنیدن یک کار جدید و نوآورانه آماده کند که این در تصمیم‌گیری او مؤثر خواهد بود. اما همیشه استفاده از این کلمه مناسب نیست. توجه کنید تنها زمانی از کلمه «ایده» استفاده کنید که قصد معرفی یک کار جدید را دارید.

– به پرسش‌هایی که ممکن است در ذهن مخاطب ایجاد شود فکر کنید و برای آنها پاسخی مناسب آماده کنید.

– طرح خود را به چند قسمت تقسیم کنید و مرحله به مرحله توضیح دهید.

– سعی کنید برای هر مرحله اسم جذابی انتخاب کنید که در ذهن مخاطب باقی بماند.

– گاهی در بین ارائه خود کمی مکث کنید تا عکس‌العمل مخاطب را ببینید.

– کلمات کلیدی را چندین بار تکرار کنید تا مطمئن شوید در ذهن مخاطبتان باقی مانده است.

– گاهی اوقات جملات را جوری پیش ببرید که با مکث شما مخاطب جمله را به پایان ببرد.

– با توجه به طرح خود، زمان و مکان مناسب را برای ارائه انتخاب کنید تا بیشترین تأثیر را روی مخاطب بگذارد.

– سعی کنید نقاط مثبت طرح خود را برجسته‌تر نشان دهید تا نقاط ضعف آن پوشیده شود.

– اعتماد به نفس خود را حفظ کنید و اجازه ندهید سؤالات پی در پی شما را دلسرد کند.

– برای ارائه از یک تخته یا پاورپوینت استفاده کنید که مسیر و هدف را نشان دهد تا مخاطب گیج و سردرگم نشود.

– گاهی در بین ارائه سؤالاتی با چرا و چگونه مطرح کنید و به شیوه جذابی به آن پاسخ دهید.

– در حین ارائه سعی کنید تمام حواس مخاطب را درگیر کنید. گاهی روی تخته چیزی بنویسید تا اختیار ذهن او  را در دست بگیرید.

– قبل از ارائه چندین بار طرح را با خود مرور کنید، حتی اگر لازم شد برای دوستانتان آن را ارائه دهید تا نقاط ضعف کار را بشناسید و برای مقابله با آنها تمرین کنید.

– چند دقیقه اول ارائه زمان کلیدی شماست. باید جملات جذابی برای آن تدارک ببینید تا مخاطب جذب شده و با اشتیاق بیشتری طرح شما را بشنود.

روش‌های مختلف نظام‌مند کردن ایده

چگونه ایده کسب کار خود را معرفی کنیم؟

برای ارائه طرح بهتر است ابتدا آن را در یک قالب مناسب قرار دهیم و سپس قدم به قدم آن را به مخاطب ارائه دهیم. در این قسمت سه روش برای چیدمان ساختار ایده به شما معرفی می‌شود.

روش هالیوودی

شاید از اسم آن تعجب کنید. ولی نحوه ارائه طرح در این روش، دقیقاً مانند یک فیلم‌نامه هالیوودی است. در این روش اول فرضیه کلی به صورت مختصر توضیح داده می‌شود. سپس سابقه طرح شرح داده شده و در ادامه شخصیت‌ها معرفی می‌شوند. در مرحله بعدی داستان کلی بیان شده و مخاطب به شیوه‌ای مخفیانه وارد بازی می‌شود. در انتها نتیجه و ثمره کار برای مخاطب به نمایش درمی‌آید.

روش مکان قدیمی

در این روش سعی می‌کنید مخاطبان را در موقعیتی قرار دهید که اتفاق ناگواری را در صورت نبود طرح شما، تجربه کنند، در این صورت با نتایج این اتفاق همزادپنداری کرده و برای تأیید طرح شما مشتاق‌تر می‌شوند.

به عنوان مثال در مورد ساختمان‌های قدیمی، اگر دستگاهی باشد که قبل از ریزش، متوجه سست شدن ستون‌ها شود و آژیر خطری به صدا درآورد تا اهالی، ساختمان را تخلیه کنند، جان بسیاری از افراد نجات خواهد یافت.

برای این کار کافیست یک ویدیوی کوتاه از ریزش یک ساختمان مانند پلاسکو را نمایش دهید، تعداد افراد جانباخته و موقعیت بدی که درآن روزها مردم تجربه کرده‌اند، نقطه عطف داستان شماست. سپس در یک ویدیوی دیگر نحوه کار دستگاه خود را نشان دهید که افراد، قبل از وقوع حادثه ساختمان را تخلیه کرده‌اند. به این صورت با ورود به ذهن مخاطب و تأثیرگذاری مستقیم بر احساسات او، یک قدم به پیروزی طرح خود نزدیک‌تر می‌شوید.

روش پچا کوچا

لغت پچا کوچا در زبان ژاپنی به معنی پچ پچ کردن کردن است. پچا کوچا یک جشنواره برای ارائه تدریس است که در سال 2003 توسط دو مهندس معمار حرفه‌ای ساکن توکیو ارائه داده شد.

در این روش طرح‌ها در یک پاورپوینت بسیار نامتعارف و خلاقانه، در 20 اسلاید 20 ثانیه‌ای ارائه داده می‌شوند. اسلایدها به طور خودکار پس از 20 ثانیه رد شده و زمان شما با تمام شدن پاورپوینت، به پایان می‌رسد. یعنی شما باید در مدت 6 دقیقه و 40 ثانیه تمام نکات کلیدی و مهم طرح را ارائه دهید، به شیوه‌ای که برای مخاطب جذاب و قابل فهم باشد.

در این روش چون زمان کوتاه است، مخاطبان اشتیاق بیشتری برای شنیدن طرح شما دارند. این روش برای ارائه بهتر نیاز به تمرین فراوان دارد تا با داشتن یک ارائه هیجان‌انگیز به سرعت به ذهن مخاطب نفوذ کرده و رضایت آنان را جلب کنید.

بهترین زمان ارائه طرح یا ایده

یافتن زمان مناسب و افراد مناسب برای ارائه ایده، بهترین نتیجه را برای شما به همراه خواهد داشت. تصور کنید ایده خوبی برای شروع کار به ذهن شما رسیده است. بلافاصله آن را با یک سرمایه‌گذار مطرح می‌کنید. به نظر شما چه اتفاقی می‌افتد؟ مسلماً به نتیجه دلخواه نمی‌رسید چون زمانی ایده را مطرح کردید که به پختگی نرسیده بوده و هزاران نقص و جای سؤال داشته است.

بنابراین برای ارائه طرح خود سعی کنید یک داستان برای آن بنویسید. داستانی که شامل مقدمه، بدنه و نتیجه‌گیری شود. طرح خود را در این قالب قرار داده و برای هر قسمت آن توضیح خوب و مناسبی بنویسید. حالا که طرح اولیه آماده شده است، با طی مراحل زیر آن را پخته‌تر کنید.

مرحله اول: تحقیق و ارائه به دوستان

کمی تحقیق کنید تا مشتریان و رقبای طرح خود را بشناسید. حالا باید بدانید که:

– آیا طرح شما توجیه اقتصادی دارد؟

– رقبای شما چه کسانی هستند و طرح شما چه نکته برجسته‌ای دارد که آن را از رقبایش متمایز می‌کند؟

– شانس فروش ایده شما به مشتری‌ها چقدر است؟

وقتی توانستید به تمام این سؤالات پاسخ قانع‌کننده بدهید، طرح را برای یکی دو نفر از دوستان قابل اعتماد خود بیان کنید. سؤالات آنها و نقاط قوت و ضعف طرح خود را بشنوید و درصدد اصلاح آن برآیید.

مرحله دوم: یافتن مشتری

اگر طرح شما تولید یک محصول است، سعی کنید برای آن مشتری پیدا کنید. ببینید آیا ایده شما انقدر توجیه‌پذیر هست که بتوانید برای آن مشتری پیدا کنید. در این مرحله نیز تعدادی از نواقص کار مشخص می‌شود. آن‌ها را رفع کنید و مشتری‌های خود را افزایش دهید.

مرحله نهایی: جذب سرمایه‌گذار

حالا که طرح شما با موفقیت این مراحل را طی کرده ، زمان رشد بیشتر و فروش بالاتر فرا رسیده است. برای این کار نیاز به سرمایه‌گذار دارید. در این مرحله وقت آن رسیده که ایده خود را برای همگان علنی کنید تا با جذب سرمایه‌گذار، بودجه کافی برای گسترش کار را دریافت کنید.

کلام پایانی

به افکار خود اهمیت بدهید، این افکار شما هستند که خالق ایده‌ها و طرح‌های جدید می‌باشند. داشتن افکار خلاقانه و پرورش دادن آنها در مسیر درست می‌تواند سکوی موفقیت شما شود. همیشه اعتماد به نفس داشته باشید و از شکست‌های پی در پی نترسید.

به کودکی نگاه کنید که در اولین قدم‌های خود، بارها به زمین می‌خورد و آسیب می‌بیند، ولی باز هم بلند شده و ادامه می‌دهد. مانند همان کودک هیچ‌گاه دلسرد نشوید و آنقدر ادامه دهید تا به هدف خود برسید. موفقیت از آن کسانی است که در بدترین شرایط ناامید نشده و راه‌های دیگری را برای رسیدن به هدفشان پیدا می‌کنند.

در صورتی که ایده کارآفرینی یا استارتاپی در ذهن دارید با مراجعه به وب سایت پویان ایده می‌توانید ایده خود را ثبت کنید. در این سایت ایده شما برای جذب حامی به سرمایه گذاران نمایش داده می‌شود.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *