0

معایب و محاسن سرمایه گذاری در صندوق طلا

معایب و محاسن سرمایه گذاری در صندوق طلا

یکی دیگر از روش های سرمایه گذاری که افراد آن را انتخاب می‌کنند سرمایه گذاری در صندوق طلا است. در این روش مقرون به صرفه نیازی نیست طلای فیزیکی خریداری کنید و دغدغه نگهداری و مراقبت از آن را داشته باشید. در ادامه به معایب و محاسن سرمایه گذاری در این نوع صندوق پرداخته ایم با ما همراه باشید.

صندوق طلا چیست؟

صندوق طلا صندوقی است که در آن به جای خرید سهام در بورس سرمایه گذاران بر روی وجه نقد و اوراق مبتتی بر سکه طلا سرمایه گذاری می‌کنند. این یک روش سرمایه گذاری غیر مستقیم است زیرا به دو عامل قیمت اونس جهانی طلا و دلار بستگی دارد. در این صندوق حداقل 70 درصد دارایی‌ها صرف خرید سکه طلا می‌شود و مابقی دارایی در اوراق با درآمد ثابت قرار خواهد گرفت. مدیر صندوق سکه‌های طلا را از بانک یا بازار می‌خرد و در یک بانک عامل سپرده می‌نماید.

مزایا و معایب صندوق طلا

در ادامه، به برخی از مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در صندوق طلا اشاره می‌کنیم:

مزایا

– هزینه نگهداری و بیمه کمتر: صندوق‌های طلا نیازی به نگهداری و بیمه فیزیکی طلا ندارند. این امر باعث کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران می‌شود.

– نقدینگی بالاتر: صندوق‌های طلا در بورس معامله می‌شوند. بنابراین، سرمایه‌گذاران می‌توانند در صورت نیاز، واحدهای صندوق طلا را به راحتی و با قیمت روز به فروش برسانند.

– امکان سرمایه‌گذاری با مبالغ کم: سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا با حداقل مبلغ ۵۰۰ هزار تومان امکان‌پذیر است. این امر باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران با هر میزان سرمایه‌ای، بتوانند از این فرصت سرمایه‌گذاری استفاده کنند.

– مدیریت حرفه‌ای: صندوق‌های طلا توسط مدیران حرفه‌ای مدیریت می‌شوند. این امر باعث افزایش احتمال کسب سود برای سرمایه‌گذاران می‌شود.

معایب

– نوسانات قیمت بیشتر: قیمت طلا به عوامل مختلفی مانند نرخ بهره، تورم، و وضعیت اقتصادی جهان بستگی دارد. بنابراین، سرمایه‌گذاری در صندوق طلا با ریسک بالاتری نسبت به سایر سرمایه‌گذاری‌ها همراه است.

– امکان بلوکه شدن سرمایه در صورت عدم نقدشوندگی: در صورتی که تعداد عرضه و تقاضای واحدهای یک صندوق طلا متعادل نباشد، ممکن است سرمایه‌گذار نتواند واحدهای خود را به قیمت روز به فروش برساند. این امر باعث بلوکه شدن سرمایه سرمایه‌گذار می‌شود.

لیست انواع صندوق های سرمایه گذاری طلا در بورس

در حال حاضر، 9 صندوق سرمایه گذاری طلا در بورس ایران پذیرش شده‌اند که عبارتند از:

  • صندوق سرمایه‌گذاری زرین آگاه (مثقال)
  • صندوق سرمایه‌گذاری لوتوس
  • صندوق مبتنی بر طلای صبا
  • صندوق سرمایه‌گذاری زرفام آشنا
  • صندوق سکه طلای کیان
  • صندوق سرمایه‌گذاری عیار مفید
  • صندوق کیمیا زرین کاردان
  • صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه سکه طلای زرافشان امید ایرانیان
  • صندوق سرمایه‌گذاری سکه طلا کهربا

بهترین زمان خرید صندوق طلا

بهترین زمان خرید طلا در بورس، زمانی است که قیمت طلا نسبت به ارزش ذاتی آن، پایین باشد. این امر به این دلیل است که در این زمان، احتمال رشد قیمت طلا و کسب سود از سرمایه‌گذاری در آن، بیشتر است.

برای شناسایی بهترین زمان خرید صندوق طلا، می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد. یکی از این روش‌ها، تحلیل تکنیکال است. در تحلیل تکنیکال، با بررسی نمودار قیمت طلا و استفاده از ابزارهای تحلیل تکنیکال، می‌توان روند قیمت طلا را پیش‌بینی کرد. اگر روند قیمت طلا صعودی باشد، می‌توان انتظار داشت که قیمت طلا در آینده نیز رشد کند.

روش دیگر برای شناسایی بهترین زمان خرید صندوق طلا، تحلیل بنیادی است. در تحلیل بنیادی، با بررسی عوامل بنیادی تأثیرگذار بر قیمت طلا، مانند نرخ بهره، تورم، و وضعیت اقتصادی جهان، می‌توان روند قیمت طلا را پیش‌بینی کرد. اگر عوامل بنیادی مثبت باشند، می‌توان انتظار داشت که قیمت طلا در آینده نیز رشد کند.

البته، هیچ روشی برای پیش‌بینی قطعی قیمت طلا وجود ندارد. بنابراین، سرمایه‌گذاران باید قبل از خرید صندوق طلا، ریسک‌های سرمایه‌گذاری در این بازار را نیز در نظر بگیرند.

زمان دقیق معاملات صندوق طلا

بازه زمانی ۱۲:۳۰ تا ۱۶ برای انجام معاملات صندوق طلا در نظر گرفته شده است. از ساعت ۱۲:۳۰ الی ۱۳:۰۰ زمان پیش گشایش و سفارش گیری است و معاملات از 13 تا 16 شروع می‌شوند که خرید و فروش در آن شامل کارمزد نیز هست.

انتخاب بهترین صندوق طلا در بورس

– نوع صندوق: صندوق‌های طلا به دو دسته صندوق‌های طلای فیزیکی و صندوق‌های طلای مالی تقسیم می‌شوند. صندوق‌های طلای فیزیکی معمولاً بازدهی بالاتری نسبت به صندوق‌های طلای مالی دارند. اما، هزینه‌های نگهداری و بیمه آنها نیز بیشتر است.

– هزینه‌های صندوق: هزینه‌های صندوق‌های طلا شامل کارمزد صدور و ابطال، کارمزد مدیریت، و کارمزد سبدگردانی است. سرمایه‌گذاران باید قبل از خرید یک صندوق طلا، میزان هزینه‌های آن را بررسی کنند.

– سابقه و عملکرد صندوق: بررسی سابقه و عملکرد یک صندوق طلا می‌تواند به سرمایه‌گذاران کمک کند تا ریسک سرمایه‌گذاری در آن را ارزیابی کنند.

– ضامن نقدشوندگی: برخی از صندوق‌های طلا دارای ضامن نقدشوندگی هستند. این امر باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران بتوانند در صورت نیاز، واحدهای خود را به قیمت روز به فروش برسانند.

در نهایت، سرمایه‌گذاران باید با توجه به شرایط و اهداف خود، بهترین صندوق طلا را انتخاب کنند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *