0

استراتژی بازاریابی یعنی چه؟

استراتژی بازاریابی یعنی چه؟

داشتن یک برنامه بازاریابی برای موفقیت هر کسب و کاری ضروری است. برای یادگیری نحوه ایجاد یک استراتژی بازاریابی موفق برای شرکت خود، ادامه مطلب را بخوانید.

استراتژی بازاریابی چیست؟

استراتژی بازاریابی یک برنامه بلند مدت برای دستیابی به اهداف شرکت، از طریق درک نیازهای مشتریان و ایجاد مزیت رقابتی متمایز و پایدار است. از تعیین اینکه مشتریان شما چه کسانی هستند تا تصمیم گیری برای اینککه از چه کانال‌هایی برای دستیابی به آن مشتریان استفاده کنید، جز مسائل استراتژی است.

فواید استراتژی بازاریابی

با یک استراتژی بازاریابی، می‌توانید نحوه قرارگیری شرکتتان در بازار، انواع محصولاتی که تولید می‌کنید، شرکای استراتژیک و نوع تبلیغات و تبلیغی که انجام می‌دهید را مشخص کنید.

-بازاریابی چیزی بیش از تبلیغات و ترویج است و همه چیز در مورد ارتباط با مشتری است.
-یک استراتژی بازاریابی جهت تمام محصولات و فعالیت‌های مرتبط با بازاریابی شما را تعیین می‌کند.
-داشتن یک استراتژی بازاریابی به حفظ تمام فعالیت‌های شما کمک می‌کند.
-توسعه یک استراتژی بازاریابی شامل تعیین اهداف، تحقیق در مورد بازار، توسعه برنامه‌های محصول و تعریف ابتکارات بازاریابی است.

اهداف استراتژی بازاریابی

در اصل، یک استراتژی بازاریابی جهت کلی را برای انواع فعالیت‌های مرتبط با بازاریابی تعیین می‌کند. در حالت ایده آل، استراتژی بازاریابی باید به شما کمک کند تا موارد زیر را برای شرکت خود تعریف کنید:

مخاطب هدف
گزاره ارزش
ترکیب محصول
پیام برند
ابتکارات تبلیغاتی
بازاریابی محتوا

چرا داشتن استراتژی بازاریابی مهم است؟

ایجاد و دنبال کردن یک استراتژی بازاریابی برای تعیین جهت نه تنها برای فعالیت‌های مرتبط با بازاریابی بلکه برای کل تجارت شما ضروری است. استراتژی بازاریابی به شما کمک می‌کند تا با پایگاه مشتری خود هماهنگ بمانید، محصولات مناسب را برای آنها توسعه دهید و تعیین کنید که چگونه اطلاعات مربوط به آن محصولات را منتقل می‌کنید.

بدون استراتژی تعریف‌شده، نمی‌دانید مشتریان شما چه کسانی هستند، محصولات مناسبی را توسعه نمی‌دهید و پول خود را برای تبلیغ آنها هدر خواهید داد. به طور خلاصه، داشتن یک برنامه بازاریابی تعریف شده، شما را موفق‌تر می‌کند. طبق یک نظرسنجی CoSchedule، شرکت‌هایی که استراتژی بازاریابی مستندی دارند 313 درصد بیشتر از شرکت‌هایی که این استراتژی را ندارند، موفق هستند.

چگونه یک استراتژی بازاریابی موفق ایجاد کنیم

استراتژی بازاریابی یعنی چه؟

چندین مرحله وجود دارد که برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی قوی باید برای کسب و کار خود انجام دهید:

1- اهداف تجاری قابل تعریف را تعیین کنید.

چشم‌انداز و اهداف شرکت شما عوامل محرک استراتژی بازاریابی هستند. این اهداف کلی به تعیین اهداف بازاریابی شما کمک می‌کند که استراتژی بازاریابی در خدمت آن است.

اهداف بازاریابی شما بر اساس اهداف شرکت شما شکل می‌گیرد. ممکن است هدفی را برای دستیابی به یک سهم بازار خاص، تسلط بر یک کانال خاص یا دستیابی به درصد خاصی از مصرف کننده تعیین کنید. اهداف شما باید قابل دستیابی و قابل اندازه گیری باشد.

2- بازار هدف را شناسایی و تحقیق کنید

تعیین اهداف، به شما کمک می‌کند تا بازار هدف مورد نظر را تعیین کنید. این امر مستلزم آشنایی شما با مشتریان این بازار است که به درجاتی از تحقیق و تحلیل بازار نیاز دارد. شما باید موارد زیر را در مورد بازار هدف و مشتریان آن تعیین کنید:

-اندازه بازار و پتانسیل رشد
-روندهای بازار
-رقبا
-مشخصات جغرافیایی و جمعیتی
-رفتار مشتری

همان‌طور که استراتژی بازاریابی خود را توسعه می‌دهید، باید بر روی موارد سنتی بازاریابی نیز تمرکز کنید که عبارتند از:

محصول: چگونه نیازهای مشتری را برآورده می‌کنید.

قیمت: مشتریان چقدر حاضرند برای محصول شما بپردازند.

تبلیغات: از کدام کانال‌ها برای اطلاع رسانی به مشتریان در مورد محصول خود استفاده می‌کنید.

مکان: جایی که محصول خود را می‌فروشید.

افراد: افرادی که به فروش محصول شما به مشتریان کمک می‌کنند.

بسته بندی: نحوه ارائه بسته‌بندی محصول به مشتری

فرایند: نحوه ارائه محصول خود به مشتریان

3- برنامه‌های محصول را توسعه دهید

هنگامی که مشتریان هدف خود را درک کردید، می‌توانید تعیین کنید که کدام محصولات به بهترین وجه نیازهای آن مشتریان را برآورده می‌کنند. وقتی بدانید یک مشتری چه می‌خواهد، می‌توانید محصول مناسبی برای آن بسازید.

توسعه محصول مانند تولید آن خارج از پارامترهای بخش بازاریابی است. اما بازاریابی باید در تعیین ویژگی‌ها، قیمت و بسته‌بندی محصول، که بر اساس نیازها و معیارهای مشتری تعیین می‌شود، نقش برجسته و پرطرف‌داری داشته باشد.

4- مزایای کلیدی را شناسایی کنید

بازاریابان باهوش می‌دانند که مشتریان جدید بر اساس ویژگی‌های محصول جدید تصمیم نمی‌گیرند، بلکه بر اساس این‌که چگونه آن محصول به آنها سود می‌رساند. شناسایی مزایای کلیدی محصولاتی که توسعه می‌دهید ضروری است. اینکه چگونه آن محصول به بهترین شکل، خواسته‌ها یا نیازهای مشتریان را برآورده می‌کند.

محصولات ناموفق اغلب ویژگی‌های جذابی دارند، اما اگر این ویژگی‌ها به مزایایی تبدیل نشود، مشتریان به سادگی اهمیتی نمی‌دهند. مسئله این نیست که «اگر آن را بسازید، می‌آیند»، مسئله رفع نیازهای مشتریان شماست.

5- موقعیت و پیام خود را بسازید

موقعیت یابی محصول باید بر اساس مزایای یک محصول و اینکه چگونه نیازهای مخاطب هدف را برآورده می‌کند، بنا شود. شما باید عمیقاً درک کنید که مشتریان برای چه چیزهایی ارزش قائل هستند و سپس محصول خود را بر اساس آن جایگاه یابی کنید.

این امر از طریق تمام پیام‌های پیرامون محصول دنبال می‌شود. موقعیت محصول ممکن است این باشد که برای برآورده کردن یک نیاز خاص بهترین باشد. پیام‌رسانی موقعیت‌یابی را به شکلی واضح، مختصر و مورد توجه می‌کند.

6- بهینه سازی را به بخشی از استراتژی بازاریابی خود تبدیل کنید

پلت فرم تجربه دیجیتال و راه‌حل‌های CMS باید بخشی از استراتژی بازاریابی شرکت شما باشد. راه‌حل‌های آنلاین و بهینه‌ سازی به شما کمک می‌کند تا دارایی‌های دیجیتال خود را بهتر مدیریت کنید، تجربه مشتری را بهینه کنید، و تلاش‌های تجارت الکترونیک شرکت خود را افزایش دهید، و اثربخشی استراتژی بازاریابی در حال تکامل خود را بهبود بخشید.

7- چکیده بازاریابی خود را تعریف کنید

در نهایت، استراتژی بازاریابی شما باید تعیین کند که چگونه به مخاطبان هدف خود دسترسی پیدا می‌کنید. چه کانال‌ها و فعالیت‌هایی را در ترکیب بازاریابی خود لحاظ می‌کنید. این می‌تواند شامل کانال‌های سنتی مانند چاپ، رادیو و تلویزیون، و همچنین کانال‌های دیجیتال، رسانه‌های اجتماعی و برنامه‌های تلفن همراه باشد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *