0

ارز دیجیتال چیست و انواع آن

ارز دیجیتال چیست و انواع آن

ارز دیجیتال جزء کلماتی است که با روی کار آمدن بیت کوین اهمیت بیشتری بین مردم پیدا کرد. همچنین جز مباحثی بوده که در چند سال گذشته سروصدای زیادی در سراسر جهان ایجاد کرده است. به‌طوری‌که افراد زیادی به دنبال سرمایه گذاری بر روی ارزهای دیجیتال هستند. اما قبل از هرگونه اقدامی لازم است با این ارزها آشنایی داشته باشید. در این مقاله سعی داریم شما را با این مبحث داغ و محبوب آشنا کنیم.

ارز دیجیتال

ارز دیجیتال ابزار مبادله‌ای است که به صورت الکترونیکی تولید، ذخیره و منتقل می‌شود. ارزهای دیجیتال معمولاً با دولت هیچ کشوری مرتبط نبوده یا به اشکال فیزیکی مانند سکه‌ها و اسکناس‌های ارزهای سنتی، قابل رویت نیستند.

تعریف ارز دیجیتال

ابتدا برای آشنایی بیشتر با ارز دیجیتال به مثال زیر توجه کنید:

فرض کنید امروز باید از هند به ایالات متحده پول بفرستید. از خدمات انتقال بانکی یا خدماتی مانند PayPal یا Payoneer برای ارسال پول استفاده می‌کنید. برای چنین نقل و انتقالات پولی (حواله) در نهایت هزینه‌های زیادی را پرداخت می‌کنید:

هزینه‌های تبدیل ارز، هزینه خدمات به بانک برای نگهداری سوابق پول شما و اطمینان از ایمنی آن، هزینه تراکنش و تبدیل ارزها به یکدیگر.

از نظر فنی، شما برای تضمین و انتقال پول از طرف خود به بانک پول می‌پردازید. در واقع، همه چیز در یک دفتر کل(سوابق بانکی) نظارت می‌شود و پول فقط به صورت دیجیتالی از یک حساب به حساب دیگر منتقل می‌شود. این مانند تحویل فیزیکی کالا نیست. پول به صورت فیزیکی جابه‌جا نمی‌شود. با اینکه، انتقال پول به صورت دیجیتالی است، ما بخش زیادی از مبلغ انتقال (2٪ تا 10٪) را به عنوان هزینه “خدمات” پرداخت می‌کنیم. فرض کنید 100 دلار را از یک کشور به کشور دیگر منتقل می‌کنید، پس باید چیزی بین 2 تا 10 دلار به عنوان کارمزد پرداخت نمایید. اما راه حلی برای این مشکل تراکنش‌های فرا مرزی و خلاصی از کارمزد زیاد وجود دارد که آن ارزهای دیجیتال است.

بهترین ارز دیجیتال

بهترین ارز دیجیتال

دراینجا ده مورد از بهترین و معروفترین ارزهای دیجیتال دنیا به صورت لیست آورده شده است:

1- بیت کوین (BTC)
3- لایت کوین (LTC)
4- کاردانو (ADA)
5- پولکادوت (DOT)
6- بیت کوین کش (BCH)
7- ستاره ای (XLM)
8- دوج کوین (DOGE)
9- تتر (USDT)
10- سکه بایننس (BNB)

اما قبل از اینکه به فواید بیشتری از ارز دیجیتال بپردازیم توصیه می‌کنیم با اصطلاحات زیر نیز آشنا شوید:

رمز ارز چیست؟

اگر بخواهیم به طور ساده رمز ارز را تشریح کنیم می‌توان گفت ارزهای دیجیتال رمز نگاری شده را رمز ارز گویند. رمز ارزها برای ایمن سازی فرایندهای مربوط به تولید واحدها و انجام تراکنش‌ها، بر رمزگذاری متکی هستند. آنها مشابه پول‌های معمولی برای خریدهای آنلاین و حضوری استفاده می‌شوند و توسط تعداد زیادی از افراد پذیرفته شده‌اند.

ارز مجازی چیست

ارز مجازی زیر مجموعه دیگری از ارزهای دیجیتال و رسانه مبادله پولی هستند که به محیط‌های نرم افزاری خاصی محدود می‌شوند. یکی از اولین ارزهای مجازی، دلار لیندن دومین لایف بود. در واقع ارزهای مجازی شکل خصوصی شده ارز دیجیتال هستند که در تصرف ارگان مربوط به خود است.

توکن

توکن‌ها گاهی هدف متفاوت‌تری نسبت به پول و انجام تراکنش‌ها دارند. به طور مثال شرکتی قصد انجام پروژه‌ای را دارد. توکن مخصوص خود را ایجاد کرده و با مبلغ و هدف مشخصی در اختیار عموم قرار می‌دهد و در واقع همانند اوراق بهادر استفاده می‌شود.

آلت کوین

به طور ساده و کلی به هر ارز دیجیتالی جز بیت کوین، آلت کوین گفته می‌شود.

شت کوین چیست

تولید و ایجاد ارز دیجیتال بسیار راحت و آسان است به‌طوری‌که هرکسی قادر به تولید آن است اما ارز دیجیتالی که پشتوانه و هدف خاصی در ایجادش نداشته باشد در اصطلاح شت کوین گویند.

مزایا و معایب ارز دیجیتال

چند مزیت وجود دارد که جواب سؤال ” چرا باید از ارز دیجیتال استفاده کنیم؟” را به ما می‌دهد که عبارتند از:

کسب درآمد زیاد

دلایل زیادی وجود دارد که ما ممکن است ارز دیجیتال را به دیگر انواع ارز ترجیح دهیم. با این وجود، ما نباید عامل کشش اصلی به سمت این پول را نادیده بگیریم، یعنی کسب درآمد.

ارزش کریپتو در سال‌های اخیر فراز و نشیب‌های چشمگیری را تجربه کرده است که همین امر باعث افزایش علاقه شده است.

مقاومت در برابر توقیف

از آنجایی که مالکیت شما بر سکه‌های رمزنگاری شده از طریق ریاضیات تضمین می‌شود، هیچ راهی وجود ندارد که دولت بتواند آنها را تصرف کند و مطمئن باشید که رمز ارز شما در آستانه توقیف نیست.

ناشناس بودن

انواع خاصی از ارزهای دیجیتال با در نظر گرفتن حریم خصوصی طراحی شده‌اند. بانک نمی‌تواند ببیند که شما پول را به چه کسی پرداخت می‌کنید و از چه کسی پول دریافت می‌کنید.

نقل و انتقالات کم هزینه

ارسال پول به آن سوی مرزها ذاتاً گران است. شما باید یک فرآیند اداری طولانی را طی کنید. ارز دیجیتال هزینه بالای نقل و انتقالات را کاهش می‌دهد.

نابود نشدنی

همان‌طور که ممکن است شنیده باشید، تخریب یا از بین بردن پول نقد شما غیرقانونی است. اما در مورد ارز دیجیتال، هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد. ما می‌توانیم همه آن ماشین‌های گران‌قیمتی را که پول چاپ می‌کنند کنار بگذاریم و در عوض می‌توانیم فقط با یک برنامه کامپیوتری به همان اهداف برسیم.

امنیت بیشتر

پول نقد را می‌توان به راحتی به سرقت برد با اینکه همین امر در مورد ارز دیجیتال صادق است اما سرقت ارز دیجیتال به این آسانی‌ها نیست. می‌توان گفت هیچ تهدیدی برای خشونت فیزیکی برای کسی که پول نقد همراهش نیست، وجود ندارد.

واسطه‌های کمتر

هنگامی که شما قصد معامله‌ای را دارید، این معامله در واقع توسط تعداد زیادی از اشخاص ثالث تسهیل می‌شود، که همه آنها به دنبال دریافت نوعی پورسانت اقتصادی هستند. وقتی بتوانید مستقیماً به یک مغازه دار پول پرداخت کنید، هزینه همه چیز پایین می‌آید.

سرعت بیشتر

از آنجایی که تراکنش‌ها می‌توانند مستقیماً بین افراد انجام شوند، می‌توان آنها را بسیار سریع‌تر انجام داد. در واقع، حتی ممکن است آنی باشند. وقتی برای تسویه صورت‌حساب رستوران خود می‌آیید، دیگر منتظر نمانید تا دستگاه کارت، رسید کاغذی به شما بدهد.

معایب ارز دیجیتال

این ارز چند نقطه ضعف آشکار دارد. برخی از آنها کاربردی و برخی دیگر کمی فلسفی هستند:

فقدان حریم خصوصی

با اینکه ناشناس ماندن در ارزهای دیجیتال یک مزیت محسوب می‌گردد اما بعضی ارگان‌ها از این ناشناس بودن سوء استفاده‌ می‌کنند که یکی از این استفاده‌ها پول‌شویی است.

افزایش هک

ارزهای دیجیتال متمرکز، هدفی برای هکرهای بی پروا هستند. اگر مهاجمی موفق شود به شبکه ارز دیجیتال وارد شود شبکه دچار مشکل خواهد شد اما وقتی یک بانک مورد سرقت قرار می‌گیرد، بانک مرکزی آسیبی نمی‌بیند.

دسترسی به فناوری

یک ارز دیجیتال تنها زمانی قابل استفاده خواهد بود که به طور گسترده در دسترس باشد. این احتمال وجود دارد که به معنای واقعی کلمه به یک گوشی هوشمند برای پرداخت هزینه مواد غذایی نیاز داشته باشید و اگر بخواهید آن مواد غذایی را در منطقه‌ای با اینترنت ضعیف بخرید، دچار مشکل خواهید شد.

افکار نهایی

ظهور ارز دیجیتال، مانند خودروهای بدون راننده و فیلم بعدی مارول، تقریباً اجتناب‌ناپذیر است. احتمالاً زندگی را ارزان‌تر، آسان‌تر و راحت‌تر می‌کند. اما چالش‌های فنی و اخلاقی را نیز به همراه خواهد داشت که باید برطرف شوند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *