0

ارز دیجیتال کاردانو چیست؟ و تاریخچه آن

ارز دیجیتال کاردانو چیست؟ و تاریخچه آن

پیش‌تر درمورد ارزهای دیجیتال نسل اول و دوم بیت کوین و اتریوم صحبت کردیم. در این مقاله سعی داریم شما را با یکی دیگر از ارزهای دیجیتال باارزش بازار جهانی یعنی کاردانو آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید:

کاردانو Cardano

کاردانو یک پلت فرم بلاکچین بوده که بر اساس تحقیقات و بررسی پایه گذاری شده است. کاردانو خود را نسل سوم بلاک چین و اولین نسل سوم ارز دیجیتال عمومی می‌نامد. جامعه آن در تلاش است تا مشکلات ارزهای قبل را حل کند و نسبت به پیشینیان خود مانند بیت کوین و اتریوم بهبود یابد حتی این ارز، خود را جایگزین اتریوم می‌داند. کاردانو مانند اتریوم، در پی این هدف است که پلتفرمی‌باشد که افراد بتوانند بر اساس آن قراردادهای هوشمند ایجاد کنند.

ارز کاردانو به افتخار آدا لاولیس، ریاضی‌دان قرن نوزدهمی که به عنوان اولین برنامه‌نویس کامپیوتر و دختر شاعر لرد بایرون شناخته می‌شود، ADA نام‌گذاری شده است.

تاریخچه کاردانو

این ارز توسط یک تیم متخصص به رهبری چارلز هاسکینسون در سال 2015 که در تلاش برای ایجاد یک “اکوسیستم متعادل‌تر و پایدارتر” برای ارزهای دیجیتال بودند، توسعه یافت. Cardano که در ابتدا به عنوان یک پروژه تحقیقاتی توسعه یافته بود، به خودی خود به یک پلتفرم بلاک چین تبدیل شد. سازندگان آن بر این باور بودند که بلاک چین‌های قرارداد هوشمند، مانند اتریوم با چالش‌هایی در زمینه مقیاس‌پذیری و قابلیت همکاری روبرو هستند و این چالش‌ها را می‌توان به بهترین شکل با یک پلتفرم جدید توسعه‌یافته از پایه برطرف کرد.

کاردانو اولین بار در 29 سپتامبر 2017 با فاز Bryon برای عموم عرضه شد و فقط از تأیید تراکنش‌های ADA پشتیبانی می‌کرد. سپس فاز بعدی، Shelley در ژوئیه 2020 راه‌اندازی شد. این فاز عدم تمرکز شبکه را بهبود بخشید و به این معنی بود که دارندگان می‌توانند ADA را در اختیار داشته باشند. در مرحله سوم تکامل این پلت فرم، Goguen پشتیبانی از قراردادهای هوشمند و صدور توکن بومی اضافه شد. مراحل پایانی فاز Basho است که بر مقیاس‌بندی تمرکز دارد.

از اکتبر 2021، کاردانو چهارمین ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار است.

ویژگی کاردانو 

ارز دیجیتال کاردانو چیست؟ و تاریخچه آن

هر کاربری که در هر نقطه‌ای از جهان واقع شده باشد، می‌تواند از ada به عنوان یک مبادله ایمن و بدون نیاز به شخص ثالث برای میانجیگری استفاده کند. هر تراکنش به طور دائم، ایمن و شفاف در بلاک چین کاردانو ثبت می‌شود.

هر دارنده ada نیز سهامی در شبکه Cardano دارد. Ada ذخیره شده در یک کیف پول را می‌توان به یک استخر برای کسب پاداش، برای مشارکت در اجرای موفقیت‌آمیز شبکه یا تعهد به یک استخر برای افزایش احتمال دریافت پاداش توسط استخر واگذار کرد. به‌ مرور زمان، ada برای انواع برنامه‌ها و خدمات در پلتفرم Cardano نیز قابل استفاده خواهد بود.

کاردانو برای تأیید تراکنش‌ها از اثبات سهام که در آن انرژی و برق کمتری مصرف می‌شود استفاده می‌کند. همچنین از الگوریتم Ouroboros برای اعتبار سنجی در بلوک‌ها و تصمیم برای اینکه چه کسی ایجاد کننده بلوک بعد خواهد بود در کاردانو استفاده شده است.

همان‌طور که گفته شد برای تأیید تراکنش‌ها از اثبات سهام در کاردانو بهره گرفته شد. هاست که این روش طرف‌داران زیادی دارد که معتقدند مکانیسم اجماع مبتنی بر سهام باعث ایمن‌تر شدن شبکه بلاک چین می‌گردد.

 نگهداری ada در کیف پول کاردانو

کیف پول کاردانو در اصل ابزاری است که شما می‌توانید با استفاده از آن با بلاک چین کاردانو ارتباط برقرار کرده و تراکنش‌های خود اعم از ارسال، دریافت و ذخیره را انجام دهید. همان‌طور که می‌دانید در دنیای اینترنت تهدیدات و خطرات همیشه در کمین هستند پس استفاده از کیف پول ایمن Cardano بسیار حائز اهمیت است. شما می‌توانید برای حفظ دارایی از کیف پول نرم افزاری یا سخت افزاری استفاده نمایید.

کیف پول نرم افزاری تاحدودی امنیت کمتری نسبت به کیف پول سخت افزاری دارد.

کیف پول سخت افزاری شامل دستگاه‌های فیزیکی مانند Ledger Nano X یا Trezor Model T است. کیف پول‌های Typhon و کیف پول‌های اصلی Cardano که کلیدهای خصوصی شما را به صورت امن نگهداری می‌کنند و هرگز در معرض دید قرار نمی‌گیرد و می‌توانید ADA خود را با راحتی خاطر به اشتراک بگذارید.

نحوه عملکرد کیف پول کاردانو

زمانی که یک کیف پول Cardano جدید ایجاد می‌کنید این کیف پول دو کلید در اختیار شما قرار می‌دهد که کلیدهای عمومی و خصوصی هستند.

کلید عمومی حاوی آدرس کیف پول شما است که برای دریافت ADA یا توکن‌های آن در اختیار دیگران قرار می‌دهید. کلید خصوصی همان‌طور که از اسم آن مشخص است نباید در اختیار دیگران قرار گیرد چون این کلید دارای امضای دیجیتالی تراکنش‌ها است و با در اختیار قرار دادن این کلید به دیگران، مجوز خارج کردن پول خود را به آن‌ها خواهید داد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *