0

ارز دیجیتال استلار چیست؟ و تاریخچه آن

ارز دیجیتال استلار چیست؟ و تاریخچه آن

یکی دیگر از ارزهای دیجیتال محبوب ارز(XLM) است که بر روی شبکه استلار راه اندازی شده است. در این مقاله سعی داریم شما را با این ارز دیجیتال محبوب آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید:

ارز دیجیتال استلار (XLM)

استلار یک شبکه پرداخت منبع باز و غیرمتمرکز است. شبکه Stellar از فناوری بلاکچین استفاده می‌کند تا کاربران بتوانند وجوه را به سرعت و با هزینه بسیار کم انتقال دهند. این شبکه مربوط به هیچ ارگانی نیست ولی در عوض، دارای رمزنگاری بومی خود، لومن‌های Stellar است.

از زمان راه اندازی در سال 2014، شبکه ستاره‌ای با پردازش میلیاردها معاملات و مشارکت با شرکت‌های بزرگ به یک سرمایه گذاری محبوب رمزنگاری تبدیل شده است.

چه چیزی ستاره را منحصر به فرد کرده است؟

بسیاری از ارزهای دیجیتالی معاملات ارزان و سریع را ارائه می‌دهند. مزیت استلار این است که با هر نوع پول کار می‌کند. شما می‌توانید از استلار برای انتقال نمایندگی دیجیتالی دلار آمریکا، یورو، بیت کوین یا هر ارز دیگر در کره زمین استفاده کنید.

اگرچه بسیاری از انواع ارزهای رمز پایه(بیت کوین، اتر) برای جایگزینی سیستم‌های مالی فعلی در نظر گرفته شده‌اند، اما در مورد استلار این‌گونه نیست. این طراحی با ارائه یک شبکه واحد برای تقویت سیستم‌های مالی جهان به وجود آمده است.

برای افراد، چند روش برای استفاده از استلار وجود دارد. برنامه‌های استلار و خدمات شخص ثالث که به عنوان مجریان شبکه عمل می‌کنند، بدون توجه به اینکه در کجا زندگی می‌کنند، راهی آسان برای انتقال وجوه به شخص دیگری است. همچنین می‌توانید از آن برای خرید نسخه‌های دیجیتالی ارزهای مختلف استفاده کنید. گزینه‌ای ارزشمند برای افرادی که در کشورهایی که ارز ملی قوی ندارند و می‌خواهند برای پس‌انداز خود از ارز دیگری استفاده کنند.

به عنوان یک شبکه منبع ‌باز، زیرساخت‌های استلار برای استفاده و ساخت در دسترس همه قرار دارد. شرکت‌ها می‌توانند از آن برای توسعه کیف پول blockchain، برنامه یا رمزنگاری خود استفاده کنند. همچنین آنها می‌توانند از شبکه Stellar برای پرداخت و تبدیل ارزهای دیجیتال به پول نقد و برعکس استفاده کنند. بنیاد توسعه Stellar اخیراً از استفاده از Stellar برای طیف گسترده‌تری از مصارف، از جمله Minting NFT و قراردادهای هوشمند پشتیبانی کرده است.

تاریخچه Stellar

Stellar در سال 2014 توسط شرکای تجاری جید مک کالب و جویس کیم ایجاد شد. مک کالب بنیانگذار Crypto Exchange Mt. Gox و بنیانگذار پروتکل پرداخت Ripple بود که به دلیل مشکلاتی از ادامه این پروژه منصرف شد.

همراه با شبکه Stellarn، این تیم بنیاد توسعه استلار را نیز راه‌اندازی کرد. Patrick Collision، مدیرعامل Stripe در شرکت غیرانتفاعی همکاری کرد و استریپ در ازای 2٪ از راه‌‌اندازی اولیه(معادل 2 میلیارد XLM) مبلغ 3 میلیون دلار به Stellar ارائه داد.

چگونه استلار کار می‌کند؟

Stellar یک دفترچه کل دارد که از آن برای ردیابی مالکیت همه حساب‌ها و توکن‌های رمزنگاری در شبکه خود استفاده می‌کند. معاملات را با الگوریتم منحصر به فرد خود یعنی پروتکل اجماع استلار پردازش می‌کند.

تمام تراکنش‌ها اعم از مانده‌ها و عملیات‌ها هر پنج ثانیه در کل شبکه پخش می‌شوند. معاملات توسط گره‌ها یا همان رایانه‌هایی که نرم‌ افزار اصلی Stellar را اجرا می‌کنند، تأیید می‌شوند. برای هر معامله در انتظار، گره‌ها تأیید می‌کنند که مبلغ صحیح منتقل می‌شود.

گره‌هایی در سراسر جهان وجود دارد و هرکسی می‌تواند با نصب نرم افزار Stellar کامپیوتر خود را به یک گره تبدیل کند. رایانه آنها سپس بخشی از روند اجماع خواهد شد. استلار با استفاده از سیستمی که تنظیم کرده است قادر است طی پنج ثانیه معاملات را پردازش کند. هزینه کارمزد معامله 0.00001 XLM است که مقدار بسیار کمی است. وقتی فعالیت شبکه زیاد باشد، هزینه افزایش می‌یابد، اما هنوز هم هزینه کارمزد بسیار ارزان است.

شراکت های انجام شده Stellar

اکوسیستم Stellar شامل تعداد زیادی پروژه و مشارکت است. دو مورد از مشارکت‌های برجسته با IBM  و MoneyGram International است. در سال 2019، IBM تصمیم گرفت سیستم جهانی پرداخت جهانی خود را در شبکه Stellar بسازد. همچنین World Wire از ارزهای دیجیتال برای بهبود روند پرداخت مرزی استفاده می‍کند. این امر باعث می‌شود تا معاملات با هزینه کم و با سرعت بیشتری نسبت به بانکداری سنتی انجام شوند.

در سال 2021 MoneyGram از همکاری با بنیاد توسعه Stellar خبر داد. مشارکت یکپارچه شبکه MoneyGram با Stellar به مصرف کنندگان اجازه می‌دهد ارز USD را به پول نقد تبدیل کنند و برعکس. سکه USD یک StableCoin است که از دلار آمریکا پیروی می‌کند.

خطرات مربوط به استلار

متمرکز بودن یک مسئله قابل توجه در Stellar است. بنیاد توسعه استلار حدود 60 ٪ از عرضه XLM را در اختیار دارد. این امر کنترل قابل توجهی بر رمزنگاری و ارزش آن می‌دهد. اگرچه شبکه Stellar از گره‌های غیرمتمرکز استفاده می‌کند، اما اعتبار سنجی زیادی ندارد.

آینده ارز دیجیتال استلار

Stellar اغلب به عنوان یک سرمایه گذاری رمزنگاری کم ارزش محسوب می‌شود. اما با توجه به استفاده از آن در دنیای واقعی و مشارکت‌های زیاد، شبکه Stellar در حال رشد است و تعداد پرداخت‌های سال از سال 2020 تا 2021 با 378 ٪ افزایش یافته است.

همچنین مانند سایر ارزهای رمزپایه ، Stellar بی ثبات است و هیچ تضمینی وجود ندارد که این یک موفقیت طولانی مدت داشته باشد. یکی از نگرانی‌های احتمالی این است که Stellar کاربردهای مشابهی با پروتکل پرداخت ریپل دارد، اما رمزنگاری بومی ریپل، XRP، دارای حجم معاملات بازار بسیار بزرگ‌تری است.

در نهایت، تصمیم به سرمایه گذاری در Stellar بستگی به تصور شما در مورد آینده آن به عنوان یک شبکه پرداخت و تیم پشتیبان Stellar بستگی دارد. اگر اعتقاد دارید که فناوری blockchain آینده پرداخت‌های مرزی است، پس ستاره می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

خرید استلار

Stellar به اندازه بیت کوین، اتریوم و سایر رهبران بازار در دسترس نیست، اما پیدا کردن آن هنوز هم آسان است. می‌توانید آن را در چندین کارگزاری برتر رمزنگاری خریداری کنید. در اینجا چند مورد از کارگزاری‌های اصلی ارائه شده است:

Coinbase Global (NASDAQ: COIN)

crypto.com

binance.us

eToro

برای خرید Stellar، با ایجاد یک حساب کاربری در صرافی‌های ذکر شده می‌توانید خرید خود را انجام دهید و کسب سود نمایید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *