0

همیاب 24 چیست و چگونه کار می‌کند؟

همیاب 24 چیست و چگونه کار می‌کند؟

با افزایش قیمت روز افزون لوازم دیجیتالی، سرقت این وسایل روز به روز بیشتر شده و افراد کمتری توانایی خرید مجدد آن را دارند. به همین دلیل در حفظ و نگهداری وسایلی مانند موبایل و تبلت حداکثر تلاش خود را انجام می‌دهند.

اما در صورتی که یکی از وسایل دیجیتالی به سرقت رفت، باید چه کرد؟ آیا تنها مراجعه به کلانتری محل کفایت می‌کند؟ در صورت اعلام سرقت به پلیس آگاهی، آیا امیدی به بازگشت کالای خود دارید؟ اگر روزی یکی از کالاهای دیجیتال خود را گم کردید چه می‌شود؟ آیا باید برای همیشه او را فراموش کنید؟

در این مقاله راه‌های دیگری برای پیگیری کالاهای دیجیتال گم شده یا سرقتی به شما معرفی خواهد شد. همچنین شما را راهنمایی می‌کنیم تا بدانید در صورتی که یک کالای دیجیتال پیدا کردید، چگونه او را به دست صاحبش برسانید.

همیاب 24 چیست؟

همیاب 24 (hamyab24.ir) سامانه دانش بنیان استعلام و ردیابی کالای دیجیتال است. کالاهای دیجیتالی که تحت پوشش این سایت هستند، شامل گوشی موبایل، تبلت، لب‌تاپ، مودم، هارد اکسترنال، مانیتور، مادربورد و دوربین دیجیتال می‌شود.

این سامانه تحت حمایت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه و مورد تأیید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌باشد همچنین با اپراتورهای مخابراتی، اصناف و کلانتری‌های سراسر کشور و  بازرسی‌های مرزی (جهت جلوگیری از خارج شدن دستگاه از مرزهای کشور) همکاری دارد.

امکاناتی که در این سامانه ارائه می‌شود شامل استعلام رجیستری گوشی، اعلام و پیگیری سرقت کالای دیجیتال، اعلام مفقودی کالای دیجیتال و ثبت کالای پیدا شده می‌باشد. با این امکانات از خرید و فروش کالای سرقتی جلوگیری می‌شود. همچنین اگر قصد خرید کالای دیجیتال دست دوم را دارید، با استعلام از سامانه، از اصالت آن مطمئن خواهید شد.

جالب است بدانید پیگیری از طریق همیاب 24، کاهش هزینه 60 هزار تومانی و نیز کاهش زمانی 6 ساعته برای هر کاربر به همراه دارد.

اهداف سامانه همیاب 24 به شرح زیر است:

– کاهش هزینه و زمان برای پیگیری کالاهای دیجیتال گمشده و سرقتی

– پیشگیری و کاهش سرقت کالاهای دیجیتال

– صرفه‌جویی اقتصادی در ارائه خدمات توسط دولت

سامانه همیاب 24 چگونه کار می‌کند؟

این سامانه شامل بخش‌های مختلفی است که بنا به نیاز خود می‌توانید از آنها بهره ببرید. برخی از امکانات این سایت مستلزم پرداخت هزینه است؛ مانند ردیابی و اعلام سرقت کالا که با پرداخت هزینه آن، کالای شما به مدت 14 ماه ردیابی می‌شود.

در این مدت اگر کالای خود را پیدا کردید، با مراجعه به سایت و وارد کردن شناسه ثبت کالا، سریال دستگاه خود را از بین سریال‌های مفقودی و سرقتی حذف می‌کنید. اما اگر در این مدت کالا پیدا نشد، می‌توانید ردیابی خود را تمدید کنید.

برخی دیگر از خدمات کاملاً رایگان بوده و در اختیار همه قرار گرفته است، خدماتی مانند ثبت کالای پیدا شده و یا استعلام صحت کالای دیجیتال در این دسته قرار دارند.

استعلام صحت کالا

همانطور که قبلاً اشاره شد، در صورتی که قصد خرید کالای دست دوم دارید، می‌توانید با وارد کردن IMEI گوشی یا تبلت و یا سریال کالای دیجیتال در کادر جستجوی صفحه اصلی از سرقتی نبودن آن مطلع شوید. در این صورت اگر شخصی این کالا را گم کرده باشد نیز به شما اطلاع داده خواهد شد.

اعلام سرقت و ردیابی

همیاب 24 چیست و چگونه کار می‌کند؟

برای انجام این کار پس از ورود به سایت، گزینه اعلام سرقت و ردیابی کالا را انتخاب کنید. در صفحه باز شده مشخصات کالا و مشخصات فردی خود را وارد کنید. هزینه ثبت کالا را پرداخت کنید تا ردیابی کالای دیجیتال شما آغاز شود. پس از آن امکان فروش و یا استفاده از آن کالا وجود ندارد.

در صورتی که سیم کارت جدید داخل گوشی یا تبلت شما قرار بگیرد، اپراتور سیم کارت یک کد به سامانه همیاب 24 ارسال می‌کند، سامانه کد را در اختیار صاحب کالا قرار می‌دهد تا با مراجعه به دادگستری و اپراتور صادرکننده سیم کارت، نسبت به دریافت اسم و آدرس محل کالای خود، اقدام نماید.

ثبت کالای پیدا شده

اگر شما کالای دیجیتالی پیدا کردید که صاحبش را نمی‌شناختید، با مراجعه به سایت همیاب 24 می‌توانید مشخصات کالا را ثبت کنید. در صورتی که سریال کالا قبلاً در سامانه ثبت شده باشد یا در آینده چنین سریالی ثبت شود، به صورت خودکار شماره شما برای صاحب کالا، ارسال می‌شود.

جمع‌بندی

امروزه با رشد تکنولوژی، پیگیری کالاهای دیجیتال سرقتی و گم شده به مراتب ساده‌تر از گذشته شده است. شما با ثبت اطلاعات کالای خود در سایت همیاب 24 یک کد رهگیری تحت عنوان شناسه ثبت کالا دریافت می‌کنید. با این شناسه در مراحل بعد می‌توانید به قابلیت‌هایی از جمله: رهگیری وضعیت کالا، مشاهده تعداد ردیابی‌های انجام شده و ویرایش اطلاعات کالا و مشخصات فردی، دست پیدا کنید.

جالب است بدانید در یک ماه اخیر 35 درصد از کالاهای دیجیتال سرقتی یا گمشده در سامانه، به کمک اپراتور مخابراتی و فروشگاه‌های سراسر کشور به مالباختگان برگردانده شده است. این رقمی است که روز به روز افزایش یافته و حاصل اعتماد شهروندان کشور عزیزمان ایران است.

برچسب‌ها

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *