0

کجا سرمایه گذاری مطمئن داشته باشیم؟

کجا سرمایه گذاری مطمئن داشته باشیم؟

سرمایه‌گذاری به نوعی پس‌انداز پول در مدت زمان مشخصی است که پس از گذشت آن، انتظار سود و رشد سرمایه را داشته باشیم. اما چرا باید سرمایه‌گذاری کنیم؟ برای پاسخ به این سؤال بهتر است وضعیت اقتصادی چند سال اخیر کشور را بررسی کنیم. آیا با افزایش سالیانه حقوق، تغییری در وضعیت معیشت شما رخ داده است؟ به نظر شما قدرت خرید مسکن و خودرو طی این سال‌ها افزایش یافته یا کاهش؟

پاسخ این سؤالات کاملاً واضح است. با تورمی که در کشور ما وجود دارد، قدرت خرید مردم روز به روز کاهش یافته و نگرانی بابت یک آینده نامعلوم در وجود اکثر افراد نهادینه شده است. شاید ما قدرت تغییر در اوضاع کشور را نداشته باشیم، اما حتماً قدرت ایجاد تغییر در زندگی خود را داریم. پس برای کاهش این ترس و نگرانی، نیاز به یک سرمایه‌گذاری مطمئن و سودآور داریم تا اندکی خیالمان بابت آینده آسوده شود.

سرمایه گذاری با پول کم

شاید شما فردی باشید که تمام حقوق دریافتی خود را در طول ماه خرج می‌کنید و به این فکر کنید که دیگر پولی برای سرمایه‌گذاری باقی نمی‌ماند. یا حتی شاید پس‌انداز اندکی داشته باشید و فکر کنید با این پول سرمایه‌گذاری ممکن نیست.

باید به شما بگوییم که با سرمایه‌های بسیار اندک حتی در حد 5 میلیون تومان نیز، سرمایه‌گذاری ممکن است. فقط توجه داشته باشید که برای ساختن یک آینده مطمئن و با نگرانی کمتر، خود را ملزم به کنار گذاشتن 10 درصد از درآمد ماهیانه خود کنید. شاید مجبور شوید مقداری از خرج‌هایتان را کاهش دهید، اما در درازمدت متوجه خواهید شد که ارزشش را داشته است.

با سرمایه اندک، کجا سرمایه‌گذاری کنیم؟

هر شخصی با هر میزان پس‌اندازی قادر به انجام یک سرمایه‌گذاری خوب و سودآور می‌باشد. ما می‌دانیم که سرمایه هرچقدر هم که اندک باشد، برای به دست آوردنش زحمت کشیده شده و هیچ‌کس حاضر نیست بی‌گدار به آب بزند. در ادامه چند روش سرمایه‌گذاری خوب و مطمئن به شما معرفی خواهد شد.

بازار سهام و صندوق‌های سهام

همیشه اولین گزینه برای سرمایه‌گذاری، بازار بورس است. شاید در اطرافیان خود عده‌ای را دیده باشید که به خاطر سرمایه‌گذاری در بورس، ضرر کرده باشند. اما بهتر است بدانید اگر در بلندمدت سرمایه خود را در بورس قرار دهید، حتماً به سود خوبی می‌رسید. برای شروع هم کافیست 500 هزار تومن پول وارد آن کنید. این مقدار حداقل میزان سرمایه است. البته هرچه سرمایه بیشتر باشد، سود آن نیز بیشتر خواهد بود.

در مورد بازار سهام به چند نکته توجه کنید:

– برای ورود به بازار سهام، دانش خود را از بورس بالا ببرید.

– همه سرمایه خود را روی یک سهم خرید نکنید و در چند جای مختلف سرمایه‌گذاری کنید.

– اگر سهام ارزنده را تشخیص نمی‌دهید، از متخصصان و کارگزاری‌ها کمک بگیرید.

– برای بلندمدت سرمایه‌گذاری کنید و با اندک ضرری که کردید، سهام خود را نفروشید.

– اگر دانش بورس ندارید به سراغ صندوق‌های سهام بروید که ریسک کمتری دارند.

صندوق‌های سهام، در واقع مراکزی هستند که در آن کارشناسان خبره بورس قرار دارند و سهام‌های خوب و ارزنده را خرید و فروش می‌کنند، شما با خرید صندوق سهام در سود این افراد شریک می‌شوید.

خوبی این صندوق‌ها این است که برای ورود به آن به دانش خاصی نیاز ندارید، اما باید بدانید که صندوق سهام هم مانند بازار سهام، ریسک خود را دارد. بنابراین ریسک‌پذیری خود را بالا ببرید و از نوسانات بازار نترسید و صبوری کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.

بازار طلا و صندوق طلا

البته ورود به این بازار، به سرمایه‌ای بیشتر نیاز دارد. بسیاری از افراد معتقد هستند که خرید و فروش طلا و سکه ریسک کمتری دارد و همیشه سودمند است. اما این کار هم ضررهای خودش را دارد. یکی قیمت طلا و سکه که روز به روز افزایش می‌یابد و دیگری اجرت ساخت آنهاست که به خودی خود قیمت را بالاتر می‌برد.

در مورد طلا هم مانند سهام، صندوقی وجود دارد که به نام صندوق طلا معروف است. با سرمایه‌گذاری در آن هم به سرمایه کمتری احتیاج دارید و هم ریسک و خطر کمتری متوجه شما خواهد بود. در این صندوق‌ها 70 درصد سرمایه‌گذاری روی خرید گواهی سکه طلا و بقیه سرمایه صرف خرید اوراق درآمد ثابت می‌شود. این صندوق‌ها در بورس هم قابل معامله هستند.

بانک‌ها و صندوق‌های درآمد ثابت

سرمایه گذاری با پول کم

معمولاً اولین گزینه‌ای که برای سرمایه‌گذاری به ذهن هر شخص به خصوص افراد مسن‌تر می‌رسد، سرمایه‌گذاری در بانک است. سرمایه‌گذاری در بانک راهی مطمئن، کم ریسک ولی با سوددهی پایین است. به خصوص که در این سال‌های اخیر سود بانک‌ها نسبت به تورم، هیچ رشدی نداشته است. بنابراین سرمایه شما رشد قابل توجهی نخواهد کرد.

صندوق‌های درآمد ثابت نیز مانند صندوق سهام و طلا ریسک کمتری دارند ولی سوددهی بیشتری نسبت به نرخ سود بانک‌ها دارند. در این صندوق‌ها سرمایه صرف خرید سپرده بانکی و اوراق با درآمد ثابت می‌شود.

ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال از جدیدترین روش‌های سرمایه‌گذاری است که در همین مدت کوتاه، طرفداران زیادی پیدا کرده است. مانند بازار سهام دارای نوسانات زیادی است. اما باید بدانید ورود به بازار ارزهای دیجیتال، به دانش تخصصی نیاز دارد. پس اگر در این زمینه اطلاعاتی ندارید، یا به طور کلی از ورود به این بازار صرف نظر کنید و یا درصدد یادگیری تخصصی آن باشید تا کمترین میزان ضرر را تجربه کنید.

تخصص و دانش دیگران

شاید از مطالعه این تیتر کمی تعجب کنید. اما امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی، سرمایه‌گذاری برای تحقق بخشیدن به ایده‌های افراد نخبه، می‌تواند برای شما سودآوری زیادی داشته باشد. به این ترتیب شما برای اجرایی شدن یک ایده، سرمایه در اختیار فرد قرار می‌دهید و وقتی ایده به نتیجه رسید، در سود کار شریک خواهید بود.

این کار هم مانند کارهای دیگر ریسک خودش را دارد و در واقع شما شریک سود و ضرر طرح خواهید شد. اما یک راه مطمئن‌تر برای انجام این کار اعتماد به مراکزی است که جذب ایده و سرمایه انجام می‌دهند.

سایت پویان ایده، طرح‌ها و ایده‌های ناب افراد نخبه را جمع‌آوری کرده و در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد تا با یک سرمایه‌گذاری مطمئن به سود خوبی دست پیدا کنند. نکته مثبت این سایت در این است که شما با طرح‌های متنوعی مواجه خواهید بود و دست شما برای انتخاب ایده باز است.

راه‌اندازی کسب و کارهای کوچک

سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی کسب و کارهای کوچک به خصوص مشاغل اینترنتی هم یکی از راه‌های رشد سرمایه می‌باشد. اما باید توجه داشته باشید که کسب سود از چنین راهی به تلاش و کوشش فراوان و گذشت زمان نیاز دارد. رقبا زیاد هستند و شما برای موفق شدن نیاز به یافتن راه‌حل‌های جدید دارید.

بنابراین سرمایه‌گذاری در کسب و کارهای کوچک کمی دردسر ساز و زمان‌بر است، علاوه بر آن تمام وقت روزانه شما صرف انجام امور آن می‌شود. اما خوبی آن در این است که وقتی به سوددهی برسد، خیالتان از بابت داشتن یک شغل مستقل راحت می‌شود.

در واقع سرمایه‌گذاری در این بخش، درآمد روزانه شما را تأمین می‌کند، پس چه بهتر است که بخشی از این درآمد را برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های دیگر صرف کنید تا به سود بیشتری برسید.

سخن پایانی

سرمایه‌گذاری برای کسب سود بیشتر، به نیاز ضروری همه افراد تبدیل شده است. اما برای شروع این کار باید به چند نکته توجه کنید:

– هدف خود را از سرمایه‌گذاری مشخص کنید. اگر به سود خود در حال حاضر نیازی ندارید، بهترین کار انجام سرمایه‌گذاری بلند مدت است تا به سوددهی بالاتری برسید.

– از سرمایه‌گذاری‌های پر خطر دوری کنید. شاید با وعده سود بیشتر، شما را تشویق به انجام این کار کنند، اما عاقلانه این است، زمانی که در مورد چیزی تخصصی نداریم، به آن ورود نکنیم.

– تنوع داشته باشید. همه تخم مرغ‌های خود را در یک سبد نچینید. پول خود را تقسیم کنید و در چند جا سرمایه‌گذاری کنید تا اگر در یکی ضرر کردید، کل سرمایه خود را از دست ندهید.

– آگاهی خود را افزایش دهید. حتی اگر قرار است برای سرمایه‌گذاری به افراد خبره اعتماد کنید، یک تحقیق درمورد پیشینه و سابقه کاری شخص یا مؤسسه، ضرری به شما نمی‌رساند و سبب می‌شود با اطمینان بیشتری کار را انجام دهید.

– ریسک‌پذیر باشید. سرمایه‌گذاری در هیچ زمینه‌ای نمی‌تواند سود خالص برای شما به همراه داشته باشد. پس خود را برای نوسانات بازار و سود و زیان آن آماده کنید و صبوری کنید تا سرمایه خود را افزایش دهید.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *