0

مهم‌ترین نکات برای تصمیمات شغلی

مهم‌ترین نکات برای تصمیمات شغلی

تصمیمات شغلی، شما را در مرحله بعدی زندگی حرفه‌ای‌تان راهنمایی می‌کند و به شما دیکته می‌کند که چه مهارت‌هایی را می‌توانید ایجاد کنید و مسیر شغلی‌تان در آینده چگونه خواهد بود. اگر می‌خواهید زندگی کاری خود آغاز یا یک شغل کاملاً جدید را شروع کنید، به شما کمک می‌کند که بدانید هنگام تصمیم‌گیری‌های شغلی مهم چه چیزی را در نظر بگیرید. در این مقاله، در مورد اینکه تصمیمات شغلی چیست و فهرستی از مواردی که باید هنگام تصمیم‌گیری شغلی در نظر بگیرید، همراه با چرایی اهمیت آنها ارائه می‌کنیم.

تصمیمات شغلی چیست؟

تصمیمات شغلی، انتخاب‌هایی هستند که تأثیر قابل توجهی بر مسیر شغلی شما دارند. این شامل تصمیم گیری برای درخواست ارتقاء، تغییر شغل یا بازآموزی برای ایفای نقش در یک صنعت کاملاً متفاوت است. هر یک از این تصمیمات به طرق مختلف بر آینده و بر مسیر شغلی شما تا آخر عمر تأثیر می‌گذارد.

حتی شامل تصمیماتی می‌شود که قبل از شروع به کار، در زمان تحصیلات خود می‌گیرید. به عنوان مثال، انتخاب مدرک علوم سیاسی به جای مدرک آمار به این معنی است که شما مجموعه‌ای از مشاغل بالقوه کاملاً متفاوت را در پیش دارید. همین امر در مورد ادامه تحصیل به جای یافتن شغل پس از اتمام دانشگاه صدق می‌کند. تحصیل بخش مهمی از شغل شماست و تصمیماتی که مسیر تحصیلی شما را تغییر می‌دهد، طبیعتاً مسیر شغلی شما را نیز دست خوش تغییرات خواهد کرد.

مهم‌ترین نکات در تصمیم گیری انتخاب شغل

مهم‌ترین نکات در تصمیم گیری انتخاب شغل

فهرستی از چند موردی که هنگام تصمیم‌گیری شغلی باید در نظر بگیرید را در زیر مشاهده کنید:

احساسات خود را در نظر بگیرید

اولین گام در این فرآیند، در نظر گرفتن احساسی است که در مورد گزینه‌های موجود در اختیار دارید. شغل چیزی است که ممکن است تا آخر عمر داشته باشید و شغل دائمی به بخشی از شخصیت شما تبدیل می‌شود. اگر موقعیتی به شما پیشنهاد شد؛ اما در مورد محل کارتان تردید دارید، سعی کنید این موضوع را جدی بگیرید. کار کردن برای سازمانی که دوست ندارید به سلامت روانی شما آسیب می‌رساند.

مسئولیت‌های خود را در نظر بگیرید

به طور منظم در مورد اینکه در قبال چه چیزی مسئول هستید فکر کنید. اگر فرد بالغی هستید، ممکن است فرزند یا خانواده‌ای داشته باشید که باید روزانه از آنها مراقبت کنید. اگر تصمیم شغلی شما از نظر مالی بر شما و خانواده‌تان تأثیر می‌گذارد، تغییراتی را که ممکن است در پاسخ به آن ایجاد کنید، در نظر بگیرید. پیامدهای مالی اتخاذ هر تصمیم را درک کنید و از قبل آماده شوید، مانند پس‌انداز قبل از شروع دوره آموزشی.

در مورد مزایای هر گزینه فکر کنید

وقتی تصمیمی برای شغلی می‌گیرید، فهرستی از مزایا و معایب آن ایجاد کنید. به عنوان مثال، مزایای تکمیل مدرک در یک صنعت جدید شامل علاقه شما به این صنعت و درآمدهای آینده شما ممکن است بیشتر از الان باشد. معایب ممکن است شامل این واقعیت باشد که در این مدت پولی به دست نمی‌آورید. این به شما درک کاملی از پیامدهای تصمیم خود می‌دهد و به شما امکان می‌دهد بین دو گزینه به طور عادلانه و بدون تعصب تعادل برقرار کنید.

در مورد بازه‌های زمانی هر گزینه فکر کنید

تصمیماتی که در مورد شغل خود می‌گیرید معمولاً بسته به مرحله زندگی شما متفاوت است. به عنوان مثال، شروع یک حرفه جدید بلافاصله به این معنی است که شما درآمد کسب می‌کنید و مهارت‌های خود را در کار توسعه می‌دهید. از طرف دیگر، شروع یک دوره آموزشی ممکن است منجر به کسب درآمد بیشتر شود؛ اما تنها پس از یک انتظار قابل‌توجه. با ایجاد زمینه‌های انتخاب‌های خود، می‌دانید که چه مدت باید قبل از تغییرات مثبت صبر کنید.

از افرادی که به آنها اعتماد دارید بپرسید

قبل از اینکه خودتان را به طور کامل در یک تصمیم به کار بگیرید، از افرادی که به آنها اعتماد دارید، راهنمایی بخواهید. این شامل اعضای خانواده، دوستان و همکاران می‌شود. پرسش از همکارانتان از نظر اعتبار متفاوت است، زیرا ممکن است علاقه شخصی به تصمیم شما داشته باشند. به عنوان مثال، همکاران ممکن است شما را از درخواست ترفیع منصرف کنند. کسانی که کاملاً به آنها اعتماد دارید، بهترین منافع شما را در دل دارند و ممکن است شما را به سمت انتخابی هدایت کنند که بیشترین سود را برای شما دارد.

وقت بگذارید

هنگام تصمیم‌گیری وقت بگذارید. به صورت منطقی به تصمیم بپردازید. در مورد تمام جنبه‌های خاص تصمیم فکر کنید و زمانی را برای انتخاب کردن در نظر بگیرید. این بدان معنی است که شما مدت زیادی را صرف نگرانی در مورد آن نمی‌کنید.

منطقی باشید

تا حد امکان در فرایندهای تصمیم‌گیری خود منطقی باشید. این به معنای حذف احساسات از معادله و در نظر گرفتن شایستگی هر دو طرف انتخاب است. به عنوان مثال، اگر شغل فعلی خود را به خاطر افرادی که با آنها کار می‌کنید دوست دارید، ممکن است به همان اندازه همکاران خود را در یک موقعیت جدید دوست داشته باشید در حالی که درآمد بیشتری کسب می‌کنید. بخش دیگری از این سوال پرسیدن از افرادی است که علاقه خاصی به تصمیم شما ندارند. با این کار هر احساسی را از تصمیم حذف می‌کنید و انتخابی می‌کنید که بیشترین سودمندی را در حرفه خود برای شما فراهم می‌کند.

تصمیم را درک و عملی کنید

اطمینان حاصل کنید که تصمیمی که گرفته‌اید را تا حد امکان به طور کامل درک کرده‌اید. این بدان معناست که نتایج بالقوه انتخاب خود را با جزئیات تحقیق کنید و درک جامعی از تمام جنبه‌های خاص تصمیم خود ایجاد کنید. پس از تصمیم‌گیری، آن را دراسرع‌وقت اعمال کنید.

با اعمال سریع تصمیم خود، میزان تفکر بیش از حد را حذف می‌کنید. شما تمام اطلاعات مربوط به تصمیم خود را در دسترس دارید، برای انتخاب بین گزینه‌ها وقت گذاشته‌اید و می‌دانید کدام گزینه برای شما ایده‌آل است. با به تعویق انداختن تصمیم، خطر فلج شدن تصمیم را دارید. این زمانی اتفاق می‌افتد که در انتخاب‌های خود تجدید نظر کنید و به عقب راندن آن‌ها ادامه دهید، به طور بالقوه فرصت‌ها را از دست می‌دهید. مطمئن شوید که در تصمیم‌گیری عجله نمی‌کنید، اما پس از تصمیم‌گیری سریع عمل می‌کنید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *