0

ارز استیبل کوین چیست؟ و معرفی بهترین آن

استیبل کوین چیست؟

در دنیای ارزهای دیجیتال نوسانات قیمت دائماً در حال رخ دادن است. افرادی که در بازار ارز دیجیتال فعال هستند از این نوسانات استفاده کرده و کسب درآمد می‌کنند. اما در این بین ارزهایی وجود دارد که نوسان قیمتی ندارد و ثابت است. در این مقاله می‌خواهیم شما را با این ارزها یعنی ارزهای استیبل کوین(stablecoin) آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید:

استیبل کوین چیست؟

stablecoin یک نوع رمز ارز است که برای حفظ یک مقدار ثابت در طول زمان طراحی شده است. ارزش یک stablecoin به طور معمول به یک ارز واقعی خاص، غالباً دلار آمریکا متصل است. در واقع یک واحد از این ارزها به طور معمول برابر با یک واحد از ارز واقعی است. بر خلاف ارزهای بسیار بی‌ثبات مانند بیت کوین، قیمت Stablecoins دچار نوسان نمی‌شود.

طبقه بندی stablecoin بر اساس وثیقه

stablecoins ارزهای دیجیتالی است که بر روی blockchain ساخته شده‌اند که به طور معمول توسط یکی از چهار ساختار وثیقه اساسی قابل شناسایی هستند: تحت حمایت فیات، رمزنگاری، الگوریتمی و تحت حمایت کالا. در زیر به بررسی 4 ساختار وثیقه خواهیم پرداخت:

وثیقه سنتی (خارج از زنجیره)

محبوب‌ترین Stablecoins توسط Fiat Currency از حالت یک به یک پشتیبانی می‌شود. از آنجا که وثیقه اساسی رمزنگاری شده نیست، این نوع StableCoin یک دارایی خارج از زنجیره محسوب می‌شود. وثیقه باید متناسب با تعداد توکن‌های Stablecoin در گردش باشد. به‌عنوان مثال: اگر یک صادرکننده وثیقه 10 میلیون دلار از ارز فیات داشته باشد، فقط می‌تواند 10 میلیون کوین توزیع کند که هر یک به ارزش یک دلار است.

وثیقه رمزنگاری (زنجیره‌ای)

stablecoins crypto-colledateized همان‌طور که از نام آن پیداست، توسط رمز ارز به عنوان وثیقه پشتیبانی می‌شود. این فرایند به صورت زنجیره‌ای رخ می‌دهد و به جای تکیه بر یک صادرکننده مرکزی، قراردادهای هوشمند را به کار می‌برد.

هنگام خرید این نوع StableCoin، رمز ارز خود را در یک قرارداد هوشمند قفل می‌کنید. سپس می‌توانید StableCoin خود را به همان قرارداد هوشمند برگردانید تا مبلغ وثیقه اصلی خود را پس بگیرید. DAI برجسته‌ترین Stablecoin در این گروه است که از این مکانیسم استفاده می‌کند.

stablecoins الگوریتمی

stablecoins الگوریتمی، از فیات یا رمز ارز به عنوان وثیقه استفاده نمی‌کند. در عوض، ثبات قیمت آنها ناشی از استفاده از الگوریتم‌های تخصصی و قراردادهای هوشمند است که مدیریت توکن‌های در گردش را مدیریت می‌کنند.

stablecoins تحت حمایت کالا

stablecoinهای تحت حمایت کالا با استفاده از دارایی‌های فیزیکی مانند فلزات گران‌بها، نفت و املاک و مستغلات وثیقه می‌شوند. محبوب‌ترین کالایی که وثیقه می‌شود، طلا است. با این حال، یادآوری این نکته حائز اهمیت است که این کالاها می‌توانند و به احتمال زیاد در قیمت نوسان داشته باشند و بنابراین پتانسیل از دست دادن ارزش را دارند.

طبقه بندی استیبل کوین ها بر اساس متمرکز و غیر متمرکز بودن

اکنون که می‌دانید استیبل کوین چیست پس بیاید در مورد استیبل کوین‌های متمرکز و غیرمتمرکز صحبت کنیم:

استیبل کوین متمرکز چیست؟

استیبل کوین‌های متمرکز معمولاً خارج از زنجیره وثیقه فیات هستند. این استیبل کوین‌ها معمولاً با یک متولی شخص ثالث مانند یک بانک مرتبط هستند. در استیبل کوین‌های متمرکز، ثبات از طریق پشتوانه یک به یک بدهی‌های توکن با دارایی مربوطه حاصل می‌شود.

برخی از نمونه‌های برتر استیبل کوین‌های متمرکز تتر(USDT) و کوین بیس(USDC) هستند. جدای از این موارد، برخی از موارد اضافه شده جدید به استیبل کوین‌های متمرکز عبارت‌اند از: TrueUSD (TUSD)، PAX، BUSD و Gemini USD (GUSD)

استیبل کوین‌ های غیر متمرکز چیست؟

استیبل کوین‌های غیرمتمرکز کاملاً شفاف و غیر قابل نگهداری هستند. هیچ کس نمی‌تواند استیبل کوین‌های غیرمتمرکز را کنترل کند. همچنین، تمام پشتوانه‌های وثیقه برای همه قابل مشاهده است زیرا وجوه در یک بلاکچین تأیید شده عمومی هستند.

مهم‌ترین استیبل کوین‌های غیر متمرکز عبارت‌اند از: توکن DAI، EOSDT، دلار Defi (DUSD)

چرا از stablecoins در تجارت رمزنگاری استفاده می‌شود؟

Stablecoins یکی از مشکلات اصلی بسیاری از ارزهای رمزنگاری شده یعنی نوسانات شدید آن‌ها را حل می‌کند. چون این نوسانات، استفاده از آنها را برای معاملات واقعی سخت و غیرممکن می‌کند.

آنتونی سیترانو، بنیانگذار AcquiCent، بازاریاب NFTها می‌گوید: ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین و اتریوم بسیار بی‌ثبات هستند و این باعث می‌شود که قیمت‌گذاری بر اساس آنها بسیار دشوار باشد. Stablecoins با قفل کردن قیمت آنها به یک ارز ذخیره شناخته شده، از این مسئله جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، ثبات آنها اجازه می‌دهد تا به عنوان یک ارز عملکردی در یک کارگزاری رمزنگاری استفاده شود. به عنوان مثال، بازرگانان ممکن است بیت کوین را به جای دلار به یک Stablecoin مانند Tether تبدیل کنند.

از Stablecoins همچنین می‌توان با قراردادهای هوشمند استفاده کرد که نوعی قرارداد الکترونیکی است و هنگام تحقق شرایط آن به طور خودکار اجرا می‌شود. ثبات ارز دیجیتال همچنین به حل اختلاف نظرها بین ارزهای بی‌ثبات‌تر کمک می‌کند.

بهترین استیبل کوین

بهترین استیبل کوین

سه عدد از محبوب‌ترین ارزهای رمزنگاری شده برای سرمایه گذاری در زیر آمده است:
Tether (USDT) :1
2: USD (USDC)
Binance USD (BUSD) :3
4: Terrausd

Terrausd، یک stablecoin الگوریتمی و از گزینه‌های محبوب استیبل کوین‌ها بود، اما در ماه مه 2022 اتصال خود را به دلار از دست داد. این Stablecoin از سایر ارزهای رمزنگاری شده و یک سیستم پیشرفته داوری برای حفظ ارزش خود در سطح یک به یک استفاده کرد. اما با کاهش ارزش در بازارهای رمزارزها در لیست Stablecoinها رتبه خود را از دست داده است.

خطرات Stablecoins چیست؟

در نگاه اول، به نظر می‌رسد stablecoins ریسک کمتری دارند و برعکس رمز ارزهای پایه محبوب که از هیچ چیز پشتیبانی نمی‌شوند، دارای پشتوانه هستند. اما Stablecoins دارای بعضی ایرادات از قبیل موارد زیر است:

امنیت: مانند سایر ارزهای رمزنگاری شده، stablecoins باید در جایی ذخیره و نگهداری شود. که ممکن است کیف پول دیجیتالی شما باشد و یا کارگزاری. ممکن است یک بستر تجاری خاص به اندازه کافی امن نباشد یا ممکن است آسیب‌پذیر باشد.

ریسک مخالف: در حالی که به نظر می‌رسد که رمزنگاری بسیار غیرمتمرکز است، اما در واقعیت شما در یک معامله با چندین طرف سرو کار دارید. از جمله بانک که وظیفه نگهداری از ذخایر را دارد و همچنین سازمان صدور StableCoin.

عدم پشتیبانی: اگر یک StableCoin به اندازه کافی توسط دارایی‌های فیزیکی، به ویژه پول نقد پشتیبانی نشود، می‌تواند دچار مشکل شود. این در واقع اتفاقی است که برای الگوریتمی Stablecoin Terrausd در ماه مه 2022 رخ داد.

سخن پایانی

Stablecoins برخی از ناپایداری‌هایی را که در اکثر ارزهای رمزنگاری وجود دارد را رفع کرده است. اما کسانی که از stablecoins استفاده می‌کنند باید خطرات مورد نظر خود را هنگام مالکیت آن بدانند و با اطمینان بیشتری سرمایه گذاری خود را انجام دهند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *