0

چگونه کارشناس پایگاه داده شویم و درآمد آن

چگونه کارشناس پایگاه داده شویم و درآمد آن

یک متخصص بانک اطلاعاتی هارد کپی را به یک سیستم فرمت داده‌های الکترونیکی دیجیتال منتقل می‌کند. آنها مسئول کل فرآیند تبدیل هستند و همچنین برای اطمینان از اعتبار داده‌ها با مشتری همکاری می‌کنند. این متخصصان در درجه اول در بخش‌های فناوری اطلاعات شرکت‌ها، سازمان‌های دولتی، شرکت‌های مشاوره و صنعت مراقبت‌های بهداشتی کار می‌کنند.

پایگاه داده چیست

برای اینکه با تعریف کارشناس پایگاه داده آشنا شوید بیاید اول به تعریف پایگاه داده نگاهی بیندازیم. پایگاه داده اطلاعاتی است که برای دسترسی آسان، مدیریت و به‌روزرسانی تنظیم شده است. پایگاه ‌داده‌های رایانه‌ای به طور معمول جمع‌آوری سوابق داده یا پرونده‌هایی که حاوی اطلاعات هستند، مانند معاملات فروش، داده‌های مشتری، مالی و اطلاعات محصول را ذخیره می‌کنند.

انواع پایگاه داده

در بسیاری از موارد، افراد دریافتند که برای کارهای مختلف به انواع مختلفی از پایگاه‌داده‌ها نیاز دارند. در اینجا برخی از انواع مشترک پایگاه‌داده‌ها وجود دارد:

متمرکز: بانک اطلاعاتی متمرکز یکی از مواردی است که کاملاً در یک مکان واحد فعالیت می‌کند. بانک‌های اطلاعاتی متمرکز به طور معمول توسط سازمان‌های بزرگ‌تر مانند تجارت یا دانشگاه استفاده می‌شود.

ابری: پایگاه‌داده ابری یکی از مواردی است که از طریق اینترنت اجرا می‌شود. داده‌ها در یک هارددیسک یا سرور محلی ذخیره می‌شوند، اما اطلاعات به صورت آنلاین در دسترس است.

تجاری: یک بانک اطلاعاتی تجاری هر کاری است که توسط یک تجارت طراحی شده است. مشاغل، پایگاه داده‌های غنی از ویژگی‌ها را توسعه می‌دهند، که آنها را به مشتریان خود می‌فروشند.

توزیع شده: یک بانک اطلاعاتی توزیع شده، روشی است که در چندین دستگاه پخش می‌شود. به جای داشتن تمام اطلاعات در یک دستگاه واحد، در چندین دستگاه در همان مکان یا در یک شبکه کار می‌کنند.

پایگاه داده NOSQL: یک پایگاه داده NOSQL دارای سلسله مراتب مشابه با سیستم پوشه پرونده است و داده‌های موجود در آن بدون ساختار یا غیر مرتبط هستند.

منبع باز: یک پایگاه داده منبع باز برای استفاده عموم به صورت رایگان طراحی شده است. بر خلاف پایگاه داده‌های تجاری، کاربران می‌توانند بدون پرداخت هزینه، پایگاه داده‌های منبع باز را بارگیری یا ثبت نام کنند.

کارشناس پایگاه داده

چگونه کارشناس پایگاه داده شویم و درآمد آن

اگر شما به دنبال شغل کارشناس پایگاه‌داده هستید، باید بدانید که مسئولیت بازیابی، ذخیره‌سازی و امنیت داده‌های دیجیتال را بر عهده خواهید داشت. شما با مدیران شرکت و سایر متخصصان فناوری اطلاعات همکاری خواهید کرد تا مطمئن شوید که پایگاه داده‌هایی که از آن محافظت می‌کنید، ذخیره داده‌ها و نیازهای داده‌های تجاری را برآورده می‌کند.

به عنوان یک متخصص بانک اطلاعاتی، شما با ارزیابی، حفظ و بهبود مدل‌های آموزشی و توسعه پروتکل‌ها برای اندازه‌گیری نتایج، از عملکرد داده‌ها با نظارت بر پایگاه داده پشتیبانی می‌کنید. شما همچنین فرآیندها و مشکلات برنامه، ابزارهای پایگاه داده را طراحی، ارزیابی و حل خواهید کرد و به سوالات کاربر پاسخ می‌دهید.

چگونه می توان کارشناس پایگاه داده شد؟

برای تبدیل شدن به یک متخصص پایگاه داده، حداقل به مدرک آمار، ریاضی یا علوم کامپیوتر نیاز خواهید داشت. برای یادگیری مهارت‌های تحلیلی داده باید کلاس‌های دیگری را طی کنید. مواضع سطح بالاتر همچنین ممکن است به مدرک کارشناسی ارشد در فناوری اطلاعات یا مدیریت بانک اطلاعاتی نیاز داشته باشد.

وظایف شغلی کارشناس پایگاه داده

یک متخصص بانک اطلاعاتی به طور معمول دارای طیف گسترده‌ای از مسئولیت‌ها است که می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

ارائه پشتیبانی فنی به سایر اعضای تیم، از جمله مدیران پایگاه داده و برنامه‌نویسان برنامه

ایجاد یا به‌روزرسانی بانکه‌ای اطلاعاتی برای بهبود کارایی یا قابلیت استفاده

توسعه برنامه‌های جدید پایگاه داده یا حفظ برنامه‌های موجود

نظارت بر عملکرد پایگاه داده برای اطمینان از کارآمد بودن آن

ایجاد مستندات برای ساختارهای پایگاه داده و ارائه آموزش به کاربران در مورد نحوه استفاده از پایگاه داده

تعیین نیازهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای پروژه‌های توسعه و نگهداری پایگاه داده

طراحی ساختارهای پایگاه داده برای رفع نیازهای کاربر

حفظ و عیب‌یابی بانک‌های اطلاعاتی موجود برای اطمینان از کارآمد بودن آنها

ایجاد نسخه پشتیبان از داده‌ها برای محافظت در برابر عدم موفقیت سیستم یا حملات مخرب

مهارت های مورد نیاز کارشناس پایگاه داده

متخصصان پایگاه داده برای موفقیت به مهارت‌های زیر نیاز دارند:

مدیریت بانک اطلاعاتی: مدیریت بانک‌های اطلاعاتی بخش مهمی از کار متخصص داده است. آنها باید بتوانند پایگاه‌داده‌ها را ایجاد و به‌روز کنند، عملکرد آنها را رصد و از امنیت آنها اطمینان حاصل کنند. متخصصان داده همچنین ممکن است مسئولیت آموزش سایر کارمندان در مدیریت بانک اطلاعاتی را بر عهده داشته باشند.

ارتباطات: ارتباطات یکی دیگر از مهارت‌های مهم برای متخصصان پایگاه‌داده است. آنها غالباً با سایر اعضای یک تیم همکاری می‌کنند و باید بتوانند ایده‌ها و اطلاعات را به همکاران خود منتقل کنند. آنها همچنین باید بتوانند ایده‌ها و بازخورد همکارانشان را گوش دهند و درک کنند.

تجزیه‌وتحلیل داده‌ها: تجزیه‌وتحلیل داده‌ها فرایندی است که توسط آن یک متخصص بانک اطلاعاتی داده‌ها را تفسیر و معنی آن را تعیین می‌کند. که یک مهارت مهم برای متخصصان پایگاه‌داده است زیرا این اساس کار آنهاست. آنها از تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها برای ایجاد پایگاه‌داده، سازماندهی داده‌ها و یافتن الگوها در داده‌ها استفاده می‌کنند.

حل مسئله: مهارت‌های حل مسئله برای پایگاه داده ضروری است. متخصصان پایگاه داده ممکن است از مهارت‌های حل مسئله خود برای عیب‌یابی مشکلات مربوط به نرم‌افزار و سخت‌افزار استفاده کنند. به عنوان مثال، اگر یک پایگاه داده به درستی کار نکند، یک متخصص پایگاه داده ممکن است از مهارت‌های حل مسئله خود برای شناسایی مسئله و یافتن راه حل استفاده کند.

تفکر انتقادی: تفکر انتقادی توانایی تحلیل یک وضعیت و تصمیم‌گیری بر اساس اطلاعاتی است که شما دارید. به عنوان یک متخصص بانک اطلاعاتی، تفکر انتقادی یک مهارت مهم است که هنگام کار با پایگاه‌داده‌ها باید داشته باشید. ممکن است از شما خواسته شود که در مورد نحوه ذخیره داده‌ها، نحوه سازماندهی داده‌ها یا نحوه بازیابی داده‌ها تصمیم بگیرید. داشتن توانایی در تصمیم‌گیری بر اساس اطلاعاتی که در اختیار دارید، یک مهارت مهم برای متخصص پایگاه‌داده محسوب می‌شود.

درآمد کارشناس پایگاه داده

حقوق متخصصان بانک اطلاعاتی بسته به سطح تحصیلات، تجربه و اندازه صنعت و شرکت متفاوت است. آنها همچنین ممکن است در قالب پاداش درآمد بیشتری کسب کنند. به طور متوسط حقوق ماهیانه 10 تا 30 میلیون برای متخصص پایگاه‌داده تخمین زده می‌شود.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *