0

معرفی کسب و کار خیاطی و همه چیز درباره آن

معرفی کسب و کار خیاطی و همه چیز درباره آن

شغل خیاطی می‌تواند راهی عالی برای تبدیل یک سرگرمی به یک حرفه پرسود باشد. انواع مختلفی از مشاغل خیاطی وجود دارد، از موقعیت‌های آزاد در خانه گرفته تا مشاغل تمام وقت. برخی از محبوب‌ترین و جالب‌ترین مشاغل خیاطی لباس شامل، خیاطی سفارشی، آموزش و خیاطی صنعتی است. در این مقاله قصد داریم شما را با حرفه خیاطی آشنا کنیم:

تعریف خیاطی

خیاطی هنر طراحی، برش، اتصالات و دوخت لباس است. کلمه خیاط از تایلر فرانسوی گرفته شده است. به عنوان یک کاردستی، خیاطی به قرون وسطی، هنگامی که اصناف خیاط در شهرهای بزرگ اروپایی تأسیس شد، باز می‌گردد.

خیاط شخصی است که لباس را برای مردم می‌سازد یا تغییر می‌دهد. خیاط‌ها معمولاً قبل از دوخت پوشاک، اندازه گیری مشتری را انجام می‌دهند. غالباً طرح‌ها و الگوهای لباس توسط مشتری ارائه می‌شود. با این ‌حال، خیاط‌ها می‌توانند با در نظر گرفتن خواسته‌های خود، الگوهای و طرح‌های ارائه شده توسط مشتریان را سفارشی کنند. در بسیاری از موارد، خیاط‌ها طرح‌ها و الگویی را که احتمالاً از اینترنت یا طرح‌های مد استفاده شده توسط افراد مشهور گرفته شده است، بازتولید می‌کنند. علاوه بر این، خیاطی سنتی معمولاً شامل دوخت دستی و دستگاهی است.

معرفی شغل خیاطی

به طور کلی مشاغل خیاطی و طراحی دوخت را می‌توان در سه دسته: خیاطی صنعتی، خیاطی سفارشی و آموزش خیاطی تقسیم بندی کرد. در زیر به این سه مورد خواهیم پرداخت:

مشاغل خیاطی صنعتی

مشاغل خیاطی صنعتی به طور کلی شامل خلاقیت کمتری است و بیشتر به مشاغل کارخانه شبیه است. کارگران ممکن است در خطوط مونتاژ قرار بگیرند که هر کدام یک گام خاص برای ایجاد یک پوشاک یا محصول نساجی تمام شده انجام می‌دهند. مشاغل خیاطی صنعتی می‌تواند از ارائه کار پایدار بهره‌مند شود، اما ممکن است بسیار دشوار باشد.

این مشاغل ممکن است نیاز به آموزش ویژه در ماشین آلات خیاطی صنعتی داشته باشد که می‌تواند پیچیده‌تر و خطرناک‌تر از ماشین‌های خیاطی خانگی باشد. مشاغل صنعتی اغلب با تولید کنندگان لباس بزرگ در ارتباط است و می‌تواند اولین قدم در تولید در مقیاس بزرگ باشد.

آموزش خیاطی

معرفی کسب و کار خیاطی و همه چیز درباره آن

تبدیل شدن به یک معلم خیاطی، نیاز به صبر و توانایی و انتقال اطلاعات به دیگران دارد. معلمان خیاطی ممکن است برای گروه‌های جامعه، دانشکده‌های محلی یا حتی اردوگاه‌های تابستانی کار کنند و به علاقه‌مندان و افراد تازه‌کار کمک کنند تا خیاط‌های متخصص شوند. علاوه بر کلاس‌های گروهی، برخی از معلمان خیاطی دروس خصوصی را ارائه می‌دهند. یا وب‌ سایت‌هایی را اداره می‌کنند که درس و الگوهای آن را می‌توان بارگیری کرد. گرچه تعداد کمی از مدارس در قرن بیست و یکم کلاس‌های اقتصاد خانگی را ارائه می‌دهند، اما معلمان خیاطی هنوز هم می‌توانند دانش‌آموزان مایل به یادگیری را در بسیاری از مکان‌های دیگر پیدا کنند.

خیاطی طراحی سفارشی

مشاغل خیاطی طراحی سفارشی می‌تواند برای افرادی که مایل به ایجاد مشاغل خود هستند ایده آل باشد. طراحان سفارشی اغلب در نوع مشخصی از لباس، مانند لباس کودکان یا لباس عروس تخصص دارند. طراحان ممکن است خدمات مستقل را ارائه دهند.

با کمی شانس و ارتباط‌گیری، یک خیاط سفارشی حتی می‌تواند به یک نام تجاری تبدیل شود، به افراد مشهور خدمات خوبی ارائه دهد یا برای فروش کالاها در فروشگاه‌های بزرگ‌تر سفارش انجام دهد.

توانایی‌های لازم برای شغل خیاطی

برای تبدیل شدن به یک خیاط خوب و ماهر باید توانایی‌های لازم زیر را در خود پرورش دهید:

قدرت بینایی خوب.

توانایی کار با پدال پا

دانش کار با ماشین خیاطی.

نوآوری، دقت و توجه به جزئیات.

توانایی مدیریت موثر وقت خود.

تصمیم‌گیری در مورد تکنیک‌های مناسب خیاطی قبل از شروع کار.

ملاقات با مصرف کنندگان و بررسی الگوها برای تعیین نیازهای هر فرد.

انجام تغییرات در الگوهای موجود یا ایجاد مدل‌های خود.

برش، خیاطی و پارچه با توجه به الزامات هر الگو.

آشنایی با دکمه‌ها، زیپ، بست، توری و دوخت‌های مشابه.

تشخیص و تعمیر پارگی‌های اساسی با چرخ خیاطی در هنگام وقوع.

در صورت لزوم تعمیرات برای ماشین خیاطی و اتصالات آن.

امکان ایجاد، خواندن و دنبال کردن الگوهای.

وسایل مورد نیاز خیاطی

یازده مورد از وسایلی که بدون آنها نمی‌توانید خیاطی انجام دهید و بسیار ضروری هستند را در زیر برای شما ذکر کرده‌ایم:

1- نوار اندازه‌گیری یا خط کش

نوار اندازه‌گیری یکی از مهم‌ترین وسایل خیاطی است که همیشه باید در جعبه ابزار خیاطی شما نگهداری شود. این یک خط‌کش انعطاف‌پذیر است و برای اندازه‌گیری بدن استفاده می‌شود.

2- سوزن‌های چرخ خیاطی

سوزن‌های چرخ خیاطی در اندازه‌های مختلف قرار دارند. این سوزن‌ها قابل تعویض هستند و بسته به نحوه استفاده از دستگاه خود می‌تواند شکسته شود.

3- سوزن‌های خیاطی دستی

انواع مختلفی از سوزن‌های خیاطی دستی وجود دارد. آنها همچنین در اندازه‌های مختلف قرار دارند. بنابراین اگر قصد دارید یک دوخت یا گل‌دوزی ایجاد کنید، بدون سوزن خود نمی‌توانید این کارها را انجام دهید.

4- قیچی خیاطی

یک قیچی خوب و با کیفیت خریداری کنید تا بتوانید کار خیاطی خود را به طور کارآمد انجام دهید. قیچی بی‌کیفیت و کند ممکن است برای پارچه شما مشکلاتی ایجاد کند.

5- رولت خیاطی

رولت خیاطی برای برش پارچه ضروری است. الگو را به پارچه منتقل می‌کند. این امر به دقت کمک می‌کند و باعث می‌شود خیاطی بسیار قابل کنترل‌تر شود.

6- صابون خیاطی

این صابون‌ها در ایجاد یک علامت موقتی روی پارچه‌ها استفاده می‌شوند تا به عنوان راهنما روی الگوهای پارچه‌ای استفاده شوند.

7- سوزن ته گرد

از سوزن ته گرد برای وصل کردن الگوها به پارچه استفاده می‌شود که در نگه داشتن لبه طرح شما در خیاطی کاربرد دارد. انواع مختلفی از سوزن ته گرد وجود دارد.

8- نخ خیاطی

نخ‌ها در خیاطی ضروری هستند. بدون آن، شما نمی‌توانید چیزی را به هم بدوزید. نخ‌ها در رنگ، جنس، و ضخامت با یکدیگر تفاوت دارند.

9- جعبه نگهداری ابزار خیاطی

ابزارها و لوازم شما جایی برای نگهداری نیاز دارند. شما می‌توانید از یک سبد، یک ظرف پلاستیکی، یک کیسه یا هر چیزی که شخصاً برای نگهداری وسایل خیاطی خود تهیه کرده‌اید استفاده کنید.

10- جا سوزنی

جا سوزنی یک بالشتک یا کوسن کوچک است که به عنوان محل قرارگیری سوزن تیز شما استفاده می‌شود. برای جلوگیری از آسیب احتمالی توسط سوزن، استفاده از این ابزار ضروری است.

11- نخ کن

نخ کن‌ها را می‌توان در ماشین‌های خیاطی مشاهده کرد و بخش مهمی است که شما نمی‌توانید آن را حذف کنید. آنها سبک‌های مختلفی دارند و از مواد مختلف ساخته شده‌اند. از نخ کن‌ها برای نخ کردن سوزن خیاطی استفاده می‌شود.

چگونه از طریق خیاطی پولدار شویم

با توجه به مهارت‌هایی که در بالا ذکر شد، اگر علاقه‌مند به این رشته هستید و توانایی انجام این شغل را دارید می‌توانید در این حرفه موفق و ثروتمند شوید. درآمد شغل خیاطی در کشورمان از 5 میلیون تومان تا 30 میلیون تومان بسته به مهارت و شهرت خیاط متغیر است.

درامد خیاطی در امریکا

به طور متوسط درآمد خیاط سالانه از 18 هزار دلار تا 50 هزار دنیا در کشور آمریکا متغیر است.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *