0

معرفی شغل پژوهشگر علوم کامپیوتر  

معرفی شغل پژوهشگر علوم کامپیوتر  

عموم مردم بر این باور هستند که علوم کامپیوتر، محدود به کارهای روزمره‌ای است که با رایانه انجام می‌شود. فعالیت‌هایی مانند گشت‌زدن در اینترنت، جستجو کردن درباره یک موضوع خاص و یا انجام بازی‌های رایانه‌ای. در حالی که علوم کامپیوتر، علمی فراتر از این امور است.

در تعریف علوم کامپیوتر می‌توان گفت که برنامه‌های کامپیوتری بر پایه خصوصیات و ویژگی‌های خاصی ساخته شده‌اند. علوم کامپیوتر به فهم و بررسی این خصوصیات پرداخته و در تلاش برای ایجاد برنامه‌های جدید و یا بهبود برنامه‌های پیشین است. به طور کلی علوم کامپیوتر به مجموعه فنون و رشته‌هایی می‌گویندکه زیر بناهای نظری، روش‌های ساخت و چگونگی استفاده از رایانه را بررسی می‌کند.

پژوهشگر علوم کامپیوتر

یک پژوهشگر کامپیوتر در تلاش است که فناوری‌های نو را کشف کرده و برای فناوری‌های موجود در حوزه کامپیوتر، کاربردهای جدیدی پیدا کند. چنین فردی مشکلات محاسباتی در حوزه‌های علمی، پزشکی، تجارت و… را پیدا کرده و در پی یافتن راه حلی برای آنهاست.

اساس کار کامپیوترها را الگوریتم‌ها تشکیل می‌دهند. پژوهشگران علوم کامپیوتر این الگوریتم‌ها را ایجاد کرده و توسعه می‌دهند. آنها در تلاشند با خلق دستورالعمل‌های جدید و در جهت افزایش کارایی سیستم، برخی الگوریتم‌های پیچیده سیستم‌ها را به شکل ساده‌تری تبدیل کنند.

دانش و مهارت‌های مورد نیاز یک پژوهشگر علوم کامپیوتر

– مهارت‌های ریاضی شامل علم حساب، جبر، هندسه، آمار و…

– دانش کامپیوتر شامل سخت‌افزار، نرم‌افزار و برنامه‌نویسی

– دانش الکترونیک شامل بردهای پردازنده اطلاعات، تراشه‌ها، تجهیزات الکترونیکی

– داشتن علم و مهارت در زبان انگلیسی

– دانش مخابرات شامل علم انتقال، پخش، تغییر جهت، کنترل و عملیات سیستم‌های مخابراتی

– داشتن مهارت‌های تحلیلی برای تحلیل داده‌های پیچیده

– توانایی حل بحران در زمان‌هایی مثل حمله سایبری به سیستم‌ها

– داشتن نبوغ و ابتکار در خلق روش‌های جدید

– جزئی نگر بودن و داشتن دقت عمل بالا در انجام امور

وظایف پژوهشگر علوم کامپیوتر

معرفی شغل پژوهشگر علوم کامپیوتر

کار پژوهشگران علوم کامپیوتر بیشتر در زمینه نظری و تئوریک است. این افراد منجر به پیشرفت و افزایش کارایی در سیستم‌ها می‌شوند. نتیجه کار پژوهشگران علوم کامپیوتر معمولاً منجر به داشتن تکنولوژی شبکه بهتر، سرعت محاسباتی بالاتر و امنیت اطلاعاتی بیشتر می‌شود.

به طور کلی این افراد یا تدریس می‌کنند و یا پروژه‌های تحقیقاتی انجام می‌دهند. برخی پژوهشگران نیز با همکاری مهندسان برق، مهندسان سخت‌افزار کامپیوتر و سایر متخصصان پروژه‌های مشترک انجام می‌دهند. در ادامه برخی وظایف پژوهشگران علوم کامپیوتر به اختصار نام برده می‌شود.

– کمک به مهندسان و دانشمندان در حل مسائل پیچیده محاسباتی

– ایجاد تئوری و مدل برای نشان دادن مباحث بنیادین در حوزه محاسبات

– جستجو برای یافتن زبان، ابزار و روش‌های جدید برای بهبود روش‌های کار با کامپیوتر

– توسعه و بهبود سیستم‌های نرم‌افزاری

– طراحی آزمایش‌هایی برای بررسی عملکرد نرم‌افزارها

– تحلیل نتایج آزمایشات و ارائه روش‌های جدید برای بهبود عملکرد سیستم‌ها

– آموزش نتایج به دست آمده از آزمایشات به دانشجویان

فرصت‌های شغلی پژوهشگران علوم کامپیوتر

در ابتدا بهتر است به این نکته اشاره کنیم که تنها افراد دارای مدارک کارشناسی علوم کامپیوتر، کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر، دکترای علوم کامپیوتر و یا فارغ‌التحصیلان علوم دیگر مرتبط با حوزه کامپیوتر مانند IT می‌توانند به عنوان پژوهشگر علوم کامپیوتر مشغول به کار شوند.

این افراد در همه جای دنیا معمولاً به صورت تمام وقت در سازمان‌های دولتی و یا مراکز تحقیقاتی مشغول به کار می‌شوند. اما در ایران به دلیل ضعف پژوهش و تحقیقات در دانش‌های بنیادین، هنوز این شغل رسمیت پیدا نکرده و محققان اغلب به صورت پاره وقت و پروژه‌ای مشغول فعالیت می‌شوند.

همانطور که در گذشته نیز اشاره شد، این افراد اغلب به کار تدریس در دانشگاه‌ها و یا آموزشگاه‌های مختلف مشغول می‌شوند. مراکز دیگری که پژوهشگران علوم کامپیوتر قادر به کار در آن هستند، به شرح زیر است:

– سازمان‌های نظامی

– مراکز بزرگ تحقیقاتی

– شرکت‌های تولیدکننده سیستم‌های کامپیوتری

– شرکت‌های تولیدکننده نرم‌افزار

– شرکت‌های بزرگ رسانه‌های اجتماعی

– سازمان‌های دولتی

– تولیدکنندگان بزرگ

– شرکت‌های ارائه دهنده خدمات مالی

چشم‌انداز و آینده پژوهشگران علوم کامپیوتر

به دلیل فراگیر شدن استفاده از کامپیوتر و استفاده بسیاری از مشاغل از کامپیوتر، انتظار می‌رود که فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط با علوم کامپیوتر چشم‌انداز خوبی پیش روی خود داشته باشند. به نظر می‌رسد که پژوهشگران علوم کامپیوتر می‌توانند به سرعت در شغل خود رشد و پیشرفت کنند.

این شغل می‌تواند تنوع زیادی داشته باشد، رشته‌ای است که در خارج از کشور از آن استقبال خوبی می‌شود. در داخل کشور نیز هم به صورت حضوری و هم در منازل به صورت دورکاری بسیار پرکاربرد و پرطرفدار است. علاوه بر آن، در بخش تحقیق و توسعه جایگاه خوبی برای این افراد وجود دارد.

کارهایی از قبیل هوش مصنوعی، تشخیص گفتار و کنترل حرکات از محققان آغاز شد و با همکاری تیم‌های کوچک شکل گرفت و اکنون روز به روز در حال تکامل و پیشرفت می‌باشد. حاصل تلاش این محققان در قالب محصولات مختلف تولید شده و در بازار عرضه می‌شود.

علاوه بر تمام مواردی که گفته شد، علاقمندان به کار در این حوزه می‌توانند اطمینان حاصل کنند که حرفه‌ای جالب، پویا و چالش برانگیز را تجربه خواهند کرد. چرا که در این رشته محدودیت فکری و کاری وجود ندارد. بسته به خلاقیت و دانش شما، این شغل انعطاف‌پذیر خواهد بود.

ناگفته نماند که فارغ‌التحصیلان در هر زمینه‌ای از توسعه نرم‌افزار، طراحی وب، فناوری اطلاعات، تجزیه و تحلیل و هر علوم دیگری که با کامپیوتر مرتبط باشد، طیف وسیعی از گزینه‌های شغلی را در اختیار خواهند داشت. کافیست با کمی تحقیق و پژوهش، جایگاه مناسب خود را به عنوان یک پژوهشگر علوم کامپیوتر و یا در زمینه‌های دیگر مورد علاقه خود بیابید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *