0

معرفی شغل نصاب و تعمیرکار آسانسور

معرفی شغل نصاب و تعمیرکار آسانسور

اگر به یک منطقه متمرکز از کار تجاری علاقه دارید، ممکن است حرفه‌ای را به عنوان تعمیرکار اسانسور در نظر بگیرید. تعمیرکار آسانسور بر روی آسانسور حرکت می‌کند و جنبه‌های مهندسی، ساخت و ساز و مکانیک برقی را در کار روزانه خود درج می‌کند.
اگر علاقه‌مند به یادگیری مهارت‌های متنوع و قادر به انجام کارهای بدنی زیادی هستید، این شغل ممکن است یک حرفه مناسب برای شما باشد. در این مقاله، ما تعریف خواهیم کرد که آنها چه کاری انجام می‌دهند و چگونه می‌توان تعمیرکار و نصاب آسانسور شد.

تعمیرکار اسانسور

تعمیرکار و نصاب آسانسور متخصصی است که از دانش مهندسی، خدمات برقی و فناوری رایانه برای ساخت، نگهداری، تعمیر و بازرسی آسانسور و سایر ماشین‌آلات در حال حرکت استفاده می‌کند. بسته به اندازه ساختمان، نصب و مونتاژ آسانسور ممکن است به دانش تخصصی در مورد هیدرولیک یا کشش نیاز داشته باشد. یک نصاب، آسانسور و پله برقی را به درستی در امکانات عمومی و خصوصی نصب و راه‌اندازی می‌کند.
دو نوع نصاب آسانسور و تعمیرکار وجود دارد. یک نوع در تنظیم دقیق تجهیزات پس از نصب و اطمینان از مشخصات مورد نیاز تخصص دارد. نوع دیگر یک تعمیرکار دستیار است که برنامه کارآموزی ۴ساله را به اتمام رسانده و به طور معمول تحت نظر یک تعمیرکار باتجربه کار می‌کند.

تعمیرکار آسانسور چه کاری انجام می‌دهد؟

تعمیرکار آسانسور تجهیزات و فناوری آسانسور را نصب، بازرسی، تعمیر و جایگزین می‌کند. آنها ممکن است کارهای الکتریکی مانند اتصال و تعمیر سیم‌ها، اطمینان از طرح‌ها و مشخصات ماشین‌آلات و آزمایش تجهیزات جدید را انجام دهند. برخی از کارهایی که ممکن است به عنوان یک تعمیرکار آسانسور نیاز به انجام آن داشته باشید شامل موارد زیر است:

سیم‌کشی و بازسازی واحدهای برقی

نصب و مونتاژ قطعات جدید

اطمینان از تجهیزات مطابق با استانداردها، انجام تعمیر و نگهداری و بازرسی‌های برنامه‌ریزی‌شده

اتصال کابین و مونتاژ موتور آسانسور

تشخیص نقص‌ها و تعویض تجهیزات شکسته

تعمیر ماشین‌آلات و اجزای آسانسور

تنظیم و آزمایش مکانیسم‌های ترمز برای حفظ استانداردهای ایمنی

درک نحوه چینش تجهیزات و طرح‌ها

سازگار شدن با فناوری و کنترل تجهیزات خاص

محیط کار نصاب آسانسور

معرفی شغل نصاب و تعمیرکار آسانسور

نصاب آسانسور در دفاتر و سایر ساختمان‌های عمومی کار می‌کند که نیاز به آسانسور، پله‌برقی و راهروهای متحرک دارند. این کار می‌تواند از نظر جسمی خواستار قدرت بدنی بالایی باشد. زیرا مونتاژ، رفع نقص و تعویض تجهیزات، گاهی اوقات با مواد سنگین سروکار دارد.
آنها همچنین می‌توانند در مکان‌های تاریک، تنگ و مرتفع کار کنند. این می‌تواند هنگام تعمیر مواد الکتریکی یا تعویض قطعات قدیمی باعث استرس زیاد شود. مکانیک آسانسور غالباً بسته به محل کار، روزهای خود را که آغشته به عرق، خاک یا روغن است به پایان می‌رساند. بسته به درخواست مشتری، مکانیک آسانسور ممکن است برای اطمینان از کار با ماشین‌آلات، نیاز به کار شبانه و آخر هفته داشته باشد.

دستمزد نصاب آسانسور

حدود حقوق و دستمزد نصاب آسانسور بسته به بسیاری از عوامل مهم، از جمله آموزش، گواهینامه‌ها، مهارت‌های اضافی، سابقه کار، می‌تواند بسیار متفاوت باشد. نصاب و تعمیرکار آسانسور می‌تواند در شرکتی به صورت استخدامی فعالیت کند یا به صورت مستقل کار کند. متوسط حقوق و درآمد نصاب ماهانه بین 10 تا 50 میلیون تومان است.

مهارت‌های نصاب آسانسور

چند مهارت کلیدی برای تبدیل شدن به نصاب آسانسور وجود دارد:

قدرت بدنی و استقامت: این کار مستلزم بلند کردن وسایل سنگین و مونتاژ دستی است. همچنین کار شما را ملزم به صعود به فضاهای تنگ و تاریک می‌کند.

مهارت‌های مکانیکی: نصاب آسانسور بیشتر این موارد را از طریق کارآموزی خود می‌آموزد، اما شما به احتمال زیاد با ابزارهای ساختمانی و تجهیزات برقی کار می‌کنید، بنابراین سطح اساسی دانش مکانیکی توصیه می‌شود.

توجه به جزئیات: آسانسورها به انتقال ایمن مردم از یک مکان به مکان دیگر بستگی دارند. هنگام مونتاژ، تعمیر یا بازرسی تجهیزات مانند این، همه جزئیات اهمیت دارد.

مهارت‌های حل مسئله: خواه ساختن تجهیزات جدید یا تشخیص مشکلات موجود، امکان شناسایی و حل مشکلات بسیار مهم است.

تفکر تحلیلی: هر ساختمان نیازهای خاص خود را دارد و اغلب خواندن و تفسیر طرح و نقشه آن، اولین قدم برای درک کار مورد نیاز است. اندازه‌گیری‌ها و نیازهای شغلی مانند اندازه شافت و ارتفاع ممکن است راهکارهای متفاوتی احتیاج داشته باشد.

چگونه می‌توان نصاب آسانسور شد

برای شروع کار به عنوان نصاب آسانسور، این مراحل اساسی را باید دنبال کنید:

آموزش ببینید

بیشتر برنامه‌های کارآموزی برای شروع، به دیپلم دبیرستان نیاز دارند. ممکن است بخواهید در کلاس‌های مهندسی، مکانیک و فیزیک شرکت کنید. در دبیرستان، هندسه و فیزیک می‌تواند اطلاعات اولیه را برای شروع کار به شما ارائه دهد. به عنوان مثال، در فیزیک، می‌آموزید که چگونه محاسبه سرعت و قدرتی که مربوط به حرکت و گرانش است را انجام دهید. این محاسبات از اطلاعات مورد نیاز شما برای طراحی ماشین‌آلات آسانسور است.

دوره کارآموزی

تعمیرکار و نصاب آسانسور باید یک دوره کارآموزی را سپری کند. کارآموزی یک دوره پولی است که یادگیری کلاس درس را با آموزش در محل، مهارت‌ها و وظایف منحصر به فرد مورد نیاز ترکیب می‌کند. کارآموزان یاد می‌گیرند که چگونه طرح‌ها را تفسیر و مدارها و ریزپردازنده‌ها را مطالعه کنند. آنها همچنین باید درباره پروتکل‌های ایمنی بدانند، نظریه الکتریکی را بیاموزند، تجهیزات و ماشین‌آلات مشترک را کنترل کنند و استانداردهای صنعت را بیاموزند.

توسعه شغلی و ادامه تحصیل

در صورت علاقه به سرپرست فنی، آموزش‌های اضافی باید سپری شود. با توسعه فناوری جدید، شما احتمالاً باید از طریق آموزش‌های مربوط به کار یا دوره‌های توسعه حرفه‌ای، نرم‌افزار و تجهیزات جدید این صنعت بیاموزید. شما ممکن است یک مسیر شغلی تخصصی‌تر را در هیدرولیک و تنظیم دریچه، پله برقی یا راهروهای متحرک دنبال کنید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *