0

معرفی رشته ژنتیک و موقعیت های شغلی آن

معرفی رشته ژنتیک و موقعیت های شغلی آن

ما همیشه تمایل داریم که بچه‌ها را از نظر ظاهری با والدینشان مقایسه کنیم، مثلا می‌گوییم کودک بیشتر شبیه مادر است یا پدر. این شباهت بین فرزند و والدین دلیل علمی دارد، یعنی ژن. آیا زیست شناسی درس مورد علاقه شماست؟ تا به حال فکر کرده‌اید که چرا ما شبیه والدین خود هستیم؟ آیا شما علاقه‌مند به مطالعه مفهوم ژن هستید؟ اگر جواب مثبت است، باید ژنتیک را به عنوان گزینه شغلی خود در نظر بگیرید.

ژنتیک چیست؟

ژنتیک مطالعه عامل وراثت است که از والدین به فرزندان آنها منتقل می‌شود. هر کودکی ویژگی‌های خاصی را با تغییرات اندک از والدین خود به ارث می‌برد مانند بافت مو، رنگ چشم، رنگ مو، قد و رنگ پوست.
همچنین احتمال زیادی وجود دارد که بیماری‌ها یا اختلالات خاصی از طریق ژن‌ها به فرزندان منتقل شود. ژنتیک مطالعه چنین ژن‌هایی است که توزیع، رفتار و ساختار آنها در بدن انسان را بررسی می‌کند.

بازار کار رشته ژنتیک

خبر خوب این است که فرقی نمی‌کند در چه دانشگاهی تحصیل کرده‌اید. دنیای ژنتیک مملو از فرصت‌ها برای همه مسیرهای شغلی ژنتیک بدون توجه به پیشینه تحصیلی است. در اینجا چند مورد از شغل‌های پردرآمد مرتبط با رشته ژنتیک آمده است:

متخصص ژنتیک مولکولی بالینی: این افراد در زمینه ژنتیک متخصص هستند و در تشخیص و درمان بیماران مبتلا به بیماری‌های ژنتیکی تخصص دارند.

فارماکولوژیست های بالینی: فارماکولوژیست‌های بالینی متخصصان مراقبت‌های بهداشتی هستند که نحوه تعامل داروها با بدن را مطالعه می‌کنند و به توسعه داروهای جدید کمک می‌کنند.

استادیار پژوهشی: استادیاران پژوهشی مسئول کمک به دانشجویان، محققان و اساتید در پروژه‌های تحقیقاتی خود هستند. آنها همچنین بر عملکرد روزانه آزمایشگاه نظارت می‌کنند.

تحلیلگر ژنتیک: تحلیلگران ژنتیک متخصصان مراقبت‌های بهداشتی هستند که با کد ژنتیکی، DNA و RNA کار می‌کنند تا مشخص نمایند ما از چه چیزی تشکیل شده‌ایم.

متخصص ژنتیک: متخصصان ژنتیک اغلب در آزمایشگاه‌ها یافت می‌شوند، آزمایش‌هایی انجام می‌دهند یا داده‌های پیچیده را تجزیه‌ و تحلیل می‌کنند. آنها از تخصص خود در زمینه ژنتیک، برای شناسایی الگوها و ناهنجاری‌ها در ترکیب ژنتیکی موجودات استفاده می‌کنند.

درامد رشته ژنتیک

معرفی رشته ژنتیک و موقعیت های شغلی آن

حقوق یک متخصص ژنتیک به عوامل مختلفی از جمله تجربه، موقعیت جغرافیایی و محل کار بستگی دارد. علاوه بر این، کشوری که یک متخصص ژنتیک در آن کار می‌کند نیز می‌تواند بر درآمد آنها تأثیر بگذارد. ما در زیر درآمد متخصصان در چند کشور را بررسی کرده‌ایم:

درامد رشته ژنتیک در ایران

به طور متوسط درآمد متخصصان ژنتیک در کشورمان ایران مبلغی بین 15 تا 40 میلیون تومان در ماه است. این مبلغ بر اساس تجربه و میزان مدرک و علم متغیر است.

درامد رشته ژنتیک در امریکا

فارغ‌التحصیلان ارشد ژنتیک در آمریکا به طور متوسط 65803 دلار در سال یا 31.64 دلار در ساعت درآمد دارند. کمترین و بیشترین حقوق به ترتیب 39000 و 110000 دلار است. بیشتر مشاغل برای رشته‌های ژنتیک در شرکت‌های مراقبت‌های بهداشتی و شرکت‌های فناوری است. کالیفرنیا، نیوجرسی، کانکتیکات، مین و هاوایی بیشترین مشاغل را برای فارغ‌التحصیلان رشته ژنتیک دارند.

درامد رشته ژنتیک در کانادا

متوسط حقوق متخصص ژنتیک در کانادا 245000 دلار در سال یا 126 دلار در ساعت است. حقوق متخصصان مبتدی از 135000 دلار در سال شروع می‌شود.

درآمد رشته ژنتیک در آلمان

میانگین دستمزد یک متخصص ژنتیک در آلمان 75000 یورو در سال و 36 یورو در ساعت است. میانگین دستمزد یک متخصص ژنتیک بین 53000 تا 91000 یورو است. به طور متوسط، مدرک کارشناسی ارشد بالاترین سطح تحصیلات برای یک متخصص ژنتیک است.

بهترین کشور برای تحصیل در رشته ژنتیک

در اینجا، ما به بررسی برخی از کشورهای برتر برای مطالعه ژنتیک خواهیم پرداخت:

کانادا

برنامه‌های ژنتیک در کانادا با استفاده از تکنولوژی و تجهیزات پیشرفته، درک کاملی از نظریه ژنتیک و آزمایش را به دانش‌آموزان ارائه می‌دهد. این برنامه‌ها اغلب بر روی ژنتیک مولکولی و سیتوژنتیک متمرکز می‌شوند. در کنار این، دانش‌آموزان می‌توانند تفکر انتقادی و توجه را بیاموزند، دو مهارتی که برای موفقیت به عنوان یک فن‌شناس ژنتیک ضروری است.

سوئد

سوئد کشوری که آگاه به محیط‌ زیست و آینده‌نگر در تفکر و اقدامات خود است. آموزش ژنتیک در سوئد برای اکثریت قریب به اتفاق دانشجویان اروپایی، به صورت رایگان، پیش‌رونده و آزاد ارائه می‌شود.

دانمارک

آموزش دانمارک شهرت جهانی دارد و این کشور دارای برخی از معتبرترین مؤسسات دانشگاهی در اروپا است. ناگفته نماند که سیستم آموزشی این کشور شهرت جهانی دارد، به همین دلیل است که دانمارک در فهرست بهترین کشورها برای تحصیل ژنتیک در خارج از کشور قرار دارد.

سنگاپور

در سنگاپور، دانشگاه‌هایی که مدارک ژنتیک، آموزش پیشرفته و امکانات تحقیقاتی را ارائه می‌دهند، دانشجویان را قادر می‌سازد تا آموزش‌هایی با بالاترین کالیبر دریافت کنند که خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی آنها را تقویت می‌کند.

اسپانیا

برای مطالعات ژنتیک در اسپانیا، باید مایل باشید که یک سبک زندگی آرام و اجتماعی با دیگرانی که علایق مشابهی با شما دارند، داشته باشید. دانشگاه‌های اسپانیا علاوه بر داشتن صحنه فرهنگی پررونق، جزو بهترین‌ها در جهان محسوب می‌شوند. هزینه‌های تحصیل در مؤسسات آموزش عالی در مقایسه با شهریه‌های دیگر دانشگاه‌های معتبر در سراسر جهان نسبتاً ارزان است.

هلند

هلند کشوری عالی برای مطالعه ژنتیک است زیرا تحصیل رشته ژنتیک در هلند دارای مزایای متعددی است، از جمله دسترسی به اساتید مجرب که می‌توانند به دانشجویان در راه‌اندازی مشاغل موفق در علوم زیستی، پزشکی و همچنین هدایت پروژه‌های موفق در این زمینه کمک کنند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *