0

معرفی رشته مدیریت بازرگانی و آینده شغلی آن

معرفی رشته مدیریت بازرگانی و آینده شغلی آن

رشته مدیریت بازرگانی شما را برای یک حرفه در تجارت آماده می‌کند، فرصت‌های توسعه تجارت در هر بخش یا صنعتی وجود دارد و این بهترین بخش این رشته است که لازم نیست برای هیچ صنعت خاصی منتظر بمانید. در این مقاله قصد داریم شما را با رشته مدیریت بازرگانی آشنا کنیم:

مدیریت بازرگانی چیست

مدیریت بازرگانی یک اصطلاح گسترده است که به رشته مدیریت عملیات یا درون یک کسب و کار اشاره دارد. در حالی که ارائه یک تعریف دقیق از مدیریت بازرگانی دشوار است، اما به طور کلی مستلزم هماهنگی و سازماندهی فعالیت‌های تجاری عمومی یا خاص برای کمک به پیشرفت سازمان است.

مدیریت بازرگانی در کدام رشته است

رشته مدیریت بازرگانی جز رشته‌های شاخه علوم انسانی است. شما برای ورود به این رشته باید در کنکور علوم انسانی امتحان دهید و در گروه مدیریت، این رشته را انتخاب نمایید.

اهمیت شغل مدیریت بازرگانی

شغل مدیریت بازرگانی شغل خوبی است زیرا یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر کسب و کاری محسوب می‌شود. تمام موفقیت و شکست به این بستگی دارد که کسب و کار به درستی مدیریت نشود، به طور مثال بدون برنامه و هدف و بدون استراتژی باشد، آنگاه یک کسب و کار نمی‌تواند در مسیر درست حرکت کند. بنابراین، داشتن یک تجارت مدیریت شده بسیار مهم است.

آینده رشته مدیریت بازرگانی

بسیاری از دانشجویان به این فکر می‌کنند که دقیقاً چه آینده‌ای در انتظار آنهاست و چه نوع شغلی را می‌توانند با مدرک لیسانس در مدیریت بازرگانی دنبال کنند. مهم است که گزینه‌های شغلی خود را قبل از فارغ‌التحصیلی با مدرک لیسانس درک کنید تا بدانید در نهایت چه هدفی مد نظر دارید.

فارغ‌التحصیلان رشته مدیریت بازرگانی می‌توانند در شرکت‌های خصوصی در زمینه‌های تولید و تجاری به عنوان مشاور، مدیر بخش فروش و … یا به صورت استخدام رسمی در بانک‌ها، شرکت‌های بیمه و … مشغول به کار شوند.

شغل های رشته مدیریت بازرگانی

معرفی رشته مدیریت بازرگانی و آینده شغلی آن

در بالا به طور مختصر به چند عنوان شغلی مرتبط به رشته مدیریت بازرگانی اشاره شد. اما در اینجا 5 فرصت شغلی وجود دارد که به شما انگیزه می‌دهد تا در مورد کارهایی که می‌توانید با مدرک مدیریت بازرگانی انجام دهید فکر کنید.

 مشاور بازرگانی

نقش مشاور بازرگانی ارزیابی نقاط ضعف یا ناکارآمدی یک شرکت و پیشنهاد راه حل است. یک مشاور بازرگانی در بیشتر موارد، یک متخصص عمومی است که دانش و مهارت در چندین زمینه از جمله مالی، حسابداری، مدیریت و استراتژی دارد تا بتواند مسیری را ارائه دهد که عملکرد شرکت را بهبود بخشد.

این نقش مستلزم تدوین یک برنامه و ارائه نقشه راهی است که شرکت بتواند برای دستیابی به نتایج آن را دنبال کند. مشاوران همچنین باید نیازهای مصرف‌کنندگان را درک کنند تا به شرکت‌ها در مورد چگونگی رفع این نیازها مشاوره دهند. اگر شما فردی هستید که از دیدن تصویر بزرگ‌تر از آنچه برای موفقیت در تجارت لازم است لذت می‌برید، قطعاً این نقشی است که باید در نظر بگیرید.

میانگین حقوق سالانه 75000 دلار در کشورهای خارجی و حدود 20 میلیون تومان ماهانه در کشورمان ایران است.

تحلیلگر کسب و کار

یک تحلیلگر کسب و کار متخصصی است که ممکن است مسئولیت‌هایش با یک مشاور تجاری همپوشانی داشته باشد، با این حال انتظار می‌رود که آنها عمق و وسعت دانش بیشتری در یک زمینه داشته باشند. به عنوان مثال، یک تحلیلگر تجاری ممکن است نیاز به رسیدگی به یک مشکل خاص در امور مالی، حسابداری یا فناوری اطلاعات داشته باشد و باید از مهارت‌های تخصصی برای رسیدگی به این مشکل استفاده کند.

یک تحلیلگر کسب و کار احتمالاً زمان بیشتری را در یک حوزه خاص از یک شرکت صرف می‌کند و موفقیت تنها زمانی به دست می‌آید که بر مشکل خاص غلبه شود. این نقشی است که مناسب افرادی است که از تفکر تحلیلی لذت می‌برند و در حل مشکلات پیچیده تجاری پاداش می‌گیرند.

میانگین حقوق سالانه 81000 دلار در کشورهای خارجی و حدود 25 میلیون تومان ماهانه در کشورمان ایران است.

مدیر پروژه

مدیر پروژه نقش گسترده‌ای است که می‌تواند با اکثر حوزه‌های یک سازمان تطبیق داده شود. به طور خلاصه، یک مدیر پروژه معمولاً تمام جنبه‌های یک پروژه از جمله شروع، برنامه‌ریزی، اجرا، نظارت و خلاصه کردن پروژه را برنامه‌ریزی و نظارت می‌کند.

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های این نقش، جمع‌آوری بودجه برای پروژه و پیگیری امور مالی مورد نیاز است. این نقش مناسب کسانی است که سازماندهی بالایی دارند و از نظارت بر پروژه از ایده تا اجرا و فراتر از آن لذت می‌برند.

میانگین حقوق سالانه 98000 دلار در کشورهای خارجی و حدود 27 میلیون تومان ماهانه در کشورمان ایران است.

مسئول منابع انسانی

مدرک مدیریت بازرگانی لزوماً به این معنا نیست که شما باید در محدوده استراتژی کسب و کار، تجزیه و تحلیل یا عملیات کار کنید. اگر ترجیح می‌دهید بیشتر با مردم کار کنید، نقشی در منابع انسانی ممکن است برای شما مناسب باشد. یک مسئول منابع انسانی، عملیات روزانه تیم منابع انسانی، از جمله اداره سیاست‌ها، رویه‌ها و برنامه‌های آموزشی را مدیریت می‌کند.

آنها مسئول تدارکات استخدام، مدیریت عملکرد، روابط کارکنان، خدمات و مشاوره کارکنان، توسعه سازمان و غیره هستند. اهداف اولیه آنها تضمین ایمنی محل کار، توسعه فرهنگ شرکتی کارمند محور، توسعه نیروی کار قوی و توسعه مستمر کارکنان است.

میانگین حقوق سالانه 57000 دلار در کشورهای خارجی و حدود 15 میلیون تومان ماهانه در کشورمان ایران است.

مدیر تدارکات

تدارکات بر فعالیت‌های یک زنجیره تأمین، از جمله خرید، حمل‌ و نقل، موجودی، و انبارداری نظارت می‌کنند. آنها چرخه عمر محصول را مدیریت و با نرم‌افزارهای متناسب با صنعت آنها کار می‌کنند. وظایف روزانه اغلب بر عملکردهای لجستیکی زنجیره تامین، مانند تدارکات، مدیریت موجودی، و تحویل متمرکز است.

میانگین حقوق سالانه 74000 دلار در کشورهای خارجی و حدود 18 میلیون تومان ماهانه در کشورمان ایران است.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *