0

معرفی رشته باستان شناسی و آینده شغلی آن

معرفی رشته باستان شناسی و آینده شغلی آن

ممکن است تعجب کنید که باستان شناس بودن واقعاً چگونه است. خورشید سوزان، روزهای طولانی، کار سخت دستی؟ غارهای تیره، تپه‌های بلند، ارگ سنگی؟ کشف خانه‌ها و قبرها، کاخ‌ها و انبارها؟ پیدا کردن تکه‌های شکسته سفال و فلز و گاهی اوقات اشیای پر زرق و برق و شگفت‌انگیز؟
پاسخ مثبت است! همه این موارد واقعاً بخشی از زندگی باستان شناس است. آیا این زندگی می‌تواند برای شما مناسب باشد؟ در این مقاله قصد داریم شما را با رشته باستان شناسی و انواع آن آشنا کنیم:

شغل باستان شناسی

باستان شناسی حرفه‌ای است که پیش از تاریخ انسان را مطالعه و تحلیل می‌کند تا درک کند که چگونه تمدن‌های بشری تکامل یافته است. آنها آثار باستانی مانند ویرانه‌های ساختمان، سفال، نقاشی‌ها و ابزارهای غار را حفاری و بازیابی می‌کنند. همچنین از طریق تحقیقات خود، تکامل گونه‌های زنده را توضیح می‌دهند.
باستان شناسان مسئول کشف برخی از مهم‌ترین اکتشافات در تاریخ بشر هستند و این حرفه به شما امکان می‌دهد تا بخشی از چنین اکتشافاتی شوید.

انواع باستان شناسان

باستان شناسی شاخه‌ای از مردم شناسی است و زمینه‌های مختلفی وجود دارد که در آن می‌توانید تخصص داشته باشید. برخی از متداول‌ترین انواع باستان شناسان در زیر آمده است:

متخصصین زیست شناس

زیست‌شناسان متخصصانی هستند که بقایای اسکلتی را در مکان‌های باستان شناسی مطالعه می‌کنند. این ممکن است شامل تخصص‌های مختلفی مانند مطالعات بقایای انسان، مطالعات مربوط به بیماری باستانی و مطالعه ژنتیکی باشد.

باستان شناسان محیطی

این باستان شناسان روابط متقابل بین یک گروه باستانی از مردم و محیط طبیعی آنها را مطالعه می‌کنند. باستان شناسان محیط زیست به سؤالات مربوط به زیستگاه طبیعی پیرامون مردم باستان پاسخ می‌دهند. آنها گیاهان، حیوانات و محصولات موجود در یک دوره خاص و نحوه استفاده مردم در زندگی روزمره خود را بررسی می‌کنند.

باستان شناسان منظره

این باستان شناسان تغییرات طبیعی و مصنوعی را که در مناظر مختلف رخ می‌دهد، مطالعه می‌کنند. یک باستان شناس منظره سعی در درک ارتباط بین زیستگاه‌ها و چشم‌انداز با رفتار انسان دارد.

متخصص قوم شناسی

متخصصان قوم شناس وظیفه انجام تحقیقات مردم نگاری از جوامع قبلی را برای به دست آوردن دانش در مورد گذشته دارند. آنها سرنخ‌ها را کشف می‌کنند و بینش ارزشمندی در مورد عادات، فرهنگ و عرف افرادی که در یک دوره خاص زندگی می‌کردند ارائه می‌دهند.

باستان شناسان زیر آب

به آنها باستان شناسان دریایی نیز گفته می‌شود. این افراد در درجه اول بقایای زیر آب را مطالعه می‌کنند و به دنبال شهرهای زیر آب، کشتی‌های و سایر بخش‌های باستان شناسی زیر آب هستند.

باستان شناسان هوایی

با استفاده از نظرسنجی‌های هوایی و عکاسی، این باستان شناسان می‌توانند سایت‌ و بخش‌های حفر جدید را مشخص کنند. این شامل خاک‌برداری نیست، هرچند که با اکتشاف از ارتفاع سروکار دارد.

باستان شناسان تجاری

این متخصصان کالاهایی را که گروه باستانی مردم معامله و بارگذاری کرده‌اند، مطالعه می‌کنند. آنها همچنین اشکال مختلف حمل و نقل مورد استفاده در فعالیت‌های تجاری را مطالعه خواهند کرد.

باستان شناسان صنعتی

این متخصصان در اکتشاف بقایای مواد آثار باستانی و محصولات جانبی تخصص دارند. باستان شناسان صنعتی از این اطلاعات برای درک صنایع موجود و نحوه تولید کالاها در یک دوره خاص استفاده می‌کنند.

رشته باستان شناسی در کدام رشته است

معرفی رشته باستان شناسی و آینده شغلی آن

این رشته جز رشته‌های شاخه علوم انسانی است. برای ورود به این حرفه ابتدا باید در دوره متوسطه رشته علوم انسانی را انتخاب کرده و کنکور دهید. پس از قبولی در کنکور وارد دانشگاه خواهید شد. دوره کارشناسی این رشته 4 ساله است.

درآمد رشته باستان شناسی

درآمد این رشته در کشورمان به طور دقیق مشخص نیست و بسیاری از فارغ‌التحصیلان این رشته نیز بیکار هستند. اما اگر به دنبال استخدام باشید می‌توانید در وزارت ارشاد، وزارت آموزش پرورش، میراث فرهنگی، سازمان جهانگردی و … مشغول به کار شوید.

رشته باستان شناسی در آمریکا

حقوق تخمین زده شده برای یک باستان شناس در منطقه ایالات متحده 92،000 دلار در سال است که متوسط حقوبه 48304 دلار در سال می‌رسد.

رشته باستان شناسی در ایتالیا

شخصی که به عنوان باستان شناس در ایتالیا مشغول به کار است، به طور معمول حدود 4،730 یورو در ماه درآمد دارد. حقوق از 2،180 یورو (کمترین) تا 7،520 یورو (بالاترین) است.
این متوسط حقوق ماهانه شامل مسکن، حمل و نقل و سایر مزایا است. حقوق باستان شناس بر اساس تجربه، مهارت، جنسیت یا مکان به طرز چشمگیری متفاوت است.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *