0

آشنایی با شغل زمین شناسی و وظایف آن

آشنایی با شغل زمین شناسی و وظایف آن

زمین شناسان با ابزارهای مختلف و در آزمایشگاه با تجهیزات علمی، قادر به کار میدانی هستند. اغلب این متخصصان بر کار تکنسین‌ها در هر دو محیط نظارت می‌کنند. در این مقاله قصد داریم شما را با شغل زمین شناس آشنا کنیم پس با ما همراه باشید:

زمین شناس چیست؟

زمین شناس دانشمندی است که تاریخچه و ترکیب زمین را به دلایل مختلفی مانند اکتشاف منابع انرژی، توسعه سیاست‌های کاربری زمین و تحقیقات فسیلی مطالعه می‌کند. آنها مطالعات میدانی را برای جمع آوری داده‌ها، اطلاعات نظرسنجی و همچنین انجام تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی بر روی نمونه‌های به دست آمده انجام می‌دهند.
زمین شناسان نقشه‌ها و نمودارها را توسعه می‌دهند و سایر یافته‌ها را در گزارش‌ها به مشتریان یا دانشمندان دیگر اعلام کنند. آنها همچنین می‌توانند ذخایر منابع طبیعی را با استفاده از منابعی مانند عکس‌ها، نمونه‌های صحرایی سنگ و سوابق حفاری مکان‌یابی کنند.

کار به عنوان زمین شناس چگونه است؟

با کار به عنوان زمین شناس، بخشی از زمان خود را در فضای باز و بخش دیگری از زمان را در آزمایشگاه صرف می‌کنید. در خارج از میدان، می‌توانید صخره‌ها را مشاهده و اندازه‌گیری یا در لایه‌های زمین حفاری کنید. همچنین می‌توانید نمونه‌های سنگ، مواد معدنی، زمین یا فسیل را جمع آوری نمایید. سپس نمونه‌ها را برای آزمایش بیشتر به آزمایشگاه بر می‌گردانید.

با تجزیه و تحلیل شکل‌گیری و ترکیب نمونه‌های خود، سعی می‌کنید تاریخچه و وضعیت فعلی مکانی که در حال مطالعه هستید را درک کنید.
به عنوان یک زمین شناس، می‌توانید در یکی از تخصص‌های فرعی کار کنید. برای مثال، ممکن است روی زمین‌شناسی نفت تمرکز کنید و به شرکت‌های نفت و گاز کمک کنید تا بهترین سایت‌های زمینی را که می‌توانند از آن‌ها نفت و گاز استخراج کنند، شناسایی نمایند. شما همچنین ممکن است به ترتیب در زمین شناسی یخبندان، مهندسی، مطالعه یخچال‌ها یا استفاده از مفاهیم زمین شناسی در پروژه‌های ساختمانی تخصص داشته باشید.

وظایف زمین شناس چیست

آشنایی با شغل زمین شناسی و وظایف آن

شما به عنوان یک زمین شناس وظایفی دارید، ما این وظایف را به صورت لیست در زیر آورده‌ایم:

– پروژه‌های زمین شناسی(مانند استخراج نفت، ساخت لوله آب) و رویدادهای نمونه برداری میدانی را باید برنامه‌ریزی کنید.

– سایت‌ها را بررسی و نقشه‌ها را با استفاده از GIS ایجاد کنید.

– داده‌های زمین شناسی را جمع آوری و تجزیه و تحلیل کنید.

– هماهنگی برنامه‌های تحقیقاتی

– بررسی ترکیب نمونه‌ها

– فسیل‌ها، سنگ‌ها، خاک، سنگ معدن و سایر مواد با ابزار مناسب(مانند اشعه ایکس) اندازه‌گیری و آزمایش کنید

– در مورد یافته‌ها گزارش بنویسید

– بررسی مناسب بودن مواد(به عنوان مثال فلزات برای اهداف ساختمانی) و بازرسی پروژه‌ها به منظور کنترل کیفی

– ذخایر منابع طبیعی به عنوان مثال نفت را بررسی و ارزیابی کنید

– در مورد مسائل مختلف مرتبط با زمین شناسی مانند مدیریت زباله، مدیریت منابع، تکنیک‌های استخراج گاز و موارد دیگر مشورت کنید.

– اطمینان از رعایت مقررات محیط زیستی و سایر مقررات در پروژه‌های ساخت و ساز و تولید (مانند چاه‌های نفت)

چشم انداز شغلی زمین شناس

در طول دهه 2020-2030، انتظار می‌رود اشتغال در زمینه علوم زمین با سرعت متوسط و نرخ 7٪ رشد کند. نیاز به انرژی، منابع پایدار و مدیریت زمین و حفاظت از محیط زیست علت آنخواهد بود. فن‌آوری‌های جدید استخراج نفت و گاز، مانند شکست هیدرولیک، بیشترین رشد را ایجاد خواهد کرد.
علاوه بر این، به دلیل محدودیت‌های بودجه برای سازمان‌های دولتی، ممکن است فرصت‌های شغلی بیشتری در بخش خصوصی پیدا شود، در حالی که بیشترین تقاضا برای زمین شناسان با مدرک کارشناسی ارشد خواهد بود.

درامد زمین شناس

فارغ التحصیلان زمین شناسی می‌توانند به عنوان استاد دانشگاه استخدام شوند یا در شرکت‌هایی مانند شرکت نفت به فعالیت بپردازند. متوسط حقوق دریافتی یک زمین شناس بسته به تجربه، علم و موقعیت شغلی از 10 تا 30 میلیون تومان در ماه متغیر است.

چه سطحی از تحصیلات برای زمین شناسی مورد نیاز است؟

برای اکثر موقعیت‌های شغلی به عنوان زمین شناس، به مدرک کارشناسی ارشد نیاز دارید. با این حال، برای موقعیت‌های تحقیقاتی و دانشگاهی، معمولاً به دکترا نیاز است. صرف نظر از اینکه چه نوع مدرک تحصیلات تکمیلی را می‌خواهید دنبال کنید، ابتدا باید مدرک لیسانس بگیرید که ممکن است در زمین شناسی یا موضوع مرتبط باشد.
پس از ثبت نام در تحصیلات تکمیلی، احتمالاً تحقیقات و دوره‌های آموزشی را تکمیل خواهید کرد. برخی از برنامه‌ها مستلزم انتخاب یک حوزه تخصصی مانند مهندسی زمین شناسی، دیرینه شناسی، رسوب شناسی، هیدروژئولوژی یا زمین شناسی ساختاری هستند.

برخی از مشاغل جایگزین زمین شناس مرتبط کدامند؟

مانند زمین شناسان، مردم شناسان و باستان شناسان نیز به مدرک کارشناسی ارشد نیاز دارند و از بقایای باستان شناسی برای مطالعه فرهنگ‌ها استفاده می‌کنند. شغل دیگری که ممکن است برای شما جالب باشد، فیزیکدانان و ستاره شناسان هستند. این متخصصان نیاز به مدرک دکترا یا حرفه‌ای دارند. آنها رابطه بین ماده و انرژی را برای کمک به مطالعه چیزهایی مانند زمان یا خلقت جهان بررسی می‌کنند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *