0

معرفی استارتاپ اسنپ، تاریخچه و مزایای آن

معرفی استارتاپ اسنپ، تاریخچه و مزایای آن

شاید به یاد داشته باشید که در گذشته نه چندان دور، اگر روزی برای رفتن به مکانی عجله داشتید، تنها گزینه انتخابی شما آژانس‌ها و مؤسسات کرایه تاکسی بود. عده‌ای مشتریان ثابت این آژانس‌ها بودند و عده‌ای دیگر تنها در صورت لزوم از خدمات آنها استفاده می‌کردند.

اما همیشه با مشکلاتی مانند هزینه‌های بالای کرایه و کمبود ماشین در آژانس مواجه بودیم. گاهی باید ساعت‌ها انتظار می‌کشیدیم تا یک اتومبیل برای ما آماده شود.

همه این مشکلات سبب شد استارتاپی به نام اسنپ شکل بگیرد تا دیگر کسی دغدغه کرایه کردن ماشین، حاضر نبودن راننده و کرایه‌های بالا را نداشته باشد.

تاریخچه اسنپ

شهرام شاهکار فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد MBA از دانشگاه بریتیش کلمبیا است که سابقه 10 سال فعالیت در مدیریت و توسعه کسب‌وکارهای بین‌المللی در اروپا، آمریکای شمالی و خاورمیانه را دارد. در زمستان سال 1393 وی به همراه گروهی از جوانان ایده‌پرداز کشور، تصمیم به راه‌اندازی یک سرویس حمل‌ونقل آنلاین در کشور گرفتند.

آنها موفق شدند هفتمین استارتاپ در حوزه حمل‌ونقل و جابجایی آنلاین در جهان را راه‌اندازی کنند. در ابتدا ژوبین علاقمند که مدیریت گروه استراتژی شرکت اینترنت ایران را به عهده داشت، به عنوان نایب رئیس هیئت مدیره، شهرام شاهکار را همراهی می‌کرد. این گروه از جوانان با تلاش و پشتکار اقدام به راه‌اندازی اپلیکیشن اسنپ کردند.

شهرام شاهکار، مدیر اجرایی ارشد شرکت بود و ژوبین علاقمند وظیفه پیگیری تأیید صلاحیت رانندگان متقاضی توسط پلیس امنیت نیروی انتظامی کشور را بر عهده داشت؛ البته امروزه این کار طی 48 ساعت انجام می‌شود.

اسنپ در ابتدا کارش را با 4 یا 5 کارمند آغاز کرد. اما رفته رفته توانست در کمتر از 5 سال این عدد را به بیش از 1000 کارمند و 300 هزار راننده فعال برساند. امروزه ارزش تخمین زده شده برای استارتاپ اسنپ چیزی حدود 4/1 تا 7/1 میلیار دلار می‌باشد.

چه کسانی از اسنپ حمایت می‌کنند؟

این استارتاپ در ابتدا با نام تاکسی‌یاب شروع به فعالیت کرد و تحت مالکیت گروه اینترنت ایران بود. این گروه پروژه‌های دیگری مانند اسنپ‌فود، اسنپ‌مارکت، اسنپ‌هیپ، اسنپ‌تریپ، بامیلو، پین تا پین و اسکانو را نیز راه‌اندازی کرده‌اند.

زمانی که تاکسی‌یاب امتحان خودش را پس داد و مشتریان خود را جذب کرد، گروه اینترنت ایران، یک نرم‌افزار جدید به نام اسنپ در سال 1394 منتشر کرد. در طول یک سال یعنی در سال 1395 اسنپ به رشد 100 درصدی رسید و کسب چنین موفقیت‌هایی سبب حمایت شرکت‌هایی مانند ایرانسل و گروه MTN از آن شد. اکنون اسنپ بیش از 20 میلیون دلار حمایت مالی دریافت می‌کند.

اسنپ چگونه کار می‌کند؟

با تکامل یافتن این نرم‌افزار، بخش‌هایی به آن اضافه شدند.

اسنپ اکو: که مدل اقتصادی اسنپ است و اکثر مسافران از آن استفاده می‌کنند.

اسنپ رز: که ویژه بانوان است.

اسنپ بایک: که ویژه جابجایی مسافر با موتور می‌باشد.

اسنپ باکس: که ویژه حمل مرسولات به وسیله موتور است.

برای استفاده از این اپلیکیشن، وارد نرم‌افزار می‌شوید، مبدأ و مقصد خود را تعیین می‌کنید، سپس بنا به نیاز خود یکی از گزینه‌های بالا را انتخاب کرده و درخواست خود را به رانندگان اعلام می‌کنید. با پذیرش درخواست شما از طرف یک راننده، تا چند دقیقه بعد، ماشین منتظر شماست.

در برنامه اسنپ شما به اطلاعات راننده دسترسی دارید، اسم و مشخصات، شماره پلاک خودرو، نوع خودرو و شماره همراه راننده در اختیار شما قرار می‌گیرد. محل قرارگیری ماشین، روی نقشه برنامه مشخص است و شما می‌توانید حرکت راننده در طول مسیر را روی نقشه تماشا کنید.

امکان اشتراک سفر با یک یا چند نفر از نزدیکانتان برای افزایش امنیت سفر، وجود دارد. به این ترتیب آنها نیز روی نقشه حرکت شما را می‌بینند. می‌توانید برای سفر خود گزینه رفت و برگشت را انتخاب کنید و یا حتی تعیین کنید که برای چند دقیقه در مسیر توقف کنید. همه این امکانات در اسنپ در اختیار شما قرار گرفته است.

پرداخت هزینه سفر بسته به انتخاب شما، به دو صورت نقدی و آنلاین صورت می‌گیرد. محاسبه هزینه سفر بر اساس مسافت بین مبدأ تا مقصد، زمان انجام سفر و دشواری سفر (ترافیک موجود در مسیر) انجام می‌گیرد.

در پایان سفر، امکان امتیاز دادن به راننده وجود دارد و اگر نکته‌ای درباره راننده وجود داشت که قصد اطلاع‌رسانی داشتید، در بخش امتیازات می‌توانید یادآور شوید.

مزایای استفاده از اسنپ

معرفی استارتاپ اسنپ، تاریخچه و مزایای آن

– اسنپ در شروع کار خود، کرایه‌های بسیار پایین و مقرون به صرفه‌ای از مسافران دریافت می‌کرد. همین عامل باعث افزایش روز به روز مشتریانش گردید. این یک شیوه بازاریابی است. منطق مدیر این شرکت برای دریافت هزینه پایین این بود که نیازی نبود رانندگان مسیر برگشت را بدون مسافر طی کنند و در هر نقطه‌ای که بودند، مسافر جدیدی سوار می‌کردند.

بنابراین یک راننده در طول روز، سرویس‌های بیشتری می‌رفت، پس علی‌رغم دریافت کرایه پایین، به دلیل تعداد بالای مسافرانش، سود خوبی به دست می‌آورد. اما امروزه این کرایه‌ها به نرخ واقعی نزدیک شده و هزینه استفاده از اسنپ نیز مانند مؤسسات کرایه اتومبیل، بالا رفته است.

– سرویس اسنپ در همه جا وجود دارد و برای همگان در دسترس است. فقط کافیست یک گوشی هوشمند داشته باشید تا به تعداد زیادی راننده که در انتظار مسافر هستند، دسترسی پیدا کنید.

– اسنپ برای مشتریان خود کدهای تخفیف در نظر می‌گیرد که با استفاده از آنها هزینه سفر خود را کاهش می‌دهند. از طرفی با وجود این کدها، برای انجام سفر با اسنپ بیشتر تشویق می‌شوید.

سخن پایانی

حمایت از استارتاپ‌های جدید، در واقع حمایت از جوانان این سرزمین برای رونق و پیشرفت کشور است. البته که در آغاز به کار هر اپلیکیشنی، نواقصی وجود دارد؛ اما اسنپ نیز مانند برنامه‌های دیگر روز به روز در حال پیشرفت و رفع نواقص موجود است.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *