0

استارت‌ آپ‌های موفق در ایران

استارت‌ آپ‌های موفق در ایران

چند سالی است که واژه استارت‌آپ بین مردم ایران رواج پیدا کرده است. اما این واژه به چه معناست و علت گسترش روز به روز آن چیست؟

روزگار به سمتی پیش رفته است که اگر کسی امکان راه‌اندازی شغل شخصی خود را داشته باشد، تن به کارمندی نمی‌دهد و همه سختی راه‌اندازی کسب و کار شخصی را به جان می‌خرد تا در کار خود رشد و پیشرفت کند. استارت‌آپ به معنی یک کسب و کار جدید و نوپاست که به طور معمول بر پایه حوزه فناوری و دیجیتال راه‌اندازی می‌شود. البته فعالیت در حوزه فناوری ملاک استارت‌آپ بودن نیست.

استارت‌ آپ‌های موفق در ایران

در ایران نیز چند سالی است که مردم به فعالیت در حوزه استارت‌آپ علاقمند شدند و روز به روز به مشاغل این حوزه افزوده می‌شود، جامعه نیز از آنها استقبال خوبی کرده است. در این مقاله چند نمونه از استارت‌آپ‌های موفق ایرانی به شما معرفی خواهند شد.

1- دیجی کالا

دیجی کالا رتبه اول استارت‌آپ‌های ایرانی را دارد که در بین 100 استارت‌آپ برتر جهان قرار گرفته است. این فروشگاه اینترنتی که در سال 1385 شروع به کار کرد، اکنون به قدری مشهور شده است که افراد برای خرید هر محصولی ابتدا قیمت و مشخصات آن را در دیجی‌کالا مطالعه و با دیگر کالاها مقایسه می‌کنند، سپس برای خرید از طریق اینترنت و یا حضوری اقدام می‌کنند.

دیجی‌کالا در تلاش برای پیشرفت اقتصاد دیجیتال ایران بوده که در این راستا زیرساخت‌های لازم برای پاسخ‌گویی به نیازهای کسب و کار و مشتریان را فراهم کرده است. به همین منظور انبارهای بزرگی به مساحت 95 هزار متر مربع ساخته که 6 میلیون کالا را در خود جای داده‌اند. گستردگی این انبارها و وجود آنها در تمام شهرهای بزرگ، امکان دسترسی به خدمات این سایت فروشگاهی را برای همه فراهم کرده است.

2- اسنپ

خیلی دور نیستند زمان‌هایی که تاکسی اینترنتی وجود نداشت و مردم برخی اوقات ساعت‌ها برای کرایه یک تاکسی انتظار می‌کشیدند. در سال 1393 یک دانشجوی مهندسی برق دانشگاه فردوسی مشهد تصمیم به راه‌اندازی اپلیکیشن تاکسی اینترنتی در ایران گرفت. این برنامه به سرعت رانندگان و مشتریان زیادی را به خود جلب کرد.

اسنپ با ارائه خدمات با کیفیت بالا، پشتیبانی قوی و قیمت مناسب به سرعت شهرت خود را به دست آورد و افراد زیادی را ترغیب به استفاده از خود کرد. اکنون سوپر اپلیکیشن اسنپ خدمات دیگری به جز تاکسی اینترنتی نیز ارائه می‌دهد، خدماتی مانند سفارش غذا، تهیه دارو، مشاوره پزشکی و حتی وانت و اتوبار برای اسباب‌کشی.

3- کافه بازار

تحریم‌های متفاوتی که از طرف کشورهای دیگر به ایران تحمیل می‌شد و هر از چند گاهی دسترسی به اپلیکیشن پلی‌استور را محدود می‌کرد، سبب شد تا در سال 1389 شرکت آوای همراه هوشمند هزاردستان به فکر ساخت یک اپلیکیشن کاربردی برای دانلود برنامه‌ها و بازی‌های موبایلی بیفتد. این برنامه به خوبی کار خود را انجام داد و اکنون به بزرگترین اپلیکیشن دانلود برنامه‌های اندروید تبدیل شده است.

بازار تا این لحظه میزبان خوبی برای توسعه‌دهندگان بازی و برنامه‌های کاربردی بوده است و به مقصد اولیه برای دانلود برنامه‌های ایرانی تبدیل شده است.

4- آپارات

بازهم ردپای فیلتر در به وجود آمدن سایت آپارات مشاهده می‌شود. در سال 1388 یوتیوب به دلیل انتشار ویدیوی اعتراضات فیلتر شد. بنابراین شرکت صبا ایده تصمیم به راه‌‌اندازی یک اپلیکیشن بارگذاری ویدیوی بومی گرفت که در سال 1389 این ایده را با اپلیکیشنی به نام آپارات تحقق بخشید.

اکنون آپارات به یک برنامه کاربردی و مشهور تبدیل شده است که با اضافه کردن امکاناتی چون زیرنویس، پخش زنده و برگزاری مسابقات مختلف، روز به روز به کاربران آن اضافه می‌شود. علاوه بر آن سرعت بالا، امکان کسب درآمد و استفاده از اینترنت نیم‌بها کاربران بیشتری را ترغیب به استفاده از آن می‌کند.

5- الوپیک

ایده اولیه این برنامه توسط فردی به نام مهدی نائبی مطرح شد. او که در لندن نیز یک اپلیکیشن راه‌اندازی کرده بود و در صدد راه‌اندازی برنامه‌ای در آمریکا بود، در نهایت به ایران آمد و ایده اولیه الوپیک را مطرح کرد. این برنامه در سال 1395 شروع به کار کرد و به سرعت رشد و پیشرفت و کاربران زیادی را به خود جذب کرد.

الوپیک امکان جابجایی بار در کوتاه‌ترین زمان و با قیمتی مناسب را برای مردم فراهم کرده است. تعداد سفیرهای الوپیک زیاد بوده و در همه جای شهر پراکنده‌اند. الوپیک علاوه بر پیک موتوری، وانت و تاکسی موتوری نیز دارد که همین عامل سبب رشد و پیشرفت این برنامه شده است.

6- دیوار

دیوار یک برنامه خرید و فروش بدون واسطه است که در سال 1392 توسط شرکت آگه پردازان هوشمند راه‌اندازی شد. در این اپلیکیشن افراد کالای نو و یا دست دوم خود را به فروش می‌رسانند و یا کالاهای مورد نیاز خود را خریداری می‌کنند.

تنوع کالاها در دیوار، امکان خرید و فروش بدون واسطه، داشتن موتور جستجوی قدرتمند همه و همه سبب رشد و پیشرفت این برنامه ایرانی شده است.

7- علی بابا

علی بابا رتبه اول فروش بلیط اینترنتی را در ایران از آن خود کرده است. مجید حسینی نژاد و نیما قاضی همکارانی بودند که بلیط هواپیما می‌فروختند اما رؤیای راه‌اندازی کسب و کاری را داشتند که در آن همه مردم بتوانند از خدمات سفری رؤیایی و به یاد ماندنی بهره‌مند شود. بنابراین در سال 1393 هلدینگ توشا (توسعه تجربه شایسته سفر) علی بابا را با شعار سفری باکیفیت، آسان و مطمئن راه‌اندازی کردند.

اکنون علی بابا امکان سفر با هواپیما، قطار، اتوبوس و تور را فراهم کرده است. حتی برای اقامت در برخی کشورهای خارجی نیز می‌توان از خدمات این سایت بهره برد.

8- تپسی

در سال 1395 یعنی دو سال پس از پیدایش اسنپ، میلاد منشی‌پور، حمید مهینی و هومن دمیرچی اپلیکیشنی تاکسی اینترنتی مشابه اسنپ، با نام تپسی را راه‌اندازی کردند. تپسی با رقابت با اسنپ سعی دارد که سفرهای درون شهری را راحت‌تر، امن‌تر و ارزان‌تر به انجام برساند. به همین دلیل در رقابت تنگاتنگی با اسنپ قرار گرفته و به یکی از استارت‌آپ‌های موفق ایرانی تبدیل شده است.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *