0

ارز پولکادات چیست؟تاریخچه و مزایای آن

ارز پولکادات چیست؟تاریخچه و مزایای آن

پولکادات یک بلاک چین قرارداد هوشمند است که تمرکززدایی، سرعت و امنیت را برای تعقیب Web3 در اولویت قرار می‌دهد. در این مقاله سعی داریم شما را با توکن دات(DOT) و بلاک چین پولکادوت Polkadot آشنا کنیم:

ارز پولکادات

برخلاف اتریوم، پولکادوت به عنوان شبکه‌ای از بلاک چین‌های مستقل که به یک زنجیره ریلی متصل هستند، طراحی شده است. توکن دات، ارز دیجیتال بلاک چین پولکادات است که این توکن وظیفه انجام سه کار اصلی یعنی حاکمیت، استیکینگ و باندینگ را در شبکه به عهده دارد. توکن پولکادوت یا DOT یک توکن کاربردی با اهداف متعدد در اکوسیستم پولکادوت است.

تاریخچه پولکادوت

گاوین وود یک برنامه‌نویس با استعداد است که زبان سالیدیتی و در نتیجه قراردادهای هوشمند را ابداع کرده است. وود به عنوان اولین مدیر ارشد فناوری اتریوم، به دنبال ساخت یک اینترنت غیرمتمرکز با قابلیت میزبانی برنامه‌های کاربردی غیر قابل سانسور و خدمات عمومی مفید بود.

علی‌رغم دستیابی به برخی از پله‌های چشم‌انداز خود در این راه، وود از سرعت آهسته بنیاد اتریوم در ساخت ETH 2.0 ناامید شد. به هر حال اتریوم 2.0 چند زنجیره‌ای، همیشه هدف وود بود و اتریوم 1.0(نسخه اثبات کار فعلی) قرار بود بسیار موقتی باشد. بنابراین در سال 2016، اتریوم را ترک کرد و بنیاد Web3 و Parity Technologies را تأسیس نمود. هر دو سازمان وظیفه تحقیق و توسعه پروژه‌ای را داشتند که به Polkadot تبدیل شد. پروژه‌ای که شباهت زیادی به دیدگاه او از ETH 2.0 داشت.

از نظر مفهومی، Polkadot قصد دارد لایه پروتکل یک اینترنت Web3 جدید را تشکیل دهد که کاملاً غیرمتمرکز، قابل تعامل، امن، خصوصی و مقیاس‌پذیر برای میلیاردها نفر در سراسر جهان باشد. برای رسیدن به این هدف، پولکادوت بی وقفه با معماری جدید بلاک چین نوآوری کرده است.

اجزا تشکیل دهنده پولکادوت

پل‌ها (Bridges)

سنگ بنای فناوری بلاک چین، پل بلاک چین است. پل‌های بلاک چین راه‌هایی برای ارتباط دو زنجیره مستقل از نظر اقتصادی و فناوری متنوع با یکدیگر هستند. طرح‌های پل دو حالت دارد: متمرکز و قابل اعتماد – غیرمتمرکزتر و غیرقابل اعتمادتر

Polkadot از طرح‌های پل دوم برای اکوسیستم خود حمایت می‌کند. با این حال، هیچ چیزی وجود ندارد که یک تیم توسعه را از ایجاد و استقرار اولی محدود کند. پل‌ها به طور خاص برای سازگار ساختن اکوسیستم پولکادوت با بلاک چین‌های خارجی مانند بیت کوین، اتریوم یا تزوس هستند.

زنجیر ریلی (Relay Chain)

در هسته پولکادوت، زنجیره ریلی قرار دارد که یک بلاک چین ساده است که مسئولیت هماهنگی اکوسیستم پولکادوت را برعهده دارد. زنجیره ریلی از قراردادهای هوشمند پشتیبانی نمی‌کند.

Relay Chain به معامله گران اجازه می‌دهد تا با ادغام مبادلات زنجیره‌ای متقابل در DEX، CEX، dApps و کیف پول‌های محبوب، به طور هم‌زمان به بسیاری از بازارها دست یابند و امکان قرار گرفتن در معرض معاملات پرسود را افزایش می‌دهند. Relay به این معنی است که می‌توانیم رمزنگاری را بین بلاک چین‌ها با سادگی، امنیت و سرعت جابه‌جا کنیم و DeFi زنجیره‌ای متقابل را برای توده‌ها در دسترس قرار دهیم.

پاراچین (Para Chain)

پاراچین یک ساختار داده خاص کاربردی است که در بسیار منسجم بوده و توسط اعتبار سنجی زنجیره ریلی قابل تایید است. با توجه به ماهیت موازی آنها، قادر به موازی سازی پردازش تراکنش‌ها و دستیابی به مقیاس پذیری سیستم پولکادوت هستند. آنها در امنیت کل شبکه سهیم هستند و می‌توانند از طریق فرمت XCM با پاراچین‌های دیگر ارتباط برقرار کنند.

پاراچین‌ها توسط یک نگهدارنده شبکه به نام collator نگهداری می‌شوند. نقش گره collator نگه‌داشتن یک گره کامل از پاراچین، حفظ تمام اطلاعات لازم از پاراچین، و تولید جایگزین های بلوک جدید برای ارسال به اعتبارسنجی‌های زنجیره ریلی برای تأیید و گنجاندن در وضعیت مشترک پولکادوت است.

Polkadot تعداد پاراچین‌ها را به 100 محدود می‌کند، محدودیت سختی که باعث ایجاد رقابت در بین پروژه‌هایی می‌شود که امیدوارند به Polkadot متصل شوند.

پاراتریدها (Parathreads) 

Parathread ها یا همان نخ‌های موازی بلاک چین‌های مستقل هستند. آنها برای برنامه‌های غیرمتمرکز که مقیاس پذیری، توان عملیاتی و امنیت Polkadot را بدون هزینه و توسعه مرتبط با ساخت پاراچین‌ها می‌خواهند، مناسبند.

امنیت پولکادات

ارز پولکادات چیست؟تاریخچه و مزایای آن

Polkadot مدل امنیتی خود را به عنوان امنیت ترکیبی توصیف می کند. به عبارت دیگر، هر پاراچین امنیت بیشتری را برای شبکه به ارمغان می‌آورد و با رشد آن امنیت را افزایش می‌دهد. روشی که امنیت مشترک پولکادوت را تامین می‌کند، با تخصیص وظیفه اعتبارسنجی به زنجیره ریلی است. این امر تقریباً غیرممکن است که عوامل مخرب به یک پاراچین حمله کنند، زیرا آنها توسط امنیت زنجیره ریلی بزرگ محافظت می‌شوند.

با افزایش فعالیت و انگیزه‌های اقتصادی در Polkadot تعداد اعتباردهنده‌ها هم رو به افزایش است درنتیجه توکن‌های DOT بیشتری در معرض خطر قرار می‌گیرند.

رأی‌گیری در پولکادوت

چرخشی در حکومت پولکادات وجود دارد که به شما قدرت رای کم و زیاد می‌دهد. با استفاده از قفل داوطلبانه، می‌توانید نشانه‌های DOT خود را قفل کنید. هر چه مدت زمان قفل بیشتر شود، قدرت رأی‌گیری افزایش می ‌یابد.

توکن‌های DOT برای رأی دادن در مسائل حاکمیتی به نام رفراندوم استفاده می‌شوند. رأی دادن در همه پرسی Polkadot همیشه بله یا خیر است و رای ممتنع در این بین وجود ندارد.

پاداش شرط بندی DOT در پولکادوت

روش کار پولکادوت اثبات شبکه سهام است که توسط اعتبار سنجی‌هایی که توکن‌های DOT را روی زنجیره ریلی قرار می‌دهند، ایمن می‌شود. توکن‌های Staked DOT به‌عنوان وثیقه عمل می‌کنند و اطمینان می‌دهند که اعتبارسنجی‌ها صادقانه عمل می‌کنند. اگر این کار را نکنند، نشانه‌های DOT آنها قطع می‌شود.

در حال حاضر، پاداش‌های شرط ‌بندی DOT در Kraken Exchange عدد 12% و 10% در صورت استفاده از کیف پول Polkadot JS ثابت شده است.

مزایای پولکادوت

در اینجا چند نمونه از مزایای پولکادوت آمده است:

قابلیت ارتقا

یکی از بحث‌برانگیزترین جنبه‌های بلاک چین این است که چگونه آنها را ارتقا دهیم. ‌زنجیره ریلی پولکادوت دارای حاکمیت زنجیره‌ای است که به ارتقاها رأی می‌دهد. اگر به ارتقای رأی داده شود و تصویب شود، فوراً بدون دوشاخه‌های بحث برانگیز در زنجیره ریلی مستقر می‌شود. در واقع به این ترتیب، Polkadot هر چیزی است که جامعه می‌خواهد.

اثبات سهام در مقابل اثبات کار

Polkadot از اثبات اجماع سهام استفاده می‌کند، اثبات سهام یا همان PoS به مراتب سازگارتر با محیط زیست است زیرا نسبت به PoW برق بسیار کمتری نیاز دارد.

اجرای PoS همچنین برای دارندگان توکن DOT روزمره مفید است. به راحتی می‌توانید DOT خود را به اشتراک بگذارید و 10 تا 12 درصد سود ثابت داشته باشید. علاوه بر مزایای محیط زیستی و اقتصادی، PoS به عملکرد بهتر شبکه کمک می‌کند.

چند زنجیره‌ای بودن

Polkadot از طراحی تک زنجیره‌ای برای یک اکوسیستم چند زنجیره‌ای کاملاً متقابل اجتناب می‌کند. به جای استفاده از یک زنجیره برای انجام همه کارها، فلسفه پولکادوت به زنجیره‌های مختلف اجازه می‌دهد تا متخصص شوند و منابع را به اشتراک بگذارند.

دیگر مزایای پولکادوت

معماری کاملاً خرد شده، پولکادوت را بسیار مقیاس‌پذیر می‌کند.

همه پاراچین ها به طور کامل با یکدیگر کار می‌کنند.

چندین پروژه آماده رقابت برای اسلات پاراچین هستند.

امنیت شبکه ادغام شده و مشترک است.

پولکادوت جامعه‌ای مشتاق دارد.

معایب پولکادوت

محدودیت 100 پاراچین ممکن است پروژه‌های کوچک‌تر را دلسرد کند.

Polkadot هنوز به طور کامل فعال نشده است (فقط زنجیره رله است).

هزینه های شبکه هنوز ناشناخته است.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *