0

ارز دیجیتال لایت کوین چیست؟

لایت کوین یک ارز دیجیتال است که بیش از یک دهه به عنوان یکی از اولین جایگزین‌های بیت کوین ظهور کرد. مانند بیت کوین، لایت کوین به عنوان نوعی پرداخت امن در نظر گرفته شده است.

لایت کوین

لایت کوین که با نام LTC نیز شناخته می‌شود، مبتنی بر فناوری‌ای است که شباهت‌های اساسی با سایر ارزهای دیجیتال دارد و به ویژه شبیه بیت کوین است. با این حال، سازندگان آن تصمیم گرفتند تا با پردازش سریع‌تر تراکنش‌ها، توزیع سکه‌های تازه ضرب شده و حفظ عرضه در گردش بیشتر آن را از بیت کوین متمایز کنند.

کاربران می‌توانند لایت کوین را در صرافی‌های ارز دیجیتال خریداری کنند یا لایت کوین را به عنوان پرداخت دریافت کنند. برخی از افراد لایت کوین را نیز استخراج می‌کنند که به آنها اجازه می‌دهد تا ارز دیجیتال را به عنوان پاداشی برای اختصاص قدرت محاسباتی، برای کمک به تأیید تراکنش‌های شبکه کسب کنند.

لایت کوین در سال 2011 راه اندازی شد که آن را به یک پیش‌کسوت در دنیای ارزهای دیجیتال تبدیل کرده است. این ارز برای مدتی یکی از ارزشمندترین دارایی‌های دیجیتال است، اگرچه در سال‌های اخیر ارزش آن قدری کاهش یافته است. اکنون لایت کوین از نظر ارزش بازار در رتبه 20 قرار دارد.

اما علاقه‌مندان به لایت کوین می‌گویند آینده روشنی برای این سکه وجود دارد و عواملی از جمله بهبود مستمر حفظ حریم خصوصی در شبکه بلاکچین اصلی آن را به یک رقیب قوی در فضای پرداخت دیجیتال تبدیل می‌کند.

یکی از مواردی که بسیاری از ارزهای دیجیتال با آن دست و پنجه نرم کرده‌اند، حرکت از ایده به مرحله اجرا است. ارزهای دیجیتال معمولاً از فناوری به نام بلاک چین برای ایجاد خدماتی استفاده می‌کنند که می‌توانند بدون مرجع کنترلی مانند بانک مرکزی اجرا شوند. در حالی که استفاده از کریپتو برای پرداخت به‌دور از معمول باقی مانده است، لایت کوین خود را به عنوان یک رهبر در این زمینه معرفی می‌کند. توسعه دهندگان این ارز دیجیتال گزارش می‌دهند که لایت کوین بخشی از 42.5 میلیون تراکنش در سال 2021 بوده است.

اگر افراد زیادی به لایت کوین به عنوان نوعی پرداخت متعهد شوند، این می‌تواند قیمت‌ها را بالاتر برده و به پذیرندگان اولیه پاداش دهد.

تفاوت لایت کوین با بیت کوین

تفاوت لایت کوین با بیت کوین

خالق Litecoin، چارلی لی، این ارز دیجیتال را با انجام چندین تغییر در کد منبع بیت کوین توسعه داد. از جمله اقداماتی بود که تراکنش‌ها را چهار برابر سریع‌تر از بیت کوین تأیید می‌کند. عرضه لایت کوین نیز بیشتر از بیت کوین است، ویژگی که می‌تواند مردم را متمایل به بیشتر خرج کردن آن کند.

لی لایت کوین را مکمل بیت کوین و نه رقیب آن می‌داند. او استدلال می‌کند که لایت کوین به عنوان یک وسیله برای مبادله بهتر است، در حالی که بیت کوین می‌تواند به عنوان یک ذخیره ارزش عمل کند. با اینکه لایت کوین ویژگی‌های مشابهی با بیت کوین دارد اما از الگوریتم متفاوتی برخوردار است. در زیر با چند نمونه از تفاوت‌های لایت کوین و بیت کوین آشنا خواهیم شد:

سرعت

سرعت تأیید تراکنش‌ها نقش بسیار به سزایی در محبوبیت یک ارز دارد. تأیید تراکنش بیت کوین حدوداً 10 دقیقه به طول می‌انجامد درحالی‌ که شبکه لایت کوین این تراکنش‌ها را با سرعت پایین‌تری انجام می‌دهد.

دوره تأیید لایت کوین 2.5 دقیقه ثابت طول می‌کشد. برای هر بلوک بیت کوین فردی که تأیید می‌شود، چهار بلاک لایت کوین با اندازه مساوی تأیید می‌شود.

هزینه

به دلیل قابلیت استخراج لایت کوین تا 84 میلیون عدد، هزینه ارسال هر لایت کوین حدود 2 سنت است. این امر به دلیل کم بودن زمینه رقابتی استخراج لایت کوین است. در حالی که هزینه ارسال در بیت کوین حدود 35 سنت است و لازم به ذکر است که هزینه تراکنش‌ها در زمان اوج ترافیک به طور چشمگیری بالا می‌رود.

یکی از اهداف لایت کوین توزیع یکنواخت قدرت هش نسبت به شبکه بیت کوین است. این شامل استخرهای ماینینگ، گروه‌های ماینینگ و زیرمجموعه‌ای بسیار کوچک‌تر از ماینرها می‌شود. لایت کوین قصد دارد تا قدرت هش را غیرمتمرکز نگه دارد.

پردازش

لایت کوین از الگوریتم هش Scrypt استفاده می‌کند این در حالی است که بیت کوین از قدرت پردازش بسیار کمتری نسبت به الگوریتم هش بیت کوین SHA-256 استفاده می‌کند. الگوریتم هش Scrypt قدرت پردازش بالاتری نسبت به الگوریتم هش بیت کوین SHA-256 دارد.

نقد شوندگی

سرعت بالای تایید تراکنش‌ها، لایت کوین را به ارز بسیار محبوبی در معاملات تبدیل کرده است. شرکت‌های بازرگانی همانند Newegg، SlingTV و سازمان‌هایی مثل صلیب سرخ آمریکا از این ارز استفاده می‌کنند.

معایب لایت کوین

علی‌رغم تلاش‌هایی که لی برای جذاب‌تر کردن این ارز برای استفاده در تراکنش‌های روزمره مردم انجام می داد، لایت‌کوین همچنان نوسانات قیمتی بسیار زیادی نسبت به ارزهای رایج مانند دلار آمریکا داشت.

همچنین در سال 2017 لی تمام لایت کوین های خود را به فروش گذاشت که همین امر باعث از بین رفتن اعتماد افراد به این ارز دیجیتال شد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *