0

کسب و کار اجتماعی چیست؟ و اهداف آن

کسب و کار اجتماعی چیست؟ و اهداف آن

اگر در حال خواندن این مقاله هستید، احتمالاً به این معنی است که شما در میان تعداد بی‌شماری از افرادی هستید. که می‌خواهند برای رسیدگی به مشکلات اجتماعی پیچیده مانند فقر، تبعیض یا تغییرات آب و هوایی دست به کار شوند. این واقعاً عالی است.
با این حال، ممکن است با شنیدن اصطلاح “کسب و کار اجتماعی” کمی گیج شده‌اید. «آیا همان شرکت اجتماعی است؟ آیا چیز دیگری است؟ چه ارتباطی با کسب و کارهای سنتی دارد؟». مطمئناً اینها سؤالات اصلی بود که در ذهن شما ایجاد شد. بنابراین، در این مقاله تصمیم گرفتیم مفهوم “کسب و کار اجتماعی” را بررسی کنیم:

کسب و کار اجتماعی

ما می‌توانیم مفهوم “کسب و کار اجتماعی” را در اواخر دهه 1980 ردیابی کنیم. در همان زمان، پروفسور محمد یونس، برنده جایزه صلح نوبل، بانک گرامین را تأسیس کرد، یک موسسه مالی خرد که هدف آن کاهش فقر در سراسر بنگلادش بود. هدف او ارائه خدمات مالی به فقرا و توانمندسازی آنها برای خروج از چرخه معیوب فقر بود.
موفقیت فوق‌العاده بانک گرامین، پروفسور یونس را تشویق کرد تا مفهوم “کسب و کار اجتماعی” را بیشتر توسعه دهد و آن را در سراسر جهان گسترش دهد. به گفته وی، کسب‌وکارهای اجتماعی در واقع شرکت‌هایی هستند که تلاش می‌کنند یک مسئله اجتماعی را حل کنند.
برخلاف سازمان‌های غیرانتفاعی سنتی، آن‌ها مأموریت‌های اجتماعی خود را از طریق روش‌های تجاری محور انجام می‌دهند. به عبارت دیگر، آنها محصولات و یا خدمات را می‌فروشند تا از نظر مالی پایدار بمانند.

انواع کسب و کار اجتماعی

تنها دو نوع کسب و کار اجتماعی می‌تواند وجود داشته باشد:

کسب و کار اجتماعی نوع اول

برای شروع، کسب و کار اجتماعی «نوع اول»، یک شرکت بدون ضرر و بدون سود سهام بوده و صرفاً به سمت ایجاد ارزش اجتماعی است. در اینجا، سرمایه‌گذاران فقط مبالغی را که ابتدا به شرکت ریخته‌اند پس می‌گیرند: پس از آن هیچ سود یا سود سهام پرداخت نمی‌شود. چرا؟ زیرا نگرش‌های سود محور اغلب تمایل به نادیده گرفتن اهداف اجتماعی دارند.
برای جلوگیری از این تضاد، سود سهام از تصویر خارج می‌شود. بنابراین، هر بار که چنین سازمان هایی مازاد تولید می‌کنند، باید آن را مجدداً در عملیات و فعالیت‌های تجاری خود سرمایه‌گذاری کنند.

کسب و کار اجتماعی نوع دوم

منطق متفاوتی برای نوع دوم کسب‌وکارهای اجتماعی اعمال می‌شود. در اینجا، فقرا مالک شرکت هستند، چه به طور مستقیم یا از طریق صندوق اعتماد. در این مورد، سود می‌تواند توزیع شود، زیرا پرداخت سود سهام کاملاً با هدف اجتماعی نهایی (کاهش فقر) هماهنگ است.
جدا از تفاوت‌هایشان، توجه به این نکته مهم است که کسب‌وکارهای اجتماعی نوع اول و نوع دوم هر دو قوانین مشترک زیادی دارند. به عنوان مثال، آنها همیشه باید دوستدار محیط زیست باشند. همچنین، آنها باید دستمزد بازار و همچنین شرایط کاری بهتر از استاندارد را برای نیروی کار فراهم کنند.

کسب و کار اجتماعی در مقابل شرکت اجتماعی

اغلب مردم از اصطلاحات “کسب و کار اجتماعی” و “شرکت اجتماعی” به عنوان مترادف استفاده می‌کنند. با این حال، ما نباید آنها را اشتباه بگیریم.
در واقع، شرکت‌های اجتماعی مفهومی بسیار گسترده‌تر از مفهومی هستند که تاکنون مورد بحث قرار گرفت. مطمئناً، شرکت‌های اجتماعی سازمان‌هایی هستند که با مشکلات اجتماعی مقابله می‌کنند، درست مانند هر کسب‌ و کار اجتماعی. با این وجود، چنین شرکت‌هایی ممکن است مأموریت‌های خود را از طریق ابتکارات غیرتجاری یا از طریق طرح‌های تجاری محور انجام دهند. به همین دلیل، به اصطلاح “طیف سازمانی اجتماعی” شامل انواع بسیار متنوعی از نهادها می‌شود.
به عنوان مثال، مؤسسات خیریه با فعالیت‌های درآمدزا معمولاً «موسسات اجتماعی» در نظر گرفته می‌شوند. همین امر در مورد مشاغل سودآور و مسئولیت‌پذیر نیز صدق می‌کند. اما در صورتی که یک شرکت اجتماعی خود پایدار سود سهام پرداخت نکند (یا در صورتی که فقرا مالک واقعی باشند، سود را تقسیم کند)، چنین شرکتی به یک تجارت اجتماعی تبدیل می‌شود.

اهداف کسب و کار اجتماعی

در زیر چند مورد از اهداف کسب و کارهای اجتماعی آمده است:

افزایش بهره‌وری

کارگران می‌توانند اطلاعات و افراد مورد نیاز خود را با ابزارهای اجتماعی سریعتر پیدا کنند. ابزارهای اجتماعی همچنین اطلاعات داخلی و فرایندهای تجاری را قابل مشاهده، یافتن و قابل اشتراک‌گذاری می‌کنند و این امکان را فراهم می‌آورند که ببینیم چه کسی چه چیزی را می‌داند.

تعهد شغلی

نرم افزار کسب و کار اجتماعی به کاربران شما کمک می‌کند تا به صورت آنلاین با یکدیگر همکاری و گفتگو کنند. کارکنان شما زمان کمتری را در ایمیل و زمان بیشتری را در تعامل مشترک صرف خواهند کرد. این هدف را می‌توان با بررسی حجم ایمیل و با انجام دوره‌ای نظرسنجی‌های رضایت کارکنان و کسب بازخورد از کاربران سیستم اندازه‌گیری کرد.

نوآوری

نوآوری می‌تواند توسط هرکسی باشد. مدیریت ایده شامل یک حوزه ارائه ایده است که می‌تواند برای بحث و پیگیری ایده‌های موفق مورد استفاده قرار گیرد. سعی کنید از نوآوری برای ایجاد همکاری بیشتر استفاده کنید.

بهبود تجربه مشتری

دستاوردهای بهره‌وری همچنین می‌تواند منجر به بهبود تجربه مشتری شود. کارمندان دسترسی بیشتری به پاسخ‌ها و ابزارهایی برای پیگیری مسائل در بخش‌ها دارند تا سطح حفظ و رضایت مشتری خود را مقایسه کنید.

تعامل اجتماعی

کارمندان می‌توانند در یک سازمان ارتباط برقرار کنند. دریابید که متخصصان سازمان شما چه کسانی هستند.

فروش و گردش مالی

در حال حاضر به طور مداوم مزایای اجتماعی برای اکثر سازمان‌ها گزارش شده است. از نرم افزار کسب و کار اجتماعی به عنوان یک مزیت رقابتی استفاده کنید. پس از استفاده از نرم افزار کسب و کار اجتماعی، ارقام فروش و فروش تولید شده به ازای هر کارمند را مقایسه کنید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به بررسی مفهوم “کسب و کار اجتماعی” پرداختیم. به گفته پروفسور محمد یونس، کسب‌وکارهای اجتماعی، شرکت‌هایی با محوریت اجتماعی هستند که مأموریت‌های خود را از طریق منطق و ابزارهای تجاری انجام می‌دهند.
آن‌ها می‌توانند شرکت‌های بدون زیان، بدون سود سهام (“نوع اول”) یا واحدهای سودآور متعلق به فقرا (“نوع دوم”) باشند. علاوه بر این، به یاد داشته باشید که کسب و کار اجتماعی تنها زیرمجموعه کوچکی از مفهوم عمومی‌تر «شرکت اجتماعی» است.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *