0

مهم‌ترین موانع کسب و کار در ایران

مهم‌ترین موانع کسب و کار در ایران

موانع کسب و کار مجموعه عواملی است که از ایجاد یا رونق یک فعالیت اقتصادی و به سهولت انجام شدن آن جلوگیری می‌کند. در ادامه مطالبی در جهت شناخت و راه برطرف کردن موانع کسب و کار در ایران بیان می‌شود.

موانع کسب و کار در ایران

مهم‌ترین موانع کسب و کار در ایران

طولانی شدن مدت به بهره‌برداری رسیدن و پرهزینه‌ شدن پروژه‌ها، اثر نامطلوبی است که این موانع بر فعالیت‌های اقتصادی در ایران می‌گذارند که در نهایت ممکن است منجر به ورشکستگی و زیان دیدن فعال اقتصادی شود.

توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها بستگی مستقیم با جایگاه کارآفرینی، میزان را‌ه‌اندازی شرکت‌های تولیدی، جذب نیروهای متخصص در زمینه‌های مختلف و افزایش درآمد ناخالص ملی دارد. اما بحران‌های اقتصادی، شرایط نامساعد و دوره‌های بلندمدت راه‌اندازی طرح‌های صنعتی و تولیدی، ناتوانی در تأمین هزینه‌های تجاری، ترس از خطر کردن مالی، بی‌نتیجه‌ ماندن طرح‌های زود بازده و قوانین پیچیده و سخت اداری، عواملی هستند که انگیزه‌های کارآفرینان را کم‌رنگ کرده در نتیجه اقتصاد کشور را از توسعه و پیشرفت باز می‌دارد. شناخت و رفع موانع و ایجاد زمینه‌های مناسب برای توسعه فعالیت‌های تولیدی و خدماتی و همچنین آموزش علوم و مهارت‌های بازار محور براساس نیازهای جامعه به کارآفرینان می‌تواند گامی مؤثر در جهت پیشرفت و توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور باشد.

موانع کسب و کار در ایران را می‌توان از بعد خارجی و داخلی بررسی کرد.

موانع کسب و کار در ایران از بُعد خارجی

از بعد خارجی می‌توان به موانعی از قبیل تحریم‌ها، وضع تعرفه‌های سنگین دوجانبه با برخی کشورها یا در مورد بعضی کالاها، عدم حضور مؤثر در پیمان‌نامه‌های اقتصادی در سطح منطقه و جهان، عدم حضور مشاور بازرگانی در بسیاری از کشورهای جهان و در صورت حضور، عدم فعالیت مؤثر آنها و مشکلات بانکی و نقل و انتقال پول اشاره کرد.

موانع کسب و کار از بُعد داخلی

عدم ثبات قوانین و مقررات در کشور، عدم بهبود قوانین دست و پا گیر در مورد کسب و کارها، عدم صدور مجوزهای مورد نیاز بعضی فعالیت‌ها، عدم نظارت و پیگیری بر اجرای قانون و عدم استفاده از نظرات بخش خصوصی، بخشی از موانع داخلی کسب و کار ایران محسوب می‌شود.

موانع دیگر در توسعه فعالیت‌های اقتصادی کشور عبارتند از:

عدم تخصیص بودجه لازم

کافی نبودن سرمایه و فقدان اطلاعات و تجربه‌های لازم درباره نحوه تخصیص بودجه مورد نیاز در بخش‌های مختلف از اصلی‌ترین چالش‌هایی است که کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و کارجویان با آن مواجه می‌شوند.

اعتبار

مهم‌ترین عاملی که باعث موفقیت اقتصادی و اجتماعی می‌شود،  اعتباری است که تاجران در طول سال‌ها تلاش و کسب تجربه در عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی بدست آورده‌اند.

این اعتبار از دو طریق حاصل می‌شود: اعتباری که به واسطه افزایش دادن سرمایه و املاک از طریق تعاملات و مبادلات به دست می‌آید و اعتباری که به واسطه مهارت و شهرت پیدا کردن در فعالیت‌های تجاری به دست می‌آید.

نسل جوان کارآفرین از داشتن این اعتبار محروم است و برای  ورود به این عرصه نیاز به حمایت، تجربه و راهنمایی افراد آگاه در بخش‌های مختلف دارد.

بی‌تجربگی

فقدان تجربه لازم از موانع بزرگ کسب و کار در ایران محسوب می‌شود، اما کسب تجربه فقط با شروع فعالیت و ورود به آزمون و خطا ممکن است. در این زمینه الگو قرار دادن افراد موفق و انتخاب افراد آگاه و مشورت با آنها کمک شایانی به کارآفرین خواهد کرد.

قوانین انعطاف‌ناپذیر

قوانین دولتی، پرداخت تسهیلات و وام‌ها را منوط به موفقیت و تضمین طرح‌ها کرده است و این از قوانین انعطاف‌ناپذیری است که مانعی بر سر رشد و شکوفایی کسب و کارها و طرح‌های جدید به حساب می‌آید. فراهم آوردن شرایط مناسب اقتصادی و تجاری برای ورود نسل جوان به این عرصه می‌تواند این مانع را از سر راه بردارد.

ترس از ورشکستگی

عدم اعتماد افراد به توانایی‌های خویش و نگرانی برای از دست دادن سرمایه که از تأخیر در روند اجرای عملیات‌ها و اجرایی نشدن ایده‌های آنها سرچشمه می‌گیرد یکی دیگر از موانع کسب و کار محسوب می‌شود.

فراموش کردن تجربه‌های ناموفق گذشته و درس گرفتن از آنها و اعتقاد بر عدم تأثیر آنها در طرح‌های جدید، تقویت اعتماد به نفس و حفظ روحیه کاری می‌تواند تردیدها در مورد شروعی دوباره را از بین ببرد و گامی ارزشمند در جهت از بین بردن این مانع محسوب شود.

نگرانی‌های شغلی

نگرانی و فشار عصبی و فقدان امنیت شغلی از موانع تأثیرگذار بر عدم اجرای طرح‌ها محسوب می‌شود.

حل این معضل با برنامه‌ریزی دقیق، ارزیابی هزینه‌های تولید، ارزیابی سود احتمالی، در نظر گرفتن بحران‌های پیش‌بینی‌نشده و مشاوره با افراد متخصص امکان‌پذیر است.

فقدان برنامه و هدف

عدم شناخت هدف، فقدان برنامه‌ریزی برای رسیدن به هدف و کم‌حوصلگی از موانع موفقیت در هر کاری محسوب می‌شود. مطالعه دقیق در جهت ارزیابی و تعیین اولویت‌ها و مهارت‌ها و انتخاب کسب و کار مطابق با خصوصیات و معیارهای شخصی و در صورت نیاز مشورت با افراد آگاه می‌تواند کمک مؤثری در جهت رفع این مانع باشد.

فقدان اعتماد به نفس

افکار منفی و عکس‌العمل‌های نامطلوب موجب توقف یا شکست در برابر مشکلات مختلف می‌شود.

باید به این نکته توجه داشت که موفقیت‌های بزرگ از آغاز با پیشرفت و موفقیت همراه نبوده بلکه از درس گرفتن از شکست‌های کوچک و رفع عوامل شکست و یافتن راه‌حل‌های متنوع و ادامه مسیر به دست آمده است.

آشنایی با اصول تجارت، کلی‌نگری، خوش‌بینی و اعتماد به نفس در محیط کار با توجه به دانش و تجربه کسب شده در طی سال‌ها آموزش می‌تواند باعث افزایش انرژی‌های مثبت و تبدیل موفقیت‌ها و شکست‌های کوچک به موفقیت‌ها و پیشرفت‌های بزرگ شود.

همچنین تقویت استعدادها و توانایی‌ها، تغییر دیدگاه‌ها و تصورات منفی، تقویت باورهای مثبت ذهنی، خطرپذیری، تمرکز بر تجارت، تقسیم اهداف به اهداف کوتاه‌مدت و اهداف بلندمدت و امیدواری و مسئولیت‌پذیری می‌تواند تا حد زیادی تأثیر موانع و چالش‌های کسب و کار را کم و مسیر رسیدن به موفقیت را هموار کند.

کلام آخر

با اعتماد به نفس و خودباوری، تلاش، صبر، امید به آینده‌ای روشن در عرصه تجارت، نترسیدن از آزمون‌ها و پشت سر گذاشتن شکست‌ها می‌توان با مشکلات و موانع دست و پنجه نرم کرد و به نتیجه مطلوب رسید.

مسئولین هم با وضع قوانین جدید در جهت آسان کردن اخذ مجوزها و دریافت تسهیلات و نظارت بر اجرای قوانین وضع شده، می‌توانند گام مؤثری در جهت توسعه کسب و کار‌ها بردارند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *