0

زندگینامه آدام اسمیت، پدر علم اقتصاد مدرن

زندگینامه آدام اسمیت، پدر علم اقتصاد مدرن

آدام اسمیت یک اقتصاددان، فیلسوف و نویسنده اسکاتلندی قرن 18 بود که پدر اقتصاد مدرن به‌حساب می‌آید. اسمیت علیه مرکانتیلیسم استدلال می‌کرد و یکی از حامیان اصلی سیاست‌های اقتصادی لاسه فر بود. اسمیت در اولین کتاب خود، نظریه احساسات اخلاقی، ایده دست نامرئی، تمایل بازارهای آزاد برای تنظیم خود با استفاده از رقابت، عرضه و تقاضا، و منافع شخصی را مطرح کرد.

آدام اسمیت همچنین به دلیل ایجاد مفهوم تولید ناخالص داخلی (GDP) و برای تئوری جبران تفاوت دستمزد، شناخته شده است. بر اساس این نظریه، مشاغل خطرناک یا نامطلوب تمایل به پرداخت دستمزدهای بالاتر برای جذب کارگران دارند. برجسته‌ترین سهم اسمیت در زمینه اقتصاد کتاب او به نام «تحقیقی در ماهیت و علل ثروت ملل» در سال 1776 بود.

زندگینامه آدام اسمیت

تاریخ ثبت شده زندگی اسمیت از غسل تعمید او در 5 ژوئن 1723 در کرکالدی، اسکاتلند آغاز می‌شود. تاریخ تولد دقیق او نامشخص است، اما وی توسط مادرش (مارگارت داگلاس) پس از مرگ پدرش بزرگ شد. او در 13 سالگی به دانشگاه گلاسکو رفت و در کالج بالیول در دانشگاه آکسفورد تحصیل کرد و در آنجا ادبیات اروپا را مطالعه نمود.
او به خانه بازگشت و مجموعه‌ای از سخنرانی‌های مورد استقبال را در دانشگاه گلاسکو نقل کرد که او را ابتدا به‌عنوان کرسی منطق در سال 1751 و سپس به‌عنوان کرسی فلسفه اخلاق در سال 1752 منصوب کرد.

اسمیت پس از بازگشت به اسکاتلند، مجموعه‌ای از سخنرانی‌های عمومی را در دانشگاه ادینبورگ برگزار نمود. موفقیت مجموعه سخنرانی‌هایش به او کمک کرد تا در سال 1751 به مقام استادی در دانشگاه گلاسکو برسد. او در نهایت جایگاه کرسی فلسفه اخلاق را به دست آورد. اسمیت در طول سال‌های تدریس خود در گلاسکو، روی انتشار برخی از سخنرانی‌هایش کار کرد. کتاب تئوری احساسات اخلاقی او سرانجام در سال 1759 منتشر شد.

اسمیت در سال 1763 به فرانسه نقل‌مکان کرد تا به‌عنوان معلم شخصی پسرخوانده چارلز تاونشند، یک اقتصاددان آماتور و وزیر خزانه آینده، موقعیت پردرآمدتری را بپذیرد. اسمیت مهمترین اثر خود را به نام تحقیق در مورد ماهیت و علل ثروت ملل (به اختصار “ثروت ملل”) در سال 1776 پس از بازگشت از فرانسه منتشر کرد. آدام اسمیت در 17 ژوئیه 1790 در سن 68 سالگی در ادینبورگ اسکاتلند درگذشت و در کرکیارد به خاک سپرده شد.

افتخارات و جوایز

در سال 2007، بانک انگلستان تصویر اسمیت را روی اسکناس 20 پوندی قرار داد. او یکی از اعضای انجمن سلطنتی هنر بود و چندین ساختمان در اسکاتلند به نام او نام‌گذاری شده‌اند. جایزه‌ای به نام او، جایزه آدام اسمیت، بالاترین افتخاری است که توسط انجمن آموزش شرکت‌های خصوصی اعطا می‌شود.

آدام اسمیت ثروت ملل

اسمیت در کتاب خود بسیاری از ایده‌هایی را که اساس اقتصاد کلاسیک را تشکیل می‌دهند، رایج کرد. سایر اقتصاددانان بر اساس کار اسمیت برای تثبیت نظریه اقتصادی کلاسیک، مکتب غالب تفکر اقتصادی در دوران رکود بزرگ، کار کردند. عقاید اسمیت در آثار دیوید ریکاردو و کارل مارکس در قرن نوزدهم و جان مینارد کینز و میلتون فریدمن در قرن بیستم مشهود است.
کار اسمیت در مورد تحول جامعه بشری از مرحله شکارچی بدون حقوق مالکیت یا اقامتگاه ثابت تا کشاورزی عشایری با تغییر محل سکونت بحث می‌کند. مرحله بعدی جامعه فئودالی است که در آن قوانین و حقوق مالکیت برای حمایت از طبقات ممتاز ایجاد می‌شود.
در نهایت، جامعه مدرن با بازارهای آزاد مشخص می‌شود، جایی که نهادهای جدیدی برای انجام معاملات بازار تأسیس می‌شوند. کار اسمیت به ایده «مرد اقتصادی» می‌پردازد که به‌عنوان فردی تعریف می‌شود که اهداف و علایق شخصی خود را دنبال می‌کند، که بر رفتار آنها در اقتصاد تأثیر می‌گذارد.

نظریه آدام اسمیت درباره بازار آزاد

فلسفه بازارهای آزاد بر به حداقل رساندن نقش دخالت دولت و مالیات در بازارهای آزاد تاکید دارد. اگرچه اسمیت از دولت محدود حمایت می‌کرد، اما دولت را مسئول بخش‌های آموزشی و دفاعی یک کشور می‌دانست. منابع عرضه و تقاضا در اقتصاد بر اساس این نظریه، هر فرد با مراقبت از خود، به طور ناخواسته به ایجاد بهترین نتیجه برای همه کمک می‌کند.
یک قصاب و نانوا فرضی در این اقتصاد امیدوار است با فروش محصولاتی که مردم می‌خواهند بخرند، درآمد کسب کنند. اگر در رفع نیازهای مشتریان خود موثر باشند، از پاداش‌های مالی برخوردار خواهند شد. درحالی‌که آنها برای کسب درآمد در سازمانی شرکت می‌کنند، محصولاتی را نیز ارائه می‌دهند که مردم می‌خواهند. اسمیت استدلال کرد که این نوع سیستم برای قصاب و نانوا و برای کل ملت ثروت ایجاد می‌کند.

نظریه دست نامرئی

بر اساس عقاید و نظریه اسمیت، یک ملت ثروتمند کشوری است که پر از شهروندانی باشد که برای بهتر کردن خود و رفع نیازهای مالی خود به طور مولد کار می‌کنند. در این نوع اقتصاد، به گفته اسمیت، یک مرد ثروت خود را در شرکت سرمایه‌گذاری می‌کند که به‌احتمال زیاد به او کمک می‌کند بالاترین بازده را برای یک سطح ریسک معین کسب کند.

تئوری دست نامرئی اغلب در قالب یک پدیده طبیعی ارائه می‌شود که بازارهای آزاد و سرمایه‌داری را در جهت کارآمدی، از طریق عرضه و تقاضا و رقابت برای منابع کمیاب هدایت می‌کند، نه به‌عنوان چیزی که منجر به رفاه افراد می‌شود.

از نظر اسمیت، یک چارچوب نهادی برای هدایت انسان‌ها به سمت فعالیت‌های مولد که برای جامعه مفید است ضروری خواهد بود. این چارچوب شامل نهادهایی مانند یک سیستم قضایی است که برای حمایت و ترویج رقابت آزاد و منصفانه طراحی شده است. بااین‌حال، باید رقابتی در زیر این چارچوب وجود داشته باشد، و رقابت «آرزویی است که از رحم مادر با ما می‌آید و هرگز ما را رها نمی‌کند، تا زمانی که به گور برویم».

نظریه آدام اسمیت در مورد توسعه

ایده‌های ترویج شده توسط ثروت ملل توجه بین‌المللی را برانگیخت و عاملی محرک در تکامل از ثروت مبتنی بر زمین به ثروت ایجاد شده توسط روش‌های تولید خط مونتاژ شد که با تقسیم‌ کار ممکن می‌شود. اسمیت برای نشان‌دادن اثربخشی این روش از مثالی درباره کار مورد نیاز برای ساخت یک سنجاق استفاده کرد. اگر قرار بود یک نفر 18 مرحله لازم برای تکمیل کارها را انجام دهد، فقط می‌توانست تعداد انگشت شماری را در هفته بسازد. بااین‌حال، اگر 18 کار به‌صورت خط مونتاژ توسط 10 نفر تکمیل شوند، تولید به هزاران سنجاق در هفته خواهد رسید. اسمیت استدلال کرد که تقسیم‌ کار و تخصص در نتیجه باعث رونق می‌شود.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *