0

مالکیت معنوی (فکری) چیست و همه چیز در مورد آن

مالکیت معنوی (فکری) چیست و همه چیز در مورد آن

مالکیت فکری و حمایت‌های قانونی از آن دارای تاریخچه غنی است که به یونان باستان و قبل از آن باز می‌گردد. همان‌طور که سیستم‌های حقوقی مختلف در حمایت از آثار فکری به بلوغ رسیدند، آنچه در مناطق مختلف محافظت می‌شد اصلاح شد. در همان دوره چندین رشته توجیه اخلاقی برای مالکیت فکری ارائه شد.
در نهایت، منتقدان متعددی از مالکیت معنوی و سیستم‌های حفاظت از آن وجود داشته است. این مقاله تمام این موضوعات را با تمرکز بر مفاهیم حقوقی و اخلاقی مالکیت معنوی مورد بحث قرار خواهد داد:

مالکیت فکری چیست؟

مالکیت فکری (Intellectual Property) اصطلاحی برای هر دارایی نامشهود است، چیزی که به عنوان یک شیء فیزیکی وجود ندارد اما دارای ارزش است. نمونه‌هایی از مالکیت معنوی شامل طرح‌ها، مفاهیم، نرم افزارها، اختراعات، اسرار تجاری، فرمول‌ها و نام‌های تجاری و همچنین آثار هنری است. مالکیت معنوی می‌تواند توسط حق چاپ، علامت تجاری، حق ثبت اختراع یا سایر اقدامات قانونی محافظت شود.
مالکیت فکری یک توصیف طبقه‌بندی گسترده برای مجموعه دارایی‌های نامشهود است که تحت مالکیت و به طور قانونی توسط یک شرکت یا فرد در برابر استفاده یا اجرا بدون رضایت محافظت می‌شود. دارایی نامشهود دارایی، غیر فیزیکی است که یک شرکت یا شخص مالک آن است.

تاریخچه مالکیت فکری

یکی از اولین ارجاعات شناخته شده به حفاظت از مالکیت معنوی به 500 سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد. زمانی که سرآشپزها در مستعمره یونانی Sybaris دارای انحصار یک‌ساله برای ایجاد لذت‌های آشپزی خاص بودند. حداقل سه اشاره قابل توجه دیگر به مالکیت معنوی در دوران باستان وجود دارد. این موارد در اثر مهیب بروس باگبی، پیدایش حقوق ثبت اختراع و حق چاپ آمریکا (Bugbee 1967) ذکر شده است.

در مورد اول، ویتروویوس (257–180 قبل از میلاد) گفته می‌شود که دزدی مالکیت معنوی را در طی یک مسابقه ادبی در اسکندریه فاش کرده است. ویترویوس در حالی که به عنوان قاضی در مسابقه خدمت می‌کرد، شاعران دروغینی را که پس از آن به دلیل دزدیدن کلمات و عبارات دیگران محاکمه، محکوم و رسوا شدند، افشا کرد.
مورد دوم و سوم نیز مربوط به دوران روم (قرن اول میلاد) است. اگرچه هیچ قانون رومی شناخته شده‌ای برای حمایت از مالکیت معنوی وجود ندارد، حقوقدانان رومی در مورد منافع مالکیت متفاوت مرتبط با یک اثر فکری و نحوه مدون شدن اثر بحث کردند. به عنوان مثال، مالکیت یک نقاشی و مالکیت میزی که نقاشی روی آن ظاهر می‌شود. همچنین اشاره‌ای به دزدی دریایی ادبی توسط مارسیال نویسندۀ رومی وجود دارد. در این مورد، فیدنتینوس در حال خواندن آثار مارسیال بدون ذکر منبع گرفتار می‌شود.

انواع مالکیت فکری

مالکیت معنوی (فکری) چیست و همه چیز در مورد آن

وقتی یک کسب‌وکار یا شخصی، ایده‌ای دارد که می‌خواهد از سوء استفاده دیگران محافظت کند، بهترین کار این است که به دنبال حمایت قانونی از آن مالکیت معنوی باشید.
با جستجوی حقوق مالکیت بر مالکیت فکری خود، دارایی که آفرینش ذهن است مانند یک اختراع، نماد یا حتی یک نام، شما مالکیت قانونی را ایجاد می‌کنید و از استفاده غیرقانونی از دارایی خود جلوگیری خواهید کرد. علاوه بر این، ایجاد حقوق مالکیت معنوی می‌تواند به تقویت اقتصاد و تحریک نوآوری بیشتر کمک کند.
تضمین حفاظت صحیح از اموال شما مهم است. چهار نوع حقوق و حمایت از مالکیت معنوی وجود دارد که عبارت‌اند از:

حق چاپ

حوزه حمایت از حق چاپ، آثار اصلی تألیف است که در هر وسیله بیانی ملموس ثابت شده است. آثاری که ممکن است دارای حق چاپ باشند عبارت‌اند از آثار ادبی، موسیقی، هنری، عکاسی، معماری، و آثار سینمایی. نقشه‌ها؛ و نرم افزارهای کامپیوتری برای اینکه چیزی محافظت شود، باید «اصل» بوده و اثر باید محصول خود نویسنده باشد. نمی‌تواند نتیجه کپی برداری باشد.

یک الزام دیگر این است که عبارت باید ماهیت “غیر سودمند” یا “غیر کاربردی” داشته باشد. محصولات سودمند یا محصولاتی که برای کار مفید هستند، اگر در هر جایی قرار بگیرند، در محدوده اختراعات قرار می‌گیرند. برای مثال، نظریه نسبیت انیشتین، همان‌طور که در مقالات و انتشارات مختلف بیان شده است، تحت قانون کپی رایت محافظت نمی‌شود.

شخص دیگری ممکن است این نشریات را بخواند و نظریه را به زبان خودش بیان کند و حتی برای بیان خاص خود حق چاپ دریافت کند. ممکن است برخی این موضوع را ناراحت کننده بدانند، اما چنین حقوقی خارج از محدوده قانون کپی رایت است. فردی که نظریه‌ها یا ایده‌های انتزاعی را کپی می‌کند و آنها را با کلمات خود بیان می‌کند ممکن است مرتکب سرقت ادبی شود، اما نمی‌توان او را مسئول نقض حق چاپ دانست.

اختراعات

حوزه یا موضوع حقوق ثبت اختراع عبارت است از اختراع و کشف فرایندها، ماشین‌آلات، محصولات تولیدی یا ترکیبات جدید و مفید. سه نوع حق ثبت اختراع وجود دارد که توسط قانون ثبت اختراع به رسمیت شناخته شده است: اختراعات کاربردی، اختراعات طراحی و اختراعات کارخانه. حق ثبت اختراعات مفید از هر فرایند، ماشین، محصول تولیدی، یا ترکیب ماده جدید، مفید و غیر آشکار و همچنین هر گونه پیشرفت جدید و مفید در آنها محافظت می‌کند.

اختراعات طراحی از هر طرح جدید، اصلی و تزئینی برای یک محصول تولیدی محافظت می‌کنند. در نهایت، موضوع ثبت اختراع گیاهی، هر گونه گیاه جدیدی است که به صورت غیرجنسی تکثیر می‌شود. حفاظت از حق ثبت اختراع قوی‌ترین شکل حمایت از مالکیت معنوی است، به این صورت که یک انحصار بیست‌ساله بر هر گونه بیان یا اجرای اثر محافظت شده به مالک اثر اعطا می‌شود.

اسرار تجاری

اسرار تجاری به اطلاعات خاص و خصوصی اطلاق می‌شود که برای یک کسب و کار مهم است زیرا به کسب و کار مزیت رقابتی در بازار خود می‌دهد. اگر یک راز تجاری توسط شرکت دیگری به دست آید، می‌تواند به دارنده اصلی آسیب برساند.
نمونه‌هایی از اسرار تجاری شامل دستورالعمل‌هایی برای غذاها و نوشیدنی‌های خاص (مانند فرمول کوکاکولا)، اختراعات جدید، نرم‌افزار، فرآیندها و حتی استراتژی‌های بازاریابی مختلف است.
هنگامی که یک شخص یا کسب و کار دارای حفاظت از اسرار تجاری است، دیگران نمی‌توانند این ایده را کپی یا سرقت کنند. به منظور تثبیت اطلاعات به عنوان یک «راز تجاری» و برای متحمل شدن از حمایت‌های قانونی مرتبط با اسرار تجاری، کسب و کارها باید به گونه‌ای فعالانه رفتار کنند که تمایل آنها به حفاظت از اطلاعات را نشان دهد.
اسرار تجاری بدون ثبت رسمی محافظت می‌شوند. با این حال صاحب یک اسرار تجاری که حقوق او نقض شده است ممکن است از دادگاه بخواهد که از شخصی که اسرار تجاری را به سرقت برده است درخواست کند و او را از استفاده از اسرار تجاری منع کند.
اگرچه حقوق اسرار تجاری منقضی نشده است، اما از یک جنبه مهم بسیار محدود است. صاحبان اسرار تجاری فقط تا زمانی که راز حفظ شده باشد، حق انحصاری استفاده از راز را دارند. اگر راز توسط مالک علنی شود، حفاظت از اسرار تجاری از بین می‌رود و هر کسی می‌تواند از آن استفاده کند. علاوه بر این، حقوق مالکان اختراع یا کشف مستقل را مستثنی نمی‌کند.

علائم تجاری

در نهایت، نوع چهارم حمایت از مالکیت معنوی، حمایت از علامت تجاری است. به یاد داشته باشید، حق ثبت اختراع برای محافظت از اختراعات و اکتشافات و حق چاپ برای محافظت از بیان ایده‌ها و خلاقیت‌ها، مانند هنر و نوشتار استفاده می‌شود.
بنابراین، علائم تجاری به عبارات، کلمات یا نمادهایی اشاره دارد که منبع یک محصول یا خدمات یک طرف را از دیگری متمایز می‌کند. به‌عنوان‌ مثال، نماد نایک، که تقریباً همه به راحتی می‌توانند آن را تشخیص دهند و شناسایی کنند نوعی علامت تجاری است.
در حالی که حق ثبت اختراع و حق چاپ ممکن است منقضی شود، حقوق علامت تجاری، ناشی از استفاده از علامت تجاری است و بنابراین می‌تواند برای مدت نامحدود نگهداری شود. مانند کپی رایت، ثبت علامت تجاری الزامی نیست، اما ثبت آن می‌تواند مزایای بیشتری را ارائه دهد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *