0

در مورد اختراع و نوآوری و تفاوت این دو

در مورد اختراع و نوآوری و تفاوت این دو

همه ما از این واقعیت آگاه هستیم که هیچ چیز در این دنیا دائمی نیست، نه محصولات و نه فناوری. روز به روز پیشرفت‌ها و به روز رسانی‌ها در فناوری انجام می‌شود و منجر به اختراعات و نوآوری‌های جدید در هر حوزه‌ای از زندگی می‌گردد. اختراع به ایجاد یک محصول یا دستگاه کاملاً جدید اشاره دارد. برعکس، نوآوری عملی است برای ایجاد تغییرات در محصول یا فرآیند موجود با معرفی راه‌ها یا ایده‌های جدید.

اختراع چیست

اصطلاح “اختراع” به عنوان عمل ایجاد، طراحی یا کشف یک وسیله، روش و فرآیندی است که قبلا وجود نداشته است. به عبارت دقیق‌تر، این یک ایده علمی بدیع است که از طریق تحقیق و آزمایش به وجود آمده و به یک شی ملموس تبدیل می‌شود. می‌تواند یک فرآیند جدید برای تولید یک محصول باشد یا ممکن است بهبود یک محصول باشد.
اختراعات را می‌توان ثبت اختراع کرد، زیرا امنیت حقوق مالکیت معنوی  را برای مخترع فراهم و همچنین آن را به عنوان یک اختراع واقعی شناسایی می‌کند. علاوه بر این، کشورهای مختلف قوانین متفاوتی برای اخذ پتنت دارند و این فرآیند نیز پرهزینه است. برای ثبت اختراع، اختراع باید جدید، دارای ارزش و غیر آشکار باشد.

نوآوری چیست

خود کلمه «نوآوری» به معنای تبدیل یک ایده به واقعیت است. در معنای خالص، نوآوری را می‌توان به عنوان تغییری توصیف کرد که به محصولات یا خدمات ارزش می‌افزاید که نیازهای مشتریان را برآورده می‌کند. زمانی که چیزی جدید و موثر به بازار معرفی می‌شود، نیازهای مشتریان را با ارائه محصولات و خدمات بهتر برآورده می‌کند.
نوآوری می‌تواند معرفی یا توسعه محصول، فرآیند، فناوری، خدمات جدید یا بهبود طراحی مجدد محصولات موجود باشد که راه‌حل‌هایی را برای نیازهای فعلی بازار ارائه می‌دهد. تمام فرایندهایی که به تولید ایده جدید و تبدیل آن به محصولات مورد نیاز مشتریان کمک می‌کند، تحت نوآوری قرار می‌گیرند.

تفاوت اختراع و نوآوری

در مورد اختراع و نوآوری و تفاوت این دو

مردم اغلب از کلمات “اختراع” و “نوآوری” به جای یکدیگر استفاده می‌کنند. این نه تنها نادرست است، بلکه ظرافت کلیدی را در معنایی که می‌تواند مکالمه را تغییر دهد، از دست می‌دهد. اختراع در مورد ایجاد چیزی جدید است، در حالی که نوآوری مفهوم “استفاده” از یک ایده یا روش را معرفی می‌کند.
در حالی که تفاوت بین آن‌ها ظریف است، و این کلمات در لغتنامه به عنوان مترادف یکدیگر ذکر شده اند، قطعاً 100٪ قابل تعویض نیستند. یک اختراع معمولاً یک “چیز” است، در حالی که یک نوآوری معمولاً اختراعی است که باعث تغییر در رفتار یا تعاملات می‌شود. معنی اختراع به وقوع یک ایده برای یک محصول یا فرآیند اشاره دارد که قبلا هرگز ساخته نشده است. نوآوری به معنای اجرای ایده برای محصول یا فرآیند برای اولین بار است.

خلاصه تفاوت‌های کلیدی اختراع و نوآوری

تفاوت‌های مهم بین اختراع و نوآوری در زیر طبقه‌بندی می‌شوند:

– به وقوع یک ایده برای محصول یا فرآیندی که قبلا هرگز ساخته نشده است، اختراع گفته می‌شود. اجرای ایده برای محصول یا فرآیند برای اولین بار، نوآوری نامیده می‌شود.

– اختراع مربوط به ایجاد محصول جدید است. از سوی دیگر، نوآوری به معنای افزودن ارزش یا ایجاد تغییر در محصول موجود است.

– اختراع در حال ارائه یک ایده جدید و نحوه عملکرد آن در تئوری است. برخلاف نوآوری، همه چیز در مورد اجرای عملی ایده جدید است.

– این اختراع به مهارت‌های علمی نیاز دارد. برخلاف نوآوری که نیازمند مجموعه وسیعی از مهارت‌های بازاریابی، فنی و استراتژیک است.

– اختراع زمانی اتفاق می‌افتد که یک ایده جدید به ذهن دانشمندی برسد. برعکس، نوآوری زمانی به وجود می‌آید که نیاز به محصول جدید یا بداهه سازی در محصول موجود محقق شود.

– اختراع مربوط به یک محصول یا فرآیند واحد است در مقابل، نوآوری بر ترکیب محصولات و خدمات مختلف تمرکز دارد. در حالی که اختراع محدود به بخش تحقیق و توسعه سازمان است. نوآوری در سراسر سازمان پخش می‌شود.

چرا تفاوت بین نوآوری و اختراع مهم است؟

علی‌رغم این واقعیت که آنها اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، اختراع و نوآوری از نظر علمی متمایز هستند. تمایز بین اختراع و نوآوری مهم است زیرا بر استراتژی تأثیر می‌گذارد.

آنها بازارهای خود را می‌سازند و وقتی معروف شوند هیچ رقیبی نخواهند داشت. اگر شرکتی در حال فروش محصول جدیدی است، رویکرد رقابتی آنها بر جلوگیری از پیوستن رقبا متمرکز است. از سوی دیگر، نوآوری‌ها به بازارهای توسعه‌یافته نفوذ می‌کنند و ممکن است با رقابت مستقیم یا غیرمستقیم روبرو شوند.
استراتژی رشد این که آیا محصولات شرکت اختراع یا نوآوری هستند تأثیر زیادی در موفقیت آن دارند. برای مثال، وقتی اولین محصول شرکت یک اختراع است، برنامه توسعه آنها بر این اساس است که چگونه با نوآوری مداوم در محصول و فضایی که توسعه داده‌اند، رقابتی باقی بمانند.

نتیجه

بنابراین، می‌توان گفت که نوآوری با اختراع یکسان نیست، زیرا این دو مفهوم متفاوت هستند. هر دو فعالیت مستلزم سرمایه‌گذاری عظیم در فرآیند تحقیق است. علاوه بر این، اختراع زمانی است که چیزی جدید یا بدیع در جهان کشف شود، در حالی که نوآوری در مورد معرفی روشی مؤثر برای استفاده، تولید یا توزیع چیزی است.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *